În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt elementele care duc la fidelizarea angajatului.
– Cum influențează lucrul în open space relațiile dintre oameni.


O mare parte a angajaților din lumea întreagă petrec circa 8 ore pe zi așezați în fața biroului sau în posturile lor de lucru. În mod tradițional, companiile investesc în scaune de birou ergonomice și în mese de lucru menite să transforme locurile de muncă în spații confortabile. Însă în spațiile de lucru moderne, angajații preferă medii dinamice, care să le ofere flexibilitatea de a lucra în locul lor preferat din birou, după bunul plac, mai degrabă decât să fie legați de un birou rigid. 

Înțelegerea spațiului dinamic de lucru

Dinamismul la locul de muncă recunoaște faptul că fiecare angajat e talentat și priceput la anumite lucruri și că fiecare persoană își atinge eficiența optimă în diferite momente ale zilei. Iar calitatea muncii angajatului e mai importantă decât orele petrecute la birou. Atât vreme cât angajatul își îndeplinește cu succes misiunea de a ajuta compania să își îndeplinească viziunea, nu contează foarte tare cum face asta sau momentul din zi în care presează munca. 

Conceptul de spațiu de lucru dinamic a devenit foarte actual odată cu evoluția tehnologică. Angajații au acum posibilitatea de a se conecta de oriunde la un computer și de a lucra de acasă la fel de eficient cum ar fi lucrat și la birou. Iar acest lucru le oferă suficient timp liber pentru a se putea ocupa și de interesele personale, fără a-și neglija, în vreun fel, responsabilitățile profesionale. 

Dar care ar fi avantajele și dezavantajele acestei noi direcții de dezvoltare?

3 avantaje ale mediului dinamic de lucru

1. O mai mare rată de fidelizare a angajaților

În calitate de lider într-o corporație, unul dintre principalele tale obiective ar trebui să fie amenajarea unui spațiu de lucru la care fiecare angajat să își dorească să se întoarcă zilnic și de care să îi fie greu să se despartă. Un spațiu de lucru dinamic reușește acest lucru eliberându-i pe angajați de tensiunea acumulată din cauza deadline-urilor și a obiectivelor pe care le au de îndeplinit. Dacă oamenii se simt bine, își pot atinge obiectivele profesionale, îndeplinind, astfel și obiectivele companiei. Membrii echipei celebrează depășirea unor ștachete personale și profesionale, împărtășesc cu ceilalți momente fericite, se apropie unii de alții și împart spațiul cu superiorii lor în bună armonie. În mod ideal, leadership-ul ar trebui să creeze contexte care cultivă ideea de a fi împreună și sentimentul că echipa este ca o familie. În consecință, loialitatea la nivel de echipă crește, productivitatea e din ce în ce mai mare, angajații se simt mai fericiți și fidelitatea lor față de companie este sporită.

2. Relații mai bune la locul de muncă

Dinamismul încurajează comunicarea și schimburile de informații la locul de muncă. Nefiind legați de un birou, angajații au mai multă libertate să poarte discuții armonioase cu ceilalți colegi și să interacționeze la un nivel mult mai personal. Pe de altă parte, comunicarea între departamente are de câștigat atunci când angajații interacționează liber. Iar în cazul unui open space, angajații se pot vedea unii pe alții cu mai mare ușurință și pot interacționa non-verbal cu prietenie.

Studiile arată că relațiile armonioase la locul de muncă duc la clădirea unui sentiment de loialitate între colegi, care pot avea mai bine grijă unii de ceilalți, astfel încât toată lumea să aibă confortul necesar pentru a da randament. De asemenea, angajații vor putea găsi cu mai mare ușurință echilibrul între viața profesională și cea privată, ceea ce este esențial pentru a avea performanțe optime.

Rezultate și mai bune pot fi obținute prin păstrarea curățeniei, pentru că un mediu de lucru curat îmbunătățește productivitatea. Iar asta contează mai ales în cazul discuțiilor matinale pe care oamenii le au, cel mai adesea, în bucătăria de la birou. Cafea, conversație măruntă, povești despre cum avansează fiecare în sarcinile sale, toate acestea fac parte din procesul de construire de relații profesionale solide.

3. Facilitarea procesului de rotație

Lucrul prin rotație pe posturile cu un grad sporit de solicitare previne burnout-ul angajaților și în același timp îi provoacă să învețe lucruri noi și să dobândească noi abilități, ceea ce, pe de altă parte, previne instalarea plictiselii și a plafonării. Astfel, cei din echipă sunt nevoiți în permanență să inoveze și să se transforme. 

Însă, pe cât de importantă este rotația, pe atât de greu le vine liderilor din mediul corporate să își mobilizeze în acest sens subalternii care se încăpățânează să își protejeze poziția, preferând-o în detrimentul creșterii profesionale. Astfel de angajați își construiesc tot soiul de rețele în timp ce stau închiși între cei patru pereți ai propriilor birouri și se folosesc de aceste rețele pentru a sabota schimbarea. 

Lucrurile nu se întâmplă la fel și în cazul birourilor dinamice. Atunci când un angajat interacționează liber cu colegii din alte departamente, el nu mai este sceptic atunci când vine vorba despre schimbare. Un astfel de angajat apreciază nevoia de a cunoaște și celelalte tipuri de activități și nevoia de a dezvolta noi abilități, care îți cresc potențialul. Acest lucru face ca rotația să devină o misiune mai ușoară. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dezavantajele unui mediu de lucru dinamic

1. Provocări la nivelul comunicării

În cazurile în care angajații lucrează remote și e necesară conectarea prin platforme instalate pe computerele personale, organizarea ședințelor devine puțin mai dificilă. Însă grație tehnologiilor de ultimă generație de teleconferință și videoconferință, aceste provocări sunt, treptat, depășite. 

2. Zgomotul

Atunci când angajații se mișcă în voie prin spațiul de lucru, zgomotul este aproape inevitabil și devine o sursă de distragere a atenție. Partea bună este că spațiul poate fi izolat fonic pentru a limita acest neajuns. De exemplu, poate fi instalat un panou acustic sub mochetă pentru a elimina efectul de propagare a sunetului la nivelul podelelor cu suprafață dură, cum ar fi cele din lemn. 

3. Pierderea individualității

Din perspectiva angajatului, rotația pe posturi și deprinderea sarcinilor fiecărei poziții te face ușor de înlocuit. Oricine din birou îți poate lua locul. În plus, atunci când se pune preț exclusiv asupra succesului colectiv poate duce la dispariția ambițiilor individuale. 

Concluzie

În primul rând, amenajarea unui mediu profesional dinamic este o cale extraordinară de a identifica talentele și abilitățile fiecărui angajat din cadrul echipei. Cu toate astea, e important să înțelegem că nu există un mediu de lucru perfect. Înainte de a trece la o structură de tipul lucrului dinamic, asigură-te că ai cântărit bine și dezavantajele unei astfel de decizii. 

Citește și:

Cum să fii mai productiv la muncă?

3 strategii de productivitate dacă nu-ți plac regulile

Author(s)

  • Nora Price

    arhitect

    Nora Price este arhitect, designer de interior și scrie pentru diferite publicații online de design. Misiunea sa este aceea de a-i inspira pe ceilalți să își trăiască visurile și să își creeze propria casă perfectă.