În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este important să acorzi vocii oamenilor din echipa ta aceeași importanță pe care o acorzi cifrelor din planul de afaceri.
– Ce tactică aplică șefii pentru a-și determina angajații să nu ceară măriri de salariu.


Un subiect controversat și într-o continuă analiză este cel al leadership-ului. În calitate de angajați  sau membri ai societății, căutăm mereu lideri pe care să-i urmăm și care să ne ghideze. În mediul profesional, unul din principalii factori ce influențează evoluția noastră este liderul pe care îl urmăm, de voie… sau de nevoie. 

Pe masa de lucru a liderului se află, fără îndoială, foarte multă responsabilitate. De la atingerea obiectivelor de business și dezvoltarea unei organizații până la formarea capitalului uman. Așteptările scrise și nescrise pe care le avem de la acești ”super-oameni” cresc pe măsură ce lumea în care trăim devine tot mai dinamică și mai volatilă. Și totuși… din ce sunt făcuți acești oameni pe care ne dorim cu ardoare să-i urmăm?

Competențe 

Capacitatea de a crea echipe eficiente, cărora să le dea sens muncii și direcție în acțiuni sunt esențiale pentru a fi un lider eficient. Adăugăm pe listă și capacitatea de a conduce echipe sau organizații, conturând mereu o direcție și motivație pentru angajati și, desigur, abilitatea de a delega eficient. Investește oricât timp e nevoie în a explica oamenilor din subordine DE CE-ul acțiunilor lor și ajută-i să înțeleagă cum acțiunile lor aduc valoare organizației. Atunci când oamenii înțeleg imaginea de ansamblu, gradul de performanță și implicare va fi mult mai mare. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Cunoștințe 

“Omul cât trăiește învață” e o zicală perfect valabilă și în cazul celor ce ne conduc. Leadership-ul este o disciplină pentru care te antrenezi constant și nu poți îndeplini acest rol cu brio dacă nu ai cunoștințe aprofundate despre  comportamentul uman, despre nevoile și valorile individului și cum acestea influențează în mod direct performanța sa.  

Studierea stilurilor de leadership este un pas necesar în dezvoltarea unui lider, însă poate deveni o capcană periculoasă. Printre zeci de clasificări ale acestei discipline, riști să rămâi blocat în teoriile altora și uiți să te concentrezi pe ce e mai important: TU și oamenii pe care îi conduci. Așadar, indicat este să te documentezi la modul general și apoi să revii asupra ta și să te intrebi ce fel de lider îți dorești să fii. Cum îți dorești să se simtă zi de zi oamenii cu care lucrezi? Care e impactul pe care îți dorești să-l ai în organizația în care activezi?

Și cum teoria nu dăunează sănătății, ci doar completează armonios practica, acordă atenție și factorilor ce pot influența rezultatele muncii tale: studiază complexitatea procesului de comunicare, comportamentul organizațional sau cultura mediului în care lucrezi. În ce măsură stilul tău de leadership este influențat de acești factori? 

Esența

În rețeta liderului eficient, esența care face diferența nu este esența de vanilie! Mă refer strict la esența a cine ești ca om. Majoritatea managerilor se concentrează atât de mult pe ce știu și ce pot să facă, dar pierd din vedere CINE sunt ei în tot acest proces de îmbinare a teoriei cu practica. Care sunt valorile după care te ghidezi în viața de zi cu zi și atunci când îi conduci pe alții? Cât preț pui pe etică, transparență și responsabilizare? Ce te definește ca om și ce te face valoros pentru oamenii care te urmează? În cadrul studiului pe care-l fac pentru a scrie cartea Șefi versus Lideri în România, întreb 1.000 de oameni ce stă la baza unui portret de lider desăvârșit. Am primit cele mai sincere răspunsuri și, la unison, sute de voci au spus că Etica, Vulnerabilitatea, Empatia și Omenia sunt ingredientele secrete ale unui Lider pe care oamenii își doresc să-l urmeze! 

Așadar, îți recomand să pui puțin cărțile de profil deoparte și să-ți îndrepți atenția spre oamenii cu care lucrezi. Cum anume le poți fi de folos? De ce au ei nevoie, de fapt, din partea ta într-o lume atât de schimbătoare? Și, cel mai important, cum poți traduce aceste nevoi în factori ce influențează performanța în organizație? Una din misiunile cele mai dificile ale acestui rol este păstrarea unui echilibru între nevoia umană și nevoia business-ului, așa că acordă și vocii membrilor din echipă aceeași importanță pe care o acorzi cifrelor din planurile de afaceri. 

Cine sunt oamenii pe care nimeni nu vrea să-i urmeze?

Popular numiți ”șefi”, sunt acele persoane în funcții de conducere sau poziții de putere care, de cele mai multe ori, inhibă potențialul uman prin felul în care își tratează subalternii. Cum îi identifici? Iată câteva indicii care-ți vor spune cu cine ai de-a face: 

  • Sunt “fani” micromanagement. Se implică în fiecare sarcină pe care ți-o trasează și vor să știe fiecare mic detaliu, oricât de nesemnificativ ar fi. Nu e cazul să-ți faci tu procese de conștiință din cauza acestui tip de comportament. Practicanții de micromanagement fie n-au dobandit (încă) capacitatea de a privi în ansamblu, fie n-au deloc încredere în membrii echipei, ceea ce denotă, de fapt, propria lor incompetență de a forma oamenii pe care îi au în subordine. 
  • Își asumă succesul altora. Cel mai vechi truc din manualul șefismului: să-ți asumi creditul pentru munca celor din subordine. Astfel de persoane acționează dintr-o avidă nevoie de apreciere și atenție și profită de orice șansă de a fi în lumina reflectoarelor.
  • Sunt veșnic nemulțumiți. Orice rezultate ai livra, va fi aproape imposibil să mulțumești un șef. Acesta se va uita mereu la tot ce n-ai făcut, indiferent cât de notabile sunt, totuși, rezultatele tale. Adesea, ei consideră acest comportament, de fapt, o tactică: mizează pe faptul că-ți transmit constant, la nivel subliminal, că nu ești suficient de bun, ceea ce te va determina să nu ai curaj să ceri o mărire de salariu sau chiar să-ți cauți alt loc de muncă, pentru că simți că nu ești destul de competent.
  • Acuzatorul de serviciu. Sportul preferat al unui șef este… să dea vina pe alții! Mereu va fi vina altcuiva pentru orice greșeală sau eșec al său, pentru care nu are capacitatea de a-și asuma responsabilitatea atunci când este vinovat. 
  • Este narcisist. Oglindă oglinjoară, cine-i cel mai teribil Șef din țară? Totul e mereu despre persoana sa. Fiecare decizie luată e cântărită prin prisma propriului său interes și nu va fi interesat de nevoile celor din echipă în acțiunile sale. 

Dacă în cariera ta ai avut ocazia să fii inspirat și sustinut de un lider, împărtașește-ți povestea în cadrul proiectului Șefi versus Lideri în România. Ne poți povesti și dacă ai avut de-a face cu un șef care ți-a afectat performanța sau stima de sine prin comportamentul său. Scrie-ne la [email protected]

Citește și:

Secretele femeilor lideri

14 personalități dificile din mediul profesional și cum le faci față

Author(s)

  • Andra Pintican

    Fondatoare Școala de HR

    Andra, fondatoarea centruldecariera.ro  și a Școlii de HR, e un People Advocate dedicat dezvoltării umane. Abordarea ei unică în România vine din experiența ei de peste zece ani în domeniul resurselor umane, îmbinată cu pasiunea ei pentru comportamentul uman. Prin metodologia Career Reframing a angajat sau a consiliat profesional peste 4.000 de persoane. Misiunea ei este aceea de a ajuta un milion de români să-și facă un Design de Carieră conform cu strategia lor de viață.