În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce este esențial triunghiul lider-manager-echipă.
– Cum se completează rolurile în cultura unei organizații.  


Ești manager sau lider? Nu e cazul să emitem judecăți de valoare pe această temă. Leadership-ul nu este vreo stare de iluminare la care o persoană poate ajunge după ani de muncă de management. Mai degrabă sunt, pur și simplu, două job-uri diferite. 

Așteptările față de cei cu funcții de conducere, la orice nivel, sunt mari. Managerii și liderii iau decizii și rezolvă probleme. Atât unii, cât și ceilalți gestionează și conduc, dar dispun de pârghii diferite. Ca manager, lucrezi la proiecte și proceduri. Delegi atribuții și stabilești termenele limită. Managerul pune în aplicare regulamentele, rezolvă situațiile apărute și hotărăște prioritățile echipei. Un manager trebuie să livreze rezultate. Pe de altă parte, un lider are ca misiune să cultive o viziune și o strategie. El este cel care se ocupă de schimbările în bine. Rolul său este acela de a-și ajuta echipa să se concentreze asupra viziunii de ansamblu și a priorităților globale. În calitate de lider, trebuie să transmiți celorlalți o viziune despre viitor care să îi mobilizeze. 

Activitatea de leadership presupune construirea unei culturi și a unei motivații organizaționale. Liderul este cel care identifică, recrutează și păstrează în echipă persoanele potrivite, care cresc nivelul de performanță al organizației, inclusiv pe managerii care să lucreze la implementarea viziunii sale. 

Un lider este un fel de campion în domeniul dezvoltării. Asemenea liderilor și managerii au o componentă de dezvoltare inclusă în rolul profesional. Ei trebuie să recunoască, să pregătească și să stimuleze potențialul pe care îl au angajații. Să te dezvolți ca lider înseamnă să recunoști rolul vital pe care îl joci în cadrul organizației și valoarea pe care o aduci tu echipei. Iată, în continuare, o serie de factori de diferențiere și de căi prin care îți poți continua evoluția, dobândind din ce în ce mai multă expertiză.

 Ce face un lider

Nu trebuie neapărat să conduci în mod direct o echipă pentru a fi lider. Autoritatea unui lider autentic nu este dată de titulatura job-ului, de putere sau de numărul de persoane care raportează către el. Liderii excepționali îi influențează pe ceilalți crezând în ei, responsabilizându-i să facă lucruri importante în funcție de calitățile fiecăruia și provocându-i să își extindă aria de cunoaștere și înspre alte domenii. Liderii buni îi ajută pe cei pe care îi conduc să își recunoască și să își dezvolte propriile abilități și calități de conducere. 

Viziunea și pasiunea de a conduce sunt capacități care evoluează în timp, pe măsură ce liderul își rafinează tehnica de abordare, valorile și filosofia despre ce înseamnă să conduci. Liderii au nevoie de această filosofie pentru a se ghida după ea în activitatea lor de făuritori ai unei culturi organizaționale. Bunii lideri ascultă și învață. Sunt capabili să comunice obiective într-o manieră clară și pozitivă. Ei inovează, experimentează și provoacă, modelând valori și cultură printre angajați. 

Oamenii născuți pentru a fi lideri reușesc să-i inspire pe cei din jurul lor prin ceea ce fac. Organizează echipa, dar îi și consiliază pe membrii acesteia în legătură cu rezolvarea problemelor, abordarea provocărilor și identificarea oportunităților în fiecare situație problematică. Astfel, reușesc să mențină în viziunea echipei imaginea de ansamblu. 

Liderii de succes înțeleg nevoile membrilor echipelor lor. Ei reușesc să surprindă personalitățile individuale ale angajaților și le înțeleg atitudinile și temerile. Astfel, își fac angajații să se simtă auziți și valorizați. Iar când angajații se simt încrezători, vor crește alături de liderii lor, care le dau energia să performeze la un nivel superior și să evolueze din punct de vedere profesional. 

Ce face un manager

Managerii se ocupă de performanță, planificare și obiective. Obiectivul pe care-l au de atins într-o anumită zi determină rolul în care vor intra: coach, mentor, profesor, administrator, supervizor. Managerii trebuie să se priceapă la multe lucruri și să găsească o abordare potrivită pentru fiecare situație apărută. Un manager își poate asuma leadership-ul atunci când este necesar. Este o componentă obligatorie a job-ului lor. Implicarea în tot soiul de activități de management le dezvoltă competențele de conducători. Și tot acest lucru le permite viitorilor lideri să își dea seama despre diferiții factori care influențează luarea deciziilor la nivel de lider. 

Managerii sunt cei care monitorizează activitățile de zi cu zi la care lucrează echipele din subordinea lor și rezultatele obținute. Ei au deja experiență în privința detaliilor care îmbunătățesc randamentul și fluidizează procesul. La fel ca și liderii, managerii se ocupă, pe de o parte, de construirea unei culturi organizaționale. Pe de altă parte, au în vedere arhitectura culturii de echipă, dat fiind că aceasta este diferită de construirea unei culturi a organizației respective. În general, munca lor se referă la luarea de decizii punctuale (”aici și acum”) și la menținerea unui cadru, prin eforturi zilnice de a comunica adecvat obiective și așteptări. 

Managerii evoluează atunci când îi gestionează pe cei din grija lor cu mai multă măiestrie decât au fost ei înșiși gestionați, în scopul de a dezvolta și de a păstra în echipă adevăratele talente. Atunci când eforturile lor dau roade, sunt stimulați să obțină rezultate cu un efect de durată, iar asta îi pregătește pentru rigorile activității de leadership. 

Cum să-ți dezvolți abilitățile de lider

Atât liderii, cât și managerii construiesc obiective și structură. O componentă cheie a reușitei în management este capacitatea de a surprinde strategia trasată de lideri, de a o rafina și de a o pune în practică. Managerii de succes construiesc ghiduri de conduită care susțin reușita echipei pe care o conduc, atunci când aceasta întâmpină o provocare. 

Liderii sunt cei care pun bazele, elaborând elementele fundamentale de cultură, care vor inspira, mai apoi, dezvoltarea. Liderii excepționali reușesc să potențeze aportul celorlalți pentru a obține rezultate de cea mai bună calitate. Mentorii lor sunt lideri grozavi, care îi determină să-și antreneze toate abilitățile. Îi ajută să se poziționeze corect pentru a rezolva problemele apărute, le dezvoltă abilitățile manageriale și le rafinează calitățile de lider. Astfel se construiește o cultură productivă și vibrantă, în care este loc destul pentru inovație. Și asta nu se întâmplă accidental, ci sub bagheta unui lider, cu sprijinul executiv al managerului și prin efortul echipei. 

Citește și:

Liderii toxici: minciunile toxice pe care și le spun lor și nouă

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Author(s)

  • Tammy Perkins

    CPO la PMI Worldwide

    Tammy este CPO la PMI Worldwide, unde conduce Departamentul de Resurse Umane al întregii familii de branduri PMI, inclusiv Stanley and Aladdin. Înainte de a intra în echipa PMI, Tammy a lucrat cu branduri de renume și start up-uri, printre care și Amazon, Microsoft și Fjuri, conducând echipa de HR și recrutând talente în perioade de creștere și dezvoltare.