Ce-ți dă sens vieții și ce te motivează să te dai jos din pat? Oricare ar fi răspunsurile tale, toate aceste întrebări importante pot fi adunate sub o singură umbrelă: cea a valorilor. Să o spunem mai simplu: valorile tale înseamnă toate acele lucruri care contează cu adevărat pentru tine. Ele sunt interconectate în moduri care au o semnificație aparte pentru tine, care te definesc cine ești, de unde vii și unde vrei să ajungi. 

Să te gândești prea mult la lucrurile care contează cel mai mult pentru tine ar putea să nu fie foarte productiv sau relevant pentru cariera ta. Însă, atunci când găsești acea conexiune semnificativă între ceea ce contează pentru tine la job și ce te inspiră în afara acestuia, se întâmplă ceva cu adevărat important. În loc să privești munca pe care o faci și restul vieții tale ca pe niște compartimente separate și chiar în totală opoziție, ai putea să descoperi că aceste două aspecte ale vieții nu doar că sunt conectate la nivel profund, ci și că fiecare o poate alimenta cu energie pe cealaltă. 

Companiile din întreaga lume învață că această simbioză poate să-i ajute pe angajați să atingă noi culmi ale performanței, productivității și implicării. Și, mai important, îi poate determina să muncească cu și mai multă pasiune, să fie mai autentici și să-și urmărească scopul. Iar totul începe cu o conversație a fiecăruia cu el însuși. 

În mai puțin de două ore, acest Ghid Thrive îți va arăta cum poți fi mai productiv și mai împlinit, identificând lucrurile care au valoare pentru tine, dar și obiectivele pe care vrei să le atingi.

Ești gata să începi?


Cuprins

1. Articolul principal

2. Știința din spate

3. Micropașii

4. Sfatul expertului

5. Oameni care ne inspiră

6. Instrumente pentru manageri

7. Tehnologie pentru prosperitate

8. Învață în continuare!

1. Articolul principal

Fă cunoștință cu Ghidul viziunii și al valorilor! 

Acest Ghid Thrive îți va arăta cum poți fi mai productiv și cum te poți simți mai împlinit, identificând valorile care te reprezintă și obiectivele pe care le urmărești. 

1. Articolul principal

În prima parte, vei face cunoștință cu conținutul Ghidului Thrive. Platforma noastră e astfel creată pentru ca tu să poți naviga cu ușurință.

2. Știința din spate


A doua secțiune a Ghidului Thrive îți va face cunoștință cu cele mai recente cercetări, care arată că poți fi mai productiv și te poți simți mai împlinit, dacă reușești să afli care sunt valorile cu care te identifici și folosești aceste valori pentru a-ți atinge obiectivele. 

3. Micropașii


Micropașii Thrive Global sunt schimbări simple, bazate pe cercetări științifice, pe care le poți integra în viața ta de fiecare zi: te vor ajuta să înțelegi cine ești cu adevărat, care sunt valorile pe care le susții și ce-ți dorești să faci în viitor. 

4. Sfatul expertului

În această secțiune te vei întâlni cu Heidi Grant, PhD, associate director la Motivation Science Center, Columbia University, și autoare a lucrării Nine Things Successful People Do Differently. Ea îți va arăta cum poți să-ți definești și să atingi acele scopuri care sunt în concordanță cu valorile tale. 

5. Oameni care ne inspiră


Îți vom prezenta persoane care sunt modele demne de urmat, acei oameni care-ți vor demonstra cât de eficient poți fi și cât succes poți avea atunci când valorile în care crezi stau la baza acțiunilor, judecăților și deciziilor tale. 

6. Instrumente pentru manageri


În cadrul acestei secțiuni, îți oferim sfaturi pentru a deveni un model de succes pentru echipa în care activezi; îți vom arăta cum îi poți încuraja pe membrii echipei și cum vă puteți bucura împreună de succes atunci când acționați conform valorilor pe care le susțineți. 

7. Tehnologie pentru prosperitate

În această secțiune îți vom arăta cum tehnologia te poate ajuta să analizezi în profunzime, dincolo de provocările vieții noastre hiper-conectate și agitate, care sunt lucrurile care contează pentru tine. 

8. Învață în continuare!


În ultima secțiune a ghidului vei descoperi câteva dintre cele mai bune articole de pe www.thriveglobal.ro, care te vor ține la curent cu cercetările și teoriile care au în vedere valorile și viziunea. 


Până la finalul acestui ghid, vei avea suficiente instrumente și sfaturi practice care să te ajute să fii mult mai implicat în munca ta, odată ce o relaționezi cu lucrurile în care crezi cu adevărat. Să începem prin a a analiza cât de importante au devenit valorile în care crezi în lumea complicată a afacerilor. 

2. Știința din spate

De ce contează valorile? Ne explică știința.

Cercetările arată că poți fi mult mai productiv și te poți simți mai împlinit dacă reușești să identifici lucrurile care contează cel mai mult pentru tine și folosești acele valori pentru a-ți atinge obiectivele. Iar modul în care reușești să-ți respecți valorile te poate face să ai cu adevărat succes. 

Cât de importante sunt valorile?

În zilele noastre, nici o conferință de business, nici un grup de discuții și nici o declarație a unui CEO nu sunt complete fără o dezbatere profundă despre cât de importante sunt valorile, și nu doar pentru succesul companiei, ci și pentru viitorul lumii, în general. Din multe puncte de vedere, acesta este un lucru bun. 

Atunci când o companie se gândește profund și intens la misiunea sa, la valorile și la țelurile sale în lume, ea poate să-și îndrume liderii, dar și angajații, către activități care să conteze; și poate folosi aceste valori ca o bază puternică pentru responsabilitate, mai ales că, în lumea în care trăim, social media și transparența generată de ea fac ca atât consumatorii, cât și angajații să dea vina pe companii pentru orice eroare. 

Din ce în ce mai mult, angajații au nevoie de acest gen de companii a căror misiune este bazată pe valori importante. În Anglia, spre exemplu, aproape jumătate dintre angajați vor să muncească pentru o organizație care are un impact pozitiv asupra lumii, iar 36% dintre ei spun că ar munci mai mult dacă compania lor ar fi mai implicată în dezvoltarea societății în general, arată un studiu al firmei Global Tolerance.

Însă este dificil să construiești și să menții o cultură care să fie bazată pe valori, cu adevărat. Când doar 13% dintre angajații din întreaga lume sunt implicați în munca pe care o fac, conform unui sondaj Gallup în 142 de țări, este clar că este nevoie de mai mult pentru a pune bazele unei comunicări bune și cu semnificație între angajați și organizațiile lor. 

Găsește-ți propriul tău Ikigai 

Știind cât de importante sunt valorile pentru prezentul și viitorul business-ului tău, te-ai întrebat atunci cât de mult înseamnă aceste valori pentru tine? Cum poți să-ți îmbunătățești performanțele și cum poți fi mult mai împlinit doar conectându-te la propriul tău set de valori? 

O combinație puternică de știință și filozofie subliniază beneficiile pe care le ai atunci când reușești să identifici valorile după care trăiești și, mai ales, atunci când reușești să faci din respectarea lor o prioritate în viața ta. 

Spre exemplu, conceptul japonez Ikigai, care se traduce în „motivul pentru care te dai jos din pat dimineața”, face parte integrantă din filozofia japoneză, care respectă căutarea personală a motivului de a exista, și e citat de multe ori pentru a argumenta speranța de viață ridicată a japonezilor (cea mai ridicată din lume). „Să-ți găsești propriul Ikigai este extrem de important pentru a avea o viață lungă și plină de împliniri”, scria Héctor García, co-autor al Ikigai: Secrete japoneze pentru o viață lungă și fericită.

Stabilește-ți prioritățile 

Să știi ce prețuiești și unde vrei să ajungi în viață sunt lucruri care au legătură cu una dintre cele mai importante instrumente pe care le poți folosi pentru o activitate productivă: prioritizarea. Și, exact așa cum faci în viață judecăți de valoare despre ce contează mai mult sau mai puțin, succesul la locul de muncă depinde, în mare parte, de abilitatea de a lua decizii în legătură cu lucrurile care merită atenția ta. Productivitatea, spune expertul David Allen, nu este doar despre a decide care dintre sarcini va fi „atacată” prima, ci este despre a pune acele întrebări importante care își au rădăcinile în valori și viziune, cum ar fi „de ce te afli pe această planetă?” și „care este viziunea pe care tu și partenerii tăi o aveți despre unde vreți să ajungeți?”. 

Beneficii pentru sănătate

În cele din urmă, pe lângă plăcerea de a avea un motiv pentru care să te trezești dimineața, să ai un set de valori și o viziune la care să te raportezi are beneficii asupra sănății tale, de asemenea. Acei oameni care acționează impulsionați de un scop înalt în viață, „un sens al însemnătății lucrului făcut și al direcției în care merg, un sentiment că viața merită trăită” – pot avea un risc mai mic de infarct, spune un studiu efectuat în 2015 de către cercetătorii de la Mount Sinai St. Luke’s și Mount Sinai Roosevelt. 

Așadar, am văzut de ce viziunea și valorile te pot conduce către succes, acum să punem și cunoștințele în practică. 

Cu alte cuvinte… 

Cei mai mulți dintre oameni ar lucra mai intens dacă ar simți că acea companie la care sunt angajați contribuie la construcția unei societăți mai bune. Când doar 13% dintre angajații companiilor din întreaga lume sunt implicați la locul de muncă, este clar că ceva trebuie să se schimbe, că este nevoie de mai mult pentru a determina o conexiune care să aibă însemnătate între angajați și companiile la care aceștia lucrează. Cercetările arată că poți fi mult mai productiv și te poți simți mai împlinit dacă identifici lucrurile care contează cel mai mult pentru tine și folosești acele valori pentru a-ți atinge obiectivele. Următorii micropași te vor ajuta atât să începi această conversație despre valori, cât și să acționezi. 

3. Micropașii

Pași mici care duc la schimbări mari, cu care să începi de azi 


Teoria din spate

Formarea obiceiurilor este un lucru complicat, iar cercetările sugerează că durata de timp pentru a forma un nou obicei ar putea depinde de comportamentul care se construiește. Îți recomandăm să te dedici unuia dintre acești micropași timp de 21 de zile. Dacă devine un obicei până la momentul în care au trecut 21 de zile, treci la un alt micropas. Dacă nu, continuă să lucrezi la asta!


Micropasul #1

Acordă-ți cinci minute pentru a scrie o listă a valorilor tale. Întreabă-te „ce contează cel mai mult pentru mine?” și apoi notează-ți răspunsurile în agendă sau chiar pe un post-it. Și, mai bine, pune lista undeva la vedere, pe birou, astfel încât să o poți revizui oricând. 

Micropasul #2

Programează-ți întâlniri cu tine însuți în care să îți evaluezi valorile. Indiferent dacă este vorba de un sentiment de împlinire pe care îl ai la nivel fizic, intelectual sau spiritual, fă din activitățile acestea o prioritate, programându-le în calendar. Conexiunile care vor rezulta de aici – cu tine și cu cei din jurul tău – sunt fundamentale pentru o viață împlinită și trăită în armonie. 

Micropasul #3

Fă-ți timp pentru lucrurile care contează, renunțând la acele amănunte fără importanță. Dacă alergi după lucruri pe care nu ți le dorești cu adevărat, acestea te vor epuiza și te vor lăsa fără energia necesară să rezolvi lucrurile care contează. Ia în calcul posibilitatea să abandonezi aceste activități! Atunci când îți vei da voie să renunți la lucruri de care nu-ți pasă cu adevărat – indiferent dacă vorbim despre a învăța latină sau a reuși să gătești – vei avea mai mult timp și energie pentru lucrurile pe care le prețuiești. 

4. Sfatul expertului

Cum să-ți setezi obiective care să-ți respecte valorile și cum să le atingi?

Un interviu cu Heidi Grant Halvorson, PhD, associate director al Motivation Science Center la Columbia University și autoarea Nine Things Successful People Do Differently. 

Thrive Global: Care sunt calitățile unui obiectiv sau ale unei viziuni bine stabilite? 

Heidi Grant Halvorson: Obiectivele au o anumită ierarhie. În vârf stau acele obiective care urmăresc un scop mai mare. De obicei, într-o organizație, atunci când vorbești despre viziune, încerci să integrezi într-o imagine de ansamblu toate lucrurile pe care vrei să le faci. Este o chestiune abstractă, este adevărat, însă un scop global înseamnă, de fapt, un nivel abstract. De aceea ai nevoie să te motivezi punând problema în termeni „de ce ceea ce fac eu merită făcut?”. Există o mulțime de studii care arată tocmai acest lucru – că acest nivel abstract a lui „de ce” este cel care motivează oamenii să demareze o acțiune. 

Când te îndrepți spre îndeplinirea unor obiective, trebuie să începi să analizezi acel mare scop, abstract, al lui „de ce?” și să-l desfaci în straturi. Există și obiective imediate, care apar imediat după acel „de ce?”, apoi există țeluri tot mai specifice. Cele din urmă „straturi” sunt cele mai concrete, și au anumite cerințe specifice, care îți permit să faci ceva care este cu adevărat important – iar astfel poți ști oricând unde te situezi în raport cu obiectivul pe care îl ai. 

TG: Ne poți da un exemplu? 

HGH: În termeni mai concreți, dacă spre exemplu îți setezi un obiectiv mai mare – cel de a fi mai sănătos și de a avea o stare de bine – acesta poate fi abstract, însă în aceeași măsură foarte motivant. Și reprezintă, în cele din urmă, motivația pentru care îți vei stabili avea o serie de obiective mai concrete. Astfel, sub umbrela mai mare a lui „să am o stare de bine” poți avea obiective de nivel mediu, cum ar fi „să mănânc mai sănătos”, „să am un stil de viață mai sănătos”, „să încep să practic mindfulness”, „să am relații mult mai bune”. Acestea sunt obiective de nivel mediu. Trebuie să ajungi apoi la „îmi stabilesc obiectivul de a medita de trei ori pe zi”, ceea ce înseamnă deja o acțiune specifică pe care o vei face, la un moment specific. 

TG: Cum putem fi siguri că obiectivele și scopurile noastre reflectă valorile pe care le avem?

HGH: Trebuie să ne întrebăm mereu: lucrul pe care îl fac, obiectivul pe care îl setez, toate acestea sunt reflecții autentice ale propriilor mele valori, preferințe și personalitate? Aceasta este o motivație intrinsecă, pe scurt. Fac asta pentru că acest lucru este unul bun și mă face să mă simt bine; în plus, îmi aduce satisfacții și îmi place să îl fac. 

TG: Cum rămânem conectați la viziunea la nivel înalt de la locul de muncă? 

HGH: Ține de fiecare în parte. Într-o întâlnire la birou, acordă-ți un moment să spui „de ce facem acest lucru?”. Atunci când pui această întrebare, ea îi va face și pe toți ceilalți din încăpere să se oprească o secundă și să spună „Oh, da, să ne gândim la asta”. 

TG: Cum funcționează acest lucru la nivel individual și cum îi poți ajuta pe colegii tăi să aibă în minte mereu țelul și viziunea companiei? 

TGH: Dacă ai parte de o conversație cu cineva care se străduiește să facă asta, acordă-ți un minut să vorbești cu el/ea. Gândește-te la toate lucrurile care trebuie să se întâmple pentru ca scopul mai mare să fie atins. Sunt întrebată mereu – cât de specific trebuie să fie un obiectiv? Și, cel mai clar răspuns posibil este acesta: suficient de specific încât să știi mereu unde te situezi vizavi de el. 

Fă-ți un obicei din a re-evalua obiectivele propuse. Un obiectiv trimestrial e mai bun decât unul anual. Dacă nu te gândești în mod constant la scopurile urmărite, apare pericolul ca să nu te apropii deloc de ele. Dacă nu poți identifica unde te afli în raport cu obiectivul pe care ți l-ai stabilit, s-ar putea să nu faci suficiente progrese. Dacă nu te uiți în sus, către obiectivul mai mare și nu-i înțelegi scopul și nici viziunea prin care îl poți atinge, este foarte posibil ca să nu poți progresa suficient încât să ajungi acolo. 

5. Modelele Thrive

Când ai ocazia să-i întrebi pe unii dintre cei mai interesanți oameni despre viața lor, uneori obții cele mai fascinante răspunsuri la cele mai simple întrebări. Chestionarul Thrive prezintă o serie de interviuri care oferă o perspectivă intimă asupra vieții unor oameni de succes.

Alexandra Ușurelu: ”Sunt fidelă celui care mi-a dăruit iubire”

Cristian Onețiu, cofondator Life Care: ”Drumul pe care l-am avut are cicatricile lui”

Otilia Mantelers, psiholog: ”Când pun presiune pe cei din jur, știu că nu am avut grijă de nevoile mele.”

Petronela Rotar: ”Mintea e un mecanism complicat și pervers”

Adrian Nartea: ”Să nu trăim pentru viitor și pentru ce nu avem”

Marius Vizante: ”Caut partea luminoasă din lucruri!” 

 6. Instrumente pentru manageri

Cum creezi o cultură bazată pe valori?

Să spui că cele mai bune companii sunt cele care iau atitudine nu este doar un slogan lipsit de semnificație. Ca și oamenii, și companiile sunt mai eficiente atunci când dau un sens acțiunilor lor și când știu care este scopul final către care se îndreaptă. 

Ca manager, ai o oportunitate unică să construiești și să menții o fundație cu însemnătate pentru echipa ta și să-i inviți și pe ceilalți să ți se alăture. Înseamnă să te gândești care sunt valorile tale, cele pe care le vei insufla echipei și cele individuale, și să folosești puterea acestor valori în fiecare aspect al muncii tale. Când reușești să îi determini pe angajații tăi să vină în fiecare zi la muncă cu convingerea că munca lor contează – și nu doar pentru că așa spui tu, ci pentru că ceea ce fac va avea un impact și în afara pereților biroului – îi vei ajuta să se simtă mai responsabili și să fie mai performanți. 

Ca manager, tu știi cât de repede niște valori pot transforma mediul de afaceri. Nu cu mult timp în urmă, pentru companii era suficient să se vadă ca niște mașini de făcut profit. Câtă vreme liderii livrau profit către acționari, nu conta dacă ei tratau rău oamenii, dacă obișnuiau să cultive un mediu de lucru toxic sau renunțau pe parcurs la valorile companiei. Astăzi, însă, valorile reprezintă un punct important în discuțiile despre cum operează diversele business-uri. Este vorba despre a fi mai responsabili – în mare parte această responsabilitate datorându-se și rețelelor de socializare – dar și o oportunitate. Și această atitudine începe de la manageri; atunci când îi ajuți pe membrii echipei tale să își asume valorile companiei și să își reflecte propriile lor valori în ceea ce fac, toată lumea va încerca să ajute la atingerea scopului comun. Și asta cât mai repede. 

Moduri de a-ți sprijini echipa:

1. Încurajează conversațiile oneste

Ca acțiunile tale să aibă un impact asupra lumii, trebuie să interacționezi cu oamenii. În ședințe și în afara lor, încurajează-ți subordonații să pună întrebări, chiar dacă uneori este vorba de unele care vizează subiecte mai sensibile, și recomandă-le să poarte discuții sincere despre evenimentele actuale, despre preferințele culturale sau despre orice altceva au în minte la momentul respectiv. 

Și asta înseamnă să se întrebe – și să te întrebi și tu – facem ceea ce trebuie? Cum putem să ne implicăm mai mult și cum putem să avem parte de mai multe păreri? Conversațiile reale și întrebările sincere reprezintă cel mai sigur mod de a afla ce gândesc oamenii, ce pasiuni și ce valori au – toate acestea pot face ca mediul de muncă de la birou să fie unul mai productiv și mai inspirat. 

2. Vorbește despre misiune 

Multe companii și-au stabilit o misiune sau un scop general, însă e ușor pentru angajați să se simtă deconectați de la aceste obiective – sau să le ignore, în aceeași măsură. La ședințele de grup sau în întâlnirile directe, încearcă să-ți ajuți angajații să se simtă implicați în misiunea companiei întrebându-i cum rezonează aceasta cu propriile lor valori. Le vei clarifica mult viziunea asupra muncii și îi vei ajuta să simtă că fac parte dintr-un plan mai mare.

3. Fă din priorități o prioritate

Unul dintre cele mai utile lucruri pe care le poți face pentru membrii echipei tale este să-i ajuți să prioritizeze activitățile – nu doar prin prisma deadline-urilor și task-urilor care trebuie finalizate – ci și din perspectiva valorilor și viziunii companiei. Ajută-i să vadă cum prioritățile lor se pot conecta cu obiectivele majore ale companiei. Când angajații vor vedea această conexiune, vor fi mai motivați și vor munci mai mult și într-un mod mai productiv – și îi vor convinge și pe alții să o facă. 

7. Tehnologie pentru prosperitate

Tehnologia este un instrument. Învață s-o folosești cu înțelepciune!

Aceste aplicații te vor ajuta să urmărești lucrurile care contează cel mai mult pentru tine. 

Poate fi greu să te concentrezi pe obiectivele și valorile tale generale atunci când ești înnebunit de problemele de zi cu zi. Dar este mult mai ușor decât crezi să-ți păstrezi viziunea și valorile în fruntea listei de priorități, iar un jurnal digital este un loc minunat pentru a începe.

8. Învață în continuare!

Vrei să afli mai multe despre viziune și valori?

Dacă vrei să acționezi conform viziunii tale și valorilor în care crezi, citește, mai departe, o selecție de articole de pe site-ul nostru, special selectate pentru tine de către echipa noastră editorială, articole care te vor ajuta să-ți atingi obiectivele.

Cele 5 chei ale iertării

Succesul redefinit: să nu alergi după bani și faimă

9 lecții esențiale pe care trebuie să le înveți până la jumătatea vieții

7 lecții de viață pe care le putem învăța de la Malala Yousafzai

Cine ești, de fapt10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională