În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce e important să celebrezi diversitatea în cadrul echipei tale.
– Care sunt riscurile încălcării granițelor personale.


În calitate de furnizor de servicii care își vinde timpul sub formă de calupuri mici, de ordinul minutelor, mi-am petrecut ultimii 20 de ani practicând avocatura aproape clipă de clipă, în birou sau în afara acestuia, în serviciul clienților. Îmi place la nebunie să merg la birou în fiecare zi și să interacționez cu cei din echipa mea, să găsesc rezolvări pentru tot soiul de probleme, să găsesc modalități prin care să îmi ajut clienții să câștige. Nu e deloc surprinzător faptul că multe dintre relațiile solide pe care le-am construit în ultimii 20 de ani se învârt, cumva, în jurul activității mele profesionale. 

Iată, în continuare, câteva gânduri despre cum îți poți construi relații sănătoase la birou:

1. Fii pozitiv

Puterea gândirii pozitive nu poate fi niciodată supraestimată. Gândurile pozitive se transformă în acțiuni pozitive. Vorbele încărcate de optimism se transformă în încredere. Evită să vorbești despre gânduri negativiste, despre întâmplări neplăcute, evită critica, sarcasmul, evită să fii tăios sau să-i judeci pe ceilalți. Fă-ți un obicei din a fi pozitiv în tot ceea ce spui sau faci. 

2. Propune-ți să fii cel mai bun

Nimic nu aduce mai mult succes decât succesul. Atunci când îți propui să fii cel mai bun, să fii punctual, să fii atent la ce ți se cere, să ai grijă la detalii, vei avea succes. Atunci când ai succes, ți se deschid din ce în ce mai multe oportunități și îți cresc șansele de a avea și mai mult succes. E simplu. Așa că, țintește cât mai sus!

3. Promovează beneficiile diversității

Fiecare membru al echipei tale vine cu atribute unice, personale, ce țin de cultura sa sau de mediul din care provine. Majoritatea vor fi altfel decât tine. Acceptă aceste diferențe. Promovează-le! Fă astfel încât fiecare să poată spune ce gândește și să își poată aduce perspectiva unică. Într-o astfel de echipă nu ar trebui să fie niciodată vorba despre un singur ”Eu”. 

4. Fii un om de încredere

Elementul de bază al oricărei relații umane este încrederea. Fii mereu sincer cu colegii tăi. Spune adevărul. Fii transparent. Nu-i vorbi pe la spate și nu împărtăși informații personale pe care ceilalți n-au de ce să le știe. Încrederea este piatra de temelie a tuturor relațiilor. 

5. Comunică

Una dintre cele mai sigure și rapide modalități de a pierde încrederea colegilor este inconsecvența, să nu livrezi ceea ce se așteaptă de la tine la timp sau calitatea muncii tale să fie una îndoielnică. La cât de multe canale de comunicare avem la dispoziție, de la Slack, până la aplicațiile de mesagerie, SMS și email, riscul de a pierde sensul mesajului în abrevieri este foarte mare. Fă-ți timp pentru a comunica direct și clar, față în față sau la telefon, pentru a evita neînțelegerile. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


6. E important să ții la colegii tăi și să îi apreciezi

Atunci când relațiile se bazează pe încredere și pe comunicare, echipa funcționează bine și rezultatele nu întârzie să apară. Între timp, viața se întâmplă clipă de clipă. Colegii tăi sunt oameni și au nevoie să simtă că îți pasă de ei. Iar asta le-o poți arăta prin gesturi mărunte, de la a oferi un pahar cu apă cuiva care e de mult timp prins într-o conferință telefonică, până la a aduce o gustare colegului care are mult de lucru și nu își poate lua pauză de prânz. Au nevoie să se simtă apreciați și să simtă că le ești recunoscător atunci când obțin rezultate. Nimic nu distruge relațiile mai rapid decât nerecunoașterea meritelor sau decât asumarea meritelor pentru munca depusă de colegi. Apreciază-ți colegii! Asta îi va face pe ei să se simtă bine și te va face și pe tine, în mod egal, să te simți bine!

7. Oferă respect și vei fi respectat

Indiferent de cât de sus ai fi ajuns pe scara ierarhică în interiorul companiei, ai reușit bazându-te pe eforturile fiecărui membru al echipei tale, fie el începător sau senior. Îți vei câștiga încrederea și respectul celorlalți dacă vei arăta considerație chiar și celui mai nou membru al echipei, dacă vei avea răbdare cu acesta, dacă îl vei ghida, îi vei lua în considerare ideile și nu vei fi dur atunci când nu ești de acord cu părerea sa. Atunci când oferi respect, primești respect!

8. Oferă autonomie

Am trecut cu toții prin asta. Fiecare am avut cândva parte de un șef care să ne ceară să facem ceva, să ne descurcăm pe cont propriu într-o privință, pentru ca, mai apoi, să se arate nemulțumit de rezultate, mai ales, pentru că acestea nu au fost la nivelul la care ar fi fost ale sale. Cimitirul este plin de astfel de șefi de neînlocuit, pentru care nimic din ceea ce nu este făcut de ei nu este suficient de bun. Însă, dacă nu le permiți celor din echipă să fie autonomi, să aibă suficient spațiu și un anumit nivel de confort pentru a putea face singuri lucrurile, nu poți evolua. Vei constata cu bucurie că, dacă le vei oferi colegilor tăi libertatea de a-și duce la bun sfârșit îndatoririle, ei vor avea satisfacție și adeseori vor avea rezultate mai bune decât te așteptai. 

9. Interacțiuni individuale

Chiar dacă agenda îți este plină de întâlniri, fie individuale sau ședințe de grup, e esențial să-ți găsești timp pentru interacțiuni oneste one to one, care construiesc încrederea, în cadrul cărora puteți comunica liber și deschis, cu respect, și care vor adânci profunzimea relației. Poate fi o discuție programată sau una spontană, dar contează să vă acordați un sfert de oră în care să ieșiți la o cafea sau la o plimbare scurtă, și în care ai putea afla informații prețioase despre ceea ce îi face fericiți pe colegii tăi, despre ce anume au nevoie pentru a se simți susținuți sau despre cum poți face ca tu și echipa ta să evoluați. 

10. Fii deschis la schimbare

Relațiile înseamnă încredere și susținere reciprocă pentru a obține succesul. Fii deschis la orice sugestie despre ce s-ar putea schimba pentru a fi mai eficienți, mai productivi sau, pur și simplu, pentru a armoniza procesele. Colegii ar trebui să te perceapă drept persoana care citește, atât la propriu, cât și la figurat ”condica de sugestii și reclamații”. În timp ce stăteam în sala de așteptare a unuia dintre clienții mei, săptămâna trecută, am observat că acesta, prieten de-al meu și fondator al companiei sale, avusese geniala idee de a amplasa o ”condică de sugestii și reclamații” în apropierea toaletelor, cu toate cele necesare, foi și pix, gata oricând să primească și să folosească orice idee, indiferent din partea cui ar fi venit. 

La final, câteva cuvinte despre limitele sănătoase: granița dintre a fi prietenos cu colegii și a vira către o relație personală este o linie foarte fină. Pentru a avea succes la locul de muncă este nevoie de înțelegere, grijă și prietenie față de colegi, însă, devenind prea prietenos, riști să ai mai multe probleme.

Atunci când îți petreci timpul liber în compania unuia dintre colegii de la birou e important să te întrebi dacă această relație este una cu adevărat sănătoasă, dacă este bine primită de către ceilalți colegi și dacă există riscul ca ea să devină dăunătoare. Numai păstrând niște limite sănătoase poți evita o astfel de situație. 

Citește și:

Cele 9 chei ale lucrului în echipă

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Author(s)

  • Louis Lehot

    avocat specializat în domeniul corporate

    Louis Lehot este fondatorul L2 Counsel, P.C. și avocat specializat în domeniul corporate, al securității și în cel al fuziunilor și al achizițiilor. Își ajută clienții, companii publice sau private, sponsori, investitori privați, investitori sau fonduri de investiții să constituie să finanțeze, gestioneze, achiziționeze sau să vândă companii. În mod concret, ajută business-urile să crească, să devină publice sau să fie cumpărate. Louis Lehot este apreciat de către clienți pentru expertiza sa legată de Wall Street și Silicon Valley, precum și pentru capacitatea sa de a oferi consiliere strategică practică, orientată către piață, cost-effective și personalizată circumstanțelor specifice cu care se confruntă clientul.