În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum poți exersa compasiunea și empatia.
– De ce e bine să respiri adânc înainte de o discuție delicată.


Cu toții am avut parte de genul acela de momente în care un coleg face ceva ce nu înțelegem și imediat ne gândim la ce e mai rău: fie o luăm personal (de ce mi-ar mie face asta?), fie proiectăm asupra lui o judecată personală (cum poate fi omul ăsta atât de leneș?). Potrivit Asociației Americane de Psihologie, aceste accese de iritabilitate ni se întâmplă mai des acum, ceea ce are logică: fără îndoială, pandemia și evenimentele recente din Ucraina ne-au făcut să fim mai stresați și mai predispuși la gânduri negative. Astăzi, mulți dintre noi încă se mai confruntă cu factorii de stres care vin odată cu adaptarea la noile provocări.

Cu aceste informații în minte, putem face pași mici pentru a ne reduce iritabilitatea și pentru a ne îmbunătăți relația cu colegii, chiar și atunci când nu suntem tocmai pe aceeași lungime de undă. Totul se rezumă la asumarea intenției pozitive. Când recunoaștem că alți oameni (de obicei) nu încearcă să ne dezamăgească intenționat, ne putem regla mai bine emoțiile într-un moment tensionat.

Iată trei sfaturi simple care te vor ajuta să pornești de la premise pozitive, chiar și în momente de frustrare:

Pune sub semnul întrebării reacțiile viscerale

Când cineva face ceva care te irită, ia o pauză și notează-ți reacția pe care ai avut-o în primul moment în care te-ai confruntat cu situația respectivă. Pune-ți această întrebare: Care cred eu că este intenția lui/ei? Uneori, chiar și acest simplu demers va frâna gândirea negativă. Dacă nu-ți reușește exercițiul, continuă să scrii și încearcă să identifici un mod în care să-i percepi intențiile diferit.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Așadar, în loc de: ”Încearcă să-mi facă în necaz”, ce ar fi să reformulezi: ”Vrea să facă lucrurile corect, deci probabil că e vorba de o eroare de comunicare”. Făcând o pauză care să-ți permită să reformulezi interpretarea inițială, lași loc de acțiune compasiunii și înțelegerii.

Respiră adânc înainte de a trece la acțiune

Dacă simți că te lași copleșit(ă) de emoții negative, este important să iei o pauză și să respiri adânc, înainte de a aborda persoana care-ți provoacă frustrarea. Când te detașezi un pic de o situație tensionată și-ți acorzi un răgaz în care să respiri, poți să privești lucrurile în ansamblu și să sesizezi intenția pozitivă din spatele acțiunii.

Exersează abordarea directă, dar plină de compasiune

Mulți dintre noi cred că empatia este ceva cu care te naști, dar uneori avem pur și simplu nevoie de exercițiu – și putem începe să o cultivăm în conversațiile pe care le purtăm cu cei alături de care lucrăm. Data viitoare când cineva ”te va călca pe coadă”, abordează-l cu calm și claritate și vezi dacă nu cumva îi poți înțelege mai bine punctul de vedere. Întreabă-l direct: ”Care a fost intenția ta?”, împărtășindu-i, în același timp, impactul pe care acțiunea sa a avut-o asupra ta. O conversație directă și onestă te va ajuta să te conectezi cu persoana din fața ta și să rezolvi problema, astfel încât data viitoare nu va mai ieși la suprafață o problemă sau o situație similară.

Citește și:

Cum să-ți crești toleranța la frustrare: instrumente pentru o minte mai limpede

Picătura care umple paharul

Author(s)

  • Rebecca Muller

    editor Thrive

    Rebecca Muller este redactor Thrive. Experiența sa anterioară include joburi în jurnalism editorial și digital. Este pasionată de povești, conexiuni autentice, prioritizarea sănătății mintale și a grijii față de propria persoană. Rebecca este absolventă a Universității din New York, unde a studiat media, cultură și comunicare. Teza sa de licență a cercetat consumul media de fitness dintr-o perspectivă feminină.