În următoarele 3 minute vei afla:

– Ce legătură există între bani și emoții.
– Care tipologie de personalitate financiară uită adeseori să trăiască în prezent.


Ești acasă, citești o carte, când de-odată sună telefonul. E Ana, prietena ta cea mai bună, care, entuziasmată, îți spune că are o idee de afacere care vă va îmbogăți pe amândouă. E nevoie de 10.000 euro de persoană. E drept că, în ultimii cinci ani, Ana a avut mai multe idei, dintre care aproximativ 80% s-au dovedit câștigătoare, profitabile. Are un stil de viață peste media orașului și pare că are destui bani să petreacă mai mult de trei concedii pe an în țări exotice, la care tu doar visezi. Te întreabă dacă vrei să intri în afacere cu ea și dacă vrei să vă întâlniți mâine dimineață. Ai avea acei bani, dar sunt economisiți în timp și conștient, cu scopul de a avea o bătrânețe activă, călătorind. Ce faci? La ce te gândești? Dacă pierzi tot? Dacă ratezi șansa de a te pensiona mult mai devreme decât ai fi crezut? Îi spui partenerului tău de viață?

Crezi sau nu, dar răspunsurile la aceste întrebări definesc modul în care te raportezi la bani, în termeni de control și emoții atașate acestora. Avem multe credințe legate de bani, care se reflectă în proverbele poporului român; de multe ori, credem că e nevoie de multă muncă pentru a-i obține, credem că vin greu, așteptăm zilele negre pentru care am pus bani albi de-o parte.

Dar pentru tine, ce înseamnă banii? Îți aduc o stare de bine sau devii agitat(ă) când te gândești la ei? Pentru că nu sunt doar niște hârtii, ci au, așa cum spuneam, și emoții atașate: e destul de cmplicat să avem o imagine clară asupra ceea ce reprezintă aceștia în viața noastră. De fapt, într-un fel, modul în care ne raportăm la bani este modul în care ne raportăm la noi însene/înșine. Așa că a lua decizii legate de bani – precum cea din exemplul cu Ana – este un proces pe alocuri complicat, dacă nu ne cunoaștem bine și dacă nu devenim conștiente/conștienți de modul în care ne raportăm la bani.

Conform lui Nigel Latta (cunoscut autor și psiholog din Noua Zeelandă), există patru personalități financiare diferite, care au puncte tari și puncte slabe.

Aventurierul

Este cel care folosește banii pentru a cumpăra timp. Apreciază experiențele – călătoriile sau abilitatea de a face cu pasiune ceva ce-i place. Are tendința de a trăi momentul, motiv pentru care nu se gândește la viitor. Cei mai experimentați din această categorie au control de sine și se concentrează să obțină independența financiară.

Economul

Este cel care privește banii ca pe un mijloc de a se simți în siguranță, la pupitrul de comandă. Poate fi foarte precaut în legătură cu investițiile, pe care le percepe ca fiind periculoase. Muncește enorm pentru a avea o casă, de exemplu, cheltuie bani pentru a avea un climat liniștit și o casă frumoasă, din moment ce casa este centrul universului său. Pentru că se concentrează pe viitor, uită de prezent, adică să trăiască și să se bucure de bani în prezent.

Filantropul

Este cel care folosește banii pentru a demonstra că-i pasă. Sunt persoane care se distrează mereu sau care te invită mereu la cină, sunt dispuse să-ți împrumute bani dacă ai nevoie. Sunt capabili să înțeleagă, rațional, că a cheltui bani cu prietenii le limtează posibiltatea de a cheltui pe altceva, uneori chiar cheltuie mai mult decât își permit pe activități sociale, pentru că este modul lor de a păstra relațiile. A petrece timp cu familia este cu mult mai de dorit pentru ei decât să meargă la cumpărături pentru ei înșiși.

Cheltuitorul

Este cel care va răspunde imediat nevoii de achiziție. Fie că e o mașină nouă, pe care crede că o merită, sau orice alt bun în legătură pe care și-l dorește. Își asumă riscuri mari și este capabili să ia totul de la capăt, dacă ceva nu merge bine. E nevoie ca aceste persoane să fie conștiente de latura lor hedonică, ce aduce bucurie și entuziasm pe loc, dar care necesită să fie mereu întreținută și cu alte achiziții. Noutatea ne face fericiți, dar mereu poartă și un preț.

Am discutat și cu două doamne – Daniela Irimia și Roxana Bucur, pentru care educația financiară nu este o noutate, și am aflat câteva lucruri interesante. Daniela este antreprenoare, fondatoare femeiaindependenta.ro, trainer și autoare a cărților Eliberează-te de stres și Femeia independentă. Roxana este expert consultant financiar fiduciar cu experiență de șase ani, fondatoare Psihologia banilor și co-fondatoare Money 4 kids.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


“Noi, oamenii, credem că suntem unici și avem comportamente unice. Realitatea este că ne asemănăm foarte mult, așa că există și personalități financiare. Sunt vizibile în comportamentele zilnice, de la modul în care ne facem cumpărăturile până la încasarea efectivă a banilor. Dacă suntem sinceri cu noi, ne dăm seama unde avem dificultăți în relația cu banii și putem lucra la îmbunătățirea ei”, spune Daniela Irimia.

“Nu există o personalitate mai bună decât celelalte. Fiecare are caracteristicile sale și nu înseamnă că o personalitate nu poate să fie sănătoasă financiar sau să aibă o educație financiară bună, ci doar că abordarea va fi diferită”, afirmă Roxana Bucur.

Ambele experte se plasează în categoria Econom. “Sunt atentă cu banii mei, cheltui inteligent, gândesc întotdeauna la nivel de investiții. Și când cumpăr o rochie și când cumpăr o vacanță, calculez beneficiile, ca și cum ar fi o investiție. Îmi plac banii, îi acumulez și îi pun să muncească pentru mine. Sunt investitoare de foarte mulți ani și asta îmi aduce prosperitate continuă”, spune Daniela. Iar Roxana completează: “Îmi place siguranța venitului și a activității pe care o desfășor. Cu greu am luat calea antreprenoriatului. Economisesc și investesc bani pentru a avea o siguranță financiară mai mare. Am casa proprie tot din nevoia de stabilitate și siguranță. N-am agreat creditele din același motiv.”

Pentru a trăi și în prezent și pentru a te bucura și de un viitor liniștit, începe cu trei reguli simple:

Citește și:

5 idei ca să nu cheltui emoțional banii în perioade de stres

Cum să fii neamț: învățăturile unui german neaoș despre finanțele personale

Author(s)

  • Dana Lupșa

    antreprenoare, lector la Fundația Calea Victoriei

    Dana Lupșa predă de 18 ani discipline din sfera managementului, antreprenoriatului și comunicării la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor (Universitatea Transilvania din Brașov), are un doctorat în management și două masterate, dintre care unul în domeniul managementului și altul în domeniul imaginii. A format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri, a conceput și a implementat campanii de imagine, inclusiv pentru Camera de Comerț și Industrie din Brașov, are propria afacere de doi ani în domeniul comunicării și imaginii, a construit, în șase ani, brand-ul Asociației Happy Moms, care acum funcționează în șase orașe, realizând singură, timp de un an, toate activitățile executive și de management. În prezent, este și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul Cum poţi deveni un manager mai bun.