În următoarele 3 minute vei afla :

– Care sunt diferențele dintre imaginea dezirabilă și imaginea socială.
– Cum poți schimba eficient și într-o direcție pozitivă felul în care ești perceput de ceilalți.


Toţi profesioniştii, fie că sunt avocaţi, medici, fotografi sau patroni ai unor afaceri mici, au nevoie de o imagine care să reflecte fidel eul autentic, despre care vom vorbi în continuare. În sensul cel mai larg, cu cât eşti mai cunoscut şi mai recunoscut pentru ceea ce faci, cu atât va fi mai simplu să obţii contractele visate.

Expresia perceptibilă a brandului personal este imaginea reală. Aceasta reprezintă punctul de intersecţie dintre caracteristicile imaginii dezirabile – respectiv cum vrei să te perceapă alţii – caracteristicile imaginii sociale – respectiv cum te percep apropiaţii, fie că este vorba despre colegi, parteneri de afaceri, furnizori, clienți sau distribuitori – şi caracteristicile imaginii publice – respectiv cum te percepe mass-media.

Cum vrei să fii perceput? Scrie pe o hârtie atributele pe care ai vrea ca publicul țintă să le asocieze cu numele tău – de exemplu, iubitor de cărți. Scrie apoi, în dreptul fiecăruia, ce acțiuni concrete poți întreprinde, așa încât să le transmiți aceste atribute ca atare. De exemplu pentru a transmite faptul că ești un iubitor de cărți poți să postezi pe rețelele de socializare recenzii scurte ale unor cărți care-ți plac.

Stabilește clar care sunt valorile tale, dar și punctele tale forte, și apoi comunică în mod constant despre ele.

Valorile reprezintă credințe personale care devin priorități pe baza cărora stabilim modul în care consumăm cea mai importantă și neregenerabilă resursă a noastră – timpul. Din momentul în care ai stabilit top 5 valori, obții claritate și focus. Mai departe, claritatea te ajută să decizi și să acționezi în mod motivat, susținut și decisiv. Aș zice că hotărârea și comunicarea în spiritul valorilor care te animă aduce vizibilitate pe termene lung.

Punctele forte pot fi deopotrivă elemente sepcifice personale – răbdarea, perseverența, hotărârea, dar mai ales elemente legate de pregătirea ta profesională și experiența ta: lucrezi de 15 ani în domeniul IT și ai rezultate remarcate de principalii competitori sau ai inventat un nou limbaj de programare. Indiferent care sunt punctele tale forte, comunică despre ele și realizează acțiuni care să le pună în valoare, despre care ulterior, desigur, comunică.

Cum te percep cei din jur? Întreabă cel puțin cinci persoane din cercul mai larg – nu prieteni foarte apropiați sau familie, deoarece sunt foarte subiectivi – care sunt primele trei cuvinte care le vin în minte, atunci când rostesc numele tău. Urmărește dacă ceea ce spun ei este ceea ce ai scris tu pe hârtie anterior.

Cum te percepe mass-media? Caută pe Google numele tău sau denumirea afacerii tale. Dacă obții ca rezultate fotografii sau clipuri video, înseamnă că deja ești o persoană cunoscută. Dacă rezultatele (articole, guest post-uri, știri) vorbesc, în exemplul de mai sus, despre pasiunea ta pentru cărți, înseamnă că misiunea ta în comunicare este exemplară. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Postările de pe Facebook, Instagram, Twitter, blogul personal sau profilul de LinkedIn trebuie să fie aliniate cu valorile, misiunea personală și punctele forte și trebuie să fie în aceeași notă și realizate cu același ton unitar și, mai ales, trebuie să reflecte eul nostru autentic, realitatea definite ca atare la imaginea dezirabilă. Oricât de extraordinar ar fi CV-ul tău, ipostaze mai puțin inspirate din timpul unei petreceri private, afișate public pe profilul tău personal, ar putea conduce la confuzii nadorite în domeniul imaginii. Așadar, folosește aceste canale pentru a promova valorile, punctele tale tari, pasiunile, hobby-urile, în acest fel folosind canalele de comunicare pentru a construi imaginea dezirabilă.

Ce e de reținut de aici? Imaginea reală nu este cea pe care credem noi că o transmitem, ci intersecția dintre ce cred și comunică cei apropiați – fie ei chiar clienți sau colaboratori – ce crede și comunică  mass-media și ce credem și comunicăm noi. Pentru ca această intersecție să fie o arie cât mai mare, acționează așa încât ce vrei ca alții să perceapă despre tine să fie ce percep și ce percepe și publicul larg!

Ca să răspund și eu la întrebarea cu care am început articolul, când am făcut prima oară exercițiul, am avut o mare surpriză. Mă așteptam ca percepția generală să fie a unei femei solare, luminoase, calde și optimiste. Da, doar că printre rânduri au apărut și epitete de tipul hotărâtă, puternică, centrată pe obiective, care, cel puțin pentru mine, nu erau circumscrise sferei solare în care eu mi-aș fi dorit să fiu plasată. De ce? Pentru că despre rușitele, hotărârea, pașii pragmatici comunicam. Așa că, dacă vrei să schimbi ceva în felul în care ești perceput, începe prin a schimba ceea ce comunici în prezent cu ce ai vrea să știe oamenii preponderent despre tine.

Citește și:

Cum să exprimi succint și convingător cine ești și ce faci

10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

Author(s)

  • Dana Lupșa

    antreprenoare, lector la Fundația Calea Victoriei

    Dana Lupșa predă de 18 ani discipline din sfera managementului, antreprenoriatului și comunicării la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor (Universitatea Transilvania din Brașov), are un doctorat în management și două masterate, dintre care unul în domeniul managementului și altul în domeniul imaginii. A format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri, a conceput și a implementat campanii de imagine, inclusiv pentru Camera de Comerț și Industrie din Brașov, are propria afacere de doi ani în domeniul comunicării și imaginii, a construit, în șase ani, brand-ul Asociației Happy Moms, care acum funcționează în șase orașe, realizând singură, timp de un an, toate activitățile executive și de management. În prezent, este și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul Cum poţi deveni un manager mai bun.