Când vine vorba de succes la locul de muncă, de obicei îl analizăm dintr-o perspectivă individuală. Ne străduim să ne facem remarcați, să obținem promovări și, în general, ne dăm silința să obținem cele mai bune rezultate în orice împrejurare. Considerăm că ceea ce facem și modul în care o facem ne reprezintă pe noi nu doar ca și angajați, ci și ca oameni.

Și nu e nimic în neregulă cu a gândi astfel. Dar nu e suficient. În ce măsură depindem de alte persoane? În ce fel cooperarea și colaborarea cu cei din jur ne influențează realizările? Nu crezi că, dacă ți-ai înțelege mai bine colegii, ai fi capabil să creezi relații mai trainice și, în același timp, să-ți accelerezi planurile proprii, împreună cu cele ale companiei din care faci parte?

Aici intervine empatia. Capacitatea de a conștientiza sentimentele și punctele de vedere ale celorlalți, de a încerca să le înțelegi, reprezintă o abilitate esențială. Iar studiile indică faptul că empatia nu are doar beneficii extinse pentru propria persoană și pentru cei din jur, ci chiar se poate antrena prin practică.

Îmbunătățirea performanțelor profesionale prin practicarea empatiei nu este un act de oportunism. Empatia îi ajută și pe cei din jur – iar tu nu vei pierde nimic dacă vei începe să privești o situație și prin ochii celui de lângă tine. Din momentul în care începi s-o folosești tot mai des, vei deveni mai împlinit și te vei bucura de mai mult succes. Vei fi capabil, de asemenea, să depășești mai repede situațiile de conflict, contradicțiile sau neînțelegerile atunci când vei ieși puțin din propria poveste, ca să iei în considerare și sentimentele și părerile celorlalți.

Ghidul Thrive îți va arăta, în mai puțin de jumătate de oră, cum empatia îți poate îmbogăți relațiile și te poate ajuta să rezolvi conflictele, ajutându-te să fii mai eficient.

Ești gata să începi?


Cuprins

1. Articolul principal

2. Știința din spatele empatiei

3. Micropașii

4. Sfatul expertului

5. Oameni care ne inspiră

6. Instrumente pentru manageri

7. Tehnologie pentru prosperitate

8. Învață în continuare!

1. Articolul principal

Fă cunoștință cu ghidul de empatie Thrive!

Ghidul Thrive îți va arăta cum empatia îți poate îmbogăți relațiile și te poate ajuta să rezolvi conflictele, ajutându-te să fii mai eficient.

Thrive Global este o platformă de schimbare a comportamentului, axată pe modalități de scădere a stresului și de sporire a stării de bine și a productivității. Compania creată de Arianna Huffington creează o schimbare semnificativă în viețile oamenilor, oferind soluții sustenabile, științifice, care să le crească nivelul de performanță și de bunăstare generală.

Acest ghid marca Thrive va demonstra în detaliu cum, empatizând cu cei din jur, îți vei îmbunătăți relațiile, vei traversa mai ușor situațiile conflictuale și vei deveni, per ansamblu, mai eficient. Dacă ești obișnuit să pui preț pe empatie în alte laturi ale vieții – familie, prieteni, categorii de oameni și comunități dezavantajate –, e posibil să ți se pară neobișnuit să vorbim despre empatia de la locul de muncă. Cu atât mai mult în societatea actuală, când suntem hiper conectați virtual și interacționăm electronic cu colegi și parteneri – prin intermediul aplicațiilor, al ecranului și al acelor ciudat de reci conferințe telefonice; deja e mult mai dificil să ne raportăm la ei ca la ființe umane depline. Pe cât de mult suntem în contact cu ceilalți cu ajutorul tehnologiei incredibile de care dispunem la acest moment, pe atât de înstrăinați am ajuns să fim de fapt.

1. Fă cunoștință cu ghidul de empatie Thrive!

În prima parte, vei face cunoștință cu conținutul Ghidului Thrive. Platforma noastră e creată pentru a naviga cu ușurință.

2. Știința din spatele empatiei

A doua secțiune a Ghidului îți va prezenta cele mai recente studii, care explică de ce este atât de importantă empatia la locul de muncă. În viețile noastre profesionale în care suntem prinși mereu și în care interacționăm din ce în ce mai mult cu oamenii în mediul electronic, prin aplicații și ecrane, sau prin videoconferințe ciudate și incomode, devine din ce în ce mai greu să-ți percepi colegii ca ființe umane cu drepturi depline.

3. Micropașii

Micropașii Thrive – pași simpli, susținuți de știință, pe care puteți începe să-i încorporați în viața de zi cu zi, chiar de astăzi – îți vor arăta cum să identifici momentele și ocaziile în care empatia îți poate îmbunătăți performanțele și te poate ajuta să construiești relații de colaborare pline de empatie.

4. Sfatul expertului

În această secțiune vei face cunoștință cu Jamil Zaki, profesor și coordonator de doctorate la Stanford Social Neuroscience Laboratory și profesor asistent la catedra de psihologie de la Stanford University. El vorbește despre importanța empatiei și cum îți poți spori capacitatea de a empatiza.

5. Modelele Thrive

Îți vom face cunoștință cu oamenii Thrive care ne demonstrează că empatia este esențială pentru a construi relații de succes, în orice industrie.

6. Instrumente pentru manageri

În cadrul acestei secțiuni, îți oferim sfaturi pentru a deveni un model de succes pentru echipa în care activați și pentru a încuraja oamenii să fie mai încrezători în forțele proprii, dar și în abilitățile colegilor lor.

7. Tehnologie pentru prosperitate

În acest segment vei găsi cele mai bune instrumente tehnologice, care te pot ajuta să înțelegi perspectiva, emoțiile, dar și problemele celorlalți.

8. Învață în continuare

În ultima parte a Ghidului vei descoperi cele mai bune articole de pe thriveglobal.ro, care te vor pune la curent cu toate temele legate de empatie.

Până la finalul Ghidului, vei avea toate instrumentele și sfaturile practice de care ai nevoie pentru a trăi și pentru a lucra cu mai multă empatie, alături de toate beneficiile care vin la pachet cu ea.

2. Știința din spatele empatiei

Trăim în Epoca de Aur a studiilor despre empatie

Cercetările ne arată cum poate empatia da naștere la conexiuni prețioase, crescându-ți nivelul de performanță.

Cum poate empatia să dea naștere la conexiuni prețioase și să-ți crească nivelul de performanță.

În cartea sa apărută în 2009, intitulată The Age of Empathy, autorul Frans de Waal – psiholog și primatolog – scria că „până de curând, subiectul empatiei nu era luat în serios de oamenii de știință. Chiar vizavi de caracteristicile speciei umane, era considerat un lucru absurd, luat în derâdere”.

Dar recenta explozie de studii pe acest subiect stă mărturie pentru importanța primordială pe care o are empatia pentru a dobândi o viață înfloritoare – pentru state, companii și oameni deopotrivă. Pe cât respectăm și cultivăm competiția, pe atât de evidentă e ideea că abilitatea noastră de a coopera, de a colabora și de a ne înțelege unii pe alții ne permite nu doar să supraviețuim, ci și să ducem un trai mai bun. Chiar și în economie: după cum menționează Wall, economistul scoțian și părintele capitalismului Adam Smith cunoștea faptul că „atâta vreme cât construiești un sistem bazat exclusiv pe principii competitive, acesta nu va funcționa prea bine”.

Empatia: un pilon al societății

Pe zi ce trece, realizăm că empatia nu înseamnă doar să fii drăguț cu cel de lângă tine, ci e un pilon pe care se clădește o societate puternică. Un studiu internațional din 2016, care a analizat adulții din 63 de țări, a scos la iveală care sunt cele mai empatice state de pe glob – Ecuadorul situându-se pe primul loc –, dezvăluind în același timp că în țările din acest top s-a constatat un nivel crescut de bunăstare, înțelegere, conștiință și încredere. După cum scrie Arianna Huffington în cartea Thrive, „Empatia, compasiunea și generozitatea – pur și simplu empatia și compasiunea în acțiune – reprezintă cărămizile care construiesc ființa umană la nivel molecular. Dacă le avem, evoluăm și ne este bine; dacă nu le avem, ceva lipsește din noi”.

Unul dintre motivele pentru care empatia este atât de puternică este faptul că nu e doar o emoție – ci e emoția care te împinge către acțiune. Psihologul Paul Ekman a identificat trei tipologii de empatie, printre care „compasiunea empatică”, care ne face să trecem la fapte și să ajutăm. Această tipologie își are originea în cunoașterea faptului că „noi, oamenii, suntem conectați între noi”, explică Ekman. Tipul acesta de empatie face distincția între o reacție adecvată și una inadecvată, în situații de criză, precum uragane sau încălzirea globală, după cum a sesizat Daniel Goleman, autor de succes și jurnalist.   

“Iertarea ne eliberează sufletul și ne scapă de frică. De aceea e o armă atât de puternică” (Nelson Mandela).

Empatia la locul de muncă

La locul de muncă, cercetările arată că empatia – precum și verișoara sa primară, iertarea – au beneficii palpabile. Potrivit unui studiu din 2016 realizat de London Business School, empatia și iertarea ajută angajatul să se descurce mai bine cu conflictele și neînțelegerile apărute la birou. Data viitoare când vei simți că un coleg ți-a făcut o nedreptate – sau tu ai făcut o nedreptate și ai supărat pe cineva – gândește-te să analizezi situația și din perspectiva celuilalt. Doar așa poți să începi să faci ceva în direcția înțelegerii și reconcilierii, indiferent ce presupune asta. S-ar putea să ți se pară un pas evident, însă în condiții ridicate de stres mulți oameni nu se pot desprinde de perspectiva egocentrică, personală – care provoacă ranchiună, suferință sau alte manifestări de natură lacrimogenă.

O categorie aparte – cea a liderilor – are de învățat în mod special despre empatie, dat fiind că nu se prea pricepe la acest capitol. Un studiu canadian desfășurat în 2014 demonstrează că autoritatea crescută diminuează capacitatea de a fi empatic. La fel, un alt studiu apărut în 2006 în publicația Psychological Science arată că „puterea este asociată cu o tendință redusă de a percepe ceea ce văd, gândesc și simt ceilalți”.

Dar empatia nu se află într-un vacuum, ci, conform cercetărilor, se găsește printre alte aspecte care ne compun starea de bine; când ai grijă și ești conștient de tine, există șanse mai mari să-i înțelegi mai bine și pe cei din jur. Spre exemplu, unul dintre efectele negative ale lipsei de somn este reducerea capacității de a simți empatie, conform unui studiu realizat de Walter Reed Army Institute of Research.

După cum spunea poeta și activista americană Maya Angelou: „Cred că toți avem empatie în noi. Probabil nu avem destul curaj s-o arătăm lumii”. În continuare, vom vedea cum putem aborda aceste noi concepte și cum să le punem în practică. 

Cu alte cuvinte

Empatia este esențială capacității noastre de a prospera, atât pentru țări, companii, cât și persoane fizice. Este un pilon al societăților puternice și ne ajută să înflorim. Mai mult decât atât, empatia îi ajută pe angajați să-și îmbunătățească modul în care gestionează conflictele de muncă și neînțelegerile. Următorii Micropași îți vor arăta cum să o cultivi.

3. Micropașii

Pași mici care duc la schimbări mari, cu care să începi de azi 


Teoria din spate

Formarea obiceiurilor este un lucru complicat, iar cercetările sugerează că durata de timp pentru a forma un nou obicei ar putea depinde de comportamentul care se construiește. Îți recomandăm să te dedici unuia dintre acești micropași timp de 21 de zile. Dacă devine un obicei până la momentul în care au trecut 21 de zile, treci la un alt micropas. Dacă nu, continuă să lucrezi la asta!


Iată 3 micropași pe care îi poți face pentru a întări relațiile existente, pentru a stabili noi conexiuni și pentru a deveni mai empatic decât înainte.

1. Interesează-te de viața colegului tău în afara biroului.

Poate fi o discuție recreativă în bucătărie, într-o pauză, sau un schimb amabil de cuvinte înainte de o ședință. Conversații aparent nesemnificative, pe subiecte precum familia, animalele de companie, pasiunile sau activitățile preferate, creează o atmosferă plăcută și de încredere.

2. Ieși la cafea cu un coleg din altă echipă/departament.

Nu doar vei sparge rutina și îți vei apropia oameni noi, ci îți vei crește și nivelul de performanță: studiile arată că grupurile în care oamenii sunt prieteni au rezultate mai bune și iau decizii mai inspirate decât grupurile ai căror membri nu se cunosc atât de bine.

3. Transformă o interacțiune pur digitală într-un contact uman autentic.

Când te vei raporta la colegii din listă ca la oameni cu individualitate și umanitate, vei construi un raport empatic – antrenându-ți, în același timp, capacitatea de a depăși situații complicate și complexe. 

4. Sfatul expertului

De ce empatia contează și cum poți deveni mai empatic prin practică

Un Q&A cu Jamil Zaki, profesor coordonator de doctorate la Stanford Social Neuroscience Laboratory și profesor asistent la catedra de psihologie de la Stanford University.

Thrive Global: Ce spun cercetările despre rolul pe care îl are empatia pentru oameni, atât la locul de muncă, cât și acasă?

Jamil Zaki: Există foarte multe dovezi care arată că atunci când oamenii simt empatie, cu alte cuvinte abilitatea de a împărtăși și de a înțelege emoțiile altcuiva, nu doar ei se simt mai bine, ci și cei din jur. De exemplu, cei cu rezultate bune la testele de empatie sunt persoane mai fericite și atrag în jur mai multă lume decât cei cu capacități empatice reduse. De asemenea, aceștia sunt cei mai buni în activitatea pe care o desfășoară, cu predilecție în profesiile orientate către oameni, precum vânzările sau managementul. Empatia este de ajutor și la capitolul relații personale. Adolescenții care se pricep să decodeze emoțiile celor de lângă ei au șanse mult mai bune să supraviețuiască turbulențelor prin care trece orice licean, iar partenerii romantici ai unui om empatic sunt mai satisfăcuți de relație în general.

TG: Cum ne antrenăm mușchiul empatiei?

JZ: De obicei, lumea consideră, în mod eronat, că empatia este o trăsătură preexistentă în materialul genetic care transmite mesaje către creier și că unii dintre noi avem această genă, iar alții nu. Există, desigur, un miez de adevăr științific aici: spre exemplu, gemenii identici au un nivel de empatie similar, în timp ce frații gemeni diferiți… unul diferit. Dar asta nu înseamnă că rămânem la același nivel fix toată viața. Unii indivizi sunt mai talentați la baschet ca alții, dar dacă cei din urmă își antrenează constant aruncarea la coș, atunci au șanse să devină și ei foarte buni. La fel și în cazul empatiei. În plus, chiar dacă nu te gândești înadins la asta, totuși tu alegi în fiecare moment dacă o practici sau nu. Vei traversa de cealaltă parte a străzii ca să eviți un om al străzii sau vei fi atent la suferința lui? Vei ignora părerile cuiva cu care nu ești de acord sau le vei asculta până la final? Făcând alegeri empatice, treptat vei crea obiceiuri empatice și, prin urmare, vei deveni un om mai empatic. De exemplu: un studiu finalizat în urmă cu câteva săptămâni a avut în vizor indivizi care au făcut exerciții de empatie pe o perioadă de trei luni. A reieșit că aceștia nu doar reușesc să-i înțeleagă pe alții mai bine, ci și că părțile din creierul lor responsabile cu empatia au devenit mai vizibile. Practicând empatia, au schimbat și biologia corpului care corespunde acestei stări.

TG: Care este sfatul tău pentru cei care nu reușesc să empatizeze cu ceilalți, în special în momente de stres intens?

JZ: Trăim vremuri grele pentru empatie. În America, mai ales, se remarcă o cultură orientată către tribalism și izolare. Anonimatul și interacțiunile secrete din social media nu ajută nici ele. Dar sunt de părere că tocmai astfel de perioade aduc cu ele nevoia de a ne provoca noi pe noi. Să ne reamintim că empatia reprezintă o abilitate pe care, dacă o dezvoltăm, nu doar că ne protejăm propria stare de bine, ci îi ajutăm și pe cei din jur. Lucrul la propria empatie nu e simplu, însă multe alte aspecte din viață necesită timp și efort investit. Cred că e momentul să ne întrebăm, fiecare, în ce lume vrem să trăim și cum putem pune umărul să transformăm acea lume în realitate. Iar dacă vrem să vedem oameni mai generoși și deschiși printre noi, dezvoltarea propriei empatii este primul lucru cu care să începem.

Află mai multe despre antrenarea empatiei în prezentarea lui Zaki pentru TEDx de aici.

5. Modelele Thrive

Oameni de succes vorbesc despre importanța empatiei

Când ai ocazia să-i întrebi pe unii dintre cei mai interesanți oameni despre viața lor, uneori obții cele mai fascinante răspunsuri la cele mai simple întrebări. Chestionarul Thrive reprezintă o serie de interviuri care oferă o perspectivă intimă asupra vieții unora dintre cei mai de succes oameni.

Jeff Weiner, CEO-ul LinkedIn: „Nu trimit email-uri după 11 noaptea”

Valeriu Nicolae, fondator Casa bună: “Consider că eșecul este foarte fain şi îl caut.”

Doru Mitrana: „Prin voluntariat, câștigi ceea ce ai pus la bătaie atunci când ai decis să te implici.”

Florin Busuioc, actor: ”Am scos capul la suprafață de fiecare dată când am avut o problemă”

Geanina Ilieș, jurnalistă: ”Înțeleg diferența dintre urgent și important”

Ada Galeș, actriță: ”Am învățat să ascult și să am compasiune”

6. Instrumente pentru manageri

Cum construim o cultură pe baze empatice

În instituțiile moderne, trăsături individuale precum talentul, viziunea și perseverența sunt atuuri de succes. Dar este succesul singurul lucru care contează? Hai să ne gândim: când a fost ultima oară când ai realizat ceva cu adevărat important, fără niciun ajutor din afară?

În lumea hiper conectată în care trăim, cele mai de succes organizații dobândesc acest statut datorită raporturilor de calitate. Aici intră în scenă empatia. Când înregistrăm și încercăm să înțelegem care sunt punctele de vedere ale celorlalți, colaborarea dintre noi devine mai bună, relațiile mai puternice și situațiile care apar inevitabil la serviciu (dezacorduri sau neînțelegeri), mai ușor de depășit. În plus, reciproca e valabilă: ție nu ți-ar plăcea ca punctul tău vedere și poziția în care te afli să fie luate în considerare de către colegii tăi, din când în când?

Când realizezi că empatia modelează în mod fundamental felul cum e structurată o organizație, e greu să-ți mai imaginezi cum ar arăta locul tău de muncă fără ea. În postura de manager, ai la îndemână câteva metode prin care să te asiguri că activitatea ta și instituția din care faci parte iau în calcul grija pentru ceilalți.

E timpul să acționezi!

Moduri de a-ți sprijini echipa:

1. Ieși ocazional din rutina de serviciu

Plănuiește ca, o dată pe lună (cel puțin), să te întâlnești cu echipa ta, fără să discutați problemele de la locul de muncă. Poate fi o reuniune undeva în oraș, sau un prânz la birou – un context care să-i strângă pe toți la un loc și să-i facă să comunice unul cu altul. Atunci când colegii ajung să se cunoască ca oameni – cu poveștile lor de viață, provocările, visele și existența lor zilnică în afara biroului – empatia se naște în mod natural și simplu.

2. Încurajează-ți angajații să nu-și ascundă vulnerabilitatea

E greu să empatizezi cu cineva pe care îl percepi ca pe un pion ambițios, precis, preocupat doar de succes. Dar subalternii tăi ar putea să nu se simtă confortabil să lase garda jos și să fie ei înșiși. La următoarea ședință pe care o aveți, încearcă să dai tonul și să le spui o situație care te înfățișează într-o lumină neașteptată – un moment în care ai dat un rateu, de exemplu, sau ceva provocator cu care te confrunți în prezent. Dacă tu vei face asta, vei deschide drumul care duce la crearea unui mediu mai plin de înțelegere și compasiune.

3. Ascultă înainte să acționezi

Poate sună evident, dar, de multe ori, performanța noastră la locul de muncă este influențată de factori care nu au nicio legătură cu serviciul. Dacă unul dintre subalternii tăi nu se descurcă prea bine, stabilește o întâlnire ca să vezi ce se întâmplă cu el. Mai mult ca sigur vei afla ceva ce nu știai înainte și, doar după ce înțelegi mai multe date din poveste, vei putea vedea cum să rezolvați problema legată de performanța sa la serviciu.

7. Tehnologie pentru prosperitate

Tehnologia este un instrument. Învață s-o folosești cu înțelepciune!

Cum te poate ajuta tehnologia să-ți cultivi empatia și să oferi din timpul tău și altora.

Conectarea cu alte persoane este o nevoie umană de bază. Dar dincolo de asta, să te pui cu adevărat în locul cuiva este crucial pentru a-ți dezvolta capacitatea de a empatiza, o abilitate care poate fi utilă în fiecare domeniu al vieții tale, inclusiv la birou.

Vestea bună e că empatia se poate învăța, iar o modalitate eficientă este voluntariatul, ajutorul oferit celor care au nevoie. Iată câțiva astfel de pași pe care îi poți face cu ajutorul tehnologiei.

Campania Împreună

Campania “Împreună” dezvoltată de colegii de la Kiss, Rock și Magic FM, odată cu instaurarea perioadei de criza în România, ne inspiră să contribuim la remedierea situației, chiar și din confortul casei noastre, și să ne concentrăm pe lucrurile constructive pe care le putem face. Prin creativitate, optimism, implicare, colaborare şi altruism, putem transforma situaţia actuală într-o ocazie de a fi mai uniţi şi mai buni. Dacă știi o astfel de inițiativă sau ești implicat într-una, scrie un mesaj la: [email protected], [email protected] sau la [email protected].

Yellow Canary

Este vorba despre o platformă creată de specialiști și doctori în neuroștiințe și psihologie, pornind de la o metodologie de studiu creată de Universitatea Harvard. Prin intermediul unui chestionar, este analizată starea emoțională și psihologică, iar rezultatul obținut indică utilizatorului dacă ar trebui să intre în legătură cu unul dintre psihologii implicați în proiect, pentru consiliere psihologică gratuită. Platforma a fost gândită ca un sistem de alertă timpurie pentru persoanele care resimt un impact emoțional negativ în această perioadă, iar consilierea psihologică este asigurată de către psihologi independenți sau specialiști din cadrul ONG-ului Respiro.


Volunteer Match

Volunteer Match este unul dintre cele mai cunoscute site-uri din lumea organizațiilor non-profit. Alături de aplicația aferentă, site-ul te pune în legătură organizații non-profit, în funcție de pasiunile, de abilitățile tale, dar și de timpul disponibil și zona în care locuiești. Practic, cu ajutorul aplicației poți găsi orice tip de activitate de voluntariat.

8. Învață în continuare

Vrei să știi mai multe despre empatie?

Când empatizezi cu alții, construiești relații mai puternice, înveți să rezolvi conflictele cu ușurință și să fii mai eficient. Intră pe thriveglobal.ro pentru a afla mai multe despre empatie și pentru a învăța cum să-ți atingi scopurile.

Citește mai mult:

Știința din spatele modului în care visele te ajută când ești treaz

12 daruri pe care meriți să ți le oferi și care îți vor schimba viața

Filosofia japoneză Ikigai: bucuria de a te da jos din pat dimineața

Dacă vrei să fii mai bun în ceea ce faci, cere un sfat în loc de feedback

De ce trebuie să-ți explorezi fricile

Flow – cheia productivității, dar și a fericirii