În următoarele 7 minute vei afla:

– Care sunt cele patru valori care guvernează cultura organizațională Brico Dépôt.
– Ce este Briana și cum îi ajută pe angajații Brico Dépôt să aibă o stare mentală pozitivă.


Thrive România: Ce acțiuni concrete a întreprins organizația din care faceți parte, Brico Dépôt, pentru starea de bine a angajaților săi?

Cristina Uleșan: Mă bucur că începem discuția cu acest subiect, pentru că starea de bine a colegilor noștri este una dintre principalele noastre precupări în privința acestora. Este deosebit de important ca oamenii să se simtă bine, ascultați, susținuți, apreciați. De mult timp nu mai este vorba doar despre ”a avea un loc de muncă”, indiferent că vorbim despre colegi veniți în companie pentru job-uri entry level, tineri aflați la începutul carierei, sau despre persoane cu experiență. Iar Brico este mult mai mult decât atât. Punem foarte mult accentul pe dezvoltarea personală a colegilor noștri, aptitudini deosebit de importante în relaționarea cu ceilalți, dar și în construirea carierei mult dorite.

Așa a apărut un proiect foarte drag nouă – Briana. Briana este un concept-umbrelă ce reunește inițiativele de wellbeing ale Brico, adresate celor peste 2.500 de colegi din cele 35 de magazine din toată țara și din sediul central. Având ca punct de plecare o situație din viața reală a colegilor noștri – faptul că la intrarea în magazinele noastre există cafenele – proiectul a luat forma unui personaj energic, voios, binevoitor, care ne ajută să regăsim/să ne păstrăm starea de bine. Astfel, Briana este persoana din spatele cafetierei, care, alături de cafeaua preferată, le oferă colegilor modalități, idei, sfaturi și proiecte pentru starea lor de bine.

Prin intermediul Brianei, am introdus Brico SOS, un EAP (employee assistance program) implementat cu un furnizor extern, european, ce oferă acces 24/7 angajaților Brico și membrilor familiilor acestora la consiliere de specialitate. Aceștia pot suna sau accesa o aplicație pentru a intra în contact, în mod anonim și 100% confidențial, cu consilieri din trei zone: sănătate mintală și probleme personale, probleme financiare și situații juridice.                                                                                    

Pe lângă Brico SOS, Briana mai aduce și Porția de bine – săptămânal, prin diferite canale de comunicare internă, colegii primesc informări (articole, video-uri educaționale de scurtă durată, interviuri), invitații la workshop-uri, webinar-ii etc. Principalul scop al proiectului a fost de a-i ajuta pe colegi să aibă o stare mentală pozitivă, optimistă. Întregul demers îi ajută pe aceștia să conștientizeze impactul stării de bine asupra echilibrului personal și performanței profesionale și le oferă informații din surse de încredere, validate intern.

Dacă înainte de pandemia de COVID-19 și de cele mai recente evenimente legate de războiul din zonă și criza umanitară cauzată de acesta, ne raportam într-un anumit fel la starea de bine, acum lucrurile capătă o nouă turnură,  iar conotațiile și strategiile legate de asigurarea stării de bine a colegilor și a întregului ecosistem sunt în continuă adaptare.

TR: Cum se măsoară gradul de fericire al unui angajat și în ce mod se reflectă starea sa de bine în binele companiei?

CU: Un angajat liniștit, care știe că se poate baza oricând pe echipă, care are încredere să discute deschis despre ce-l îngrijorează sau ce-și dorește, știind că este ascultat și apreciat, este un angajat care simte că succesul companiei este și succesul lui. Se aplică în cazul relației companie – angajat ceea ce se aplică în orice altă relație, pentru ca aceasta să fie una echilibrată și reușită. Este vorba despre dialog, sinceritate, atenție, încredere de ambele părți. Dacă unul dintre acești piloni se clatină, este vital să înțelegi din ce motiv și să cauți soluții.

Anual, realizăm un Sondaj de engagement, prin care ascultam vocea colegilor noștri, le luăm pulsul și ascultăm sugestiile lor referitoare la o multitudine de aspecte, printre care starea de bine și de satisfacție. Evident, sondajul este doar una dintre modalitățile prin care se desfășoară procesul de ascultare, consultare și implicare a colegilor.

Așa cum demonstrează o multitudine de studii, starea de mulțumire/satisfacție a colegilor are impact asupra experienței clientului extern (dar și a celui intern), care se traduce în cele din urmă asupra brandului de companie, de angajator și asupra beneficiilor și rezultatelor asociate.

TR: ”Nimeni nu e de neînlocuit” este sintagma care guvernează, adesea, relația angajat-angajator. Este, oare, o premiză care motivează angajatul să facă performanță?

CU: Personal, n-am crezut niciodată că ”nimeni nu e de neînlocuit”, deși în mod cinic, realitatea poate demostra contrariul. Am avut mereu convingerea că fiecare persoană pe care o cunosc mă poate învăța ceva, fiecare om are o altă poveste și alte abilități și perspective din care privește lumea. Altfel spus, fiecare om este extrem de valoros, dacă avem suficientă rabdare și interes să investim în această explorare. M-am bucurat enorm când m-am alăturat echipei Brico și am descoperit aceeași mentalitate aici.

Din acest motiv, eforturile noastre sunt îndreptate foarte mult în direcția retenției de personal. Vrem să știm ce-i bucură și îi ține pe colegii noștri la locul de muncă și în echipă, ce planuri au privind cariera și cum îi putem sprijini, dar și ce-i nemulțumește. Acest dialog permanent ne ajută să dezvoltăm constant mediul de lucru în beneficiul întregii echipe. Nu este întotdeauna ușor acest proces de explorare și descoperire, în dinamica zilelor noastre și a ecosistemului în care activăm, dar suntem hotărâți să investim din ce în ce mai mult în această direcție.

De altfel, și dacă privim dintr-o perspectivă mai pragmatică (cost recrutare vs. cost retenție), cartea pe care o jucăm este de a ține colegii alături de noi. Și nu vorbim doar de timpul dedicat căutării viitorilor angajați, interviurilor, evaluărilor, ci și de etapa delicată de adaptare la echipă, la mediul din companie. Cultura organizației nu se poate învăța peste noapte. Nici procesele de lucru specifice fiecărei companii. Sunt detalii a căror asimilare durează. Toate aceste lucruri cântăresc enorm în discuția recrutare vs. retenție. Nu este niciodată doar despre un aspect sau altul, ci vorbim despre un cumul de factori.

TR: Care sunt calitățile umane pe care le cultivați în companie?

CU: Recent, am lansat Valorile Brico, iar ele nu sunt doar niște cuvinte puse pe un poster draguț. Credem că, pentru a fi o echipă în adevăratul sens al cuvântului, pentru a putea funcționa ca o echipă, este necesar ca toți membrii să împărtășească același set de valori. Avem patru valori, și fiecare dintre ele pleacă de la calități umane în care credem și care dorim să definească modul în care ne comportăm în Brico, în care interacționăm unii cu alții, în care ne desfășurăm munca. Am conceput un proces special de comunicare internă pe parcursul unei călătorii de mai multe luni, în care am luat colegii în barca acceptării și recunoașterii comportamentelor care stau în spatele fiecarei valori și care sunt recognoscibile în viața de zi cu zi în fiecare echipă mai mică sau mai mare.

Este vorba în primul rând, despre a fi împreună, a avea acel dialog pe care l-am menționat mai devreme. Comunicăm deschis unii cu ceilalți și ascultăm deopotrivă. Ne respectăm unii altora opiniile și experiențele. Ne completăm, ne păstrăm autenticitatea, dar nu uităm și să celebrăm succesele fiecăruia dintre noi.

De asemenea, credem cu tărie în responsabilitatea individuală. Pentru a funcționa ca o echipă, este necesar să ne asumăm fiecare dintre noi aria de competență, acțiunile și impactul acestora asupra obiectivelor comune. Apoi, suntem mânați în permanență de curiozitate. Mă bucur enorm că avem o echipă formată din oameni care sunt întotdeauna deschiși să învețe lucruri noi, dar și să înțeleagă provocările pe care le întâlnesc. Suntem mereu informați și gata să ne folosim cunoștințele și experiența pentru a găsi soluții.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Și, nu în ultimul rând, punem accent pe simplificare. Ne concentrăm eforturile pornind de la ceea ce este esențial, ne aliniem înainte să acționăm și, astfel, îi oferim clientului – inclusiv celui intern, colegii noștri  –, o experiență fără efort, clară și plăcută.

TR: În ce situații ajută inteligența emoțională?

CU: Îmi este greu să găsesc o situație în care nu ne ajută inteligența emoțională. Fie că o raportăm la noi înșine sau la ceilalți, din punctul meu de vedere este ca un far sau, dacă vreți, ca un GPS în fiecare moment. Este extrem de important să te înțelegi pe tine însuți, pentru că doar așa poți începe să-i înțelegi pe ceilalți. Cât despre oamenii din jurul nostru… Cum spunea John Donne, nimeni nu este o insulă. În fiecare zi intrăm în contact cu ceilalți – la serviciu, acasă, pe stradă. În orice situație care implică oameni, inteligența emoțională este un ghid pentru noi toți. Mă regăsesc și recunosc că inteligența emoțională a fost de foarte multe ori “nordul” busolei mele în diverse situații atât din zona personală, cât și din cea profesională.

TR: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing-ul angajaților?

CU: Un studiu realizat în UK arată faptul că, în 2018, aproximativ 10 milioane de zile de muncă au fost pierdute din cauza stresului, anxietății sau depresiei, iar aceste cifre cresc an de an. Din anii ’90 până în prezent, stresul la locul de muncă a crescut de peste două ori. Chiar mai mult, un articol recent bazat pe studii realizate de MCKinsey&Company relevă faptul că Generația Z raportează cea mai puțin pozitivă perspectivă asupra vieții, incluzând nivele mai scăzute de wellbeing emoțional și social comparativ cu generațiile mai în varstă, ceea ce ne dă foarte mult de gândit.

Ceea ce trebuie să înțelegem din aceste studii este faptul că o companie este suma oamenilor ei, în diversitatea particulară fiecărei organizații. Dacă oamenii se simt bine, fericiți, motivați, acest lucru se va reflecta automat în mediul de lucru, în atmosferă, în felul în care circulă informația și se găsesc soluții și, desigur, în productivitate și în rezultatele finale ale companiei.

La Brico, am lucrat și lucrăm mult pentru a asigura un mediu de lucru bun, iar inițiativele în cadrul proiectului Briana sunt doar un exemplu în acest sens. Iar rezultatele sunt vizibile. Cel mai recent sondaj derulat intern arată că ne plasăm peste media industriei în ceea ce privește percepția angajaților privind acțiunile întreprinse de companie pentru wellbeing-ul lor. Iar călatoria în această direcție este cu multe satisfacții și în egală măsură sinuozități.

TR: Cât costă o companie un angajat care experimentează burnout-ul?

CU: Este greu de evaluat, însă studiile arată că productivitatea unui angajat care are burnout scade cu peste 80%. Acest lucru este imposibil să nu se reflecte în rezultatele companiei, cu atât mai mult cu cât, de cele mai multe ori, nu este afectată doar capacitatea efectivă de a lucra, cât și modul de a relaționa cu ceilalți sau moralul echipei. Este binecunoscut faptul că o persoană care experimentează burnout-ul poate manifesta stări emoționale precum deznădejde, iritare, cinism față de persoanele din jur etc. Toate acestea ajung să afecteze și persoanele aflate la capătul celălalt al relaționării. Pot apărea conflicte, imposibilitatea de concentrare asupra sarcinilor de lucru, agitație. Sunt o mulțime de factori implicați, iar efectele asupra companiei pot fi profunde. Dincole de costurile companiei, cred ca cel mai important este costul pe care-l are profund și nu întotdeauna reversibil asupra persoanei în cauză, iar despre acest subiect poate a curs mai puțină “cerneală” în comentariile vehiculate.

Din fericire, companiile încep să fie educate să recunoască din ce în ce mai bine această situație, încă de la primele semne, și să dezvolte programe coerente de gestionare a sindromului burnout, la nivel individual/de echipă, iar subiectul să nu mai fie unul tabu sau dimpotrivă, unul extrem de supralicitat. Observ că devenim din ce în ce mai buni să identificăm cauzele (nu doar efectele) și să acționăm matur, pragmatic și responsabil asupra lor.

TR: Ce găsește un angajat în compania dvs. și vă simțiți mândră că-i puteți oferi?

CU: Comunicare deschisă, onestă și libertate de opinie. Plus integrare și suport. Fiecare dintre noi este diferit și are o perspectivă diferită, personală asupra lucrurilor. Ne bucurăm să le ascultăm pe toate, pentru că doar așa ne putem îmbunătăți constant și putem veni în întâmpinarea colegilor noștri. De asemenea, sunt mândră de oportunitățile de dezvoltare, de învățare pe care le oferim angajaților, precum și de sprijinul de care aceștia se bucură, odată din partea companiei, apoi din partea echipei. Desigur, eforturile lor sunt recunoscute și apreciate, oferind posibilități de avansare și de dezvoltare laterală.

TR: Ce ați prefera să nu auziți la un interviu de angajare?

CU: Orice comunică o persoană spune ceva despre acea persoană, despre viziuna sa, despre cum primește feedback, cum reacționează în fața unor obstacole etc. Situațiile sunt diverse, însă, cred că dacă este ceva ce mulți profesioniști din domeniul resurselor umane recomandă cu tărie să fie evitat în timpul unui interviu este o perspectivă negativă asupra domeniului în care a lucrat candidatul sau în care dorește să se angajeze, precum și asupra foștilor angajatori. Nu neg faptul că există și experiențe profesionale neplăcute, însă mai cred și că responsabilitatea este, de cele mai multe ori, de ambele părți. Altfel, prefer să nu las loc unor convingeri limitative, ci mai degrabă să ascult și să explorez potențialul și miza fiecărui candidat, nu doar experiențele anterioare și competențele actuale.

TR: Cât de mult contează să vedeți că oamenii vin la serviciu cu zâmbetul pe buze, motivați și dispuși să dea tot ce au mai bun?

CU: Pentru mine, personal, la fel ca pentru toți colegii mei care au sub coordonarea lor angajați, să vedem că oamenii își încep ziua de lucru fericiți, motivați, mândri că fac parte din echipa Brico înseamnă că am înțeles de ce este nevoie și ne facem treaba foarte bine. Mai înseamnă și că suntem o companie cu un mediu de lucru sănătos, echilibrat, cu principii benefice și care are în centrul său oamenii, colegii. Și mai este un aspect la care vreau să mă refer – acela că nu contează doar zâmbetul pe buze, ci modalitatea cu care ne raportam în calitate de colegi, manageri, lideri, influenceri la situațiile care ne dau și bătăi de cap sau care ne preocupă. Mă bucur enorm că am ocazia, alături de persoane minunate, să contribui la a crea zambete zi de zi, dar și la a depăși situații mai dificile, cu inima deschisă, curiozitate și grijă față de ceilalți.

Cristina Uleșan s-a alăturat echipei Brico în aprilie 2020, ca Director HR și membru de board, ocupându-se de ariile resurse umane, comunicare internă și office management, pentru o echipă de peste 2.500 de colegi. Anterior, a fost Chief People Officer la Sphera Franchise Group (KFC, Pizza Hut & Pizza Hut Delivery, Taco Bell), Assistant Vice-President, HR Europa, Genpact și a activat în industria serviciilor financiare (Unicredit Țiriac Bank, Garanti Bank). Cristina este licențiată în psihologie la Universitatea București, deține un masterat în Psihologie organizațională și este Assoc. CIPD (Charter Institute of Personnel and Development, UK).

Citește și:

Dana Cavaleru, directorul executiv al HR Management Club: ”Pandemia a dus la creșterea alarmantă a incidenței problemelor de sănătate mintală”

Sănătatea mintală: o prioritate pentru lideri și companii în 2022

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!