În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce instrumente sunt folosite pentru evaluarea performanței angajaților Carrefour România.
– Cum își măsoară Alina Gamauf succesul ca lider.


Thrive România: Care sunt calitățile unui bun lider care-l ajută să navigheze mai ușor prin aceste vremuri dificile pe care le traversăm?

Alina Gamauf: Când vorbim de leadership bun mă gândesc la o viziune și un comportament care se aplică permanent, ca un ghid oferit echipei spre succes, spre performanță. Desigur, efectele sale se văd cu precădere în situații dificile, însă cred că e nevoie de proiecții și eforturi pe termen lung ca să te poți bucura de rezultatele dorite.

Cred mult în ideea de construcție, în creșterea echipei și comunicare permanentă cu aceștia, pentru a mă asigura că toți suntem împreună, avem obiective mari, comune și planuri pentru îndeplinirea lor. De aceea, la Carrefour prioritizăm mai mult decât orice dezvoltarea și motivarea colegilor pentru a-și atinge obiectivele profesionale și personale, iar la baza acestui lucru stă încurajarea dialogului, a feedback-ului constructiv și bilateral. Iar un lider bun imprimă echipei întocmai acest spirit, creează conexiuni și încurajează discuțiile transparente. Totodată, aprecierea este iarăși un aspect foarte important. Fiecare angajat trebuie să fie susținut și, noi, în echipă, punem mare preț pe recunoașterea meritelor angajaților noștri și îi susținem să evolueze. Personal, sunt o promotoare a soluțiilor inovative de dezvoltare profesională, precum și a programelor interne de training. În lumea Carrefour, de la onboarding, până la accesul la training-uri și planuri individuale de dezvoltare profesională, toate aceste soluții sunt la îndemâna colegilor și în mediul digital. Și, nu în ultimul rând, exemplul personal este important, pentru că un lider trebuie să inspire prin tot ceea ce face.

TR: Care sunt valorile cele mai importante pentru dumneavoastră ca lider?

AG: Apreciez la ceilalți și sper că și ei regăsesc aceste valori în mine: responsabilitate, încredere și loialitate. E important ca încrederea reciprocă să existe la baza unei relații profesionale, să știm că ne putem baza unii pe ceilalți. Și la fel de importantă este și încrederea în forțele proprii, ca motor al fiecăruia care trebuie pornit și susținut constant, prin feedback pozitiv, prin încurajări.

TR: Ce lider este un exemplu pentru dumneavoastră? De ce?

AG: Pe parcursul carierei am identificat calități specifice unui lider în mentorii și managerii pe care i-am avut, care m-au inspirat și motivat în a deveni, la rândul meu, un exemplu pentru ceilalți. Am avut noroc să am alături profesioniști adevărați și colegi care m-au susținut și ajutat să mă dezvolt și sunt recunoscătoare. De altfel, mă simt privilegiată și în acest moment să lucrez îndeaproape cu managerii de la Grup și de la nivel local, cu un stil de management bazat pe leadership, inițiativă și “doer attitude”. Este datoria fiecăruia să dea mai departe din propriul knowhow.

TR: Cum măsurați performanțele angajaților din compania dumneavoastră?

AG: Unul dintre obiectivele noastre pe termen lung este acela de a oferi instrumente actuale care au rolul de a eficientiza procesele și modul de lucru al colegilor, de aceea, ne concentrăm pe oferirea de soluții în mediul digital.

Această tendință este valabilă și în ceea ce presupune evaluarea performanțelor și, prin urmare, unul dintre proiectele dezvoltate este noul modul, Success Factor, prin intermediul căruia pot fi urmărite obiectivele anuale, pot fi efectuate autoevaluări și acordăm feedback la 360 de grade. Acest proces ne oferă o imagine clară asupra performanțelor colegilor și a echipei. De altfel, pornind de la feedback-ul colegilor și al managerilor, identificăm direcțiile de dezvoltare viitoare, subliniind calitățile, dar și zonele care pot fi îmbunătățite, astfel încât fiecare coleg să aibă la îndemână o abordare constructivă pentru anul următor

TR: Care este cea mai dificilă parte sau cea mai mare provocare a misiunii dumneavoastră de lider în compania pe care o conduceți?

AG: Specificul departamentelor pe care le reprezint, HR, CSR & Corporate Affairs, este acela de a veni la pachet cu provocarea de a-ți asuma responsabilitatea față de cei peste 17.000 de colegi, față de comunitățile din care facem parte, mediu sau parteneri de business. Nu aș vorbi despre un aspect dificil, din această perspectivă, ci doar de o provocare pe care o primesc cu dedicare și dorință de a face bine.

TR: Cum vă măsurați succesul ca lider?

AG: Succesul unui lider se vede, în primul rând, prin succesul echipei și al rezultatelor aduse de proiectele realizate și eu mă mândresc cu o echipă puternică, alături de care am contribuit la ample programe și proiecte în cadrul Carrefour cu impact pozitiv în societate. Iar premiile și recunoașterile din industrie sunt o dovadă a acestui impact pe care reușim să-l avem. Un astfel de exemplu, care a presupus un efort comun în cadrul companiei, este programul unic de loialitate în România cu o componentă cheie de fapte bune. Iar acest efort a fost recunoscut, printre altele, și în cadrul galei Business Review Awards, unde Carrefour a ridicat premiul pentru categoria „Company with the Highest Social Impact in 2021”.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dar, dincolo de proiectele pe care le facem, mă întorc mereu la lecțiile pe care le-am învățat în fiecare an și cum m-au ajutat să mă dezvolt continuu și să le integrez în planurile următoare.

TR: Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ați luat în cariera dumneavoastră? Dar în calitate de lider?

AG: Nu cred în decizii dificile, ci în unele cu un grad mare de complexitate, generată de impactul pe care îl pot avea asupra oamenilor și/sau asupra business-ului. Dar exact după acest impact mă orientez atunci când trebuie să iau aceste decizii, și știind foarte bine obiectivele noastre, valorile companiei,  și având alături suportul colegilor din Boardul Carrefour, alegerile corecte se întrevăd cât se poate de clar.

TR: Cum gestionați momentele în care trebuie să luați și să comunicați decizii nepopulare?

AG: Întotdeauna mă concentrez pe obiectul principal și pe impactul bun pe care îl vizăm. Desigur, uneori trebuie să luăm și decizii nepopulare, însă acestea fac parte din transformarea oricărui business. Încerc permanent să prevăd potențialele riscuri înainte, să fiu pregătită pentru evoluțiile ulterioare, astfel încât tranziția să fie cât mai lină și să avem abordări personalizate și corecte față de toți cei vizați de situația respectivă.

TR: Cum încurajați dezvoltarea personală a angajaților în compania pe care o conduceți?

AG: În primul rând, punem accent pe echilibrul între viața personală și cea profesională, având un sistem de lucru remote bine pus la punct, susținut de SWOW, ghidul nostru interactiv dezvoltat intern pentru un mod de lucru eficient, atât individual, cât și în echipă.

Mai mult decât atât, avem programe dedicate dezvoltării profesionale precum Școala de lideri, în parteneriat cu Academia de Studii Economice. Acest program a fost lansat în septembrie 2021 și își propune să formeze liderii de mâine, ca ambasadori ai companiei, oferindu-le, printre altele, oportunitatea de a fi mentorați de profesori recunoscuți din ASE în domenii-cheie precum Leadership, Comunicare, Controlul Financiar, Finanțe, Excelență Operațională, Managementul Proiectelor, Strategie Digitală sau Managementul Schimbării. Suntem la prima generație a școlii și sunt entuziastă să deschidem porțile către noi colegi în anii următori.

TR: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing ul angajaților?

AG: Așa cum vă spuneam, zona de wellbeing este foarte importantă pentru noi, de la dezvoltarea de new ways of working, până la suport psihologic prin HelpLine-ul #PentruSuflet, deschis pentru toți colegii care simt nevoia să discute cu un specialist, precum și elemente noi, introduse în contextul COVID, când pentru noi au fost prioritare siguranța și sănătatea angajaților și a clienților.

Mai mult, în completarea asigurărilor de sănătate standard pe care le avem, am oferit asigurare de viață și de sănătate, care acopereau tratamentul și medicamentația în caz de COVID.

Cu siguranță, toate aceste proiecte contribuie la sentimentul de apartenență al colegilor la ceea ce noi numim Lumea Carrefour, pentru că, în definitiv, această companie este despre oameni, despre echipă! Dialogul deschis permanent cu oamenii din echipă prin sesiuni de feedback dedicate ne demonstrează că demarăm aprecțiuni apreciate de aceștia. Răspunsul lor prompt, entuziast la noi proiecte pe care le propunem, dorința de a contribui la business, toate sunt efecte care se întorc înapoi.

Alina Gamauf s-a alăturat Carrefour România în ianuarie 2021 în calitate de Director Resurse Umane, iar din august 2021 a preluat și coordonarea echipelor de CSR și Corporate Affairs, fiind și membru în Comitetul Executiv al companiei. De asemenea, Alina este membru de board și este implicată în activitățile CONAF (Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin). Totodată, are rolul de vicepreședinte al sucursalei LEAD Network Europa în România, alături de care își propune să dezvolte o comunitate puternică în industria de retail, unde atât femeile, cât și bărbații sunt încurajați să-și împărtășească experiența și să-și perfecționeze aptitudinile. Anul acesta a primit premiul „Femeia Lider” în cadrul Galei „Women in Power” și a fost inclusă în anuarul „100 Cele Mai Puternice Femei din Business”, realizat de Business Magazin.

Citește și:

Crina Ilie, EMEA HR Leader Genpact: ”Putem avea totul în viață, dar nu în același timp”

Judith Kis, Director de Resurse Umane și Logistică Groupama: ”Echipa noastră e formată din oameni reali, cu atuuri, dar și cu imperfecțiuni”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!