În următoarele 5 minute vei afla:

– Cât durează să te reîntorci la ce făceai înainte, atunci când ești întrerupt din activitatea ta.
– Ce presupune ”regula celor 3 pe zi”. 


În ultimii cinci ani de muncă am experimentat și am explorat zeci de metode de lucru, care să mă ajute să-mi fac treaba cât mai bine, dar și cât mai repede. Nu-mi place să mă simt ca la armată: cu program fix, rutine și reguli rigide și nici munca pe care o fac nu-mi permite asta. Dintre toate sfaturile pe care le-am citit și pus în practică, am păstrat doar ce pot aplica, indiferent de factorii externi. 

Sunt principii care mă ajută indiferent de unde sunt, la ce oră sau cu cine, indiferent de tipul de proiect sau organizație cu care lucrez și de ce presupune partea mea de treabă. 

1. Somn

Fără somn suficient suntem mai predispuși la erori cauzate de oboseală sau neatenție, ne concentrăm mai greu și funcționăm mai lent. 

Într-adevăr, există un segment redus de populație care poate funcționa cu puține ore de somn sau altul care preferă să doarmă mai târziu. În plus, toți avem nevoie de un anumit număr de ore ca să ne odihnim cum trebuie, chiar dacă diferă de la o persoană la alta. Iar recupererea somnului pierdut în mai multe zile odată, nu ajută

De aceea, ai grijă să dormi cât ai tu nevoie și când. Funcționează ca o bază pentru toate celelalte activități pe care le desfășori – fie că sunt mentale sau fizice. 

2. Unitasking

Dacă îți verifici email-ul în timp ce lucrezi la altceva sau vorbești la telefon în timp ce conduci, înseamnă că faci multitasking. 

Oricât de atractivă este promisiunea multitasking-ului, studiile de Psihologie Cognitivă spun că este o tactică contraproductivă. De fiecare dată când te întrerupi dintr-o sarcină dificilă, pot trece până la 25 de minute ca să te reîntorci la ce făceai, cu aceeași concentrare. 

Încearcă ca, atunci când ai ceva de făcut, care necesită atenție, să faci doar acel lucru. Deschide email-uri noi doar când ai timp să le procesezi. Nu le deschide doar ca să citești mesajele și să te reîntorci asupra lor mai târziu. Dacă simți nevoia de o pauză, ia-ți câteva minute în care să te detașezi complet. Nu înghesui muncă în fiecare moment liber. 

Dacă nu știi la cât timp să-ți acorzi câte o pauză, testează mai multe metode până o găsești pe cea potrivită. Poate fi o combinație între mai multe criterii – fie o dată la un interval de timp, fie când ai terminat o sarcină sau o parte mai mare. 

Jurnalistul american A.J. Jacobs a realizat un experiment personal în cadrul căruia, timp de o lună, a făcut un singur lucru odată și a denumit această acțiune unitasking. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Trei pe zi

Alege în fiecare zi maxim trei lucruri pe care vrei sau trebuie să le rezolvi atunci, care să nu-ți ocupe toată ziua de muncă. Este mai important să avansezi și să pleci acasă cu toate temele făcute decât să-ți propui mai mult decât încape într-o zi și să porți constant cu tine un sentiment de vinovăție.

Înafara celor trei obiective mari pe care ți le alegi tu, într-o zi mereu apar cereri noi care au nevoie de atenție. În felul acesta, progresezi cu sarcinile tale, dar păstrezi și timp pentru muncă spontană. 

Odată ce ai grijă să te odihnești cât ai tu nevoie, renunți la multitasking și îți propui mai puține într-o zi, vei observa că te poți concentra cu ușurință, că termini mai repede sarcini dificile, că duci la bun sfârșit tot ce îți propui și astfel rămâi cu o stare de mulțumire la finalul zilei și ai o dispoziție generală mai plăcută. 

Încearcă să experimentezi și să explorezi tehnicile de aici pe cât îți permite mediul în care lucrezi. Nu toate culturile organizaționale sau locurile de muncă pot respecta în totalitate principiile prezentate, dar, în anumite limite, te poți strădui să faci cât mai eficient ce trebuie, ca să te bucuri cât mai mult de ceea ce-ți dorești. 

Citește și:

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

Coronasomnia: tulburările de somn din perioada pandemiei de coronavirus

Author(s)

  • Andra Magda

    freelance writer

    Andra Magda are o licență în psihologie, lucrează în domeniul comunicării și scrie. O găsești pe andramagda.ro.