În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce, deși sună redundant, trebuie ca viața ta să fie pe primul loc… în viața ta.
– Cum să-ți schimbi perspectiva asupra rolului pe care-l ai în organizația ta, dar și în lume.


Criza sanitară ne-a învățat că ne putem adapta foarte ușor, că putem avea o viață liniștită, în echilibru, chiar și atunci când noi nu ne-am fi gândit sau atunci când schimbăm contextul. Echilibrul între viața personală și profesională n-ar trebui să fie un lux, ci o normalitate.

Să integrăm munca în activitățile noastre care ne plac este un obiectiv ușor de atins. Acest echilibru între viața personală și cea profesională poate fi atins atât de angajați, cât și de antreprenori, care se dedică uneori foarte mult activității lor și simt că lumea s-ar sfârși dacă și-ar lua o pauză.

Studiile arată că 8% dintre angajații români suferă de burnout, ceea nu este deloc îmbucurător. Iar cei mai afectați sunt cei din industria medicală, bancară și din producție. Productivitatea unui angajat care suferă de sindromul burnout scade cu peste 80%. Astfel, este important să integrăm munca în fiecare aspect al vieții noastre, fără ca toată ziua noastră să însemne doar muncă.

Uneori, responsabilitățile noastre de la birou tind să fie mai urgente decât nevoile noastre zilnice sau ale celor dragi. Stephen R. Covey scrie în una dintre cărțile lui, First Things First, că ne obișnuim atât de mult cu adrenalina de a gestiona crize până ajungem să devenim dependenți de ea pentru un mic sentiment de reușită sau entuziasm.

Ce poți face ca munca să fie integrată în viața ta personală și nu invers?

1. Crează un program bine definit

Prioritizează ce este important pentru tine. Un pas înspre dobândirea acestui echilibru poate fi realizat prin crearea unor activități precum cina în familie, mersul la sală, o cafea cu prietenele, care vor fi mult mai ușor de realizat doar dacă vor fi prezente în programul zilnic. Mai exact, pentru a te asigura că vei face anumite activități este indicat să le notezi în calendar, deși pare ciudat la început, dar ce nu este în calendar, NU există.

Este important să alocăm, acolo unde este posibil, un anumit interval orar sau o durată de timp fixă fiecărei sarcini zilnice, fie că vorbim despre citirea email-urilor, călcarea unei cămăși, prepararea cafelei sau o ședință cu echipa.

În cartea Atomic Habits, James Clear spunea că „rutina este dobânda compusă a autoperfecționării”. Este o provocare și un antrenament excelent să ne forțăm pe noi înșine să îndeplinim o anumit sarcină în timpul pe care ni l-am fixat, în funcție de ritmul pe care știm că-l avem, dar, pentru a face asta, trebuie să ne înarmăm cu ambiție și cu o bună organizare.

2. Coordonează-te cu partenerul de viață

Atunci când ai un soț, iubit, prieten etc., este indicat să ai un program care să-l completeze pe al celuilalt, pentru a acorda prioritate vieții de cuplu, familiei. Dincolo de toate, familia este cea mai importantă în viețile noastre și e bine ca munca să fie doar un task în cele mai multe activități pe care noi le avem zilnic. Integrarea vieții profesionale în cea personală ar trebui să ofere liniște, echilibru și relaxare.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Trasează limite

”Viețile noastre se încheie în ziua în care rămânem tăcuți în privința lucrurilor care contează!”, așa cum spunea Martin Luther King. Limitele au un rol esențial în stilul nostru de viață. Limitele personale ar trebui să existe în toate tipurile de relații: cu familia, cu prietenii, cu partenerii de afaceri sau cu colegii. Limitele sănătoase aduc echilibru și sunt o parte importantă atunci când vorbim de autonomie, identitate personală, dorințe, nevoi sau așteptări. Limitele sunt un factor esențial atunci când vrem să ne păstrăm sănătatea mintală și să dezvoltăm o stare de bine, așa cum este introducerea muncii în activitățile noastre.

Este bine să fim atenți la limitele legate de timp pentru a gestiona eficient toate activitățile pe care vrem să le întreprindem.

Cu toții ne dorim ca viața noastră personală să fie mai importantă, să reușim să introducem în echilibru și viața profesională. Orice început e greu și nu se poate schimba atât de repede un obicei care persistă de ani în viețile noastre. Nu e ca și cum poți arunca obligațiile personale și profesionale într-un bol și le amesteci. Ca toate schimbările mari, este important să aveți un obiectiv clar în minte. „Integrarea vieții profesionale nu va arăta la fel pentru fiecare persoană”, spune Marquez, „deci trebuie să știi exact ce înseamnă acest termen pentru tine personal”.

4. Fii dispus să experimentezi

Integrarea vieții profesionale nu este ceva pe care-l vei realiza peste noapte sau cu o singură schimbare. Este un proces de învățare cu destul de multă încercare și eroare. De aceea, Westring recomandă abordarea lui ca pe un experiment științific. „Încercați, evaluați rezultatele și apoi decideți dacă să continuați, să faceți unele modificări sau să încercați un experiment complet diferit”.

Fă o mică schimbare pentru a te duce în direcția corectă. De exemplu, ai putea decide să începi să faci exerciții în mijlocul zilei, în loc să te grăbești după birou. Sau chiar să te întâlnești cu un prieten la prânz, nu doar după ora 18:00. Astfel, dacă testezi, vei observa ce schimbare se potrivește în viața ta.

5. Acordă-ți fericire, nu vinovăție

Vinovația este unul dintre cele mai mari obstacole pe care va trebui să le depășești, dacă dorești să integrezi viața profesională și cea personală. Chiar dacă 67% dintre americani își doresc cu disperare mai mult timp pentru ei înșiși, unul din trei se simte vinovat că are acest timp liber. Experții spun că n-ar trebui să lucrezi mereu sau să creezi din asta o nevoie. Uneori, este important să renunți la muncă pentru a fi fericit, nu vinovat că ai timp.

„Căutarea integrării vieții profesionale nu este ceva care ar trebui privit ca un lux sau ceva pentru care să te simți vinovat”, spune Marquez. „Este o componentă necesară a sănătății noastre fizice generale, a sănătății mintale, a productivității și a angajamentului”.

Această integrare îți va oferi mai mult timp pentru proiecte creative, va reduce stresul, vei avea o familie fericită, iar mintea, corpul și sufletul vor fi în acord.

Chiar și cel mai experimentat integrator al muncii și al vieții are nevoie de timp pentru a se deconecta cu adevărat de responsabilitățile jobului. Mintea și corpul au nevoie de pauze regulate pentru a se reîncărca. Alocă timp în fiecare zi și în fiecare săptămână pentru a bloca gândurile legate de muncă și concentrează-te exclusiv asupra oamenilor și activităților care contează cel mai mult pentru tine.

Cu toții ne dorim ca viața noastră să fie plină de reușite și relații semnificative. Integrarea dintre viața profesională și viața privată reprezintă un cadru util pentru atingerea echilibrului, iar secretul constă în prioritizarea a ceea ce prețuim cel mai mult. Niciunul dintre noi nu va face acest lucru perfect, dar cu practică, ne putem apropia puțin de ceea ce ne dorim.

Citește și:

Noua definiție a echilibrului muncă/viață

Cum păstrezi echilibrul între carieră și viața personală?

Author(s)

  • Mădălina Sandu

    antrePRenor și specialist în comunicare și PR

    Mădălina Sandu este antrePRenor, fondator cosmappglobal.com și specialist în comunicare și PR.