În următoarele 4 minute vei afla:

– De ce e important să zâmbești.
– Ce e comunicarea asertivă.


Capacitatea de a inspira încredere este, uneori, mai importantă pentru succesul nostru decât suma abilităților noastre sau chiar decât caracterul. Pe scurt, poți să ai cele mai bune intenții, dar cu toate astea, acest lucru să fie neglijat din cauza aparențelor pe care le proiectezi. Iar pentru a ilustra acest lucru, trebuie doar să te gândești la unele alegeri prezidențiale, la criteriile urmărite atunci când se fac promovări în compania ta, sau chiar la modul în care îți alegi oamenii cărora le faci confidențe. De multe ori, alocăm încrederea în mod greșit, însă nu trebuie să ne învinovățim pentru asta: la urma urmei, nu există certitudini că cineva este de încredere sau doar pare.

În acest context, să câștigi încrederea celor din jur e esențial pentru a construi relații sănătoase, indiferent că e vorba de relații personale, sau profesionale. Încrederea este disponibilitatea de a fi vulnerabil și este întotdeauna o alegere: una curajoasă. Însă, în majoritatea cazurilor, opusul încrederii nu este neîncrederea. Experiența noastră de viață este mult mai complexă și mai dinamică de atât. Mai degrabă, încrederea și neîncrederea pot coexista în ambivalență. De exemplu, s-ar putea să avem încredere în șeful nostru sau în partenerul nostru în anumite aspecte și, aproape deloc, în altele. Poate ai putea avea încredere în expertiza unui coleg în domeniul bursei, dar poate nu te-ai încrede în sfatul lui binevoitor.

Un studiu publicat în Journal of Knowledge Management arată că angajații sunt mai dispuși să împărtășească informații colegilor atunci când au încredere în ei. Oamenii se simt mai puțin teritoriali atunci când se gândesc la colegii lor de muncă ca la niște prieteni. Iar companiile cu cele mai puține demisii sunt cele în care liderii inspiră încredere angajaților lor.

Pentru a-și da seama dacă ești de încredere sau nu, o persoană analizează în primul rând  aparențele (cum arăți, cum te îmbraci, cât de binedispus ești, de obicei), apoi cuvintele, și abia la final faptele pentru a determina dacă ai intenții bune față de ei și dacă vei acționa conform acelor intenții. Iar percepția oamenilor despre tine se formează în funcție de capacitatea ta de a transmite căldură și competență. 

Din fericire, există modalități prin care poți comunica aceste calități cu ușurință, conform psihoterapeutului Anca Maftei.

1. Zâmbește 

Cu toții suntem mai atrași de persoanele care zâmbesc, care transmit lumină prin chipul lor. Limbajul non-verbal reprezintă peste 75% din întregul act al comunicării, așa că este important să le arătăm celor din jur că suntem deschiși spre interacțiune. 

2. Apelează la comunicarea asertivă 

Formele de comunicare pasivă și agresivă reprezintă închiderea oricărei forme de interacțiune și relaționare, deci inclusiv a încrederii. Pentru a putea menține relația cu celălalt la un nivel sănătos și hrănitor, comunicarea asertivă, adică cea prin care ne exprimăm nevoile, dorințele și așteptările prin formularea frazelor începând cu eu, nu cu tu, ne ajută să hrănim relația cu respect și încredere.

3. Fii sincer și diplomat 

Măștile confortabile la care apelăm de cele mai multe ori sunt cele care acoperă ceea ce vrem să transmitem de fapt. Poate de multe ori nu ne dăm seama că facem asta, însă cu toții avem o intuiție care ne spune în cine putem avea încredere și în cine nu. Atunci când observi că celălalt se ascunde foarte mult, automat nu poți să-l crezi și nu te poți baza pe el, de aceea este important ca mai întâi tu să te asiguri că ești transparent, atât cât permite contextul, și să comunici verbal și non-verbal cu diplomație. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Fii bine cu tine 

Dacă ești disociat de emoțiile, gândurile și senzațiile tale, dacă te judeci constant, dacă te tragi în jos singur, atunci cu siguranță ajungi să faci asta și cu cei din jurul tău, sub diferite forme. Nu putem avea încredere în cei de care ne simțim judecați și criticați. De aceea este important să fii tu bine cu tine mai întâi, iar în felul acesta și ceilalți se vor simți într-adevăr validați de către tine. 

5. Fii atent la nevoile tale și ale celor din jur

Deseori avem impresia că relațiile curg de la sine, însă, de la un punct încolo, este nevoie să fim conștienți și atenți la ceea ce vrea celălalt cu adevărat. Proiecțiile noastre ne pot împiedica să vedem oamenii de lângă noi și putem avea impresia greșită că și ei au aceleași nevoi ca noi. Deși ne asemănăm mult, noi, oamenii, suntem de multe ori diferiți. Acceptând diferențele și celebrând unicitatea fiecăruia, le putem oferi și celorlalți ceea ce au nevoie. Simțindu-se văzuți, aceștia vor avea mai multă încredere în noi. 

6. Practică ascultarea activă 

Ascultă-l pe cel din fața ta cu adevărat. Nu te grăbi să-l întrerupi, să-i pui propriile cuvinte în gură, să-i atribui etichete și judecăți de valoare. Ascultă-l cu calm și amintește-ți că el este o persoană separată de tine, asupra căreia n-ai niciun drept să intervii. Citește prin cuvintele sale și încearcă să-l asculți, nu doar să-l auzi, să te pui în locul lui și să-i permiți să fie el însuși (atât timp cât nu te agresează). 

7. Respectă ceea ce promiți și promite doar ceea ce știi că poți oferi 

Nu te arunca în promisiuni de care nu te poți ține. Cu toții greșim, însă dacă spui una și faci alta, oamenii își vor pierde încrederea în tine. În loc să promiți și să nu faci, fii atent la tine și acceptă faptul că nu poți mulțumi pe toată lumea. Atunci când chiar poți să faci ceva pentru cineva și-ți dorești asta, fă-o și e posibil să câștigi încrederea și recunoștința. Relațiile se clădesc pe încredere, atunci când există interacțiuni puține și pozitive, decât multe, promise și uitate.

Anca Maftei este psihoterapeut integrativist, psihoterapeut Internal Family Systems (Harvard University), autoare a mai multor programe de evoluție personală, hipnoterapeut, facilitator de workshopuri transformaționale prin metoda constelațiilor familiale și sistemice și, nu în ultimul rând, creatoarea propriei sale metode terapeutice Integrative Self Process, o modalitate de lucru unică în lume, revoluționară și extrem de eficientă, care ajută la vindecarea în profunzime și transformarea persoanei care o experimentează. Pe Anca o poți găsi aici: https://ancamaftei.ro.

Citește și:

14 personalități dificile din mediul profesional și cum le faci față

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Author(s)

  • Lavinia Gogu

    editorialist

    Thrive Global România

    Lavinia Gogu este jurnalist, iar de-a lungul carierei a scris despre sănătate, nutriție, wellness, fitness, psihologie, spa, travel, skincare, beauty și lifestyle. A lucrat pentru mai multe publicații, precum revista ELLE sau eva.ro, dar o poți găsi și pe pe blogul personal, www.laviniagogu.ro. Lavinia s-a alăturat echipei Thrive Global România, având rolul de editorialist.