În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să identifici stilul preferat de comunicare al colegilor tăi și cum să le vorbești ”pe limba lor”.
– De ce nu e indicat să vorbești despre emoții cu colegii de muncă.


Avem sau n-avem chimie? Și dacă n-avem, de unde facem rost? Munca de acasă a scos la iveală multe scurtcircuite în comunicare, și-a amplificat tensiunile care existau pre-pandemie. Iar dacă înainte ne mai conectăm la nivel uman în jurul chicinetei sau la coadă la prânz, în era camerelor mai des oprite decât pornite devine presant să ne ajustăm stilul de comunicare ca să începem să vorbim mai mult unii cu alții decât unii la alții.

Află cum să identifici stilul preferat de comunicare al colegilor tăi și cum să le vorbești pentru ca ei să înțeleagă mai repede ce vrei să le spui.

Cum diferă oamenii între ei și de ce ne-ar interesa asta la muncă?

”Îmi e foarte greu să lucrez cu Marius. Parcă am fi în armată: mailuri de 2-3 cuvinte din care toate sunt comenzi, n-are mai niciodată răbdare să dezbatem și să analizăm înainte de a trece la acțiune și dacă mă duc să-i cer ceva mereu plec cu o listă de lucruri pe care trebuie să le fac tot eu…”

“Cu Matei orice ședință pare o inchiziție – sau un interogatoriu în cel mai fericit caz… Și după ce că pune atâtea întrebări, tot n-are încredere în mine nici să pun o virgulă într-un mail…”.

“Cred că Ioana și-a ratat cariera: ar fi fost mai potrivită ca educatoare, să le vorbească celor mici cu diminutive și să se asigure că se simt bine. Eu una nu mă simt confortabil când mă întreabă cum mă simt și ce-am făcut în weekend”. 

“E greu să ai rezultate când unii n-au chef de muncă. Spre exemplu, Silvia: parcă e tot timpul pusă numai pe glume și nu-și dă seama sau nu-i pasă că avem o treabă de făcut”.

Îți sună cunoscut?

Oamenii se uită la lume prin filtre diferite, filtre care influențează atât cum comunică și lucrează, cât și ce-i motivează și cum se comportă când nu mai au “baterie”. Și poate că relațiile ar fi mai simple dacă am avea cu toții un manual de “utilizare” și comunicare afișat la vedere, în poza de profil sau în semnătura din mail. Vestea bună e că, devenind atenți și curioși le ceilalți, ne putem da seama cum să le vorbim ca să ne înțeleagă mai ușor și mai repede. Ceea ce ne va ajuta să avem relații mai bune și să consumăm mai puțină energie, sau chiar să primim energie pozitivă de la alții, pentru a ne face treaba și pentru a ne simți și mulțumiți de asta.

“Păi și de ce să fac tot eu eforturi ca să mă fac înțeles? Cei din jur de ce nu-și dau interesul?”, te-ai putea întreba. Sigur că totul ar merge ca uns dacă toată lumea și-ar adapta stilul de comunicare la interlocutori. Dar a ne condiționa activitatea (și relațiile) de ceva ce nu putem controla e la fel de eficient ca a merge la un prânz cu bufet suedez și a aștepta la masă să vină cineva să ne ia comanda. S-ar putea ca nimeni să nu se ofere sau să vrea să ne aducă ceva de la bufet: cu ce ne-ar ajuta să rămânem flămânzi dar demni în așteptarea noastră? Așa că hai să ne concentrăm pe ce putem noi face pentru a ne fluidiza comunicarea cu colegii și a dezvolta acea “chimie”, care pare a fi ingredientul secret în echipele de succes.

Ce-i de făcut?

Conform instrumentarului Process Communication Model (PCM)®, cu toții avem capacitatea de a folosi o varietate de stiluri de comunicare, dar fiecare persoană are un stil preferat, pe care-l folosește mai mult decât pe celelalte. Contextul în care ne aflăm și persoanele cu care interacționăm își pun și ele amprenta asupra stilului pe care alegem să-l folosim. Pentru a afla cum să ne facem mai ușor înțeleși de ceilalți, avem nevoie să ascultăm cu atenție cum se exprimă ei natural, atunci când nu sunt condiționați de context.

Stilul computer

Persoanele care preferă acest stil pun multe întrebări, cerând informații sau păreri. Mergem drept la țintă cu ei când le cerem informații, îi rugăm să ne explice lucruri sau le cerem părerea și subliniem elementele valoroase din punctul lor de vedere.

Atenție: Dacă le adresăm întrebări închise, nu câștigăm mare lucru, pentru că nu le invităm capacitatea de a gândi și/ sau nu le dăm ocazia să-și expună punctul de vedere. Riscăm să fim percepuți drept rigizi și neinteresați de ideilor sau părerile lor.

Do (exemple)Don’t
“Ce idei ai ca să scurtăm perioada de procesare a solicitărilor de la Vânzări?”
“Cum am putea optimiza procesul de obținere de la feedback de la clienți?”
“Care crezi că ar fi impactul, dacă am externaliza o parte din atribuții unui subcontractor?”
“Cum ți se pare propunerea cu care au venit cei de la IT?”.
Nu îi aborda directiv, creează spațiu pentru dezbatere și explorare.
Nu le spune cum să facă un task, întreabă-i cum se gândesc/ cum cred că ar fi bine să fie făcut.
Când le dai feedback negativ, nu diseca ce s-a întâmplat sau nu. Întreabă-i ce se gândesc să facă diferit data viitoare.
Nu ambala mesajul în emoții și glume. Fii specific și invită-i să căutați/ caute soluții.

Stilul cald

Pentru oamenii care pun cel mai mare preț pe relații, comunicarea presupune exprimarea propriilor emoții și stabilirea unei conexiuni mai profunde cu cei din jur, chiar și la muncă. Fiind persoane sensibile și calde, cu o intuiție puternică, ei sunt preocupați să conserve armonia. Ne putem conecta mai ușor cu ei dacă ne alocăm timp pentru a dezvolta relația dincolo de sfera profesională.

Atenție: Dacă nu ne-am acordat timp să construim relația și începem dintr-o dată să le vorbim despre emoțiile noastre sau le cerem să vorbească despre ale lor, sunt șanse să ne perceapă drept intruzivi sau chiar falși. S-ar putea să nu ne spună asta, ca să nu “ne supere”, dar vor rămâne totuși rezervați în ceea ce ne privește.

Do (exemple)Don’t
“Cum mai ești?” 
“Mă bucur că ne-am văzut” “Sunt îngrijorat că se acumulează prea multe sarcini pentru echipa mea”
“Îmi pasă de atmosfera din echipă”.
Nu îi aborda directiv și nu sări direct în subiect; conectează-te cu ei întâi la nivel uman.
Nu te rezuma la a discuta despre acțiuni și rezultate, explorează cum se simt cu munca pe care o au de făcut, cu colegii etc.
Nu te menține doar în sfera profesională; atât cât este ok și pentru tine, împărtășește despre tine și fii curios să-i cunoști mai bine și pe ei.

Stilul director

Pentru alte două tipuri de personalitate, calea cea mai scurtă de la idee la acțiune este adresarea imperativă, dar neamenințătoare, non-critică. Această abordare poate fi percepută drept “dură, seacă, rece” de persoanele care și-au dezvoltat mai puțin acest stil de comunicare.

Ca să ne înțelegem mai ușor, e important să ne fie clar ce vrem de la ei și să le cerem direct.

Atenție: Este important să subliniem acțiunea și rezultatul pe care ni-l dorim, menționând și “ce le iese lor”, dacă se implică în ce le cerem să facă.

Do (exemple)Don’t
“Dă-mi pe mail concluziile ca să ne putem apuca cu toții de treabă”
“Spune-mi cine a preluat sarcina ca să nu te mai rețin pe tine acum”
“Explică-i lui X primii trei pași ca să te degreveze de partea asta”
“Spune-mi două variante pe care le-ai vedea pentru proiectul ăsta, având în vedere aceste trei constrângeri, până mâine la 12”.
Nu te aștepta să aibă prea multă răbdare pentru ședințe și dezbateri lungi, invită-i clar să contribuie cu ce ai nevoie de la ei și spune-le până când îți trebuie. 
Nu-i aborda emoțional, pentru că s-ar putea să se “sustragă” sau să fie confuzi cu privire la ce ai nevoie de la ei; fii specific!

Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Stilul jucăuș

Există persoane care parcă sunt puse pe șotii tot timpul și găsesc mereu un mod de a îmbina “utilul cu plăcutul”. Sunt persoane creative și expresive, a căror față “vorbește” de multe ori până să apuce să rostească vreun cuvânt. Reacțiile lor pot declanșa reticență și teama că “dacă glumesc atâta, de muncit când mai muncesc?!”. Pentru ei cele două nu se exclud, ba din contră, și e mult mai eficient să-i abordăm informal decât să consumăm energie să remediem scurtcircuitele în comunicare.

Atenție: ajută mult să ținem cont de faptul că ei sunt cei mai eficienți când lucrează în echipă și se pot adapta ușor la alternarea taskurilor dintre cele mai diverse. Sarcinile solitare, monotone și pe durate lungi de timp nu li se potrivesc prea bine.

Do (exemple)Don’t
“Ce tare/ cool/ wow e prezentarea pe care ai făcut-o!”
“Hai să mai băgăm o fisă la raportul ăla, sunt niște cifre rătăcite pe acolo”
“Dacă organizezi și reuniunea asta cu cei de la Vânzări, o să fii ca Jon Snow când s-a aliat cu Danny”
Nu le spune pas cu pas ce și cum să facă, nu încerca să ai controlul asupra felului în care ei își fac treaba; asigură-te că au înțeles ce au de făcut (într-un stil informal) și că sunt conștienți de consecințe dacă nu-și fac treaba și dă-le spațiu de manifestare.
Nu încerca să “nivelezi” abordarea privind modul de lucru, permite-le să se manifeste diferit (în limitele impuse de regulile cunoscute).

De unde să încep?

  1. Observă-te cu atenție. Care este stilul tău preferat de comunicare? Cui ar ajuta să-i spui mai clar cum ai nevoie să comunice cu tine ca să comunicați mai bine?
  2. Ascultă cu atenție. Care este stilul de comunicare preferat ale persoanei? 
  3. Odată ce ți-ai formulat o primă ipoteză, testeaz-o. Adică vorbește-i pe limba ei și observă cu atenție ce se schimbă. Nu aștepta să ai “toată informația” sau ipoteza perfectă. Cât timp aștepți, riști să se adâncească și mai tare prăpastia dintre voi.
  4. Ocupă-te de tine și încarcă-ți bateriile. Ajustarea stilului de comunicare consumă energie și, dacă n-ai grijă, o să te trezești judecându-l pe celălalt sau blamându-te pe tine.
  5. Fă-ți o hartă a relațiilor în care să inventariezi ce stil de comunicare preferă oamenii cu care interacționezi cel mai mult. (Găsești aici un model). Pregătindu-te în avans pentru întâlnirile cu persoanele care preferă un stil de comunicare diferit: vei vedea că nu e atât de greu pe cât ți-ai închipuit! Tot repetând abordarea, vei dezvolta o mult mai mare flexibilitate. Dacă ești project manager, are cu atât mai mult sens să faci acest inventar al fiecărei echipe de proiect, pentru a evita scurtcircuite, conflicte și întârzieri pe parcurs.

Comunicarea (și chimia) se întâmplă atunci când ambele părți dintr-o conversație sunt acordate pe aceeași frecvență. Dacă nu ascultăm (ca să înțelegem), ci doar tăcem din politețe, până termină interlocutorul de vorbit, vom ajunge să consumăm din ce în ce mai multă energie și vom fi din ce în ce mai frustrați că nu obținem ce avem nevoie. Curiozitatea de a-l asculta pe celălalt este calea cea mai simplă pentru a-l putea și vedea și înțelege.

Iar dacă vrei să afli mai multe despre tine, să-i înțelegi pe oamenii din echipa ta și să vă calibrați modul de lucru, participați împreună la întregul curs PCM. Mai multe detalii despre model găsești aici.

Citește și:

Cele 9 chei ale lucrului în echipă

Oferă feedback empatic și constructiv

Author(s)

  • Andreea Rotaru

    facilitator, senior trainer&coach

    Andreea Rotaru inspiră curiozitate și acțiune pentru clienți dornici să se cunoască pe sine și să dezvolte relații sănătoase@work and @home. Ea creează călătorii holistice de învățare care vizează planurile: mental, fizic, emoțional și spiritual, crescând astfel eficiența programelor de dezvoltare. Certificări și arii de expertiză: Comunicare, Leadership și Teambuilding (Trainer certificat Process Communication Model), Inteligență Emoțională (Trainer certificat Emotional Assertiveness) , Coaching (Erickson Coaching, Dezvoltare Perceptivă), Discurs Public și Prezentări, Programe Dale Carnegie. Tipuri de programe: comunicare, asertivitate, conflict management, leadership, feedback și feedforward, inteligență emoțională, competențe de coaching, prezentări și discurs public, stress management și team coaching. [email protected] www.andreearotaru.ro