În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este importantă pușculița pentru educația financiară a celor mici.
– Cum pot învăța copiii prin joacă importanța și semnificația banilor în viață.


M-au întrebat câțiva părinți cum să le facă educație financiară copiilor în această perioadă de izolare, ce să-i învețe pe copii, pentru că nu mai ies din casă să meargă la grădiniță sau la cumpărături, nu au cum să le dea bani pentru a plăti ceva, pentru că fac cumpărături online și deci a dispărut șansa de a fi puși în fața cerințelor copiilor la care ei să reacționeze. Poți să-i faci copilului tău educație financiară în izolare? Ei bine, da. 

Îți propun câteva idei de jocuri, prin care să le faceți educație financiară copiilor cu vârsta până în șase-șapte ani.

Copiii până în acea vârstă trăiesc în lumea magiei și cu zece lei ei cumpără orice aveți nevoie în casă și cu o sută de lei vă cumpără chiar o mașină nouă sau o casă mai mare. 

1. Învață-l despre bani

Înainte de șase ani, este vârsta la care majoritatea copiilor încep să aibă pușculiță. Puteți avea grijă ca în pușculiță să aibă monede și bancnote de toate felurile. 

Scoateți banii, discutați despre ce scrie pe ei, ce este desenat, cine este în poză, ce alte elemente apar pe bancnote, la nivelul lor de înțelegere, menționați doar în trecere partea legată de valoare, sunt diferiți și de culori diferite. 

Sortați bancnotele și monedele pe categorii, partea de sortare este foarte atrăgătoare pentru copii indiferent dacă este vorba despre bani, jucării sau chiar șosete desperecheate.  

Le puteți arăta jocul pe care noi îl făceam când eram mici, puneți o monedă sub o foaie de hârtie și hașurați cu un creion ca să apară imaginea pe hârtie, apoi decupați banii și jucați-vă cu ei. Tot acum este vârsta jocului de rol, copiii învață foarte bine și repede prin joacă. 

2. Fă jocuri de rol pentru a învăța scopul banilor

Jocul de-a magazinul, pentru cei mici sub 5 ani

Jucați-vă de-a magazinul, lăsați copilul să aleagă rolul pe care-l dorește, de cumpărător sau de vânzător. Dați cât mai multe detalii referitoare la rolurile pe care le jucați, de exemplu: 

”Eu sunt vânzător? OK, vă rog, domnule /domnișoară, cumpărător să așteptați un pic, înainte să deschid trebuie să așez toate produsele la îndemână ca să le cumpărați mai ușor. Gata, am deschis. Poftiți, vă rog! Puteți alege orice produse doriți și să le puneți în coș. Ding-dong, casa doi se deschide, puteți așeza produsele pe banda rulantă!”.

Copilul ajunge la casă. Vă prefaceți că scanați produsele și apoi comunicați totalul de plată. Acum nu vă concentrați să învățați matematică sau prețuri, dacă doar vă prefaceți că primiți bani ajunge pentru copiii mici, pentru cei mai mari vă spun mai jos cum să faceți. 

Apoi, înainte de a calcula prețul produselor puteți propune: ”Avem și banane (propuneți orice produs știți că este preferatul copilului), știu că aveți copil acasă, poate doriți un kilogram”. 

Când e rândul să fiți cumpărător, puneți întrebări despre produse: ”Sunt proaspete roșiile? Dar brânza? Doresc să-i fac copilului meu o plăcintă și trebuie să fie proaspătă, ca să iasă mâncarea gustoasă, mi-aș dori și niște …. ”. Și discuția continuă, copilul vede de ce cumpărați anumite produse, la ce le folosiți, care este rolul cumpărăturilor

În această fază, întotdeauna veți avea bani pentru cumpărături și veți introduce noțiunea de rest de la patru-cinci ani chiar și fără calcule matematice, doar simbolic. La această vârstă vă puteți juca cu pietre, cu frunze, cu hârtii sau orice altceva pe post de bani, ajunge să știe că în schimbul produselor pe care le cumpărăm trebuie să plătim. Dacă totuși copilul dorește să vă jucați cu bani, nu-l refuzați, învățați banii nu după valoare, ci după culoare, un măr costă o hârtie verde, o carte este una portocalie și așa mai departe.

Jocul de-a magazinul, la un nivel mai înalt, pentru copii de la 5 ani

Folosiți regulile jocului de mai sus. Dacă vedeți că este interesat copilul de bani și de valoarea lor atunci când îi sortați, începeți să adăugați prețuri în joc. Deja vă puteți juca cu bani adevărați. În prima fază, folosiți bancnote de un leu. Puneți la vânzare produse cu valoare de un leu (de exemplu, jucării mici), produse cu valoare de trei lei (cum ar fi cartea pe care o veți citi seara la culcare), produse la cinci lei (jucării mai mari, Lego, puzzle). Lăsați copilul să aleagă produse și începeți să calculați bani. Ulterior, vă puteți juca și cu bancnota de cinci lei, ca să înțeleagă de ce există și bancnote cu valoare mai mare: în loc să dau cinci hârtii de un leu, dau una de cinci lei și este același lucru. Apoi, veți introduce bancnota de zece lei și veți da rest. 

Dacă în această fază copilul nu înțelege cum cinci bancnote de un leu sunt la fel ca una de cinci lei nu insistați, veți aduce acest subiect în joc peste o perioadă de timp. 

Până atunci, dacă le cereți câțiva lei ca să dați curierului, aveți grijă să nu le dați în locul celor doi lei, de exemplu o singură bancnotă de cinci lei: copilul se va supăra că i-ați dat mai puțini bani! Copilul v-a dat două hârtii și voi îi dați înapoi doar una?! Comparațiile între numere se învață la matematică în grupa pregătitoare, până atunci urmați logica copilului. Dacă ați luat două hârtii, dați două înapoi și nu vă supărați că nu înțelege ceva atât de simplu (pentru voi). 

Explicațiile voastre vor fi tot mai detaliate în joc, legate de produse, de ce cumpărați anumite lucruri, la ce le veți folosi, cum combinați ingredientele. De exemplu, voi sunteți cumpărătorii. ”Mă scuzați, aveți ouă? Doresc să fac o omletă mâine la micul dejun. O să cumpăr mai multe, plus lapte și făină, cred că o să fac la cină niște clătite, știți: copilul meu le adoră!”. O să vedeți că orice cumpărați de la magazin pentru copilul vostru ”de acasă”, de la vânzătorul cel amabil (copilul vostru care va fi fascinat de joc), va produce o încântare. 

Ca să stimulați limbajul, comunicarea, gândirea laterală, imaginația, îi veți solicita vânzătorului să vă propună produse și să vă spună de ce vi le propune. De exemplu: ”Vă propun să cumpărați acest joc de puzzle, copiii îl preferă și se vinde foarte repede sau vă propun o felie de prăjitură de casă făcută azi dimineață de bucătarul nostru. Este delicioasă și sănătoasă!”.

Copilul va învăța prin joacă o grămadă de lucruri, de la cum arată banii, la ce-i folosim, faptul că au valoare diferită, modul în care îi cheltuim și criteriile pe baza cărora facem anumite cumpărături și multe altele. 

După ce jocul se repetă, îl puteți duce la alt nivel, o dată să discutați despre oferte speciale, altă dată despre fructe și legume, altă dată despre mâncare sănătoasă, altă dată despre produse din aceeași gamă, cum ar fi produsele lactate, produsele din cereale și așa mai departe.

Cum introduceți aceste infomații în joc? Simplu! Din rolul de vânzător, veți propune clientului dumneavoastră anumite produse, pentru că sunt la ofertă, sunt sănătoase, sunt foarte proaspete. Iar în calitate de cumpărător, le veți căuta, pentru că aveți acasă un copil minunat care mănâncă des broccoli, deoarece este delicios, cumpărați anumite produse pentru a face dulciuri acasă, pentru că sunt mai sănătoase pentru copii. O să vă vină multe idei în timpul jocului! 

O să vedeți cum copiii încep să ducă ei jocul la alt nivel, să întrebe lucruri, să vă facă propuneri, să vă dea idei noi, să vă facă să înțelegeți cum percep ei lucrurile. Folosiți timpul petrecut împreună cu copilul pentru a vă conecta, nu criticați copilul, aveți grijă cum îl corectați, cum vă adresați. Dincolo de joc, este un proces de învățare și prin încurajare, un mediu destins, un prilej de distracție. Veți obține rezultate minunate, pe care le veți transpune apoi în viața de zi cu zi de după izolare. Distracție plăcută!

Citește și:

Scurt ghid de îmblânzit leii

7 pași pentru liniștea ta financiară

Author(s)

  • Anamaria Ciuhuță 

    Expert financiar Thrive Global România

    Cu o experiență de 20 de ani în domeniul financiar bancar, este trainer de peste 12 ani, la care adaugă experiența de blogger, speaker, realizatoare de emisiuni TV live, antreprenor și mamă. Iubește oamenii pozitivi, copiii, cărțile, pisicile și liniștea. Este fascinată de psihologie și de relația oamenilor cu banii. Îi găsești articolele pe financialparenting.eu.