În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce trebuie să reîncepi să porți haine de birou cu cel puțin o săptămână înainte de întoarcerea la serviciu.
– Cum să eviți stările de anxietate și disconfort care te încearcă înainte de revenirea la birou.


Trăim într-o perioadă cu multă incertitudine. Suntem într-o continuă schimbare, care necesită un proces de adaptare permanent. Abilitatea noastră de a fi rezilienți are nevoie de o atenție dedicată zi de zi. Ne confruntăm cu multe decizii. Să merg sau nu în vacanță? Sunt pregătit? Să mă întorc sau nu la birou? Aș vrea să mă întorc parcă. Dar cum o să fie acolo? O să fiu în siguranță? Cum să fac oare? Sunt unele dintre dilemele ce pe mulți dintre noi ne provoacă. În doar câteva luni, obișnuințele noastre și rutinele profesionale s-au schimbat, iar majoritatea angajaților au fost nevoiți să se adapteze: noi modalități de a lucra, interacțiune socială limitată, mai mult timp la dispoziție, sau poate mai mult efort. Așadar, cum facem să ne fie bine în continuare?

În toată această incertitudine și schimbare continuă, e important totuși să vedem și că doar o parte din viața noastră s-a schimbat. Să înțelegem că avem control asupra propriei vieți, posibilitate de a ne adapta și a de a inova și, în mod cert, conștientizare asupra faptului ca avem o contribuție semnificativă la viitorul nostru profesional.

Și, pentru că vorbim despre faptul că lucrurile ce sunt în controlul nostru sunt cele care ne cresc cel mai mult reziliența și ne ajută să ne adaptăm cel mai bine la schimbare, iată mai jos câțiva pași concreți de sprijin în demersul întoarcerii la birou:

  • Pregătește-te mental pentru întoarcere. În timp ce unii oameni abia așteptau să revină la locul de muncă, alții au ajuns să aprecieze avantajele muncii de acasă și se întristează pentru ceea ce vor pierde pe măsură ce se întorc la serviciu. În perioada în care te pregătești pentru întoarcere, gândește-te la aspectele vieții de la locul de muncă pe care le-ai pierdut cât timp ai lucrat de acasă: socializarea cu colegii, muzica sau cititul pe timpul drumului, ascultarea cărților audio și alegerea prânzului din restaurantele preferate.
  • Exersează o îngrijire suplimentară de sine și fii conștient de efectele pe care riscul vizavi de revenirea sau nu la birou le poate avea asupra sănătății mentale, cum ar fi depresia sau anxietatea. Dacă simți că revenirea la birou reprezintă o amenințare serioasă pentru sănătatea mentală, solicită cu încredere ajutor profesionist.
  • Încetează să porți pijamale în timpul zilei de muncă. Înțeleg, vrei să te odihnești poate mai mult și să fii mai confortabil pe timpul zilei. În zilele în care lucrăm de acasă, nu purtăm în mod obișnuit costum și cravată sau cămașă cu butoni. Este în regulă un tricou și niște blugi. Începe să porți îmbrăcăminte asemănătoare cu ce porți în mod obișnuit la birou, cu cel puțin o săptămână înainte de a reveni la locul de muncă. La întoarcere, o să te simți mai pregătit și mai în largul tău. 
  • Ora de somn / ora de trezire sunt foarte importante. Începe să te trezești din nou devreme. Am văzut cu toții imaginile de pe Internet cu acele persoane care se trezesc cu cinci minute înainte de întâlnirea pe Zoom a echipei. Cu excepția cazului în care naveta ta spre muncă este de cinci minute, e nevoie să te trezești la o anumită oră în fiecare zi lucrătoare pentru a ajunge în siguranță și la timp la birou. Ca și în cazul vestimentației, este timpul să te întorci la rutina ta normală de lucru și astfel nu vei ajunge să te simți precum un zombie atunci când te întorci fizic la birou.

De asemenea, e un moment bun de reflecție asupra muncii pe care o faci și asupra organizației pentru care lucrezi. În această perioadă de schimbare, stai un pic cu tine și vezi dacă ce faci acum este meseria pe care îți dorești să o faci și în viitor și / sau poate vrei să schimbi compania pentru una mai sănătoasă și cu accent mai mare pe valorile umane.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Totodată, întoarcerea la birou poate genera anxietate și stări de disconfort pentru multe persoane. Mă întorc la ceea ce spuneam mai devreme, și anume la faptul că în perioadele de schimbare și incertitudine, cu multă lipsă de control, ce ajută cel mai mult este pregătirea pe care o fac cu mine și o bună conștientizare a aspectelor pe care le pot controla. Așasar, dacă te aflii printre cei care simt disconfortul reîntoarcerii la birou sau pur și simplu al ieșirii din casă într-o nouă normalitate, îți propun câteva lucuri mici pe care să le faci zilnic pentru starea ta de bine:

  • Dacă poți, ia în considerare rute alternative, cum ar fi mersul pe jos sau mersul pe bicicletă. Acest lucru nu numai că te ajută să eviți mulțimile, dar poate să facă parte și din regimul tău zilnic de mișcare fizică. Chiar și scoaterea transportului public dintr-o mică parte din călătoria spre birou va fi utilă pentru scăderea anxietății. De asemenea, o altă variantă ar fi evitarea obișnuitului interval orar „9 – 17” pentru a reduce expunerea considerabil.
  • Începe revenirea mental, printr-o meditație zilnică simplă: Ia zece minute în fiecare zi într-un spațiu de siguranță și de liniște pentru a te pregati mental asupra rezultatelor pozitive ale reîntoarcerii la birou, imaginându-ți cum îți place să arăți, să miroși și care sunt lucrurile ce îți dau o stare de bine că te întorci la serviciu. Practică acest exercițiu de bunăstare pentru a te pregăti mental cu imagini care să se desfășoare rapid de luni până vineri în ochii minții tale. De mare folos ne sunt amintirile frumoase anterioare incluzând în imaginea mentală orice amintire care te-a infuzat cu emoții pozitive. Poate îți este de folos chiar să notezi aceste amintiri pentru a fi o motivație zilnică în pregătirea pentru reîntoarcere. 
  • Pregătește-te să ai o senzație de siguranță mai scazută decât înainte, mai ales la început. Este posibil să existe conflicte și tensiuni pe termen scurt în cadrul echipei, întrucât cu toții ne confruntăm cu această nouă normalitate și adaptare la schimbare și incertitudine prelungită. Distanțarea socială poate elimina problemele de spațiu personal, dar avem nevoie și de timp pentru a ne reajusta, pentru a lucra în echipă, pentru a crește motivația și pentru a reconstrui încrederea și cooperarea în cadrul echipelor. Conștientizarea este importantă în pregătirea întoarcerii la birou. Dacă te simți stresat sau îngrijorat cu privire la întoarcerea la birou, este bine să împărtășești aceste lucruri cu colegii, cu superiorul. Vei constata că nu ești singurul care simțe emoții puternice. Poți propune de asemenea ca în sedința săptămânală pe care o aveți deja, introducerea unui topic special legat de emoții sau o „pastilă de conversație la cafea” unde să puteți discuta, într-un spațiu sigur și fără judecată despre cum vă simțiți. Acesta este un mod foarte bun de a crește încrederea în relații și de a simți că trecem prin asta împreună. De asemenea, legătura de apropiere creează sentimentul de siguranță, iar membrii echipei au încredere să spună atunci când nu se simt bine fizic sau emoțional, fără teama de a fi judecați sau marginalizați. Să fii amabil și empatic nu costă nimic. Fii bun. Puterea bunătății nu poate fi supraevaluată.

Atunci când este posibil și potrivit, fă un efort pentru a te vedea cu colegii în persoană. Suntem ființe sociale și în mod natural și nu facem față bine izolării. Grija în privința stării noastre fizice și mentale este mai importantă ca niciodată. O rutină bună de somn, un set bun de granițe între momentul în care lucrăm și când nu lucrăm sunt de mare folos. Ai în vedere lucrurile mărunte care fac o diferență masivă la capacitatea de a fi rezilient: ascultă muzica preferată, dormi suficient, mânâncă sănătos, citește o carte bună, vorbește cu un prieten și ajută pe altcineva: acest lucru ne ajută și pe noi instantaneu.

Citește și:

Lucrezi de acasă: ce pierzi și ce câștigi

Munca de acasă: cum să combați riscul de burnout

Author(s)

  • Bogdana Păcurari

    psihoterapeut

    Psihoterapeut de familie și cuplu & Trainer în cadrul Mind Education și Școala pentru Cuplu, cu o experiență de zece ani în domeniul HR și consultanță, orientare în carieră, coaching, training și servicii pentru corporații și cinci ani experiență de lucru cu familii și copii în Grădiniță/Școală, ONG și practică privată.