În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este motivul pentru care companiile promovează politica de confidențialitate a salariilor.
– De ce este bine să te lauzi din când în când și să ajuți întotdeauna.


Cât o să țină, cum o să fie, nimeni nu poate estima, este o criză atipică. Închiderea totală a activității în multe zone din economie și reducerea drastică a activității în multe altele generează efecte care încep să se vadă: oamenii își pierd temporar sau de tot locul de muncă, alții primesc salarii reduse, muncesc pe program redus și bani mai puțini, iar în multe familii cineva a trebuit să rămână acasă cu copiii. 

Este normal să fim îngrijorați, dar asta nu ne va ajuta să găsim soluții, ba din contră, grijile ne pot închide orizontul și opțiunile.

Ce trebuie să facem? Să rămânem optimiști și să ne gândim că acesta nu este prima criză și nici ultima, așa că vom trece prin ea cât de bine putem. 

Am aici pentru tine 5 idei care-ți pot fi de folos. 

1. Crește-ți valoare personală 

Știți că în companii salarile sunt confidențiale. De ce? Pentru că oamenii cu funcții similare au salarii diferite. În funcție de valoarea pe care cineva o are și o poate aduce în companie este recompensat. 

Am citit despre un moment în care o bancă aflată în probleme financiare a solicitat ajutor de la guvern. În momentul în care s-a făcut un audit, s-a descoperit că aveau un angajat plătit exorbitant și evident s-au cerut explicații. Ei bine, acela era broker-ul cel mai bun al băncii respective și salariul exorbitant era 1/400 din suma pe care o genera ca profit, prin urmare chiar nu-și permiteau să-l piardă sau să-i reducă salariul, pentru că o altă companie l-ar fi luat instantaneu. 

Când devii important pentru compania în care te afli, ești plătit bine și foarte bine și nimeni n-ar vrea să te piardă. Dacă simți că în compania în care ești nu mai ai cum să crești, vezi de ce ai nevoie ca să ajungi într-o altă firmă.

Dacă întrebi un om îmbogățit prin forțe proprii ce ai putea face cu banii pe care îi ai ca să produci cât mai mulți bani în schimb, ți-ar răspunde să-i investești în tine și să-ți crești valoarea personală. Este investiția cea mai bună, pe care o poți face în prima fază, ca să ai maxim de profit pe termen lung. 

2. Arată cât ești de important 

Am fost învățați că ”lauda de sine, nu miroase a bine” și că este rușine să ne lăudăm. Ei bine, îți recomand să uiți astfel de sfaturi și să-ți lași talentul la vedere. Învață să te evaluezi corect și să te apreciezi, apoi și cei din jur te vor aprecia. 

Un obicei prost este să minimizăm efectele muncii noastre. Când cineva ne laudă să zicem: ”Nu e mare lucru”, ”Mi-am făcut doar treaba”, ”Dacă nu era toată echipa, n-aș fi reușit”, ”De fapt nu e meritul meu” și așa mai departe, ba chiar să mai ajungem și la sindromul impostorului câteodată. 

Gândește-te că mergi în piață să cumperi mere. Un vânzător îți spune: ”Am mere sănătoase, nu sunt stropite cu substanțe chimice, cresc în grădina mea departe de poluare, sunt coapte în răsfățul soarelui, dulci și aromate, se pot mânca așa cum sunt, dar în dulceață sau prăjituri sunt deosebit de aromate, ca la mama acasă”. Vânzătorul de lângă el îți zice: ”Nu am nu știu ce marfă, sunt mere din grădina mea, cam mici și urâte, sunt bune, dar câteva au viermi, se pot folosi la dulceață sau prăjituri, m-am gândit că, decât să le arunc mai bine le vând și eu pe aici”. Aceleași mere, văzute altfel, prezentate altfel, vândute cu totul altfel. De la care vânzător ai cumpăra?

Exact așa face cineva care te-ar angaja, care-ți plătește salariul, care ar intra cu tine într-o relație de colaborare sau de afaceri. Învață să te vinzi, cu onestitate, dar cu aprecierea corectă, pozitivă a ceea ce ești și poți să oferi. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Dezvoltă-ți abilități care îți pot aduce bani 

Cu cât ai mai multe surse de venit, cu atât ai șanse să reziști mai bine în criză, cade o sursă, ai alta și faci față nevoilor financiare. Am fost îndrumați către meserii și activități pe care părinții noștri le-au vrut pentru noi, uneori acestea nu s-au potrivit, alteori nu. Sunt multe persoane care-și schimbă drastic cariera pe la 30 sau 40 de ani. 

În criză este destul de riscant să ”lași pasărea din mână pentru cea de pe gard”, asta o faci mai degrabă printr-un plan bine pus la punct și când ai o plasă de siguranță, în caz că lucrurile nu merg așa cum le-ai gândit pe hârtie. 

Totuși, cu timpul îți dai seama la ce te pricepi mai bine decât alții, la ce ești mai eficient, mai rapid, mai productiv, ce-ți place și ce nu. Fă o listă cu aceste aptitudini pe care le observi tu la tine, apoi întreabă-i pe cei din jurul tău, poate văd la tine aptitudini pe care tu le treci cu vederea când ele sunt acolo și îți pot fi de folos. 

Gândește-te cum le poți dezvolta, șlefui și apoi transforma în surse de venit. Să-ți dau un exemplu: scriitorul David Baldacci a fost avocat și a început să scrie din pasiune. Când o editură a acceptat să-i publice prima carte, și-a sunat soția să-i spună, iar ea l-a întrebat: ”Câți bani ne costă asta?”. De fapt era invers: cineva îl plătea pentru cartea lui. A început să scrie o zi pe săptămână, apoi două zile, până și-a dat seama că nu mai poate face ambele meserii, și-a dedicat timpul scrisului, iar acum are o avere de aproximativ 45 milioane de dolari. 

Se spune că fiecare dintre noi are capacitatea unică de a fi genial în ceva, prin urmare crede în tine și dacă ceva te atrage, poate că acolo este o zonă pe care ar trebui să o investighezi. 

4. Fă networking 

Oamenii fac afaceri cu oameni. Oricât de mult intră în viețile noastre automatizarea, sunt multe zone în care omul va face diferența. Ca să faci bani, trebuie să ai relații, cineva să-ți plătească munca, serviciile, produsele tale.  

Bunicii și părinții noștri au trăit în frică, în comunism, nu vorbeau decât cu puțini oameni din jur, întotdeauna cu neîncredere și asta au știut să ne spună și nouă, pentru că asta i-a ținut pe ei departe de probleme. 

Ei bine, aceste reguli nu se mai aplică azi, când este vorba despre ce avem noi de ”vânzare”, pentru că un cumpărător, un colaborator, vrea să știe pe ce dă banii. 

Este indicat să ieșim din zona noastră de confort, să cunoaștem oameni de succes, să ne lăsăm inspirați de ei, încurajați, uneori îndrumați. 

Așa vei descoperi că și tu poți fi de ajutor, că ești important și contezi în societatea și comunitatea din care faci parte, că ai aptitudini și resurse, pentru care alții ar plăti, întrucât au nevoie de ele. 

Cu cât cunoști mai mulți oameni, cu atât ai șanse la mai multe mâini întinse la nevoie, așa cum ești tu pentru ei acolo, așa sunt și alții pentru tine, nu neapărat aceeiași, dar nu asta contează. 

5. Ajută

Cu cât ajuți mai mult, cu atât ți se întoarce acest bine pe care tu îl lansezi în lume, pe principiul ”bine faci, bine găsești”. 

La locul de muncă fă tot ce poți mai bine, înțelege că, dacă firma merge bine și ție îți poate merge bine. Nu te uita la cei care își petrec timpul pe rețele de socializare și în pauze de tot felul, pe principiul ”nu fac nimic gratis”. E ca și cum  ai arunca niște semințe pe pământ și ai zice: ”Dacă vor crește legume minunate, anul viitor o să le și îngrijesc, să văd prima oară că merită, eu nu munceasc degeaba!”. Ar fi absurd, nu-i așa?! Dacă te simți nedreptățit, poți să pleci; dar dacă alegi să stai, comportă-te de parcă ar fi compania ta și ajută cât poți ca să fie de succes. 

Ai o afacere sau lucrezi pe post de consultant? Ajută-ți colaboratorii și partenerii, așa îți crești șansele ca și tu să ai parte de ajutor la nevoie, creează relații pe termen lung. 

Dacă în loc de concurenți vezi în jurul tău colaboratori, ai șanse mai mari să creșteți împreună, prin faptul că vă ajutați, în loc să pierdeți timpul într-o luptă cu miză prea mică. 

Orice gest mic pe care îl faci va avea efecte mari. Ajută oriunde poți și oricând poți, cu limită și fără să uiți care îți sunt prioritățile, dar din tot sufletul, vei vedea că vei avea doar de câștigat și la nevoie va apărea ajutor de unde nici nu te aștepți. 

Crizele financiare vin și pleacă. Uneori, avem în viață și crize pornite de la probleme personale: ideea este să trecem cu bine de aceste situații, să învățăm cum să ne protejăm și astfel să ne punem la adăpost pentru zilele dificile care vin să ne provoace.

Vă doresc să treceți cu bine orice criză, de orice fel!

Citește și: 

Virusul care face ravagii în buzunarele oamenilor

Cum faci față crizei fără panica legată de bani

Author(s)

  • Anamaria Ciuhuță 

    Expert financiar Thrive Global România

    Cu o experiență de 20 de ani în domeniul financiar bancar, este trainer de peste 12 ani, la care adaugă experiența de blogger, speaker, realizatoare de emisiuni TV live, antreprenor și mamă. Iubește oamenii pozitivi, copiii, cărțile, pisicile și liniștea. Este fascinată de psihologie și de relația oamenilor cu banii. Îi găsești articolele pe financialparenting.eu.