În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum se cultivă creativitatea.
– Ce tip de comportament crește productivitatea și scade cheltuielile în cadrul unei companii.


Un inginer cu experiență din cadrul unei companii auto de renume se chinuia să descopere rezolvarea unei probleme tehnice complexe. Se învârtea în cerc de luni de zile, de fapt, și nu reușea să ajungă nicăieri. Apoi, într-o zi, s-a hotărât să caute ajutor. Așa că a apelat la rețeaua sa de colegi, le-a expus situația și a întrebat dacă știa cineva vreun expert la care ar putea apela. Spre surprinderea sa, prima persoană care i-a răspuns nu era nici pe departe vreun cercetător științific cu grade și distincții, ori vreun inginer din vreo altă organizație. Ajutorul a venit dintr-o sursă la care nici nu s-ar fi gândit: o secretară de 22 de ani, care tocmai fusese angajată în companie. S-a dovedit că tatăl ei era unul dintre puținii experți la nivel mondial în domeniul care îi dădea bătăi de cap inginerului. Mai mult decât atât, expertul se pensionase de curând, iar soția lui îl încuraja să petreacă mai mult timp în afara casei. Secretara le-a făcut cunoștință celor doi, iar inginerul a primit soluțiile de care avea nevoie.

Acest exemplu subliniază un lucru foarte important: nu știi niciodată ce sau pe cine cunosc ceilalți dacă nu întrebi. Nu s-ar fi gândit nimeni că o tânără secretară este persoana care are cheia rezolvării situației. Dacă ceri ce ai nevoie, uneori, ajutorul apare de unde nu te aștepți. 

La locul de muncă, a cere ajutorul poate face diferența dintre reușită și eșec. Și nu este vorba despre vreo anecdotă: studiile au evidențiat o serie de beneficii, de fapt:

Performanțe crescute la locul de muncă și nivelul crescut al satisfacției profesionale

În mai puține cuvinte, ai nevoie de ajutor din partea celorlalți ca să-ți poți face treaba bine. Fie că este vorba despre informații, abilități sau cunoștințe avansate, o mână de ajutor în plus e binevenită, ca să obții lucrurile de care ai nevoie, să reușești să-ți faci treaba eficient și, desigur, să fii și mai mulțumit la serviciu. 

Succesul ca proaspăt angajat

Atunci când începi un job nou, vei avea, în mod inevitabil, nevoie de ajutor pentru a descoperi cum funcționează lucrurile în acel loc și pentru a înțelege ce se așteaptă de la tine. Cercetările arată că cei noii angajați resimt mai puțină frustrare la serviciu, lucrează mai eficient și au șanse mai mari de a-și păstra acel loc de muncă atunci când cer și primesc ajutor în clarificarea atribuțiilor profesionale, înțelegerea cadrului de lucru și suport tehnic. 

Găsirea unui job sau deschidere pentru oportunități profesionale

Îți cauți alt job? Sau cauți persoana potrivită pentru un job pe care îl ai disponibil? Șansele să o găsești cresc dacă te adresezi rețelei tale de cunoscuți solicitând sugestii, recomandări și referințe. În vremurile de dinaintea internetului, mai bine de 50% dintre locurile de muncă erau ocupate prin intermediul rețelei sociale și profesionale. Acest gen de resurse rămâne la fel de important și în zilele noastre, în ciuda apariției platformelor digitale, precum motoarele de căutare de job-uri, care sunt folosite, într-adevăr, din ce în ce mai mult. Referințele primite prin intermediul cunoscuților, totuși, au mult mai mult succes decât metodele de căutare digitale, în sensul că proporția de angajări rezultate în urma recomandărilor este mult mai mare, iar numărul celor care rămân angajați este mai ridicat. 

Acumulare de cunoștințe și dezvoltare profesională

Nu poți învăța dacă nu te expui la situații noi. Învățăm atunci când exersăm deprinderi și idei noi, primind, apoi, feedback din partea celorlalți. De exemplu, dacă vrei să înveți practic despre cum să ții un discurs, vei putea să-l pregătești singur și să-l susții, însă, în lipsa unui feedback, nu vei ști ce trebuie să îmbunătățești la el sau la ce mai ai de lucrat. Iar majoritatea oamenilor nu-ți vor da feedback-ul decât dacă îl ceri. 

Creativitate și inovație

Ideile mărețe nu vin din senin. Iar inovația nu este o chestiune de noroc. Îți poți cultiva creativitatea cerând și primind informații, făcând schimb de idei și participând la discuții. De exemplu, atunci când eu și colegii mei predăm gândirea creativă, ne trimitem cursanții, care sunt, de obicei, oameni cu funcții înalte, din confortul sălii de clasă în jungla urbană din Ann Arbor, cerându-le să abordeze persoane complet necunoscute și să le pună întrebări despre experiența lor cu anumite produse ori servicii. Astfel, directorii se întorc cu idei noi pentru prototipurile lor, precum și cu plăcuta constatare că majoritatea oamenilor răspund afirmativ atunci când sunt solicitați. 

Managementul stresului

Dacă ți se întâmplă adesea să te simți stresat la lucru ori acasă, fii sigur că nu ești singurul. Opt din zece americani (79%) spun că se simt stresați în fiecare zi, iar pentru forța de muncă americană, locul fruntaș îl ocupă stresul profesional, susțin cei de la Gallup. Studiile efectuate demonstrează că, cerând ajutor și susținere, nivelul stresului și presiunea timpului scad, crescând, în paralel, nivelul implicării și performanța profesională.

În egală măsură, sunt evidente avantajele solicitării ajutorului și la nivel de organizații și echipe. Iată în ce sens:

Performanța la nivel de echipă

Atunci când se solicită ajutorul, cresc și performanțele la nivel de echipă, deoarece creativitatea membrilor crește, ei învață unii de la alții, dezvoltându-se astfel înțelegerea colectivă a misiunii echipei, a viziunii și a atribuțiilor. Cele mai productive echipe sunt cele care cultivă networking-ul extern și-l folosesc pentru a obține informații, feedback, expertiză și alte resurse. 

Reducerea costurilor

În acest sens, beneficiile sunt semnificative. Cercetările au arătat că, atunci când angajații unei companii se adresează voluntar programelor de asistență care le sunt destinate, companiile constată o reducere notabilă a cheltuielilor legate de boală, dizabilitate, despăgubiri ale lucrătorilor și, în același timp, înregistrează o rată mai scăzută a absenteismului și o creștere a productivității

În plus, costurile scad prin simplul fapt că sunt găsite soluții pentru probleme și alternative economice mult mai repede. Spre exemplu, am fost coleg, mai demult, cu un cercetător de la Aventis. Acesta trebuia să sintetizeze o secvență a unui alcaloid în procesul de elaborare a unui medicament extrem de cunoscut la care lucra echipa sa. Era pe punctul de a semna un contract în acest sens cu un laborator extern, cheltuind, astfel, 50.000 de dolari pentru acest serviciu. În schimb, s-a folosit de uneltele prezentate în această carte și s-a adresat unei rețele de oameni de știință, cărora le-a solicitat o alternativă mai ieftină. Un alt coleg de la Aventis i-a răspuns, spunându-i că în acel moment nu avea foarte multă activitate în laboratorul său și că putea să-l ajute gratuit, economisind, astfel, întreaga sumă care s-ar fi cheltuit pentru acest serviciu. 

Ce este și mai interesant la acest exemplu, este faptul că cei doi cercetători lucrau în echipa de dezvoltare a aceluiași medicament. Însă, pentru că nu aveau obișnuința de a-și solicita ajutorul unii altora, cel care nu avea activitate intensă în laboratorul său nu știa că celălalt este pe cale să externalizeze serviciul de care avea nevoie și care putea fi desfășurat în interiorul companiei. Atunci când nevoia a fost rostită, a devenit publică. Și, devenind publică, a putut primi răspuns. Și a primit!

Încurajați de deznodământul acestei situații, ceilalți cercetători din echipă au început și ei să comunice ce aveau nevoie. Iar când li s-a cerut să estimeze valoarea ajutorului pe care l-au primit, oamenii de știință au raportat economii care depășeau 200.000 de dolari; și asta, doar la nivelul acestei echipe de dezvoltare și pe parcursul a două ore și jumătate, timpul necesar utilizării unui instrument din această carte .

Productivitatea și profitul

Atunci când într-o companie există obiceiul de a cere și de a oferi ajutor, productivitatea angajaților crește, iar cheltuielile scad. Când un CEO cere frecvent feedback în legătură cu activitatea sa, echipele din managementul de top devin mai implicate, ceea ce duce la îmbunătățirea performanțelor financiare ale companiei. Chiar și firmele mai mici devin mai profitabile atunci când au angajați cu rețele socio-profesionale extinse și care se sprijină între ei, spre deosebire de firmele în care angajații se concentrează asupra atribuțiilor și performanțelor individuale. În cazul echipei de la Aventis, de exemplu, cercetătorii chestionați au raportat și faptul că răspunsurile primite rapid la întrebările lor le-au scutit mai mult de 3.000 de ore de lucru- timp care a putut fi dedicat dezvoltării unui alt medicament. 

A apela la ajutor crește eficiența operațională, pentru că ne permite să identificăm și să obținem informații, servicii și capital mult mai repede, prin limitarea acțiunilor inutile. Astfel, se accelerează ritmul de folosire și fluxul resurselor unei organizații. Iar oamenii sunt mult mai eficienți atunci când nu irosesc timp și energie mentală, concentrându-se prea mult asupra unei situații sau a unui task înainte de a cere ajutor. 

Ar putea părea un paradox, însă a cere este și cheia pentru a primi. Am înțeles acest adevăr cu zeci de ani în urmă, când am început să dezvolt instrumente menite să ajute indivizii, echipele și organizațiile să-și acceseze rețelele de cunoștințe și să folosească resursele inestimabile care le sunt la îndemână. Când am început, am bănuit că provocarea va fi să conving oamenii să fie generoși. Dar nu a fost așa câtuși de puțin. Spre surprinderea mea, mai greu a fost să-i conving să ceară ce au nevoie. Am descoperit că oamenii sunt, de fapt, dispuși să ajute dacă sunt solicitați. Dar majoritatea nu cer, drept pentru care răspunsurile, soluțiile și resursele disponibile rămân neatinse, nefolosite și se irosesc fără niciun rost. 

Aceste observații de demult s-au dovedit corecte în timp prin cercetări și prin experiența miilor de oameni de pe tot globul care au folosit instrumentele dezvoltate de noi. Și tot ele mi-au trezit interesul cu privire la motivele care stau în spatele dificultății oamenilor de a cere ce au nevoie, motivându-mă să dezvolt instrumente eficiente și practice care să ajute la depășirea obstacolelor ce ne împiedică să cerem. 

Preluare din ALL YOU HAVE TO DO IS ASK: How to Master the Most Important Skill for Success  (Nu trebuie decât să ceriI: Cheia spre succes)© 2020 de Wayne Baker, publicat la Currency, denumirea comercială a Penguin Random House LLC, pe 14 ianuarie.

Citește și:

Succesul redefinit: să nu alergi după bani și faimă

8 lucruri pe care să le faci după 8 seara. Dacă vrei să ai succes!