În următoarele 5 minute vei afla:

– În ce insulă grecească oamenilor nu le pasă niciodată de timp.
– De ce este nociv să calculezi mereu cât costă antrenorul de fotbal al copilului tău.


Timpul înseamnă bani. Asta e ceea ce ni s-a spus mereu. Și, dacă chiar crezi acest lucru, s-ar putea să fie stresant să petreci cinci minute – sau cât îți arată cursul tău propriu de schimb – să citești acest text. Dar ar trebui să o faci. Pentru că, în conformitate cu un studiu recent, oamenii care relaționează mereu timpul pe care îl petrec făcând ceva cu banii pe care îi pierd / îi câștigă / îi investesc în acel timp au nivelul hormonilor de stres mult mai ridicat decât cei care n-o fac. 

Autorii studiului, Jeffrey Pfeffer de la Stanford Graduate School of Business și Dana Carney, de la Haas School of Business at the University of California, Berkeley, au împărțit participanții în două grupuri și le-a dat să efectueze două ore de muncă plătită pentru o companie falsă. Unuia dintre grupuri i s-a spus înainte să calculeze cât vor câștiga pe oră, celuilalt grup, nu. Rezultatul: nivelul de cortizon al membrilor primului grup, cei care știau cât valorează timpul lor, era cu 25% mai înalt decât al membrilor grupului numărul doi. Iar un nivel de cortizol ridicat nu este deloc bun pentru sănătatea noastră. 

Și nu e vorba doar despre timpul pe care l-au petrecut muncind, efectiv: grupul care s-a concentrat pe relația dintre bani și timp nu s-a bucurat îndeajuns de mult de cele două pauze avute. Cum notează Pfeffer, asta poate avea consecințe atât asupra sănătății, cât și asupra vieții noastre, în general. „Înaintăm în multe direcții greșite, iar aceasta este doar una dintre ele”, spune. „Oamenii își calculează constant valoarea economică a timpului pe care-l petrec într-o activitate sau alta. Iar toate studiile arată că cei care se gândesc la timp și la bani nu se bucură îndeajuns de viețile lor. Devin nerăbdători. Nu se bucură de muzică, de apusurile de soare. Să calculezi mereu cât costă antrenorul de fotbal al copilului tău nu e cea mai bună cale de a fi fericit”.

Partea mea favorită din acest studiu este menționarea insulei grecești Ikaria, unde oamenilor pare să nu le pese deloc de timp – și așa trăiesc mai mult. Grecia nu are multe produse de trimis la export (deși democrația și iaurtul grecesc nu sunt chiar rele); dar poate că ideile grecești despre managementul timpului ar trebui adăugate pe listă. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Evident că timpul nostru este valoros, însă e valoros în termenii unor monede care nu sunt neapărat bani: timpul nostru poate fi convertit într-o stare de relaxare maximă, care ne permite să fim creativi, să ne reconectăm cu noi înșine, să ne bucurăm de minunile de care avem parte în fiecare zi. E convertibil în clipele trăite alături de copiii noștri, în conversațiile intime cu prietenii, în înțelepciunea pe care o deprindem și înțelegerea lumii pe care o avem după ce citim o carte. E cam greu să pui o etichetă cu un preț pe toate acestea. 

Însă, până la urmă, e greu să nu te gândești la timpul tău în termeni de bani, mai ales când el este încontinuu monetizat de tehnologii sofisticate – parte a ceea ce Tristan Harris numea attention economy (cea care tratează atenția & timpul oamenilor ca pe o marfă care poate fi comercializată). Harris este fondatorul mișcării numită Time Well Spent, iar Thrive Global este un partener al acesteia. Scopul este să ne eliberăm de tehnologia care ne ține captivi astfel încât să ne putem folosti timpul – să-l cheltuim, ca să rămânem în temă – cu mult mai multă înțelepciune, să-l convertim în ceva care mai degrabă ne îmbogățește viețile decât companiile. 

„Economia internetului din ziua de astăzi – economia de astăzi în general – este măsurată în timpul pe care îl cheltui făcând anumite lucruri”, spune Harris. „Cu cât mai mulți utilizatori ai, cu atât mai mult este folosit produsul tău, prin urmare oamenii petrec mai mult timp folosindu-l: așa se măsoară succesul în ziua de astăzi”. Însă asta nu ne face pe noi personal să avem succes. Avem nevoie de o schimbare de cultură, de perspectivă, spune Harris, una în care valoarea timpului nostru este recunoscută, iar noi reușim să facem alegeri mult mai bune legate de modul în care îl folosim. „Imaginează-ți”, scrie Harris, „cum ar fi dacă tehnologia ți-ar permite să-ți ajustezi în mod conștient experiența pe care o ai, astfel încât să o aduci la nivelul în care ai considera că acele momente reprezintă un timp petrecut bine pentru tine”. 

Harris ne oferă câteva trucuri rapide despre cum poți să-ți eliberezi mintea de tirania telefonului tău – AICI. Dă-le o șansă. Învățând să te deconectezi de la telefon, vei economisi mult timp. Iar asta valorează mai mult decât banii. 

Citește și:

Gânduri la 70 de ani

Acum 13 ani m-am prăbușit din cauza extenuării și a fost cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat

Author(s)

  • Arianna Huffington

    fondatoare The Huffington Post, fondatoare și CEO Thrive Global

    Arianna Huffington, fondator The Huffington Post, fondator și CEO Thrive, autoare a 15 cărți, care acoperă teme dintre cele mai variate: artă, mitologie, politică sănătate. În 2005, a lansat The Huffington Post, o platformă de știri și opinii, care a devenit foarte rapid unul dintre cele mai prestigioase brand-uri media online. În august 2016, a lansat Thrive Global, o platformă de wellbeing și eficiență, pentru corporații și consumatori individuali, ce are ca misiune schimbarea modului în care muncim și trăim și care își propune să pună capăt concepției false potrivit căreia burnout-ul este prețul pe care trebuie să-l plătim pentru succes. Arianna Huffington a fost desemnată printre cei mai influenți 100 de oameni din lume de către publicația Time și se găsește pe lista celor mai puternice 100 de femei din lume. Născută în Grecia, s-a mutat la Londra la vârsta de 16 ani, și a absolvit Universitatea Cambridge cu specializarea în economie. La 21 de ani, a devenit președinta faimoasei societăți de dezbateri Cambridge Union.
    Cele mai recente cărți ale Ariannei Huffington - Thrive (Succesul redefinit: prosperitate, înțelepciune, miracol și crearea unei vieți pline de sens) și The Sleep Revolution (Revoluția somnului) - au ajuns, imediat după lansare, bestseller-uri internaționale.