În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum sunt măsurate performanțele angajaților Arcadia.
– Care sunt valorile cele mai importante pentru Raluca Fiterman ca lider.


Thrive România: Care sunt calitățile unui bun lider care-l ajută să navigheze mai ușor prin aceste vremuri dificile pe care le traversăm?

Raluca Fiterman: După cum m-a învățat experiența de-a lungul timpului, cred că empatia este una dintre calitățile cele mai importante care ajută un lider să navigheze mai ușor prin vremurile dificile și să găsească soluțiile cele mai bune la provocările pe care le întâlnește.

La Arcadia – Spitale și Centre Medicale, tratăm omul, nu afecțiunea. Fiecare persoană are în spatele său o poveste pe care nu o cunoaștem, de aceea cred că, pentru a fi un lider bun în vremuri dificile, trebuie să fii atent la tot ceea ce se întâmplă în jurul tău și la felul cum te percep oamenii: pe tine și acțiunile tale.

Pe lângă empatie, răbdarea joacă și ea un rol foarte important. A avea răbdare, este, poate, atuul oamenilor care văd mai departe de rezultatele și creșterile generate rapid. Consider că este foarte important să avem răbdare cu toți cei alături de care lucrăm și să dăm dovadă de înțelegere și compasiune, deoarece tot ceea ce se întâmplă acum în jurul nostru este nou și fiecare dintre noi își creează propriile mecanisme de apărare în fața necunoscutului.

TR: Care sunt valorile cele mai importante pentru dumneavoastră, ca lider?

RF: Cred că valorile unui lider trebuie să se reflecte în organizația pe care o conduce. Atunci când un lider are foarte bine conturat un set de valori, atunci atât lui, cât și tuturor celor care fac parte din organizație le va fi ușor să identifice și să seteze corect obiectivele.

Astfel, empatia, învățarea continuă, pasiunea și inovația sunt valorile pe care le consider cele mai importante pentru mine și pe baza cărora am construit Arcadia – Spitale și Centre Medicale.

Prin empatie, tratăm pacienții cu respectul pe care-l merită, oferindu-le încrederea și susținerea de care au nevoie, iar prin învățare continuă dezvoltăm competențe și creștem echipe, având ca obiectiv excelența în actul medical, în beneficiul pacienților. La Arcadia, cu toții suntem pasionați de ceea ce facem și căutăm să ne dezvoltăm constant, să stabilim standarde în sistemul medical și să găsim soluții medicale personalizate. Și, nu în ultimul rând, ne concentrăm în permanență atenția pe pacient, pe echipă, pe dezvoltare și comunicare.

TR: Ce lider este un exemplu pentru dumneavostră? De ce?

RF: Eu cred că liderii sunt cei de la care putem să învățăm mereu. Trebuie doar să ne dorim acest lucru și să fim atenți la noi, la ei, și la tot ceea ce se întâmplă în general, fie că e vorba de experiențele prin care trecem, fie de oamenii pe care-i întâlnim.

Învăț în permanență, de la oamenii pe care-i am alături și din experiențele de zi cu zi. Pe lângă cărți de business, citesc cu interes cărți de psihologie organizațională, pentru că sunt foarte interesată de acest aspect. De exemplu, ma documentez foarte mult acum despre organizațiile inteligente emoțional – un concept dezvoltat de Daniel Goleman, alături de care am discutat pe acest subiect și care este, cu adevărat, un lider de urmat, pentru mine.

TR: Cum măsurați performanțele angajaților din compania dvs.?

RF: La Arcadia, performanțele angajaților noștri se măsoară în rezultatele pe care le obținem, la nivel de echipă, dar și individual, și care determină mulțumire profesională, creșteri organice și dezvoltare personală.

N-am fost niciodată adepta unei strategii de business bazată exclusiv pe generare de profit și creșteri financiare, ci, mai de grabă, am adoptat și promovat mereu un mod de lucru proactiv, în echipă, care se naște din pasiunea și interesul pentru ceea ce faci.

TR: Care este cea mai dificilă parte sau cea mai mare provocare a misiunii dumneavoastră de lider în compania pe care o conduceți?

RF: Cred că cea mai mare provocare a misiunii de lider în cadrul Arcadia este faptul că domeniul medical este într-o continuă schimbare, într-un ritm accelerat. Din punctul meu de vedere, este o cursă contra cronometru să fii la curent cu toate noutățile din sistemul medical din România și nu numai, și să reușești să le transpui în propria organizație.

În același timp, evoluția medicinei și a tehnologiei de ultimă generație reprezintă două puncte cheie din Arcadia și lucrăm în mod constant pentru a ne asigura că oferim toate serviciile de care pacienții noștri au nevoie. Văzut ca o provocare, acest standard pe care-l impunem la Arcadia, mă determină să fiu în mod constant atentă și rapidă atunci când identificăm noi direcții de dezvoltare pentru spitalele și centrele noastre medicale.

TR: Cum vă măsurați succesul ca lider?

RF: Pentru mine, contează foarte mult felul cum mă percepe întreaga echipă alături de care lucrez. Îmi place să cred că succesul în calitate de lider, pentru mine, se măsoară în felul cum angajații, partenerii și toți cei din jurul Arcadia se simt atunci când lucrează cu mine. Îmi doresc să fiu percepută drept o persoană alături de care se muncește ușor, și mereu încerc să-mi mențin mintea deschisă pentru ideile noi care pot aduce valoare adăugată echipei Arcadia.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Cred că succesul meu ca lider este direct proporțional cu energia pozitivă și atitudinea calmă și relaxată pe care le am atunci când oamenii vin către mine.

TR: Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ați luat în cariera dumneavoastră? Dar în calitate de lider?

RF: Pentru mine, deciziile dificile reprezintă un factor clarificator care-mi oferă șansa să înțeleg mai bine contextul în care mă aflu și pașii pe care trebuie să-i urmez. În carieră, mi-am conturat parcursul astfel încât să pot avea mai multe opțiuni de dezvoltare, în funcție de segmentul pe care doream să-l aprofundez. Acum mă bucur de deciziile pe care le-am luat și înțeleg că perioadele dificile au reprezentant, de fapt, o oportunitate de dezvoltare. Urmând această filozofie de viață, la baza strategiilor pe care le avem în vedere în dezvoltarea rețelei medicale Arcadia, deciziile sunt luate pe marginea nevoilor medicale ale pacienților. Aceasta este misiunea pe care ne-am asumat-o de la început și pe care o urmăm zilnic în activitatea noastră. În cadrul echipei, aplicăm cu succes teoria modelelor mentale, a supermodelelor, teorie care înlesnește scurtături în procesul decizional și care garantează relația decizie-rezultat mult mai rapid.

TR: Cum gestionați momentele în care trebuie să luați și să comunicați decizii nepopulare?

RF: Să comunici o decizie nepopulară poate părea, de cele mai multe ori, un lucru foarte dificil. Însă, din propria experiență, am învățat că ceea ce contează cu adevărat când comunici o astfel de hotărâre este încrederea pe care o ai în decizia respectivă și felul cum o prezinți celorlalți.

Deciziile sunt un atribut managerial și sunt luate fie individual, fie în echipă. La Arcadia, activitatea managerială se desfășoară în echipă, deoarece punem accent pe rezultatele obținute împreună, care aduc satisfacție la nivel colectiv.

De-a lungul timpului, am trecut prin momente în care am avut de comunicat decizii nepopulare, dar mereu am aplicat un model emoțional de comunicare care mi-a permis să plasez decizia ca o necesitate ce poate aduce schimbări pozitive pe termen lung, chiar dacă pe termen scurt par nepotrivite. Prin aplicarea modelului emoțional, liderul își asumă în mod curajos decizia respectivă și o expune ca fiind cea mai bună soluție pentru organizație în momentul respectiv. Mai devreme sau mai târziu, urmările acesteia vor fi evidente, iar ceilalți o vor putea aprecia ca fiind una potrivită sau nu.   

TR: Cum încurajați dezvoltarea personală a angajaților în compania pe care o conduceți?

RF: La Arcadia, punem accent nu doar pe felul cum pacienții noștri se simt atunci când trec pragul unei clinici sau spital, ci și pe modul cum angajații percep activitatea pe care o desfășoară, mediul de lucru în care petrec timp și oamenii pe care îi au alături. Așadar, le oferim colegilor noștri libertatea de a-și stabili interesele profesionale astfel încât acestea să se alinieze cu obiectivele personale pe care le au. În acest sens, căutăm să le oferim diferite contexte în cadrul cărora pot învăța și pot pune în aplicare principii care îi vor ajuta în conturarea stilului de viață pe care și-l doresc.

TR: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing-ul angajaților?

RF: La Arcadia, considerăm că starea de bine a angajaților noștri este o prioritate. Wellbeing-ul este un concept complex pe care-l întâlnim într-un anumit context: acasă, la serviciu, la școală sau în comunitatea din care facem parte. De aceea, încercăm să le oferim tuturor colegilor noștri oportunități în urma cărora să experimenteze această stare. De exemplu, organizăm evenimente de dezvoltare personală și profesională prin intermediul cărora aceștia pot învăța informații relevante despre cum pot avea un echilibru între viață personală și muncă, despre identitatea organizațională, despre anticiparea și rezolvarea problemelor, sau tehnici de reziliență în fața schimbărilor neprevăzute.

Investim continuu în wellbeing-ul angajaților, având în vedere nevoile acestora de a se simți în siguranță, de a fi respectați și de a avea autonomie. Ne dorim ca Rețeaua Medicală Arcadia să fie un loc în care colegii noștri să se regăsească în cultura organizațională și să muncească cu plăcere pentru obiective și rezultate comune, nu doar individuale.

Cu o experiență bogată în business în domeniul medical, Raluca Fiterman a absolvit masteratul în Managementul sănătății din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, a urmat cursurile de „Business Sustainability Management” de la Universitatea Cambridge și „Artificial Intelligence: Implications for Business Strategy”, oferit de MIT Sloan School of Management. În cadrul Arcadia, unde ocupă postul de CEO, Raluca lucrează pentru a transforma rețeaua medicală într-un loc în care pacienții sunt tratați cu empatia, respectul și grija pe care le merită.

Citește și:

Crina Ilie, EMEA HR Leader Genpact: ”Putem avea totul în viață, dar nu în același timp”

Judith Kis, Director de Resurse Umane și Logistică Groupama: ”Echipa noastră e formată din oameni reali, cu atuuri, dar și cu imperfecțiuni”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!