În următoarele 5 minute vei afla: 

– De ce să temperezi listele care te ajută să te organizezi.
– Ce semnal de alarmă trage o zi în care ai făcut tot ce ți-ai propus.


Ai obosit? Te credem. Un studiu efectuat de Microsoft și citat de Bloomberg arată că, la nivel global, angajații se simt epuizați din cauza pandemiei, în timp ce patru din zece iau în calcul să-și schimbe locul de muncă în acest an. 46% dintre respondenți spun că munca de acasă îi face să ia în calcul o schimbare de domiciliu, deoarece au mai multă flexibilitate în programul de pandemie, iar atmosfera generală este de oboseală și nevoie de schimbare în rândul angajaților din întreaga lume. Iar liderii, arată studiul, nu sunt conștienți de această stare de fapt, probabil tocmai din cauza eforturilor angajaților de a ascunde gradul ridicat de epuizare. Pandemia ne-a obosit, este adevărat, iar invitația la productivitate sau eficiență ar putea stârni, mai degrabă, un sentiment de iritare decât de motivație.

Însă definiția acestor cuvinte ascunde ceva foarte sănătos pe care merită să-l luăm cu toții în calcul: în momentul în care ne dezbărăm de unele obiceiuri care ne încetinesc sau ne pun creativitatea pe butuci, vom munci mai repede și mai bine. Adică vom câștiga timp pentru a ne ocupa timpul și cu lucruri care ne încarcă pozitiv și ne echilibrează, lucruri esențiale în special în această perioadă complicată. Extenuarea apare atunci când nu suntem atenți și la propriile nevoi și ne transformăm singuri în pionii cel mai simplu de sacrificat. 

Iată 5 dintre obiceiurile care, aparent, ne ajută să câștigăm timp, dar care, de fapt, ne încetinesc pe termen lung și acutizează senzația de oboseală. Vestea cea mai bună: le poți schimba imediat. Sunt în avantajul tău și vor face lucrurile să devină mai simple.

1. Mănânci pe fugă

Când ai multe de făcut într-o zi, ora mesei este cel mai simplu de atârnat în cui. Rămâi în fața calculatorului, eventual ciugulești ceva, pe fugă, fără pic de atenție la gustul, textura sau calitatea alimentelor. Sau sari cu totul peste masă: până la urmă, cei mai mulți dintre noi ne-am bucura să slăbim un pic. Și da, câștigi o jumătate de oră în plus în fața calculatorului, probabil reușești să mai termini ceva urgent. Dar cu ce preț?

Universitatea Illinois a realizat o cercetare care arată că, de fapt, pauzele scurte de masă ne cresc productivitatea pentru următoarele ore de muncă și ne măresc puterea de concentrare. În plus, dacă lucrezi la birou, o masă luată cu colegii, în bucătărie sau într-un spațiu verde din proximitatea locului de muncă, te ajută să te conectezi mai bine cu aceștia și să comunici fără să-ți lași atenția distrasă de ecranul calculatorului sau al telefonului. 

În consecință, transformă ora mesei într-o prioritate. Dacă lucrezi de acasă, mănâncă împreună cu familia. Dacă ești la birou, bucură-te de compania colegilor. Concentrează-te pe gust, alege alimente sănătoase și savurează minutele de pauză așa cum se cuvine. Câștigi pe termen mediu și lung și reduci riscul de a-ți potoli foamea cu gustări nesănătoase sau bogate în zahăr. 

2. Te suprasoliciți de bunăvoie 

Este una dintre capcanele în care este cel mai ușor să cădem. Dimineața, la cafea sau la ceai, începem să scriem liste. Cu cât mai lungi, cu atât mai tenante. Ne simțim liniștiți când vedem acele cuvinte așternute pe hârtie, chiar dacă n-am prea calculat și timpul alocat fiecărei sarcini sau alte perturbări care pot să apară pe parcursul zilei. O listă imensă care nu respectă principiul prioritizării eficiente va avea, în final, un impact negativ asupra productivității (repet, aceasta este despre a munci mai bine și mai repede, nu mai mult!). 

De azi, construiește listele organizându-le pe segmente de priorități

– ce trebuie neapărat să fac azi; 

– ce aș prefera să fac azi; 

– ce pot lăsa pe mâine, în caz că nu-mi ajunge timpul azi. 

Julie Morgenstern, consultant în domeniul productivității, arată într-un articol excelent din New York Times că un secret al listelor utile este să aloci un timp realist fiecărei acțiuni în parte


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Nu te recompensezi

Recompensa înseamnă orice îți face plăcere: fie că este un masaj, o oră de relaxare cu o carte, în pat, un parfum nou sau o cremă bună de mâini. De asemenea, recompensa poate reprezenta și sentimentul de împlinire pe care ți-l dă o treabă dusă la bun sfârșit, așa cum se întâmplă în cazul Anei Nicolescu, Digital Coach: ”La fiecare început de an, îmi pun pe listă o serie de obiective financiare, profesionale și personale. Le împart pe trimestre și stabilesc pașii pe care îi am de făcut ca să îndeplinesc viziunea. Nu aș putea să fiu productivă fără acest plan și am încercat vreo trei ani și extrema cealaltă, să fiu în flow, să fiu zen și să mă las purtată de val. Am descoperit că, pentru mine, funcționează o combinație între cele două. Iar ca să fiu zen, în fiecare dimineață fac meditație, yoga și mă aliniez cu misiunea mea ca să fac lucrurile din spațiul inimii, nu din ego. Când fac însă follow-up la final de lună, ceva dă cu virgulă, pentru că simt că am un motor care nu se oprește niciodată. O mică breșă în sistemul de productivitate pe care nu știu cum să o integrez. Și anume, faptul că nu mă premiez pentru victoriile pe care le am. Trec așa de ușor cu vederea reușitele, pentru că mi se par firești. Și nu zic asta din aroganță, ci pentru că muncesc strategic, calculat, cu obiective și intenție și, atunci când ceva se întâmplă conform planului, nu pare o victorie pentru care merit lauri, ci un lucru firesc, pentru asta m-am pregătit toată viața. 

Când eram prin clasa a IV-a, am auzit-o pe mama cum îi povesta învățătoarei că eu nu mă culc la prânz și nu mă joc până nu-mi fac temele și că nu poate nicicum să mă convingă că e OK să mă relaxez după școală. Până la urmă, a înțeles că ăla era ritmul meu. Nu știu dacă eu cred prea mult în recompense. Pentru mine, recompensa este însuși faptul că planul a dat roade. Recompensa este faptul că am aprins lumina în viețile altor oameni și că i-am învățat să facă asta și singuri, că nu am creat dependență, ci independență. Dar vă cred pe cuvânt pe cei care spuneți că sărbătorirea victoriilor face parte din planul pentru productivitate și o să încerc cu prima ocazie să-mi acord o oră și să merg la piscină sau la un masaj”.

4. Cultivi nemulțumirea de sine 

Ți se întâmplă să închizi laptopul cu o vagă senzație de nemulțumire? Parcă, parcă puteai face mai mult… Mai bine… Mai repede… E o voce mică, insistentă, care parcă nu-ți dă voie să te bucuri că ai încheiat ziua de muncă. Ah, și cazul extrem: mai era ceva pe listă, doar că s-a făcut târziu, ai obosit, ai amorțit, în loc să simți că e și mâine o zi, poate ai putea să mai tragi un pic de tine, ca de o bucată de plastilină. În această situație, gândește-te la telefonul tău smart. Când i se termină bateria, se închide și gata. Chiar e smart! Nu mai pornește puțin doar că mai ai tu de dat un telefon. În schimb, odată pus la încărcat, își recapătă forțele și e gata s-o ia de la capăt. Așa și noi. Sau, cel puțin, așa ar trebui. Când obosim, ne punem la încărcat. Arianna Huffington ridică miza: dacă reușești să termini zilnic tot ce ți-ai propus, înseamnă că ai prea puține de făcut. O listă pe care rămân lucruri și pentru mâine arată că ai încredere în forțele tale, că știi să prioritizezi și că-ți respecți nevoile.

Începând de azi, privește munca așa cum este: un proces zilnic în care este firesc să prioritizezi, să amâni, să continui a doua zi. Felicită-te pentru ce ai terminat, dă-ți voie să-ți încarci bateriile și ia-o de la capă a doua zi, cu forțe proaspete.

5. Sacrifici timpul personal

Azi nu mai pot ajunge la: sala de sport, programarea la medic, antrenamentul copilului, epilat, cina cu prietenii de familie (completează tu cu ce vrei, sunt sigură că lista poate să continue). Dacă sacrific acest timp pe care urma să mi-l dedic, superiorul meu ierarhic va fi mulțumit, nimeni nu se va supăra, totul va fi bine. Oare chiar nimeni, nimeni nu se va supăra? Oare nu se va supăra ființa ta, nevoia ta de deconectare, corpul tău care are nevoie de sprijin, mintea sau sufletul tău? Supărarea pe noi înșine se traduce prin somatizări, anxietate, stare generală proastă. Așa că ai o datorie importantă și față de tine, nu doar față de compania sau proiectul pentru care lucrezi.

Începând de azi, fă zilnic ceva și pentru tine. Indiferent ce te bucură sau te relaxează, fă ceva care să-ți stârnească un pic curiozitatea, să te facă să-ți amintești o zi nu doar ca o dată calendaristică, ci și ca un moment aparte, de bucurie, de satisfacție, de împlinire. Este unul dintre cele mai sănătoase obiceiuri pe care le poți adopta, iar dacă simți vină, sărbătorește! Înseamnă că ai făcut ceva bun pentru tine!

Citește și:

5 greșeli pe care le fac oamenii ineficienți

Cum ne descărcăm nervii și frustrările

Author(s)

  • Ruxandra Rusan

    Jurnalist, editorialist Thrive Global România

    Ruxandra Rusan a lucrat în presa scrisă, radio, televiziune și, mai nou, în online. Este practician NLP și pasionată de psihologie. A avut ocazia să intervieveze personalități din diferite domenii și să învețe de la fiecare câte ceva. Crede că fiecare încercare prin care trecem ne ajută să ne vindecăm de ceva care ne apasă sufletul. Este și mama unui adolescent, iar asta vine cu un proces interesant de redefinire.