În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să gestionezi două joburi, în paralel.
– Ce este echilibrul muncă/viață.


În tinerețe, în speranța de a avansa cât mai repede în plan profesional, ești dispus să accepți un volum foarte mare de muncă. Și sunt experți care îți pot oferi sfaturi care să te ajute să gestionezi volume mari de muncă. Pe măsură ce locurile de muncă devin din ce în ce mai competitive, ca urmare a transformării așteptărilor legate de carieră, nu e ceva ieșit din comun să auzi despre oameni care, după încheierea programului la birou, să își ia ceva în plus de lucru. 

A-ți lua ”ceva în plus de lucru” a devenit o practică încă și mai banală în ultima vreme, de când lucrăm de acasă. În plus, în ultimii ani companiile s-au confruntat cu restrângeri bugetare și asta a făcut ca specializarea angajaților și investirea în viitorul lor să fie mult mai dificilă. Și o altă consecință este tendința tinerilor angajați de a se preocupa intens de lărgirea ariei de competență profesională, în speranța de a accesa o poziție superioară. 

În trecut, una dintre așteptările celor care semnau un contract pentru un nou job era aceea de a primi training, astfel încât să poată avansa în ierarhie. Însă această practică nu mai este deloc atât de des întâlnită. În ultimii 20 de ani, ideea de a rămâne angajatul unei companii timp de 20 de ani și-a pierdut din popularitate. Adeseori, oamenii recurg la un al doilea job în paralel cu cel principal și la antreprenoriat, în speranța de a-și îmbogăți CV-ul, de a-și urma pasiunile sau, pur și simplu, de a face rost de un ban în plus.

Trebuie să știi de unde să începi 

Așadar, ce ar trebui să știe cineva înainte de a-și lua responsabilitatea unui al doilea job? La început, lumea din jur are tendința să nu îți ia în serios job-ul secundar și uneori, asta se întâmplă dintr-un motiv. 

Adeseori, cei care se apucă de o activitate secundară o abandonează la scurt timp. Până să ajungi să stăpânești arta de a duce la bun sfârșit proiectele treci prin multe încercări și asta este tocmai ceea ce îi descurajează pe cei tineri din a se implica în prea multe activități. În schimb, este foarte important să termini lucrurile de care te-ai apucat! Experiența este cea care îți va da reputația de care ai nevoie pentru ca cei din jurul tău să îți perceapă activitatea secundară ca pe o muncă în toată puterea cuvântului și nu ca pe un hobby. 

E important să petreci o perioadă considerabilă de timp în activitatea principală, înainte de a te extinde către alte domenii, precum consultanța sau realizarea de podcast-uri, pentru că doar astfel vei avea credibilitate pe termen lung. Așadar, primul pas este acela de a căpăta experiență într-un singur domeniu! Aceasta este o etapă fundamentală, pentru că, doar parcurgând-o construiești o bază solidă și o reputație care să te recomande!

Asigură-te că noua activitate îți este utilă în dezvoltarea carierei principale

Atunci când te apuci de o activitate secundară, e întotdeauna o idee bună să alegi una care să vină în continuarea carierei principale și a obiectivelor tale pe termen lung, fie că asta presupune dezvoltarea unei noi abilități sau un demers artistic. 

Chiar și atunci când singurul motiv al începerii unei activități secundare este cel de ordin financiar, există o grămadă de moduri în care poți câștiga banii suplimentari de care ai nevoie. Așa că merită din plin să alegi o activitate care să îți fie utilă și în dezvoltarea carierei principale.

Lucrând mai mult, implicit nu îți mai rămâne prea mult timp pentru a te ocupa de alte lucruri, precum hobby-urile tale sau, chiar că nu vei mai avea prea mult timp liber, care să te facă să simți că lucrurile din viața ta funcționează într-un echilibru.

Așadar, ar fi de preferat ca cel de-al doilea job să fie într-un domeniu care să îți facă foarte mare plăcere. Pentru că nu vei mai avea când să faci și alte lucruri, să fie clar! Și nu ai vrea să te trezești într-o zi simțind că viața ta este o continuă corvoadă.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Evită situațiile complicate

Se numește normă suplimentară. Uneori, combinând două job-uri te poți trezi în situații delicate, din punct de vedere legal. Ținând cont de asta, probabil că este o idee bună să îi spui șefului tău că, pe lângă job-ul principal, mai ești implicat și în alte proiecte. 

E foarte important să înțelegi că atunci când semnezi un contract de angajare cu o companie, devii proprietatea intelectuală a celor care te angajează. Din acest motiv, trebuie să te asiguri că nu folosești informații sau strategii dintr-un job în folosul celuilalt!

Nu trebuie să folosești materialele ce țin de job-ul principal în activitatea de la cel de-al doilea. Nu trebuie să pleci de la primul job luând cu tine proprietăți intelectuale, pentru a-l începe pe celălalt. 

E esențial ca activitatea secundară să nu îți afecteze performanța din job-ul principal! Din punct de vedere managerial, e foarte ușor de observat că un angajat nu se implică suficient în munca sa din cauza unor preocupări exterioare acesteia. Uneori, aproape că simți când oamenii trag să scape mai repede de serviciu pentru a se putea preocupa de altceva. 

“Nu vei fi niciodată pe deplin mulțumit de munca ta până ce nu vei fi mulțumit de viața ta.” Heather Schuck

Găsirea echilibrului este esențială

Pentru a-ți da seama cum ai putea face loc unui job suplimentar în viața ta, e necesar să îți examinezi cu atenție programul actual lucru. 

Adevărul este că sunt destul de mulți cei care, la locul de muncă, mai mult ”își fac de lucru”, adică stau la birou fără să facă ceva cu adevărat productiv! Când îți propui să evaluezi cam cât timp ți-ai putea permite să îți ocupi cu cel de-al doilea job trebuie, în primul rând, să-ți dai seama cât timp îți ia, în realitate, îndeplinirea sarcinilor ce țin de jobul principal. 

Observând timpii morți de la birou și înlocuindu-i în mod strategic strategic cu o activitate ce ține de celălalt angajament îți vei îmbunătăți productivitatea în ambele job-uri și îți vei folosi la maximum timpul disponibil. Vei constata că ești plin de energie în amândouă, în moduri care nu diminuează productivitatea în ceea ce privește job-ul de bază, rezolvând, în paralel și cerințele celui secundar. 

Organizarea este cheia succesului

Pentru a preveni burnout-ul și a face față stresului suplimentar, e evident că este necesar să planifici totul cât mai din timp. E absolut vital să-ți dai un termen limită până la care să te decizi dacă renunți, fie la job-ul de bază, fie la cel suplimentar! Trebuie să existe un perioadă de timp la finalul căreia să poți simți că ai avut succes în obținerea poziției la care ai aspirat. 

“Cheia succesului nu este prioritizarea activităților din program, ci programarea priorităților.” Stephen Covey 

Pentru că, în realitate, nici nu există un echilibru între muncă și viață – este vorba despre viață, pur și simplu. Iar echilibrul este ceva ce trebuie să existe în interiorul tău.

Citește și:

Cum păstrezi echilibrul între carieră și viața personală?

8 lucruri pe care să le faci după 8 seara. Dacă vrei să ai succes!

Author(s)

  • Trishna Patnaik un MBA în Marketing, ca pregătire profesională, însă este artist de vocație. Autodidact în domeniul artei, Trishna locuiește în Mumbai și activează ca artist de peste 14 ani. După o carieră în mai multe corporații cu nume sonore și-a dat seama că visează să facă lucruri care să simtă că îi dau mai mult sens. Așadar, și-a găsit adevărata chemare și vocație în pictură. Trishna este, în prezent, pictor profesionist full-time și își urmează din plin pasiunea pentru a crea și a explora, ține workshop-uri de pictură prin diferite locații din Mumbai sau alte orașe mari din India și este fascinată de arta scrisului.