În următoarele 4 minute vei afla:

– Cât de sincer ar trebui să fii pe social media.
– Cum te poate ajuta mindfulness-ul în drumul tău către autenticitate.


Autenticitatea în leadership poate fi o provocare cu un grad sporit de dificultate, mai ales pentru că te simți în permanență privit, și acest sentiment este accentuat de social media și neiertătorul internet. Reacția, atunci când ajungi în această ipostază – ca să nu mai spunem despre situațiile inevitabile în care faci greșeli – poate fi una impulsivă și tranșantă. Acest mediu vine la pachet cu o puternică tentație de a renunța la autenticitate și de a-ți masca părțile sincere și vulnerabile.

Însă, noi credem că prețul plătit, atunci când cedezi tentației și te prezinți altfel decât ești cu adevărat, este mult prea mare. Și atunci când nu ești credibil, nu vei putea construi un mediu pe măsura ta și a potențialului tău de a crea un impact. Îți oferim, în continuare, cele mai bune sfaturi legate de cum poți face să fii tu însuți în vremuri în care toată lumea are ceva de criticat. 

Recapătă-ți controlul rațional

Acea arie a creierului care se ocupă de instinctul de supraviețuire face o treabă extraordinară, însă, nu ar trebui să ne controleze în totalitate reacțiile. Sunt și situații de viață în care ea nu poate evalua corect amenințările (pentru că, nu, următorul discurs pe care îl ai de susținut, nu te poate ucide, chiar dacă adrenalina îți pompează prin vene). Partea arhaică a creierului nostru nu este destinată gestionării situațiilor pe termen lung. Rolul său este acela de a gestiona procesele de supraviețuire, nu de a te conduce de-a lungul unei aventuri de leadership, ale cărei coordonate ssunt fie sensul și impactul. Buddhismul încearcă de mii de ani să învețe oamenii să își controleze această parte a minții, iar mișcarea modernă ce promovează mindfulness-ul a construit punți către instrumente și practici accesibile, care sunt incredibil de utile. Sfatul nostru este să le oferi măcar o șansă obiectivă.  

Descoperă catalizatorii autenticității tale

Identifică persoanele și lucrurile care reușesc să îți scoată la suprafață umanitatea. Poate face asta partenerul tău de viață? Echipa sportivă favorită? Pasiunea pentru tot ce e legat de Harry Potter? Înconjoară-te de lucruri care să-ți amintească mereu de acest factor declanșator sau, și mai bine, caută căi prin care să-l ai aproape de tine în contextele în care are tendința să-și facă apariția versiunea ta cea mai puțin autentică. Într-un trecut nu foarte îndepărtat, soției mele îi era greu să-și păstreze autenticitatea, atunci când lucra cu noi investitori și obișnuia să se ascundă sub o mască socială pentru a se simți mai în siguranță. Un lucru care a ajutat-o a fost acela de a aduce în conversație povești legate de fiul nostru, pentru că el i-a servit drept sursă de inspirație pe măsură ce punea pe picioare compania. Această strategie i-a permis să se dezvăluie pe sine și să devină un mesager eficient al viziunii companiei. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Renunță la discursul prefabricat

E important să te asiguri că nu pui accentul pe logică, în detrimentul autenticității. E de dorit ca un lider să fie adecvat și coerent, însă, atunci când vine vorba despre încredere, ne dorim să putem vedea persoana din spatele vorbelor. Găsește momentele cheie în care să poți fii tu însuți în relație cu ceilalți și pune-ți în cuvinte gândurile și ideile dinafara discursului cu care ai venit de acasă. La început, orientează-te la contexte mai puțin formale, cum ar fi mesele într-un cadru mai restrâns sau întâlnirile cu cei cu care ești familiar, dacă așa îți este mai ușor. Apoi, crește miza, pe măsură ce te obișnuiești că îți încordezi “mușchii autenticității”.

Explică ”de ce”

Ce te motivează să faci ceea ce faci zi de zi? Ce anume te-a atras la ipostaza de lider? Mulți dintre lideri își păstrează aceste motivații private, uneori, din simplă obișnuință, ratând oportunitatea de a construi relații bazate pe încrederea pe care o ai atunci când vorbești despre ceea ce contează cel mai mult pentru tine. Dacă nu le vei răspunde colegilor tăi la aceste curiozități, nu le va rămâne decât să ”completeze” cu ceea ce își imaginează ei despre tine, fie că este corect sau nu. 

Nu te sfii să înveți în public

La un moment dat, a devenit o virtute să ai principii și să nu te abați vreodată de la ele. Oferă-ți libertatea de a-ți actualiza punctul de vedere în lumina unor noi informații și experiențe. Și nu te sfii să o faci în public, pentru a deveni un model pentru ceilalți pentru curajul tău de a evolua. Nu numai că cei din jurul tău vor avea acces la o versiune mai autentică a ta – creierul uman se adaptează și se actualizează în mod constant – ci le vei semnala și lor că au dreptul de a învăța continuu și de a fi receptivi. Un lucru extraordinar în ceea ce privește autenticitatea este faptul este contagioasă. 

Construiește-ți o echipă

Autenticitatea este un sport de echipă. N-ar trebui să o ții doar pentru tine, într-o încăpere obscură a minții tale. Construiește-ți o echipă formată din prietenii și colegii din preajma ta, care să te ajute să rămâi conectat cu tine, cel adevărat. Pentru a fi primit în această echipă, fiecare ”candidat” trebuie să accepte nesiguranțele proprii și pe ale celorlalți, precum și momentele de ieșire din zona de confort. Și caută să petreci timp cu cei din echipă, nu mai rar de o dată pe lună. 

Propune-ți să-i ajuți și pe alții să se elibereze

Într-un final, amintește-ți ce ți-ai propus să faci ca lider: să-i validezi pe oameni, atât în prezența, cât și în absența ta. Cu cât agenda ta va fi mai puțin despre tine și despre lipsurile tale, cu atât va putea versiunea ta autentică să dezvăluie și să-și asume mai bine misiunea de lider. 

Citește și:

Cum să tratezi personajele toxice din social media

3 pași esențiali pentru a evita capcana competiției pe social media

Author(s)

  • Frances Frei

    phd Harvard Business School

    Frances Frei este profesoară la Harvard Business School. De curând, s-a alăturat echipei de la Uber ca prim Senior Vice President of Leadership and Strategy pentru a ajuta compania să traverseze cu succes bine-cunoscuta criza de leadership și cultură organizațională pe care o traversează. Frances are o vastă experiență în lucrul cu diverse companii și își propune să implementeze schimbări la scară largă și transformări organizaționale, inclusiv strategii de îmbrățișare a diversității și incluziunii, ca motor de creștere a performanței. TED Talk-ul ei pe tema construirii legăturilor de încredere a adunat peste 4 milioane de vizionări.