În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce ar trebui să te intereseze dacă ești cel care recrutează și de ce este important să ai un scorecard.
– De ce profilul de LinkedIn este mai relevant decât cel de Facebook, atunci când aplici pentru un job. 


În urmă cu 13 ani, am asistat la primul meu curs despre recrutarea și selecția de personal. De atunci, am mai tot asistat la câteva și am și livrat la rândul meu zeci de astfel de cursuri. Și, în nici unul din ele, nu-mi amintesc să fi fost un capitol dedicat: „background check candidat” prin social media. 

Și, totuși, aud tot mai mulți manageri sau recrutori care nu iau o decizie până nu verifică minuțios contul de Facebook sau Instagram al candidatului. Și recunosc că, demult tare, pe vremea când nu înțelegeam la nivel mai complex OMUL, am făcut și eu la fel. Și astfel am învățat că este o abordare tare greșită. De ce? 

 „Don’t trust Facebook/Instagram”  (Nu te încrede în ce arată FB sau Instagram) . 

Tendința multora este să picteze un tablou nu foarte conectat la realitate. Este posibil ca un candidat care ți-a lăsat o impresie foarte bună în procesul de recrutare să se afle într-o etapă a vieții în care-și dorește tare mult să fie „cool” în gașca sa, încercând să-i impresioneze pe cei din jur cu o imagine pe social media de party starter. Și uite așa aveai oferta pregătită, dar check-in-urile repetate în cluburi te-au facut să te răzgândești, presupunând că nu va fi un angajat serios.

La polul opus, poți avea de-a a face cu o persoană care deja a înțeles ce presupune branding-ul personal și care să fie tare preocupată de imaginea sa în social media, chiar dacă nu reflectă neapărat realitatea. Și în acest caz managerul va fi tare surprins de comportamentul acestuia din viața reală, care nu coincide cu imaginea pe care și-o conturase din analiza unui cont de Facebook.

Creștem învățați că „aparențele pot fi înșelătoare”, dar și cu gândul că „prima impresie contează”. Și atunci, sub impulsul cărui gând acționăm atunci când analizăm un candidat prin imaginea ce și-o creează pe conturile de socializare? În primul rând, n-ar trebui să facem astfel de analize, pentru că nu sunt obiective, iar noi nu suntem agenții secreți din filme, antrenați să facă profilurile oamenilor în baza comportamentelor expuse și a unor background checks minuțioase. 

Ce ar trebui să te intereseze dacă ești cel ce recrutează?

Un profil relevant în astfel de procese este cel de pe LinkedIn, unde ai o imagine destul de clară a parcursului profesional al candidatului și acces la recomandările pe care acesta le-a primit de la rețeaua sa. 

Desigur, cea mai bună metodă de a descoperi potențialul unui candidat este să fii foarte deschis în interacțiunea cu el, să ai un proces de recrutare structurat și un kit de interviu cu întrebări elaborate, astfel încât să-i poți valida experiența, comportamentele sau tiparele de gândire.  

Spre deosebire de filtrarea candidaților prin imaginea din social media, un instrument de recrutare ce te poate ajuta cu adevărat să departajezi candidații obiectiv este un scorecard (tabel de punctaj),  prin care punctezi candidații în funcție de competențele pe care le bifează pe lista ta de cerințe. 

Dacă tot nu ești convins că este omul potrivit, îi poți cere candidatului acordul scris pentru a cere recomandări în ceea ce-l privește de la fostul său angajator.

Trăim într-o lume în care dreptul la intimitate și la protecția datelor sunt tot mai mult reglementate prin lege, așa că e important să fim atenți la limita legii, atunci când avem un exces de zel în a evalua pe cineva. 

Și totuși, lăsând la o parte opinia mea, această selecție a candidaților prin prisma profilelor sociale este o practică des întâlnită. De aceea, n-ar trebui să-ți fie străină ideea de personal branding.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Cum te ajută branding-ul personal?

Auzim tot mai des acest termen și vedem în ultimii ani tot mai mulți specialiști susținând sus și tare că, indiferent de postul pe care-l ocupi sau  planurile pe care le ai în viață, e musai să te poziționezi corect.

Ce înseamnă asta:

Pentru ce știe lumea că poate apela la tine? 

Care sunt lucrurile de care îți pasă cu adevărat? 

Ce te diferențiază de ceilalți? 

Cât de autentic ești în tot ceea ce postezi pe rețelele de socializare?

Și, mai presus de orice, cum transmit profilurile tale de pe rețelele de socializare aceste lucruri către cei din jurul tău?

Trăim într-o lume în care prezența virtuală începe să cântărească la fel de mult ca cea reală, iar ideea de socializare își extinde înțelesul. Așa că, inevitabil, profilul tău de Facebook poate fi la un moment dat analizat, atunci când vine vorba de o decizie de colaborare, angajare, relaționare. Și cum probabil îți dorești să te afli în contexte cu care rezonezi, de ce să pozezi în ceea ce nu ești și să atragi ce e nepotrivit pentru tine?

Știu la ce te gândești: ”Păi eu sunt agent call center/ contabil/ florist etc., ce importanță are cum mă poziționez?”. Contează! Lăsând la o parte impresia pe care o poți crea angajatorului, ține cont de faptul că modul în care te prezinți acolo va rezona sau nu cu noii tăi colegi, cu care poate, în perioadele acestea grele, e posibil să nu te vezi față în față prea curând. Așa că o primă interacțiune virtuală poate seta cadrul colaborării voastre.

Îmi spunea un terapeut, în urmă cu câțiva ani, că una dintre cele mai mari surse de depresie în rândul clienților săi este diferența majoră între cine sunt ei la nivel personal și cine vor să pară sau să fie la nivel profesional. Și că, atunci când ne acceptăm la nivel personal pe deplin, cu bune și cu rele, vom fi cu adevarăt liniștiți și autentici, și nu vom mai simți presiunea a cine vrem să părem a fi. 

Așa că te provoc să descoperi cine ești cu adevărat! Care sunt valorile tale și cum poți lăsa asta să se vadă în jurul tău, astfel încât să atragi oameni, job-uri, organizații și oportunități asemeni ție? 

Pe final, închei cu gândul că, dacă ne-ar preocupa conexiunile cu cei din jur pe cât ne preocupă aparențele, am avea parte, în viața persoanală și profesională, de mai multe oportunități potrivite nouă și contexte de creștere, așa cum merităm!

Citește și:

29 de întrebări geniale pe care trebuie să le pui la finalul interviului de angajare

Cum te pregătești pentru interviul online de angajare

Author(s)

  • Andra Pintican

    Fondatoare Școala de HR

    Andra, fondatoarea centruldecariera.ro  și a Școlii de HR, e un People Advocate dedicat dezvoltării umane. Abordarea ei unică în România vine din experiența ei de peste zece ani în domeniul resurselor umane, îmbinată cu pasiunea ei pentru comportamentul uman. Prin metodologia Career Reframing a angajat sau a consiliat profesional peste 4.000 de persoane. Misiunea ei este aceea de a ajuta un milion de români să-și facă un Design de Carieră conform cu strategia lor de viață.