În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să-ți identifici misiunea și cum poți acționa ca să te pui în slujba ei.
– Care este cea mai importantă întrebare pe care trebuie să ți-o pui ca să-ți descoperi adevăratul potențial.


Promiteam într-un articol anterior, în care am disecat importanța “De ce-ului” profesional, că mai sunt și alte aspecte ale introspecției profesionale, despre care mai avem de povestit. 

Ne place să admirăm marile brand-uri, care se dezvoltă și funcționează în baza unor viziuni mărețe. Devenim clienți datorită produselor sau serviciilor și ne fidelizează strategiile de retenție aplicate. Aceste organizații, indiferent de vremurile prin care trec, își pivotează business-ul fără să se abată de la viziunea lor. Și ne uităm din culise la acești coloși ce creează istorie în jurul lor, contribuind la dezvoltarea economiei și a comunităților. 

Un exemplu foarte relevant este cel al lui Bill Gates, care conduce Microsoft ghidându-se după o viziune foarte îndrăzneață: un computer în fiecare casă. Poate că în vremurile noastre un astfel de vis pare absolut normal, însă în urmă cu aproximativ 30 de ani, când Bill Gates a lansat această idee, părea un vis aproape imposibil. 

Cum ar fi dacă și tu ai fi un brand ce poate crea impact în jurul său? Cum ar fi dacă, de mâine, job-ul tău n-ar mai fi consumator de energie, ci un instrument prin care să-ți împlinești misiunea? Cum ar fi dacă toți cei care te cunosc ar ști exact care sunt cauzele pe care le susții?  

Știu că sună a clișeu, dar de îndată ce înțelegi perspectiva, începe să aibă sens. Viziunea de care povesteam că e farul unui brand e aplicabilă și în cazul tău. Este DE CE-ul despre care am scris pe larg în articolul trecut. Care e cel mai important lucru pe care vrei să-l lași în urma ta? Care e acel lucru, pe care l-ai face gratuit de acum înainte dacă banii n-ar mai fi o necesitate? Care e cel mai valoros lucru pe care îl ai și pe care simți că trebuie să-l dai mai departe? Poate că ai o misiune grandioasă sau una mai mică, dar semnificativă. Important este să definești, așa cum ai învățat în articolul anterior, care e scopul tău în viață. 

De îndată ce ți-ai clarificat acest aspect, urmează să-ți definești cum vei împlini această misiune, așa cum un brand își definește produsele sau serviciile. Îi vei învăța și pe alții ceea ce știi tu să faci? Vei deveni avocat al unei cauze? Îți vei pune abilitățile la muncă pentru a susține tinerii defavorizați? Sau poate îți dorești doar să fii as în rolul tău de recruiter și să ajuți cât mai mulți oameni să-și găsească un job stabil? Ce vei face în virtutea misiunii tale? Răspunzând la această întrebare, vei ști care este “Ce”-ul misiunii tale, așa cum orice companie știe ce produse sau servicii oferă clienților săi.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Mai rămâne să definești și “Cum” vei pune în aplicare cele propuse.  Cum vei ajunge la cei ce au nevoie de tine? Și aici poți fi cât se poate de creativ și să găsești un mod în care munca pe care o faci în cadrul  job-ului tău de zi cu zi să contribuie la misiunea ta. Ce anume din ce faci la locul actual de muncă te face să te simți împlinit?  Sau ce anume din ce faci acum te pregătește pentru următoarea etapă a misiunii tale? 

Ce e important să înțelegi este că, deși vremurile și circumstanțele se schimbă, dată fiind lumea dinamică în care trăim, DE CE-ul tău va rămâne același mereu. Ce se poate modifica?  “CE”-ul și “CUM”-ul misiunii tale. Fiind creativ și adoptând o mentalitate de creștere, te vei adapta oricăror circumstanțe. 

Spre exemplu, să presupunem că ești antrenor de fitness și misiunea ta în viață este să-i înveți pe cei din jur să trăiască sănătos. Și în mod normal faci asta primindu-i la cursurile tale de fitness sau nutriție din sala de sport. Dar din cauza pandemiei, nu mai poți organiza reușitele voastre întâlniri live. Însă, pentru că misiunea ta nu s-a schimbat, ci doar mediul în care o împlineai, poți oferi acum lecții de nutriție înregistrate online, video-uri cu seturi de exerciții și ședințe private de fitness online. Ai modificat ce și cum oferi clienților tăi, însă misiunea ta a rămas aceeași.  Adaptabilitatea, flexibilitatea și creativitatea sunt imperative în vremurile noastre, nu doar atunci când vorbim despre scopul nostru în viață, ci și în modul în care lucrăm sau interacționăm cu cei din jur.

După cum vezi, acest scop în viață îl poți deservi fie din rolul de angajat, fie ca voluntar sau îl poți transforma chiar într-o afacere de succes. Ce contează este să-l descoperi și apoi să analizezi din ce rol îl poți implini mai bine. Poate că misiunea ta, de a le îndulci ziua bătrânilor din cămine cu niște prăjituri făcute de tine acasă, poate fi împlinită în această etapă a vieții tale din postura de voluntar. Însă, cum ar fi dacă peste câțiva ani, ai avea un mic magazin cu prăjituri delicioase, sănătoase și accesibile pensionarilor? 

Trebuie să recunosc că acest subiect, al misiunii în viață, este unul de suflet pentru mine. De ce?  După ce am angajat peste trei mii de oameni în ultimii zece ani, am avut echipe de peste 400 de persoane în subordine și am antrenat sute de persoane să-și dezvolte cariera, mi-am dat seama că totul, pentru oamenii cu care am interacționat, se rezuma la întrebarea: “Dacă orice ar fi posibil, tu ce ai alege să faci în viața ta?”. Momentul în care adresez această întrebare și oamenii încep să-mi povestească de ce anume le pasă lor cu adevărat și cum visează ei să contribuie, fizionomia feței se transformă, tonalitatea vocii e atât de diferită și ochii efectiv zâmbesc. Recunosc că fiecare moment de acest fel îmi face pielea de găină și tocmai de aceea misiunea mea în viață este să-i inspir și să-i antrenez pe oameni să-și descopere potențialul și să-l valorifice astfel încât să poată trăi viața la care visează, într-o societate așa cum și-o doresc!

Așa că nu rezist tentației de a te întreba și pe tine: “Dacă orice ar fi posibil, tu ce-ai alege să faci în viață?”.

Citește și:

Cum să exprimi succint și convingător cine ești și ce faci

Vrei să ai idei geniale? Iată 7 metode imbatabile

Author(s)

  • Andra Pintican

    Fondatoare Școala de HR

    Andra, fondatoarea centruldecariera.ro  și a Școlii de HR, e un People Advocate dedicat dezvoltării umane. Abordarea ei unică în România vine din experiența ei de peste zece ani în domeniul resurselor umane, îmbinată cu pasiunea ei pentru comportamentul uman. Prin metodologia Career Reframing a angajat sau a consiliat profesional peste 4.000 de persoane. Misiunea ei este aceea de a ajuta un milion de români să-și facă un Design de Carieră conform cu strategia lor de viață.