În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este important contactul vizual și cum să eviți privirile intimidante.
– Ce fel de întrebări vor încuraja conversația. 


Acum, probabil mai mult decât oricând, cu toții am avea nevoie de cineva care să ne asculte cu adevărat și să ne înțeleagă. Pandemia a lovit întreaga lume și, drept urmare, rata șomajului a crescut; așa că, dacă n-ai fost afectat la modul personal de această situație, cu siguranță știi pe cineva care este. Uneori, să asculți pur și simplu ce are de spus acea persoană poate să fie tot ajutorul de care are nevoie. 

Gândește-te la cineva care te face să te simți confortabil și relaxat, indiferent cât de haotică pare să fie viața ta într-un anumit moment. Cineva care te face să crezi că totul este în ordine, chiar dacă lumea se prăbușește sub ochii tăi. Atunci când ai nevoie de stabilitate, către cine te îndrepți? Bănuiesc că, indiferent cine ar fi acea persoană, deține o calitate extrem de importantă: este un bun ascultător. Să știi să asculți este un lucru care contează enorm în multe aspecte diferite din viață. Spre exemplu, un partener care pare că te înțelege, spre deosebire de altul care n-o face sau un manager care „pricepe”, față de un altul căruia i-a scăpat întreaga înțelegere a situației. 

Iată cum poți să-ți perfecționezi calitățile de bun ascultător:

1. Folosește contactul vizual. 

Atunci când te uiți în ochii persoanei din fața ta, demonstrezi că-i acorzi atenție, îți pasă de ce spune și că asculți. Nu te uita pur și simplu sec, fără expresie, ochi în ochi; ai putea să pari prea intens sau prea intimidant: mai degrabă lasă privirea să-ți alunece către ochiul stâng sau către dreptul. 

2. Pune întrebări cu răspuns deschis. 

Acestea vor demonstra interesul tău în legătură cu ce îți spune cel din fața ta și, posibil, îl vor ajuta pe interlocutor să se deschidă mai mult și să împărtășească cu tine mai multe informații. Acestea fiind spuse, evită întrebările care pot avea ca răspuns „da” sau „nu”, pentru că ele vor pune capăt conversației. Spre exemplu, dacă cineva îți povestește despre un eveniment la care a participat, în loc să întrebi „Ți-a plăcut?” poți spune „Povestește-mi cum a fost”. 

3. Arată empatie. 

Și poți s-o faci prin mai multe lucruri. Unele dintre ele vor fi verbale, altele non-verbale. Identifică cum se simte cealaltă persoană și conectează-te la emoțiile ei. Spre exemplu, dacă un prieten îți povestește despre o teamă pe care o are în legătură cu o problemă medicală și îți spune că are stări de anxietate din cauza aceasta, tu poți să spui „Înțeleg cât de dificil îți este să nu știi exact ce se întâmplă”. De asemenea, atunci când spui „da” sau „înțeleg” în timp ce persoana din fața ta vorbește, o va ajuta pe aceasta să simtă că o asculți. Modalitățile non-verbale prin care poți să stabilești o conexiune implică și să ai o atitudine deschisă (nu sta cu mâinile încrucișate) și să dai din cap încurajator. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Nu te arunca să tragi concluzii. 

Dacă o faci, atunci s-ar putea să nu fi ascultat cu suficientă atenție, pentru că te gândeai la rezolvare în timp ce persoana din fața ta vorbea. Uneori, oamenii vor și au nevoie doar să-i asculte cineva, nu caută neapărat o soluție. Dacă cineva îți cere cineva un sfat, atunci e o situație diferită și poți să-l oferi. 

5. Evită să aduci conversația către tine. 

Atunci când spui lucruri de genul „este exact genul de situație prin care am trecut și eu”, riști să-l îndepărtezi pe cel din fața ta. În mod obișnuit, oamenii, la nivel emoțional, nu au parte de aceleași experiențe; așa că, atunci când spui acest lucru, s-ar putea să sfârșești prin a arăta o lipsă de sensibilitate și chiar poți să-l faci pe interlocutorul tău să creadă că îi minimizezi experiența.  

6. Ce auzi este despre cel din fața ta; așa că încearcă să te pui în locul lui. 

În loc să te gândești la un răspuns, încearcă mai degrabă să înțelegi prin ce trece, la nivel emoțional. Spre exemplu, dacă un prieten îți spune despre teama lui de a-și pierde jobul, gândește-te un pic la situația în care se află și în ce mod ar putea să-l afecteze pe el asta, nu cum te-ai simți tu dacă ai fi în situația lui. 

7. Nu transforma discuția în interogatoriu și nici nu întrerupe. 

Chiar dacă aceste lucruri par de la sine înțelese, sunt chestiuni care trebuie amintite oamenilor. Mulți dintre clienții mei, atunci când vorbesc despre partenerii lor de viață, spun că au impresia că sunt în fața unui examinator și că nu sunt ascultați, pentru că au parte de prea multe întreruperi. Rămâi concentrat asupra persoanei care stă în fața ta. Las-o să vorbească. Poți să pui întrebări, cu delicatețe însă, ceva mai târziu. 

Citește și:

10 vedete definesc empatia

Ce să-i spui cuiva aflat în suferință în loc de ”Știu cum te simți”

Author(s)

  • Jonathan Alpert

    psihoterapeut, coach de performanță și autor al cărții „Be Fearless: Change Your Life in 28 Days”

    Jonathan Alpert este psihoterapeut, autor, coach și trăiește în Manhattan. În calitate de psihoterapeut, a ajutat nenumărate cupluri și persoane să depășească o gamă largă de provocări pentru a atinge succesul. Alpert este intervievat frecvent de televiziuni, de titluri din presă scrisă și din online, a apărut la Today Show, CNN, FOX și Good Morning America pentru a dezbate evenimente curente, subiecte despre sănătatea mentală, celebrități/politicieni și lifestyle. Cu perspectiva sa unică asupra gândirii și motivației umane, Alpert își ajută clienții să-și construiască și să-și promoveze brandurile personale. Cartea sa, publicată în 2012, Be Fearless: Change your life a fost tradusă în șase limbi. Alpert scrie pentru Inc.com, Huffington Post și opinii la Thrive Global.