În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum și de ce trebuie să afli exact ce se așteaptă de la tine.
– De ce avem nevoie de feedback pozitiv la orice vârstă.


La fel ca în viața personală, fericirea pe care ți-a aduce (sau nu) un job depinde de un cumul de factori și nu se rezumă la un singur element (cum ar fi un salariu foarte bun). Mecanismul subtil de condiții pentru ca o persoană să se simtă fericită sau mulțumită la job nu permite o rețetă universală pe care companiile angajatoare să o aplice tuturor și gata. De fapt, principiul ar trebui să fie tocmai acesta: pentru că oamenii sunt diferiți, și așteptările sau nevoile lor sunt diferite.

Cu toate acestea, există 5 factori care par să se regăsească în discursul angajaților care se declară satisfăcuți de jobul lor. Andra Pintican, consultant HR, ne pune la dispoziție cei 5 micropași pe care îi putem pune în aplicare pentru a descoperi cum și dacă rezonăm cu compania angajatoare. Iată ce au în comun oamenii care se simt bine la locul lor de muncă:

1. Se simt integrați în echipă

Oamenii sunt ființe profund sociale. Această realitate se aplică atât în viața noastră privată, cât și în cea socială. Relațiile interumane ne dau sens și au un impact puternic asupra stării noastre de bine, a productivității și a modului în care percepem lumea. Când suntem conectați cu cei din jur, avem un simț de apartenență și de identitate, suntem mai puțin stresați, râdem mai mult, devenim mai creativi, ne simțim în siguranță și avem o rețea de sprijin esențială pentru echilibrul interior. 

Studiile demonstrează că relațiile prietenoase la locul de muncă stimulează atât nivelul de implicare, cât și productivitatea angajaților. Un mediu ostil, ”bisericuțele”, competitivitatea arogantă nu fac decât să consume inutil energia angajaților, fără vreun beneficiu pentru companie și, cu siguranță, fără să adauge valoare la nivelul de satisfacție profesională. Există și opinii ale unor experți care susțin că, față de generațiile anterioare, angajații din zilele noastre socializează mai puțin și că leagă prietenii mai degrabă în afara cercului de colegi. Cu toate acestea, camaraderia și solidaritatea se află la baza fericirii unui angajat și, implicit, a bunului mers al companiei din care acesta face parte. 

În consecință, oamenii care își iubesc locul de muncă fac parte, de regulă, din companii care încurajează colaborarea, dezvoltarea personală și construiesc colectivitatea ținând cont de particularitățile fiecărui individ. Încrederea și sentimentul că membrii echipei trag la aceeași căruță fac lucrurile mai plăcute, mai eficiente și permit oamenilor să se dedice cu mai multă implicare meseriei lor. 

Micropasul pentru a te integra mai ușor

Andra Pintican: Inițiază discuții, fii preocupat de cei din jur și dezvăluie colegilor lucruri inedite despre tine. Oferă ajutor, împărtășește experiențe, pasiuni și nu-ți fie teamă să fii vulnerabil. Oamenii vor aprecia deschiderea și se vor regăsi în poveștile tale, iar acest cadru este unul ideal pentru a iniția conexiuni de calitate cu colegii tăi.

2. Știu exact care este lista lor de sarcini

Un studiu realizat în anul 2014 arată că, atunci când știu exact care sunt atribuțiile lor, angajații se simt mai siguri pe ei și mai încrezători în abilitatea de a-și face treaba bine și într-o perioadă de timp previzibilă. Când sarcinile nu sunt bine definite sau se schimbă de la o zi la alta, crește nivelul de anxietate și frustrare. De asemenea, managerii vor gestiona echipe mai productive atâta timp cât reușesc să identifice rolul cel mai potrivit al angajaților: la locul de muncă, o sursă de împlinire este să simți că priceperea ta este pusă în valoare și, implicit, apreciată. 

Micropasul pentru a lămuri ce ai de făcut

Andra Pintican: Nu ezita să soliciți clarificări când primești un task. 

Procesul de comunicare nu e atât de simplu pe cât pare și, uneori, e posibil să primești informația denaturată. Asigură-te că ai înțeles cum contribuie rezultatele tale la imaginea de ansamblu, pentru a avea o direcție cât mai clară.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Munca lor are impact real

Și nu vorbim doar despre organizațiile caritabile: orice tip de muncă are un impact asupra lumii, iar acesta trebuie definit, pentru ca angajatul să aibă un scop superior (pe lângă acela de a-și primi salariul la timp, sentimentul că munca ta aduce o schimbare în lume contează enorm). Este cel de-al treilea pilon din triada pricepere-apartenență-sens. Consumatorul final (întotdeauna există un consumator final) este cel care va simți o diferență în viața sa, atâta timp cât un angajat își face treaba bine. Este un fapt deseori uitat, însă companiile care reușesc să aducă și să mențină în atenția angajaților acest detaliu vor avea echipe mai motivate (fie că vorbim despre industria bancară, cea alimentară sau, de exemplu, despre profesorii dintr-o școală): indiferent ce facem, avem nevoie să știm că munca noastră contează

Micropasul pentru a măsura impactul muncii tale

Andra Pintican: Conectează-te la misiunea organizației și găsește sensul în munca pe care tu o depui acolo. 

Cum influențezi în mod pozitiv, prin ceea ce faci, viața clientului tău final? Cum impactează ceea ce faci tu colegii tăi și munca lor? Încearcă să-ți înțelegi colegii și modul în care munca voastră e conectată. Împreună, priviți mereu mai departe de îndeplinirea unor KPI (indicatori de performanță).

4. Se simt mândri să facă parte din companie

Sentimentul de mândrie se construiește greu, însă beneficiile sunt pe măsură: loialitatea angajaților și disponibilitatea acestora de a da tot ce au mai bun în munca lor. Mândria apartenenței nu are legătură cu tricourile cu sigla companiei: este un proces complex, care începe de la acceptarea individualității ca parte din tot, iar Apple este una dintre companiile care mizează enorm pe latura integrativă. Acceptarea înseamnă validare, validarea permite construirea unei viziuni comune și ne este mai ușor să ne identificăm cu locul de muncă odată ce stabilim cu noi înșine că avem valori comune. Cum se poate traduce acest principiu? Începând de la a accepta un program de lucru adaptat la nevoi individuale până la o schemă salarială corectă, transparentă și adaptată nevoilor reale ale angajaților.

Micropasul pentru a formula motive de mândrie 

Andra Pintican: Asigură-te că lucrezi într-o companie ce-ți respectă valorile și-ți împlinește nevoile. 

Apoi, vezi în ce măsură coincid valorile companiei cu ale tale și cât de conectat te simți la misiunea lor. Dar, cel mai important, descoperă cum acest job, această companie contribuie la calitatea și dezvoltarea vieții tale.

5. Le sunt recunoscute meritele

Nevoia de a-ți fi recunoscut meritul nu are legătură cu vârsta sau cu gradul de încredere în forțele proprii: indiferent cât de bun profesionist este un angajat și indiferent de vârsta sa, aprecierea efortului rămâne un motiv de bucurie și o nevoie profund umană. Funcționăm de-a lungul întregii vieți după același sistem, adaptat la mediu și context. Însă realitatea este că, atunci când dăruim pricepere, timp și implicare, recunoștința și recunoașterea meritelor dau o dimensiune valoroasă acțiunilor noastre și reduc gradul de frustrare. În viața de zi cu zi a angajaților care-și iubesc locul de muncă, cuvintele cheie sunt mulțumesc, colaborare, sprijin reciproc, disponibilitate și respect. Feedback-ul pozitiv motivează și conferă un cadru plăcut în care oamenii simt că au loc să crească. 

Micropasul pentru a te asigura că îți sunt recunoscute meritele

Andra Pintican: Comunică-ți standardele de muncă și, chiar dacă nu ți se oferă feedback, solicită-l. 

O sarcină atât de importantă precum dezvoltarea noastră nu trebuie lăsată la voia întâmplării. Cum nu poți controla dacă ceilalți îți vor recunoaște meritele sau nu, poți controla dacă îți dorești să fii sau nu într-un mediu în care nu ești apreciat.

Andra Pintican este consultant HR, trainer și coach. În peste 12 ani de experiență în varii industrii, Andra și-a confirmat că adevărata ei pasiune sunt oamenii. Indiferent de rolul din care îi servește, fie că e vorba de consultanță de business, consiliere profesională, mentorând studenți sau antrenând echipe de management, scopul ei este mereu descoperirea potențialului celor din jur. Și-a dedicat anul trecut cercetării efectului negativ al practicilor toxice de management asupra angajatului, echipelor și, nu în ultimul rând, asupra organizațiilor și societății. 

Citește și:

5 diferențe care te pot face bogat sau te pot ține sărac

6 fraze magice care te fac simpatic în video call-uri

Author(s)

  • Ruxandra Rusan

    Jurnalist, editorialist Thrive Global România

    Ruxandra Rusan a lucrat în presa scrisă, radio, televiziune și, mai nou, în online. Este practician NLP și pasionată de psihologie. A avut ocazia să intervieveze personalități din diferite domenii și să învețe de la fiecare câte ceva. Crede că fiecare încercare prin care trecem ne ajută să ne vindecăm de ceva care ne apasă sufletul. Este și mama unui adolescent, iar asta vine cu un proces interesant de redefinire.