În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum este viața unui psiholog în aceste zile.

– Ce putem face pentru a evita stresul și anxietatea în această perioadă.


Thrive Global: Ce te face să te dai jos din pat în fiecare dimineață?

Laura Dima: Convingerea că am o viață bogată și frumoasă.

TG: Cum prioritizezi lucrurile când ai multe de făcut?

LD: Îmi fac o listă cu ce am de făcut. Încep cu ce este urgent și important. Dacă am un deadline sau mi-am luat un angajament față de altcineva, îl respect întotdeauna.

TG: Care e secretul tău pentru o viață mai bună?

LD: Un echilibru, atât cât este posibil, între domeniile importante ale vieții: familie, carieră, sănătate, relaxare, dezvoltare personală. Pentru o imagine despre acest echilibru, recomand un exercițiu numit Roata vieții, îl puteți găsi și online. Prin intermediul lui, ne putem evalua gradul de mulțumire pe opt domenii semnificative și ne putem da seama unde există dezechilibre și unde e nevoie să lucrăm cu noi înșine.

TG: Când simți că ești prea stresată sau prea copleșită de viață, ce faci ca să ieși din acea stare?

LD: Îmi iau o pauză, respir adânc și am un dialog cu mine. Am învățat, după mulți ani de dezvoltare personală, să mă întreb ce se întâmplă cu mine, de ce mă simt copleșită și ce aș avea nevoie ca să mă simt mai bine. Răspunsurile vin, uneori mai ușor, alteori mai greu. Mă ajută și să citesc ceva inspirațional sau să vorbesc cu o prietenă.

TG: Cum scapi de gândurile rele? Ce-ți aduce optimismul, mai ales în această perioadă?

LD: Fac ceva care mă relaxează (ascult un podcast, citesc), încerc să pun problemele mele într-un context mai mare, mă întreb cât de grave sunt de fapt, caut soluții și aspecte pozitive. În această perioadă, sunt trei lucruri care îmi aduc optimismul: momentele de joacă și conectare cu băiețelul meu, activitatea mea de psihoterapeut și faptul că văd foarte multe exemple de oameni care sunt solidari, generoși, care ajută așa cum pot la depășirea crizei.

TG: Care este pentru tine semnalul de alarmă că ai pus prea multă presiune pe tine, că ai ajuns la capătul puterilor?

LD: Senzația de haos, că nu mă mai pot organiza și nu mai pot gestiona tot ce am de făcut, eu fiind la bază o persoană foarte structurată.

TG: Ce sfat ți-ai da ție, cea de la 20 de ani?

LD: Să am răbdare, pentru că lucrurile se întâmplă în ritmul potrivit, chiar și atunci când nu pare să fie așa.

TG: Spune-ne o mică schimbare, pe care ai făcut-o în viața ta, ca să te conectezi mai bine cu ceilalți. 

LD: Am învățat să ascult mai mult.

TG: Faci ceva anume ca să-ți menții concentrarea?

LD: Pun deoparte orice sursă de distragere, mai ales telefonul. Îmi organizez un spațiu de lucru plăcut, cald, în care să-mi facă plăcere să stau.

TG: Care este cartea care ți-a schimbat viața?

LD: Mi-e foarte greu să aleg o singură carte, pentru că pe mine m-au însoțit mereu cărțile, în toate etapele și schimbările vieții. Cititul e cea mai mare pasiune a mea. Una dintre cărțile care îmi vine acum în minte este Darurile imperfecțiunii a lui Brené Brown, care vorbește despre vulnerabilitate, despre renunțarea la perfecționism.

TG: A existat un moment de cotitură în viața ta? Un moment în care ai simțit că ești în fața unei alegeri importante?

LD: Da, au fost mai multe astfel de momente. De obicei, intuiția mea îmi dă un indiciu important legat de direcția în care ar fi bine să merg, apoi vine partea mea rațională și structurată care pune în practică decizia.

 TG: Când a fost ultima dată când ai simțit că ai eșuat și cum ai depășit momentul?

LD: În ultimele luni am avut în minte ideea unui proiect nou, dar nu am reușit să-l finalizez, apoi a venit criza actuală și mi-a dat planurile peste cap. Mă ajută să-mi spun că nu mă pot întoarce în timp pentru a schimba ceva, dar pot căuta soluții și pot fi creativă, astfel încât să-mi pun ideile în aplicare și în noul context.

TG: Care este ultimul lucru pe care îl faci seara înainte de culcare?

 LD: De multe ori adorm în timp ce aștept să adoarmă băiețelul meu! Când nu se întâmplă acest lucru, citesc ceva ușor sau mă uit la un serial. În perioadele mai stresante, mă întorc la un exercițiu care m-a ajutat foarte mult în trecut, îmi notez câteva lucruri pentru care sunt recunoscătoare din ziua respectivă.

 TG: Ce sfat le-ai da cititorilor Thrive pentru a-și gestiona stresul și anxietatea pe care le simt în aceste zile?

LD: Le-aș recomanda să evite expunerea excesivă la știri, care nu face decât să crească nivelul de stres. Să caute și aspecte pozitive: sunt foarte multe exemple de solidaritate și mobilizare în această perioadă. Să-și accepte toate emoțiile ca fiind normale. Să-și construiască o rutină adaptată la noua realitate. Să creeze momente zilnice de conexiune de calitate cu cei dragi.

TG: Cum este viața unui psiholog în aceste zile? Oferi consultanță la distanță?

LD: Este o perioadă de schimbare și adaptare, ca pentru majoritatea profesiilor. Da, partea de terapie individuală am mutat-o online, prin video. Partea de workshop-uri și grupuri de dezvoltare personală am amânat-o momentan, dar lucrez la variante online și aici. Nu se știe cât va dura izolarea și este important să ne adaptăm și să oferim opțiuni de dezvoltare personală cât mai variate.

TG:  Împărtășește-ne un citat care te motivează.

LD: Primul care-mi vine în minte, util în această perioadă, este al lui Charlie Chaplin: “Nimic nu este permanent în această lume nebună. Nici măcar necazurile noastre”.

Laura Dima este psiholog și psihoterapeut cu formare în Terapia Cognitiv-Comportamentală și Hipnoză. Activitatea ei constă în terapie individuală, terapie de cuplu, workshop-uri și grupuri de autocunoaștere și dezvoltare personală pentru adulți. Pe Laura Dima o găsiți pe pagina ei https://www.facebook.com/LauraDimaPsihoterapeut/

 Citește și:

Psihologul ne învață cum să trecem cu bine peste perioadele de izolare

Gáspár György, psihoterapeut: “Mă bucură momentele în care oamenii văd sensul muncii mele”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected] Keep thriving!