În următoarele 3 minute vei afla:

În ce măsură mecanismele social media se bazează pe o doză consistentă de frustrare a utilizatorilor.
De ce este uneori indicat să dai ”unfollow”. 


Spălare pe creier: asta a făcut media cu noi, determinându-ne să ne gândim (și chiar să credem) că nu suntem suficienți de buni, suficient de deștepți, suficienți de… Și, atunci când mă refer la media, includ totul: show-uri TV, reclame, Facebook, Instagram, Twitter, video-uri pe YouTube și multe alte lucruri care urmează același algoritm. Ni s-a spus să cumpărăm mai mult. Să vrem mai mult. Să fim mai mult. 

Dar tu te-ai oprit vreodată să te întrebi: „O să fie vreodată suficient?”. 

Unul dintre autorii mei favoriți, Glennon Doyle, se referă la toată această agitație media ca la „porn”, și asta pentru că, spune ea, niciodată n-o să trăim în acea viață glam & glitzy pe care ne-o prezintă media. Inițial m-am înecat când am auzit expresia, dar am făcut o pauză și am înlocuit în capul meu metafora cu una mai potrivită. Însă, culmea, există o doză stranie de adevăr și profunzime în această comparație. 

Gândește-te câți influenceri urmărești în social media. Ei ori îți vând ceva, ori îți inoculează, subconștient, prin filmulețele lor, ideea că tu nu faci destule, că nu ești destul. Decorul tău de Crăciun nu e suficient de interesant, așa că trebuie să cumperi asta. Nu ești îndeajuns de bun, pentru că nu faci lucrul acesta, așa că mai bine încearcă acești pantofi, poate o să te facă să te simți mai bine. Nu ești destul de bine pregătit, așa că ar trebui să cumperi acest echipament. Ai arăta mult mai drăguț, dacă ai cumpăra această ținută. Show-urile TV și reclamele pe care le vezi îți împing în față o carte nouă, un film nou, o ținută nouă. Dacă te îndoiești de asta, verifică momentele de product placement de care ai parte și uită-te apoi și la cumpărăturile tale recente. O să fii uimit, îți garantez asta! 

Tot acest „porn” de care ești înconjurat te face să crezi, de fapt, că existența ta nu este chiar așa cum ar trebui să fie. Așa că întreabă-te dacă nu cumva e ceva greșit aici: viața ta personală n-ar trebui să se încadreze într-o schemă predefinită, ideală, nu-i așa? Viața îți aparține, e croită după necesitățile tale și este unică. Niciunul dintre noi nu trebuie să ne potrivim într-un tipar prefabricat. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Experiențele te schimbă. Trecerea sezoanelor te modelează. Lacrimile pe care le-ai vărsat, râsetele pe care le-ai scos, furia pe care ai simțit-o, tristețea care ți-a rupt inima, bucuria care te-a eliberat și tot acel amalgam de emoții te-au făcut pe tine cel care ești astăzi. Pentru că suntem personalități care evoluează, vom continua să ne schimbăm și să nu ne mai potrivim tiparelor și constrângerilor pe care media le aruncă asupra noastră. 

Și acum apare și întrebarea: „Va fi vreodată suficient ceea ce facem, ceea ce suntem?” Dacă răspunsul este „nu”, de ce se întâmplă asta? Simți așa, pentru că ești orbit de lucrurile materiale care ți se arată și de persoanele virtuale care te-au păcălit să crezi că lucrurile trebuie să stea altfel? Dacă răspunsul este „da”, ești, de fapt, cinstit cu tine însuți? Pentru că, nu uita: lupul își schimbă părul, dar năravul ba. 

Realitatea este că… ești OK așa cum ești. Acceptă acest lucru, oricât de ciudat ar suna. Oprește-te din căutarea (conștientă sau inconștientă) a următorului lucru pe care să-l achiziționezi cu speranța că te va face mai bun și mai frumos. Fă-ți o favoare ție însuți și închide robinetul de „porn”. Oprește-te din scroll pe Instagram, asigură-te că nu mai ești spamat cu diverse produse pe Facebook, nu te mai uita la emisiuni care te fac să te simți inferior, redu la tăcere oamenii care vor mereu să-ți vândă lucruri de care nu ai nevoie. Alocă un pic de timp pentru tine și reflectează. Viața nu e chiar așa cum ar trebui să fie și asta e OK!

Citește și:

Riscul de a fi autentic în era digitală

De ce este benefic să iei o pauză de la social media

Author(s)

  • Angela Guzman

    magician profesionist al cuvintelor

    ”Crede în puterea cuvintelor. Are o pasiune: să-i inspire pe cei din jur prin intermediul scrierilor sale și să le împărtășesc și altora gândurile inspirate ale altor oameni. Îi plac ice coffee și somnul de după-amiază.