În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce corelăm o carieră satisfăcătoarea cu o stimă de sine sporită.
– De ce e important să-ți vorbești la persoana a treia, câteodata.


”Mulți dintre noi trăim în permanență cu sentimentul că nu suntem unde ar trebui să fim în viața noastră. Nu e nevoie de mult – ajunge să auzim vorbindu-se despre reușitele altcuiva, sau să fim criticați, să intrăm într-o polemică, ori să facem o greșeală în plan profesional – ca să simțim că nu suntem unde ar trebui să fim.” – Tara Brach, Doctor în Științe

Când te simți ca un impostor în job-ul tău, riști să te trezești într-un cerc vicios al dezamăgirilor profesionale, care, mai departe, să îți diminueze stima de sine. Reversul medaliei, sentimentul că ești un profesionist capabil, te va face să lucrezi mai implicat, să fii mai productiv și să ai performanțe crescute, îmbunătățindu-ți, în același timp, relațiile cu colegii de serviciu.

O serie de studii au demonstrat că felul în care ne estimăm valoarea determină în mod direct nivelul performanței profesionale și ritmul de evoluție în carieră. Însă uneori, ne concentrăm atât de tare asupra construirii propriei cariere, încât uităm de acest combustibil interior – estimarea valorii noastre – însuși barometrul care ne propulsează pe scara profesională. Angajații care se simt importanți în activitatea par să aibă o putere mai mare de concentrare și sunt lideri mai abili, tocmai pentru că au încredere în propriul raționament. Aceștia iau decizii adecvate în contexte ce presupun asumarea autonomiei în diferite proiecte, managementul echipelor, angajarea și promovarea personalului, și comunicarea globală cu colegii. 

Într-un studiu recent, condus de către Skynova, 92% dintre respondenții care au declarat că sunt foarte mulțumiți de job-ul lor aveau și o atitudine pozitivă față de propria persoană, în opoziție cu numai 53% dintre cei care s-au declarat nemulțumiți de job-ul lor. Alte concluzii importante ale acestui studiu, la care au participat 1019 subiecți, sunt legate de modul în care viața personală și cea profesională a acestora se intersectează în plan emoțional și de modul în care profesia impactează stima de sine a fiecăruia:

  • 40% dintre șomeri declară că nu au o părere prea bună despre propria persoană, comparativ cu numai 28% dintre cei care au un loc de muncă full-time.
  • Mai mult de 8 din 10 subiecți sunt de părere că a avea o carieră satisfăcătoare este o componentă importantă a stimei de sine.
  • 92% dintre profesioniști susțin că rezultatele bune în plan profesional au un impact pozitiv asupra stimei de sine, în timp ce doi din trei respondenți spun că situațiile negative din plan profesional arareori au impact asupra vieții personale. 
  • Persoanele cu un nivel crescut al stimei de sine au raportat, de asemenea, cote mai înalte ale satisfacției în ceea ce privește aspecte detaliate legate de activitatea profesională, printre care sarcinile de serviciu (88%), colegii de serviciu (87%), echilibrul dintre viața personală și viața profesională (83%).
  • Persoanele care consideră că depășesc așteptările profesionale (77%) au șanse mai mare să se simtă bine în propria piele. 
  • Niciunul dintre cei care au declarat că nu se ridică la înălțimea așteptărilo,r din punct de vedere profesional, nu a raportat un nivel crescut al estimării de sine. 
  • 78% au spus că atunci când nu se descurcă bine în plan profesional, le este impactată stima de sine, precum și starea de spirit și echilibrul mental (79%), interacțiunile interpersonale (62%) și viața de personală, în ansamblu (58%); în timp ce performanțele satisfăcătoare în plan profesional impactează în sens pozitiv sănătatea mentală (90%), interacțiunile interpersonale (84%) și viața domestică, în ansamblu (82%). 

7 sfaturi utile pentru a-ți crește stima de sine și pentru a-ți clădi o carieră de succes:

1. Exersează discursul interior pozitiv

Invitația de a avea un discurs interior pozitiv poate suna ciudat, însă nu este! Cercetări îndelung validate au demonstrat că discursul interior la persoana I – în felul binevoitor în care i-ai vorbi tu altcuiva și referindu-te la tine însuți folosind prenumele, nu pronumele personal ”Eu” – este un mecanism de auto-reglare care introduce o distanțare psihologică față de gândurile negative. Atunci când procedezi astfel, nu îți mai spui povestea în spectrul negativ. Și făcând acest lucru, începând un dialog cu criticul interior, începi, încet-încet, să îți vezi propria valoare și să te simți mai bine în propria-ți piele. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


2. Lărgește-ți perspectiva

Stă în puterea ta să alegi cum te raportezi la propria traiectorie profesională. Păstrează în minte imaginea de ansamblu, pentru că astfel vei reuși să construiești plecând de la numeroasele aspecte pozitive ale unei zile de lucru. Gândește în termeni de cameră foto. Poți alege să schimbi lentila de zoom – care este fixată pe situațiile negative ce țin de job – cu o lentilă cu unghi larg, care te ajută să observi oportunitățile majore. Fă-ți obiceiul de a te raporta la latura pozitivă a unui context profesional neplăcut; evită evidențierea dezamăgirilor; subliniază orice feedback pozitiv, în loc să îl lași să treacă neobservat; concentrează-te asupra soluțiilor și nu asupra problemei; punctează oportunitatea pe care ți-o oferă orice provocare profesională; refuză să permiți unei întâmplări neplăcute legate de job să domine imaginea de ansamblu. Și pentru fiecare experiență negativă pe care o parcurgi în plan profesional și care simți că te face să ți se strânge inima, creează cel puțin trei experiențe emoționale pe care sufletul tău să le perceapă ca fiind pozitive, care să-ți ridice moralul și să-ți crească stima de sine. 

3. ”Împrietenește-te” cu punctele tale forte

”Atunci când gândurile ți se concentrează în permanență asupra propriilor neajunsurilor, ajungi să-ți pierzi din vedere talentele și aptitudinile. Pentru a echilibra o astfel de situație, învață să te valorizezi împrietenindu-te și cu punctele tale forte, nu numai cu cele slabe. Pentru că suntem adeseori deturnați de vocea noastră critică, ne obișnuim să ne ignorăm atributele pozitive și să ne definim, în schimb, prin cele negative, construindu-ne o imagine dismorfică a valorii noastre personale. E foarte important să-ți păstrezi o privire critică, să accepți feedback-ul constructiv și să-ți cunoști punctele tari, dar și limitele, fără să te demoralizezi. Propune-ți să arunci pe fereastră modestia și să vorbești despre cât mai multe dintre reușitele personale care îți vin în minte – la ce te pricepi, ce abilități și talente ai și care-ți sunt reușitele notabile, pe care vocea critică încearcă, în permanență, să le treacă într-un con de umbră. 

4. Cultivă compasiunea față de sine

Compasiunea de sine este ca un prieten bun care te ajută să îți revii atunci când ai trecut printr-o experiență dureroasă, să te pui pe picioare când ești demoralizat și care te împinge din ce în ce mai aproape de îndeplinirea obiectivelor. Și care îți comandă și proverbiala pizza, atunci când ai foarte mare nevoie de una. Discuțiile de suflet, afirmațiile sau un umăr pe care poți plânge sunt tratamente foarte eficiente pentru a reuși să faci față opresiunii criticului tău interior. Și nu mă refer la umărul altcuiva. Vorbesc despre cel mai important umăr din lume, cel care reprezintă echipa ta de suporteri ai Sinelui. Atunci când te alini pentru a depăși dezamăgirile, – în loc să te critici și să te jignești – reușești să te simți mai bine și să îți cultivi încrederea în sine și curajul de a face față provocărilor din plan profesional.  

5. Definește-ți obiectivele profesionale

Punctează-ți calitățile, dă valoare abilităților tale profesionale și fă-ți un plan care să te ajute să îți atingi obiectivele. Asigură-te că abilitățile și obiectivele tale sunt congruente și definește limitelastfel încât să poți rămâne pe traiectoria ta către succes. Găsește-ți puterea de a spune NU atunci când ești deja aglomerat și practică ”grija de sine radicală”, astfel încât orice distrageri ale atenției să nu te poată deturna de la parcursul pe care l-ai definit pentru cariera ta. 

6. Fă apel la victorii din trecut

Mintea umană este construită astfel încât să se orienteze în mod automat către negativ, însă atunci când reflectezi la ce ai reușit până acum, echilibrezi puțin situația. Studiile au arătat că, atunci când ne confruntăm cu un context de muncă complicat, dacă vom face apel la memorie pentru a ne conecta cu situații din trecut în care am reușit să rezolvăm ceva la fel de complex, încrederea în sine și sentimentul propriei valori cresc, iar acest lucru te ajută să depășești obstacolele ieșite în cale. Punctează lecțiile învățate și subliniază felul în care dificultățile din trecut te-au ajutat să crești și să te dezvolți. 

7. Fii deschis la feedback

Nu există față fără spate și sus fără jos. Și nimeni nu este perfect. Cere feedback din partea colegilor în ale căror păreri ai încredere. După ce primești o evaluare a performanțelor din partea unui supervizor sau a unui manager, raportează-te la partea pozitivă în loc să adopți o poziție defensivă, și transformă-o în avantajul tău. Să te întrebi cum îți poate îmbunătăți performanțele feedback-ul constructiv este, în sine, o cărămidă cu care îți construiești stima de sine ce te va propulsa către destinația ta profesională. 

Citește și:

4 lucruri după care nu mai alergi când ai stimă de sine

Viața nu este chiar așa cum ar trebui să fie și asta e în regulă!

Author(s)

  • Bryan Robinson

    Doctor în științe, psihoterapeut și autor

    Bryan Robinson este doctor în științe și profesor emerit la University of North Carolina din Charlotte. Lucrează și ca psihoterapeut, iar cărțile pe care le semnează au fost traduse în 15 limbi. Colaborează cu Forbes.com, Psychology Today și Thrive Global. A fost invitat în emisiuni TV precum 20/20, Good Morning America, The CBS Early Show, ABC's World News Tonight, NBC Nightly News.