În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este important ce spun ceilalți despre tine atunci când părăsești încăperea.
– Care sunt cele 12 arhetipuri de brand.


Unul dintre cele mai cunoscute mituri despre brand este că înseamnă un logo. Brandul este, de fapt, tot ceea ce spun ceilalți când tu nu ești în cameră. Mai mult chiar, ceea ce spun ei este influențat de experiența cu tine, care poate fi amuzantă, sobră, seducătoare sau în multe alte feluri. Ce o determină să fie așa? Tot ceea ce faci, tot ce spui și, mai ales, cum spui – tonul comunicării. 

Brand-urile se încadrează într-o tipologie, deci există tiparul eroului, prințului, rebelului sau al bufonului. Regăsim aceste personaje în viața de zi cu zi, în piesele de teatru, în fiecare dintre operele literare sau filmele pe care le-am văzut. 

Psihologul Carl Jung a menţionat pentru prima dată ȋn secolul al XX-lea faptul că majoritatea oamenilor se identifică cu anumite modele, indiferent de cultura din care provin sau de limba vorbită. Conform lui Carl Jung există 12 astfel de tipare, denumite arhetipuri. 

Mai târziu, Margaret Mark, în cartea The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, a folosit teoria lui Jung pentru a defini 12 tipologii/arhetipuri de brand, fiecare având propriile caracteristici, propria paletă de culori recomandate, propria filosofie, propriul ton al comunicării și propriile mesaje. Iată pe scurt câteva caracteristici ale fiecărui arhetip de brand:

1. Altruistul

Își centrează activitatea pe compasiune, generozitate şi altruism, ajută oamenii şi are grijă de aceştia prin programe de prim ajutor, educaţie sau sănătate. Da, este tiparul brandului altruist. Un exemplu relevant este Prinţesa Diana, iar tonul comunicării acestui tip de brand este cald, grijuliu și arată generozitate.

2. Onestul

Preferă familiaritatea, lipsa inovației, este centrat pe realitate şi nu are aşteptări mari de la viaţă, deci este tiparul onest. Exemplu relevant pentru acest tip de brand este Drew Berrymore, iar tonul folosit în comunicare este onest, prietenos, practic.

3. Inocentul 

Iubește libertatea, fericirea, inspiră puritate, simplitate şi ȋncredere. Imaginea acestor branduri este naturală şi simplă. Exemplul cel mai elocvent pentru acest tip de brand este personajul Dorothy din basmul Vrăjitorul din Oz, care folosește în comunicare un ton simplu, concis, optimist.

4. Exploratorul

Apreciază aventura, o caută chiar, iubește călătoria mai mult decât destinația în sine. Exemplu de brand reprezentativ este Amelia Earhart, o femeie pioner în aviație și o militantă desăvârșită pentru drepturile femeilor, al cărei ton în comunicare era deschis, tolerant. 

5. Conducătorul

Prin excelență, curajos şi determinat, apreciază eficienţa, este conducător. Un exemplu relevant este Hillary Clinton, al cărei ton în comunicare este rafinat și diplomat.

6. Magicianul

Esența transformării, inspiraţiei şi motivaţiei este reprezentată de magician. Oprah este un exemplul perfect de brand magician, care a trecut prin experienţe transformaţionale, folosind un ton expansiv, care dă senzația de mișcare, claritate.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


7. Curajosul

Este un brand ce apreciază și manifestă puterea. Un exemplu tipic este Wonderwoman, iar tonul comunicării este motivational, direct și încrezător.

8. Distractivul

 tiparul celor apreciază viața și clipa în modul cel mai sincer, ocolește plictiseala şi adoră neobişnuitul în toate formele sale. Un exemplu de distractiv este pe Nikki Minaj, iar tonul acestui arhetip este entuziast, expresiv, cu un discurs presărat cu anectode.

9. Înțeleptul

Este în căutarea adevărului şi a surselor de informaţii, a studiilor, dovezilor, cifrelor, și este tiparul înțelept. Un exemplu tipic este personajul Hermione, din filmul Harry Potter. Tonul comunicării, specific acestui arhetip, este bazat pe fapte clare, documentate, exprimă inteligență.

10. Seducătorul

Apreciază latura estetică a serviciilor şi produselor, promovează branduri premium care ȋi vor face să arate atrăgător. Discutăm deci despre tiparul afectuos. Kim Kardashian este un exemplu de arhetip afectuos. În ce privește tonul comunicării, acesta este cuceritor, cald, presărat cu adjective.

11. Rebelul

Este în esență un spirit liber şi curajos, nonconformist şi revoluţionar. Exemplul cel mai concludent este Lady Gaga. Tonul comunicării acestui tip de brand este brut, pe alocuri brutal, dar onest.

12. Creatorul

Caută inovația și este expresia acesteia, aprecieză originalitatea, este așadar tiparul creator. Adele este un exemplu elocvent pentru arhetipul creator. Tonul vocii și comunicării acestui tip de brand este unic, descriptiv, bogat în metafore.

Există mai multe teste cu ajutorul cărora reușești să determine propriul tău tipar de brand sau pe cel al afacerii tale, unul dintre aceste teste îl găsești chiar pe website-ul meu www.brandalchemist.ro . Până data viitoare, m-aș bucura să ne împărtășești ce arhetip de brand întruchipezi.

Citește și:

Candidatul față-n față cu branding-ul personal: ce transmit conturile de social media 

Cum să exprimi succint și convingător cine ești și ce faci

Author(s)

  • Dana Lupșa

    antreprenoare, lector la Fundația Calea Victoriei

    Dana Lupșa predă de 18 ani discipline din sfera managementului, antreprenoriatului și comunicării la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor (Universitatea Transilvania din Brașov), are un doctorat în management și două masterate, dintre care unul în domeniul managementului și altul în domeniul imaginii. A format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri, a conceput și a implementat campanii de imagine, inclusiv pentru Camera de Comerț și Industrie din Brașov, are propria afacere de doi ani în domeniul comunicării și imaginii, a construit, în șase ani, brand-ul Asociației Happy Moms, care acum funcționează în șase orașe, realizând singură, timp de un an, toate activitățile executive și de management. În prezent, este și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul Cum poţi deveni un manager mai bun.