În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să eviți conflictele și tensiunile la birou.
– De ce trebuie să ceri permisiune înainte de a îmbrățișa un coleg pe care nu l-ai mai văzut demult.


Câte ședințe nu se împotmolesc în discuții pentru că cineva încearcă să-și impună părerea cu orice preț? Câte neînțelegeri sau tensiuni apar pentru că plecăm de la ideea că știm deja ce părere are celălalt, sau pentru că oferim sfaturi nesolicitate?

Spunem că vrem relații sănătoase la locul de muncă, dar nu știm să delimităm granițe personale și nici să le respectăm pe ale celorlalți. Rămânem angrenați în relații tranzacționale în care oferim cu scopul de a primi ceva în schimb. Iar când acest lucru nu se întâmplă, avem resentimente.

Arta stabilirii granițelor în mediul profesional este un atu foarte important în lumea “complicată” în care trăim în prezent: zi de zi interacționăm cu fel și fel de oameni, cu dorințe, nevoi, educație, cultură și personalități diferite. Și, pentru a ne menține sănătatea și echilibrul mental, avem nevoie să le putem comunica și menține, dar și să avem grijă să nu forțăm limitele celorlalți. Nu de alta, dar prin intermediul granițelor îi învățăm pe ceilalți cum să ne trateze, ce putem tolera și ce nu, dar mai ales comunicăm ceea ce e important pentru noi.

Setarea granițelor ne ajută în special în acele relații dificile în care ne regăsim mai devreme sau mai târziu în mediul profesional. De la șef, coleg, client sau furnizor, toate relațiile noastre au nevoie de granițe. Fără ele apar neînțelegeri, ne luăm responsabilități care nu ne aparțin sau intrăm pe teritoriul celorlalți enervându-i.

Dacă la prima vedere aceste lucruri par banale și implicite, în practică ne împotmolim de fel și fel de temeri, condiționări și moduri de exprimare nepotrivite. Iar drumul spre a deprinde acest “obicei” este un demers destul de profund pe parcursul căruia trebuie să-ți găsești vocea în context profesional, și s-o folosești pentru a-ți defini și proteja identitatea și valorile personale. Și nu în ultimul rând, acest proces este despre conexiune umană.

Pentru că, atunci când limitele impuse sunt sănătoase, ele nu creează distanță, ci ne ajută să ne conectăm la un nivel mai profund. Distanța apare când acestea sunt prea rigide, când ajungem la polul opus și ridicăm ziduri de nepătruns în jurul nostru. Granițele sănătoase sunt vii, permeabile, fluide, și depind de persoană, context, de nivelul de încredere, de cultură și de noi. Dar pe cât de important e să delimitezi granițe, pe atât de vital este să le respectăm și pe ale celorlalți. Toți încălcăm limite din când în când, iar acest lucru se întâmplă deseori fără să ne dăm seama.

Iată tipurile de granițe pe care le încălcăm în viața de zi cu zi la birou

1. Granițele fizice sau regulile care definesc spațiul personal și atingerea

Limitele fizice sunt în centrul atenției în acest moment, iar cunoașterea și respectarea lor a devenit esențială. Dai noroc sau îți îmbrățișezi un coleg pe care nu l-ai văzut demult? Care sunt noile reguli privind atingerea, gesturile și spațiul personal la birou și cum s-au schimbat și adaptat acestea în contextul pandemiei? Acestea sunt doar câteva aspecte pe care trebuie să le clarifici cu colegii tăi pentru a lucra eficient împreună.

2. Granițele bunurilor personale

Poate îți aduci aminte de episodul din Friends când Ross a avut probleme la birou pentru că cineva îi mâncase sandvișul. Reacția lui a fost una de furie, o reacție de altfel normală atunci când cineva îți încalcă teritoriul. În ce fel încălcăm teritoriul colegilor? Ori de câte ori folosim lucruri care nu ne aparțin (PC, birou, scaun, etc.), când scotocim prin documentele, fișierele sau sertarele altcuiva, sau când ne logăm în aplicații folosind contul unei alte persoane fără să avem permisiunea ei în acest sens ne facem vinovați de încălcarea limitelor.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Granițe intelectuale: toți avem dreptul la opinie

Suntem diferiți și avem opinii diferite, iar dacă ne dorim relații sănătoase, atunci devine imperativ să nu ne impunem opinia cu orice preț în ședințe, să nu presupunem că știm deja ce părere are un coleg și să ne abținem din a oferi sfaturi nesolicitate.

4. Granițe emoționale: emoțiile mele vs emoțiile celorlalți

Limitele emoționale pot fi mai subtile, dar sunt extrem de importante pentru echilibrul oricărei relații. În mod involuntar etichetăm, dăm vina pe alții pentru problemele apărute, credem că știm ce simte un coleg sau ce nevoi are, ori criticăm în loc să oferim feedback empatic. Așa ajungem să ne descărcăm pe ceilalți și să ne degradăm relațiile de muncă.

5. Granițe de timp

Granițele de timp sunt un alt aspect cheie al muncii în echipă, și e unul care poate genera tensiuni nedorite. Muncim în echipe virtuale și multidisciplinare, avem colegi pe alte fusuri orare și cu stiluri diferite de muncă. Dacă acordăm importanță nevoilor și preferințelor celorlalți putem să evităm multe conflicte și frustrări.

Când ajungi târziu la o întâlnire și nu anunți, când plătești cu întârziere factura unui furnizor sau când nu respecți programul de muncă, timpul liber sau pauzele colegilor, te faci vinovat de încălcarea granițelor de timp.

De ce le încălcăm?

De multe ori, încălcarea granițelor are în spate intenții bune, dar care duc la tensiuni, neînțelegeri și conflicte. Poate vrem să ne ajutăm echipa, să protejăm un coleg sau să gestionăm o situație mai repede și ajungem să preluăm controlul. Ne aliniem exigențele unei societăți care ne spune că mai mult este mai bine, și astfel ajungem să oferim mai mult decât e nevoie, facem mai mult decât ni se cere, mergem până în pânzele albe pentru a ajuta, fără să ne dăm seama că ceea ce facem este de fapt contraproductiv.

Sau pur și simplu uităm cât de diferiți suntem și judecăm oamenii cu care lucrăm prin oglindire, atribuindu-le nevoi și așteptări similare cu ale noastre.

Importanța granițelor pe care le stabilești cu tine însuți

Cum te-ai simți dacă ai respecta granițele celorlalți, dar le-ai încălca pe ale tale?

Ți-ai promis că nu mai sari peste masa de prânz, că închizi calculatorul când pleci de la birou, că iți exprimi opiniile și ideile în ședințe sau că spui nu atunci când ți se cere prea mult și nu ți-ai respectat angajamentele față de tine? Prețul plătit atunci când nu îți cunoști și nu îți respecți propriile limite se traduce în pierderea încrederii și a respectului de sine, dar și în stres, frustrare și dezamăgire.

Citește și:

Limitele personale – o premisă indispensabilă pentru relații sănătoase

Cum să trasezi limite sănătoase în relațiile interpersonale

Author(s)

  • Patricea Pop

    performance coach

    Am petrecut mai bine de 10 ani în mediul corporatist unde am avut parte de proiecte și experiențe bogate, atât în plan uman, cât și profesional, și care m-au adus pe drumul dezvoltării personale. Cred cu tărie că ceea ce scrie în CV e prea puțin important dacă ceea ce trăiesc zi de zi nu îmi aduce bucurie. Îmi place să scriu despre muncă și organizații, deoarece este locul în care investim mult timp, energie vitală, dar și locul unde ajungem adesea să ne simțim stresați și nemulțumiți. Mă poți citi și pe https://patriceapop.com/blog/.