În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce oamenii respinși social își găsesc tovarăși în rândul animalelor de companie.
– Cum ajung animalele de companie o marcă a identității noastre.


Unul dintre scopurile vieții este de a extinde granițele iubirii, de a ne lărgi cercul preocupărilor, de a ne deschide mai degrabă decât de a ne închide și de a ne depăși mai degrabă decât de a ne limita. În fiecare săptămână aflăm noi povești și informații științifice despre modurile uimitoare în care animalele ne fac să ne deschidem sufletul și să avem o viață mai bună. Allen McConnell, profesor de psihologie la Miami University, scrie în revista Psychology Today că se știe foarte bine că rețeaua socială pe care o avem este importantă pentru bunăstarea noastră emoțională. Dar această rețea nu se limitează doar la oameni. Conform cercetărilor desfășurate în cadrul laboratorului McConnell, deținătorii de animale de companie au o stimă de sine mai mare, se simt mai puțin singuri, au o sănătate mai bună și sunt persoane mai sociabile decât cei care n-au animale de companie.

În cadrul unui alt studiu care a inclus un număr de 97 de stăpâni de animale de companie, câțiva dintre aceștia au fost făcuți să se simtă respinși social în mod intenționat (din nou, ca în liceu!). După care, câtorva dintre aceștia li s-a cerut să scrie despre cei mai buni prieteni, în timp ce alții au scris despre animalele de companie. Ceea ce au descoperit cercetătorii este că gândul la un animal de companie ne asigură aceeași putere de a ne reface după trăirea unor sentimente negative de respingere ca atunci când ne gândim la un prieten bun.

În mod interesant, studiile nu au identificat niciun indiciu în sprijinul ideii că indivizii izolați din punct de vedere social consideră animalele de companie un substitut al prezenței umane, ideea ce a condus la clișeul ”femeii nebune care crește pisici”. Din contră, scrie McConnell, ”stăpânii animalelor de companie par să-și extindă competențele socio-umane, de ordin general, și asupra animalelor”. Cu alte cuvinte, persoanele care au relații umane profunde vor avea cele mai mari avantaje dacă vor crește un animal de companie.

La fel ca partenerii de viață și prietenii apropiați, animalele de companie pot fi ”incluse în personalitatea noastră”, esența care ne alcătuiește propria perspectivă. Așa cum spune McConell, ”animalele devin marca identității noastre, precum alți membri din familie”, având un impact puternic asupra sănătății și fericirii noastre.

Dar avantajele de a avea animale de companie depășesc sfera vieții cotidiene. ”Animalele îți oferă dragoste necondiționată, lucru care poate fi foarte benefic în cazul persoanelor care suferă de depresie”, a remarcat Ian Cook, psihiatru și director al Programului Clinic pentru Cercetarea Depresiei din cadrul UCLA. De asemenea, animalele de companie ne aduc un plus de responsabilitate, ne impun un program regulat, o rutină anume și o companie pe care te poți baza, ceea ce poate reprezenta o sursă neprețuită de vindecare.

Studiile au demonstrat, de asemenea, că stăpânii animalelor de companie au un nivel mai scăzut al tensiunii arteriale, un risc redus de boli cardiace și niveluri scăzute de stres. Toate acestea fără efecte secundare, cu excepția mobilei roase din când în când. Animalele de companie pot fi de ajutor și la locul de muncă. Un studiu publicat în Jurnalul Internațional al Managementului Sănătății la Locul de Muncă, a stabilit că pe parcursul unei zile de lucru, nivelul de stres a înregistrat o scădere în cazul persoanelor care și-au adus cu ei câinii. ”Diferențele dintre nivelul stresului resimțit în zilele în care câinii au fost prezenți față de zilele în care aceștia au lipsit, au fost semnificative”, a spus Rudolph Barker, profesor la Virginia Commonwealth University. ”În ansamblu, angajații au avut un nivel mai mare de satisfacție profesională decât cel înregistrat în mod normal, în domeniul respectiv.” Barker a mai constatat că sentimentele pozitive au existat nu numai în cazul stăpânilor de animale de companie. Angajații care nu aveau un câine la serviciu i-au rugat deseori pe cei care aveau să le permită să iasă afară cu câinele, să-l plimbe. Prezența unui câine la birou a avut un efect pozitiv asupra atmosferei generale, diminuând stresul și făcând pe toată lumea să se simtă mai bine. ”Prezența unui animal de companie poate fi folosită ca o intervenție cu costuri scăzute, accesibilă multor organizații”, a conchis Barker.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În prezent, doar 17% dintre companiile americane le permit angajaților săi să-și aducă animalele de companie la birou. Acest procent le include însă pe unele dintre cele mai inovatoare companii, printre care Amazon, Zynga, Tumblr și Google. Aceasta din urmă a luat acest aspect atât de în serios, încât a inclus politica privind animalele de companie în Codul său de conduită: ”Politica câinilor de companie: afecțiunea Google față de prietenii noștri canini reprezintă un aspect constitutiv al culturii noastre corporatiste”.

Rolul animalelor și, în special, al câinilor în calitate de ambasadori speciali ai bunăvoinței se poate vedea cel mai clar în rolul pe care aceștia îl au în terapia cu câini. După masacrul din Newtown, Conneticut, din decembrie 2012, au fost aduși câini de terapie din toată țara pentru a ajuta comunitatea, dar mai ales copiii din Școala Elementară Sandy Hook. Șase luni mai târziu, Newtown a organizat o ”Zi a Recunoștinței”. Cincizeci de câini (și cu mult mai mulți stăpâni ai acestora, precum și localnici) au luat parte la eveniment. O mamă a povestit că fiica sa a trecut printr-o perioadă dificilă după atacul armat. ”Ori de câte ori vorbea însă despre câinii pe care-i vedea în fiecare zi la școală, se însenina”.

Animalele ne ajută să fim niște persoane mai bune. De cele mai multe ori, ne arată cum să fim cea mai bună variantă a noastră. Mereu plini de viață, băgându-și nasul peste tot (la propriu), ei văd o lume pe care noi nu o mai cercetăm, o lume prin care, de obicei, trecem în fugă, în drumul nostru către o viață pe care nu o mai trăim cu adevărat.

În cartea sa, On Looking: Eleven Walks with Expert Eyes, specialistul în știință cognitivă Alexandra Horrowitz scrie despre perceperea lumii prin mai mulți ochi. O pereche de ochi îi aparțin câinelui său, care a inspirat-o să ”vadă spectacolul lumii obișnuite”.

Chiar dacă termenul de ”stăpân de animale de companie” implică o ierarhie în care omul se află într-o poziție de superioritate, de fapt, așa cum a spus John Grogan, autor al cărții Marley and Me, ”un om are de învățat foarte mult de la un câine, chiar și de la un câine trăsnit ca al nostru. Marley m-a învățat să trăiesc fiecare zi cu exuberanță și fericire maximă, să trăiesc clipa și să fac ce-mi spune inima. M-a învățat să apreciez lucrurile simple – o plimbare în pădure, zăpada care tocmai s-a așternut, un pui de somn mângâiat de razele blânde ale soarelui iarna. Și când a început să îmbătrânească și să se îmbolnăvească, m-a învățat câte ceva despre optimismul în fața necazurilor. În general, m-a învățat multe despre prietenie și altruism și, mai mult decât orice, m-a învățat despre loialitate absolută”.

Animalele de companie sunt maeștri fără rival ai dăruirii. Plăcerea cu care ni se oferă este poate cea mai mare lecție pe care o învățăm de la ei. Asemenea acestor animale, și noi suntem configurați să avem legături, să ne apropiem unii de ceilalți, să iubim. Dar, spre deosebire de aceștia, în cazul nostru alte lucruri ne stau în cale – gelozia, nesiguranța, tensiunea, furia. Animalele de companie ne ajută mereu să revenim la ceea ce ne face umani. Nu sunt decât o variantă cu blană a noastră, când suntem în cea mai bună formă. 

Fragment din Thrive – Cea de-a treia metrică pentru redefinirea succesului și crearea unei vieți pline de bunăstare, înțelepciune și miracol, Arianna Huffington, volum apărut la Publica, Ediția II 2020.

Citește și:

7 lucruri despre anxietate pe care ți le dezvăluie psihologii

De ce trebuie să ne ignorăm al patrulea instinct

Author(s)

  • Arianna Huffington

    fondatoare The Huffington Post, fondatoare și CEO Thrive Global

    Arianna Huffington, fondator The Huffington Post, fondator și CEO Thrive, autoare a 15 cărți, care acoperă teme dintre cele mai variate: artă, mitologie, politică sănătate. În 2005, a lansat The Huffington Post, o platformă de știri și opinii, care a devenit foarte rapid unul dintre cele mai prestigioase brand-uri media online. În august 2016, a lansat Thrive Global, o platformă de wellbeing și eficiență, pentru corporații și consumatori individuali, ce are ca misiune schimbarea modului în care muncim și trăim și care își propune să pună capăt concepției false potrivit căreia burnout-ul este prețul pe care trebuie să-l plătim pentru succes. Arianna Huffington a fost desemnată printre cei mai influenți 100 de oameni din lume de către publicația Time și se găsește pe lista celor mai puternice 100 de femei din lume. Născută în Grecia, s-a mutat la Londra la vârsta de 16 ani, și a absolvit Universitatea Cambridge cu specializarea în economie. La 21 de ani, a devenit președinta faimoasei societăți de dezbateri Cambridge Union.
    Cele mai recente cărți ale Ariannei Huffington - Thrive (Succesul redefinit: prosperitate, înțelepciune, miracol și crearea unei vieți pline de sens) și The Sleep Revolution (Revoluția somnului) - au ajuns, imediat după lansare, bestseller-uri internaționale.