În următoarele 5 minute vei afla: 

– Ce lideri sunt un exemplu pentru Anca Catarambol.
– Cum sunt măsurate performanțele angajaților Publicis Groupe România.


Thrive Global: Care sunt calitățile unui bun lider care-l ajută să navigheze mai ușor prin aceste vremuri dificile pe care le traversăm?

Anca Catarambol: Sunt extrem de multe calități care definesc un bun lider și care-i pot fi de folos acestuia. Îmi vin în minte: autenticitatea, viziunea, empatia, curajul, capacitatea de a asculta. Desigur, acestea sunt doar câteva… Dacă mă gândesc la perioada pe care o traversăm, cea mai bună descriere mi se pare conceptul VUCA (volatility, uncertainty, complexity and ambiguity – volatilitate, nesiguranță, complexitate și ambiguitate).

În aceste vremuri tulburi, mă gândesc la nevoia de stabilitate, perfect umană și justificată. Mă gândesc cât de important este ca lider să fii echilibrat, să creezi un cadru stabil, în care fiecare membru al echipei să se simtă în siguranță, să-și poată exprima deschis opiniile și să știe că primește sprijin atât de la manager, cât și de la colegi.

O altă calitate incontestabilă în această perioadă este flexibilitatea, adaptabilitatea. Nevoia de inovație și soluții out of the box aș spune că este esențială. Iar acest lucru este posibil doar într-o cultură care încurajează exprimarea opiniilor și mentalitatea de creștere. Cred în promovarea individualității, stimularea mentală a echipei, valorizarea inițiativei, dezbaterile constructive, toate aceastea într-un climat care să încurajeze sprijinul reciproc și cooperarea. 

TG: Care sunt valorile cele mai importante pentru dumneavoastră ca lider?

AC: Voi spune, din nou, autenticitatea.  Însă, în plus față de aceasta, poate prin natura a ceea ce fac, sau poate prin chiar felul meu de a fi, prețuiesc enorm integritatea și empatia. Acestea sunt valorile care m-au ghidat, cu ajutorul lor am reușit să mă dezvolt și să învăț constant de la toți cei din jurul meu. Totodată, am reușit să înțeleg mai bine nevoile colegilor și să le vin în ajutor când a fost cazul. Îmi place să cred că, și după 15 ani de activitate în zona resurselor umane, aceste trei aptitudini sunt baza a ceea ce fac și continuă să mă ajute să mă dezvolt, profesional și personal.

TG: Ce lider este un exemplu pentru dumneavoastră? De ce?

AC: În cadrul Publicis Groupe sunt înconjurată de lideri adevărați, modele de inspirație de la care am învățat și simt că învăț în fiecare zi. Mă gândesc aici la management-ul Publicis Groupe România, la fiecare Managing Director al oricăreia dintre agențiile grupului, dar și la management-ul regional cu care ținem legătura destul de strâns pe toate proiectele de management-ul talentelor. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


TG: Cum măsurați performanțele angajaților din compania dumneavoastră?

AC: Ne-am dorit întotdeauna să existe un proces echitabil și eficient de evaluare a angajaților, iar pentru acest lucru s-a lucrat foarte mult la nivelul întregului grup pentru a găsi cea mai bună variantă. Cred că eforturile noastre, în acest sens, au dat roade. Astfel, începând cu acest an, trecem de la evaluarea formală, anuală, la un sistem care presupune feedback continuu și discuții periodice cu manager-ul, cu scopul facilitării dezvoltării profesionale și orientării în carieră a colegilor.

TG: Care este cea mai dificilă parte sau cea mai mare provocare a misiunii dumneavoastră de lider în compania pe care o conduceți?

AC: Cea mai dificilă provocare este și cea mai frumoasă, în cazul meu. Mă refer la misiunea de a-i ajuta pe ceilalți să evolueze cât mai frumos și, desigur, în direcția pe care și-o doresc ei. Ne-am propus să oferim cât mai multă flexibilitate posibilă. Ne încurajăm colegii, în special pe cei aflați la începutul carierei, să exploreze cât mai mult din domeniul vast al comunicării și marketing-ului și să descopere partea care le place și care li se potrivește cel mai mult. Însă această abordare nu se rezumă doar la juniori, ci oferim aceeași deschidere pentru toți colegii. Totul a pornit de la credința că cele mai bune rezultate sunt obținute când oamenii potriviți sunt la locul potrivit și, mai ales, când le place ceea ce fac.

TG: Cum vă măsurați succesul ca lider?

AC: Prin succesul tuturor celorlalți colegi. Prin rolul pe care echipa mea-l are, de a recruta cei mai potriviți profesioniști și de a ghida angajații, de a pregăti programe dedicate dezvoltării și wellbeing-ului acestora, succesul lor devine, într-o oarecare măsură, și succesul meu. Reușitele colegilor sunt unitatea mea de măsură.

TG: Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ați luat în cariera dumneavoastră? Dar în calitate de lider?

AC: Orice job are o parte frumoasă și, desigur, un revers. În cazul resurselor umane, partea frumoasă este aceea în care descoperi profesioniști super talentați, energici, entuziaști, serioși, pe care-i urmărești apoi dezvoltându-se peste ani. Din păcate, uneori (rar, e adevărat!), apare și situația în care trebuie să renunți la cineva, din motive cât se poate de obiective. Aceea este partea cea mai grea pentru mine, decizia cea mai dificilă pe care trebuie să o iau.

TG: Cum gestionați momentele în care trebuie să luați și să comunicați decizii nepopulare?

AC: În primul rând, cu multă, multă empatie. Scopul meu este să creez înțelegere, pe cât posibil asupra motivului din spatele deciziei nepopulare și să găsim împreună soluții pentru ce urmează. Suntem împreună în această situație, vom lucra împreună să rezolvăm ce este de rezolvat. Apoi, caut cuvintele potrivite.

TG: Cum încurajați dezvoltarea personală a angajaților în compania pe care o conduceți?

AC: Avem o mulțime de oportunități de dezvoltare, iar acest lucru mă bucură nespus de mult. În primul rând, există Marcel –  platforma de e-learning a grupului, care oferă acces la mii de cursuri online despre aproape orice subiect de interes (de la marketing, advertising și PR, la programare, Data, leadership, wellbeing s.a.). Apoi, avem acces la LinkedIn Learning, dar și la programe de dezvoltare personală și leadership derulate intern, programe de mentorat și coaching, colaborare cu un psihoterapeut extern precum și un sistem foarte bine pus la punct de evaluare periodică (pe care l-am menționat și mai sus). Sky is the limit este, în cazul nostru, cea mai bună descriere.

TG: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing-ul angajaților?

AC: Activăm într-un domeniu extrem de creativ, iar creativitatea nu poate înflori într-un mediu în care există doar stres, termene de predare strânse sau o perspectivă diminuată de dezvoltare. În plus, activitatea noastră implică oameni, comunicare, negociere. Este necesar să ne facem timp pentru noi, să prețuim starea de bine. Wellbeing-ul nu este un trend, așa cum ar putea crede unele persoane. Este o condiție fără de care nu cred că putem lucra eficient, cu rezultate bune pe termen lung.

Tocmai din acest motiv, cred că una dintre cele mai bune investiții este cea în wellbeing-ul angajaților. În acest fel, oamenii au timp să se deconecteze, să se bucure de lucrurile care-i inspiră, să descopere noi lucruri (iar acestea se pot dovedi utile cândva, într-o nouă campanie de care vor fi mândri apoi).

Anca Catarambol și-a început cariera în domeniul advertising-ului mai întâi ca account manager, apoi ca traffic manager. În urmă cu 15 ani, însă, a ales să facă o schimbare și a devenit Human Resources Manager, iar începând cu acel moment, cariera ei a fost dedicată în totalitate resurselor umane. În prezent, Anca deține funcția de Chief Talent Officer în cadrul Publicis Groupe România, cel mai mare grup de comunicare din țară, coordonând zona de talent pentru cele șapte agenții care fac parte din grup și reușind să se adapteze perfect la șapte culturi organizaționale diferite.

Citește și:

Simona Fuchilă, Director HR Emerson România: ”Un manager care nu știe să citească propriile emoții și ale celor din jur nu va reuși să dezvolte și să motiveze echipe pe termen lung”

Raluca Dobrescu, people manager SHARP-X pentru Heinken Europa: ”Setea mea de învățare nu se stinge nicicum”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!