În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce liderul unei echipe este asemeni unui dirijor de orchestră.
– Cum au resimțit liderii presiunea schimbărilor cu care a venit la pachet pandemia și de ce trebuie să aibă în primul rând grijă de ei înșiși. 


Implicațiile la nivel de sănătate mintală ale pandemiei, ale incertitudinii la nivel politic, economic, izolarea socială, lucrul de acasă, școala online, situația financiară instabilă, toate acestea (pe lângă tot ce înseamnă conducerea unei echipe, a unui business) reprezintă griji serioase ale liderilor la toate nivelurile și în toate țările.

Marile companii pun pe masă deschis subiectul ‘sănătate mintală’, iar liderii sunt invitați să vorbească pe această temă, să-și exprime îngrijorările, să creeze planuri pentru a-și susține angajații.

Despre starea de bine (wellbeing) se vorbea și înainte de pandemie în diverse organizații. Însă, de multe ori, acest concept era asociat cu abonamente la sală, fructe la birou, abonamente la centre medicale.


Ultimul an și jumătate a demonstrat că izolarea, singurătatea, munca de acasă, în apartamente în care unei familii cu unul sau mai mulți copii nu-i mai este suficient spațiul, toate acestea au adus alienări, oboseală, sensibilitate crescută, stare de deprimare, de pierdere de sens, sentimentul de singur pe lume, într-un tunel plin de ceață, fără a vedea vreo luminiță în jur.


Presiunea a fost și este mare pe toată lumea, inclusiv pe lideri. Oamenii din echipe așteaptă ca un lider să vadă dincolo de ceață, să-și găsească resursele pentru a se susține pe sine, pentru a-i susține pe ceilalți și pentru a aprinde luminițe la capătul tunelului. Ușor de spus, dar greu de făcut! Pentru că liderii sunt și ei oameni, cu propriile nevoi.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.



Iată câteva idei care pot ajuta:

Construirea unei culturi a performanței, dar cu grijă față de oameni

Departamentul de resurse umane cu siguranță știe ce ar putea face pentru a avea grijă de sănătatea mintală a oamenilor, de starea lor de bine. De la cursuri, webinare, aplicații care să fie pentru oameni un fel de ‘portable coach’ (aplicația Thrive este un astfel de coach la purtător), la consiliere, mentoring, coaching, întâlniri lunare, cărți, surprize care să le arate oamenilor că ei contează pentru managerii lor, pentru organizație.

În plus, ajută stabilirea unor obiective, așteptări clare, pe termen mediu și lung, astfel încât fiecare să știe ce și de ce anume construiește ceva, care este rezultatul dorit, să aibă sentimentul de contribuție. Aceasta vine și cu încrederea managerului în fiecare individ, elimină nevoia unora de a controla ce face fiecare persoană tot timpul.

Liderii pot fi un exemplu ei înșiși

Dacă liderul dorește ca oamenii să lucreze eficient, să aibă grijă de ei, atunci e bine să dea el tonul. Liderul poate fi asemenea unui dirijor de orchestră: dacă el conduce furios, atunci toți ceilalți se vor comporta furios; dacă el este relaxat, atunci și ceilalți vor avea, în mare parte, un comportament similar. Un lider toxic va semănă toxicitate, senzația că nu ești niciodată suficient de bun, va diviza echipa, o parte din oameni vor prelua din comportamentul său.


Îmi povestea cineva recent că managerul lui îi trimite mesaje noaptea și că așteaptă răspuns rapid. Nici nu vrem să ne imaginăm stresul unui om care știe că, dacă nu răspunde la trei noaptea, va suferi furia unui om nerealist, ca să ne exprimăm delicat.
Este important ca liderul să fie un exemplu și din punct de vedere al stării de bine, al echilibrului, al concordanței între ceea ce spune și ceea ce face. Dacă vrea ca oamenii să-și ia vacanță, atunci e bine ca și el să-și respecte vacanța. Dacă vrea că oamenii să se conecteze unii cu alții, el însuși trebuie să vorbească periodic cu ei, să le pună întrebări și să-i asculte, fără a judeca. De cele mai multe ori, oamenii au nevoie de cineva care să-i asculte, nu care să le dea soluții.

În general, liderii au intenții bune: vor să aibă rezultate, să aibă o echipă mulțumită, unită, căreia să îi fie bine. Însă drumul de la intenție la impactul asupra celorlalți trece prin comportament, personalitate, caracter. Modul în care un lider reacționează și acționează în perioade precum cea pe care o traversăm de un an și jumătate spune despre propriile abilități și are o amprentă mare asupra stării de bine, a sănătății mintale și a motivării celorlalți. Aceasta înseamnă că liderul are responsabilitatea de a avea grijă de propria persoană, de propriul comportament, de a-și pune primul masca de oxigen, astfel încât să îi susțină și pe ceilalți.

Citește și:

Cele mai comune idei preconcepute despre liderii faimoși din istorie

Secretele femeilor lideri

Author(s)

  • Georgeta Dendrino

    Head of Corporate Business Thrive Global România

    Georgeta Dendrino este Head of Corporate Business Thrive Global România începând din mai 2021 și Managing Director al Interact, cu o activitate de 22 de ani în training și consultanță. Cu un Executive Master în coaching și consultanță la Insead Business School din Franța, este Global Mentoring Vice President al Professional Women’s Network și membru în board-ul Asociației pentru Valori în Educație. Proiectele sale de executive coaching se desfașoară atât în România, cât și în alte țări. A fost Business Coach pentru Cartier Women’s Initiative Awards în 2017 și în 2018. Găsești articolele ei aici: www.georgetadendrino.com.