În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce nu trebuie să vorbești la telefon atunci când te decizi să-ți iei o pauză.
– Care este cel mai nociv obicei legat de munca la birou.


Să-ți iei prânzul în fața computerului, în timp ce trimiți niște e-mail-uri, nu este chiar cea mai grozavă chestie pe care poți s-o faci pentru starea ta de bine. Nici pentru productivitate. 

Atunci când ești prins în Zoom-uri, care par că nu se mai termină, și încerci să bifezi și tot ce ai pe lista cu lucruri de făcut, ești tentat să te hrănești doar cu muncă și nici să nu ridici privirea din calculator. Cu toate acestea, cercetările ne arată clar că poți să-ți crești atât productivitatea, cât și eficiența, dacă te îndepărtezi, chiar și câteva momente, de birou. Chiar dacă această acțiune presupune să-ți suni o rudă, să faci o plimbare în jurul blocului sau să-ți faci timp pentru două minute să te destinzi: să iei o pauză de la muncă, una reală, este extrem de important. 

Fără limite și fără pauze nu doar că ne îndreptăm cu viteză către burnout, ci, de asemenea, ratăm șansa de a avea o viziune mai largă asupra lumii: cea care ni se dezvăluie atunci când ne îndepărtăm puțin de muncă și ne îndreptăm atenția către alte preocupări”, spune Risa Mish, J.D., profesor de Management la Universitatea Cornell. „Uneori, această pauză este exact lucrul de care ai nevoie pentru a avea un moment de respiro și de a vedea situația dintr-o altă perspectivă, ceea ce s-ar putea să te ajute să rezolvi problemele cu care te-ai chinuit întreaga zi”. 

Dacă ai dificultăți în a-ți face timp pentru o pauză reală în timp ce lucrezi de acasă, iată cinci trucuri simple care te pot ajuta: 

1. Programează această pauză în calendar!

Este la fel de important să-ți prioritizezi pauzele în același mod în care ai grijă să-ți pui în ordine întâlnirile. Și, ca să fii sigur că te ții de ele, Mish îți recomandă să marchezi bine în agendă aceste momente de pauză și să le folosești ca să te deconectezi și să-ți reîncarci bateriile. „Nu-ți programa Zoom-uri unul după altul”, sugerează ea. „Pune niște perioade de pauză între ele și ai grijă să le folosești pentru a te îngriji de sănătatea ta mintală!”. 

2. Setează un cronometru pe telefon!

Folosește funcția de timer a telefonului pentru a-ți împărți timpul de muncă și momentele de pauză în sectoare bine definite. Este foarte util să setezi un timp limită pentru un proiect la care lucrezi, dar și să-ți stabilești exact cât va dura pauza pe care o vei face. Profesoara Mish spune că, oricum ai seta aceste intervale de timp și oricum le-ai semnaliza, ideea principală este să-ți împarți ziua în intervale bine definite de timp, ceea ce te va ajuta să-ți programezi și niște momente de respiro. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Fă ceva care-ți solicită întreaga atenție!

De cele mai multe ori, ne gândim la momentele de pauză ca la acele intervale de timp în care ne mâncăm prânzul pe tastatură sau în care vorbim la telefon în timp ce ne plimbăm prin jurul casei, însă Mish spune că pauzele reale, cele adevărate, nu implică deloc multitasking-ul. 

În loc de asta, ar trebui să folosim pauzele pentru a face ceva care n-are nici o legătură cu munca, cum ar fi un scurt moment de meditație, pregătirea ingredientelor pentru masa de seară, sau o scurtă întâlnire cu un prieten. „Ideea este să te implici total într-o activitate care-ți va solicita întreaga atenție”, explică ea. „Doar în acest fel poți lua o pauză reală de la muncă”.

4. Fă echipă cu altcineva!

De cele mai multe ori, obiectivele noastre sunt mai ușor de atins atunci când avem un „partener de responsabilitate” cu care ne verificăm, iar atunci când vine vorba despre lucrurile în afara job-ului, aceste parteneriate sunt cu atât mai importante. 

Mish recomandă să-ți sincronizezi pauzele de prânz cu partenerul tău sau să-ți rogi colegul de apartament sau vecinul să faceți o plimbare împreună. „Acesta este unul dintre avantajele nemaipomenite de a lucra la distanță”, spune ea. „Avem șansa de a petrece în timpul zilei câteva ore cu oameni care sunt importanți pentru noi, și putem s-o facem mult mai ușor decât atunci când fiecare dintre noi lucra într-o altă clădire de birouri.”

5. Stabilește un moment în care vei termina ziua de lucru!

Pe cât este de vital să luăm niște pauze mici în timpul zilei, pe atât de esențial este să construim un moment definit în timp în care să spunem „stop” zilei de muncă. Uneori însă, acest lucru poate fi extrem de dificil. Mish spune că este important să te obișnuiești să închei ziua de muncă într-un mod formal — să stabilești un moment de la care nu mai răspunzi la e-mail-uri legate de birou – pentru că astfel îți permiți să te destinzi înainte de culcare. Și nu uita: să lucrezi peste program n-o să-ți aducă premii. „Nu fi acea persoană care încalcă regula pentru a poza în cel mai dedicat angajat”, spune ea. „Impune acele limite pe care-ți dorești ca ceilalți să le respecte”.

Citește și: 

Cum păstrezi echilibrul între carieră și viața profesională?

24 de moduri să te energizezi rapid când te simți epuizat

Author(s)

  • Rebecca Muller

    editor Thrive

    Rebecca Muller este redactor Thrive. Experiența sa anterioară include joburi în jurnalism editorial și digital. Este pasionată de povești, conexiuni autentice, prioritizarea sănătății mintale și a grijii față de propria persoană. Rebecca este absolventă a Universității din New York, unde a studiat media, cultură și comunicare. Teza sa de licență a cercetat consumul media de fitness dintr-o perspectivă feminină.