În următoarele 3 minute vei afla:

– Care sunt cele mai satisfăcătoare acte de caritate.
– De ce merită să investești mai mult în experiențe decât în lucruri.


Te-ai întrebat vreodată ce stă în spatele corelației științifice dintre fericire și bani?

Cu toții căutăm neîncetat acel lucru despre care credem că ne va face mai fericiți. Și acel lucru sunt, desigur, banii. Însă, este foarte important să ne oprim pentru o clipă și să ne întrebăm cum ar putea, de fapt, banii să ne aducă mai multă fericire. 

Dr. Liz Dunn este profesor de Psihologie la University of British Columbia,  studiind din perspectivă științifică acest subiect, și i-am luat, de curând, un interviu. Dr. Dunn a realizat o serie de studii experimentale legate de autocunoaștere și de fericire și este co-autor al lucrării Happy Money: The Science of smarter spending.

Cartea vorbește despre 5 căi de a deveni mai fericiți, cheltuindu-ne banii pe ceea ce ne este cu adevărat de folos. Am extras două dintre cele mai relvante metode de a cheltui pentru fericire: 

1. Investește în experiențe, nu în lucruri

Este, cumva, în conștiința colectivă, această idee cum că, atunci când ai bani mulți, poți cumpăra toate ”chestiile” care te fac mai fericit. ”Chestii” precum ceasuri, bijuterii, electronice, mașini scumpe, yacht-uri, case de lux, etc. Însă, știința susține că, atunci când îți cumperi o casă nouă și mai mare, nu devii deloc mai fericit. 

Din perspectiva cercetării științifice, ceea ce ne sporește cu adevărat bucuria sunt experiențele. Experiențele ne îmbogățesc viața. Experiențele contribuie la ceea ce ne definește ca ființe umane. Așadar, atunci când avem de ales între a investi în obiecte sau în experiențe, este mult mai util să alegem experiențele. 

În viața de zi cu zi, acest îndemn s-ar aplica în felul următor: între a-ți cumpăra o nouă pereche de jeanși și a-ți face un abonament lunar la un curs de yoga, de salsa sau la o sală de escaladă, să alegi a doua categorie. Renunță la jeanși și alege experiența: fie că este vorba despre  yoga, salsa sau de cățărat. Vei constata că această activitate te ajută să te dezvolți. 

Pe termen mai lung, lunar, trimestrial sau anual, ar însemna să ai de ales între a cheltui 30.000$ pe o mașină nouă, mai performantă și a călători în zece țări europene: alege vacanțele prin Europa! Te vei întoarce cu povești pentru tot restul vieții tale. Iar întâmplările trăite îți vor îmbogăți viața. Vei cunoaște oameni, vei învăța lucruri noi, îți vei extinde conștiința și-ți vei aminti de aceste experiențe chiar și peste 50 de ani. 

De fapt, Dr. Dunn susține că există 4 categorii de experiențe care ne pot face mai fericiți: 

Experiențele care ne aduc în compania altora.

Experiențele care devin povești memorabile.

Experiențele legate de armonia cu propria persoană/ de cine vrem să fim.

Experiențele unice.

Deci, de câte ori se ivește ocazia, caută să trăiești întâmplări care reunesc toate cele patru criterii enunțate mai sus și vei constata că te simți mult mai împlinit

După cum spunea Mark Twain: ”Peste 20 de ani, vei regreta mai tare lucrurile pe care nu le-ai făcut, decât pe cele pe care le-ai făcut”. Iar în ceea ce privește bunurile materiale – reciproca este valabilă. Se pare că unul dintre cele mai mari regrete ale oamenilor este acela de a fi cumpărat multe lucruri de care nu aveau neapărat nevoie. 

Beneficiem de avantajele experiențelor trăite mult timp după ce acestea s-au consumat. Iar satisfacția legată de întâmplările prin care am trecut crește în timp, pe măsură ce satisfacția legată de obiectele achiziționate, scade. 

Experiențele generează povești care rămân cu noi pe tot parcursul vieții. Experiențele ne dezvoltă în termeni de umanitate. Experiențele ne amplifică existența. Experiențele ne leagă de ceilalți. Experiențele ne definesc. 

Așa că, fă-ți curaj și răsfață-te cu o experiență nouă. Vei fi cu mult mai bogat în urma ei. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


2. Cheltuie în beneficiul altora

Dr. Dunn și colegii săi, Michael Norton și Lara Aknin, au realizat un experiment interesant. Lara a întrebat o serie de persoane care erau în trecere prin Vancouver dacă ar fi dispuse să participe la un experiment. Dacă aceștia acceptau, Lara îi ruga să spună cât de fericiți sunt, le colecta datele de contact și le oferea un plic. Plicul conținea o bancnotă de 5 dolari și un bilețel.

Pe o parte dintre bilețele scria: 

”Te rog să folosești acești bani astăzi înainte de ora 17 pentru a-ți cumpăra un cadou sau pentru cheltuieli personale”.

Pe celelalte bilețele scria:

”Te rog să folosești acești bani astăzi înainte de ora 17 pentru a oferi un cadou cuiva sau pentru a face o donație”.

Și pentru a face experimentul și mai interesant, unii dintre participanți au primit 20 de dolari în loc de 5. Așadar, care au fost concluziile?

Ei bine, cei care au cheltuit banii în beneficiul altora au fost considerabil mai mulțumiți decât cei care i-au investit în propriile dorințe și nevoi. Și detaliul interesant este acela că suma de bani din plic, 5 sau 20 de dolari, nu a influențat nivelul fericirii participanților, până la urmă!

Așa că, după cum se vede, atunci când cheltuim în beneficiul altora, suntem mai fericiți, indiferent de cât avem sau de cât cheltuim. 

Pentru a duce experimentul și mai departe, Lara a oferit vouchere Starbucks în valoare de 10 dolari unor străini. Însă, de data aceasta, instrucțiunile au fost puțin diferite: 

Unora dintre participanți li s-a spus:

”Folosește, te rog, gift voucherul pentru a invita pe cineva la o cafea la Starbucks”.

În timp ce, pentru ceilalți, consemnul a fost:

”Oferă voucherul cuiva, dar nu însoți acea persoană la Starbucks, când îl folosește”.

În ambele cazuri, participanții au cheltuit bani în beneficiul altcuiva. Lara a mai oferit încă un lot de vouchere Starbucks în valoare de 10 dolari altor participanți, cu indicația de a le folosi pentru ei înșiși.

Deci, care a fost categoria cea mai fericită la finalul acestui experiment? Se pare că cea care a oferit voucherul altcuiva, însă au mers împreună cu acea persoană la Starbucks. 

Pe scurt: Investind în alții într-o manieră care-ți permite să te conectezi cu ei în timpul în care banii tăi sunt folosiți îți aduce fericirea. Pentru că toți nutrim dorința de a vedea efectele folosirii banilor pe care i-am oferit. De fapt, acest raport este într-atât de puternic, încât faptul că investim în ceilalți ne aduce bucurie, chiar și atunci când, oferind acei bani, nu ne mai rămân suficienți pentru noi înșine.

Așadar, data viitoare când te întrebi cum ți-ai putea cheltui banii câștigați cu sudoarea frunții… gândește-te cum ai putea stoarce și ultima fărâmă de mulțumire de pe urma investirii lor. 

Citește și:

Teama de fericire sau de ce ne-am obișnuit să credem că ”după râs, vine plâns”

Cum să te antrenezi pentru fericire!