În următoarele 7 minute vei afla:

– Cum să fii alături de copil când descoperă mediul online.
– Care sunt semnele că un copil stă prea mult cu ochii-n ecrane. 


Tehnologia poate fi o capcană, dar și un instrument util de învățare pentru copii 

Controversa cu privire la influența ecranelor asupra dezvoltării copiilor este veche de aproape 20 de ani. Însă, odată cu trecerea timpului, oportunitățile oferite de tehnologie s-au înmulțit și s-au rafinat. La fel s-a întâmplat și cu rezistența celor care susțin că ecranele nu-și au locul în viața copiilor. Totuși, ca părinte, dar și în calitate de antreprenor în educație și facilitator de conținut educațional pentru dascăli și familii, consider că e util să nuanțăm rolul și impactul instrumentelor tehnologice în viața copiilor noștri, fie că sunt folosite acasă, la grădiniță sau la școală. 

Momentul, durata și felul în care alegi să folosești instrumentele digitale în rutina copilului reprezintă opțiuni personale, așa că nu trebuie să fii întru totul de acord cu mine. Nici măcar Organizația Mondială a Sănătății și Academia Americană de Pediatrie nu au reușit să-și sincronizeze discursul. AAP recomandă un maxim de două ore de expunere pentru copiii preșcolari, semnalând, deopotrivă, că acest prag este deseori și flagrant depășit în familiile americane, în timp ce OMS vorbește de un maxim de o oră de expunere și subliniază: cu cât mai puțin, cu atât mai bine. Ambele atrag atenția, însă, asupra importanței conținutului la care sunt expuși copiii, a adecvării la vârsta și momentul de dezvoltare al acestora.

Nu susțin folosirea tabletelor și a aplicațiilor ca substitut pentru joaca și socializarea în contexte reale, autentice, cu copiii și, cu atât mai puțin, în detrimentul timpului petrecut în aer liber. După cum știm cu toții, jocul individual și imaginativ are o importanță vitală în dezvoltarea preșcolarilor și a micilor școlari. Totuși, utilizarea la scară atât de largă a dispozitivelor digitale, astăzi, face ca ele să pătrundă și în viața celor mici, mai devreme sau mai târziu. Acest lucru se întâmplă deseori prin observarea unui frate mai mare care le folosește sau chiar a părintelui, pe care copilul îl surprinde absorbit de ecran, experimentând diverse emoții.  

Dispozitivele digitale și aplicațiile sunt un instrument bun de consolidare a informațiilor și a deprinderilor pe care copiii le obțin din alte medii, cum ar fi grădinița, școala, joaca individuală sau observarea activă pe parcursul zilei. Ele oferă cel mai bun rezultat atunci când sunt folosite în complementaritate cu alte activități realizate în afara ecranelor, pentru că aduc plus valoare unei teme pentru care copilul manifestă deja interes. Mai mult decât acces la informații, aplicațiile pot oferi și un mediu interactiv pentru stimularea diverselor arii de dezvoltare – gândirea logico-matematică, limbajul și abilitățile de expresie, motricitatea fină și aptitudinile artistice, recunoașterea emoțiilor și adaptarea la circumstanțe sociale. Folosite corespunzător, aplicațiile și jocurile pentru copii pot maximiza capacitatea de concentrare și îi ajută pe copii să urmărească mai bine etapele unui proces, mai degrabă decât rezultatul. 

Cum integrăm sănătos tehnologia în viața copilului de grădiniță și a școlarului mic 

Cu niște recomandări internaționale destul de relaxate în această privință, fiecare familie poate alege momentul și forma în care introduce dispozitive digitale și aplicații în viața copilului. Există aplicații promovate ca fiind potrivite de la 1,5-2 ani și cred că am văzut cu toții copii atât de mici care stau pe telefon. Ca răspuns la această realitate, cred că e mai important să ne concentrăm asupra a ceea ce consumă online, decât să încercăm să negăm o practică existentă. Să nu uităm, totuși, că fereastra de oportunitate pentru dezvoltarea vederii este deschisă până la 2 ani, astfel că ar trebui să evităm expunerea copiilor la ecrane până la această vârstă. 

Dacă vrem ca relația copilului cu dispozitivele să fie una sănătoasă de la început, trebuie să creăm contextul ca expunerea să se desfășoare în cele mai bune condiții. Copiii să fie însoțiți în experiența în fața ecranului de un adult, care să-i ajute să înțeleagă ce se întâmplă și care este rolul lor, dacă vorbim de un joc. 

Lăsați singuri, copiii au tendința să zapeze prin aplicații, deci concentrarea pentru o perioadă mai lungă de timp trebuie deprinsă tot de la un adult. Copiii trebuie să fie odihniți când vizualizează conținut online, să nu fie frustrați, plictisiți, iar părinții să nu folosească tableta sau telefonul ca pe un mod de distracție de la o emoție neconsumată. Când îi așezăm în fața unui ecran, e bine ca cei mici să înțeleagă de la început durata acestei experiențe. Cum copiii nu au o noțiune a timpului clară, e rolul nostru să le explicăm de la început pentru cât timp pot sta pe tabletă sau pe telefon. Cu cinci minute înainte să închidem dispozitivul, e bine să le amintim că timpul se încheie și, când a sosit momentul, chiar îl închidem. Pe măsură ce cresc, copiii pot fi încurajați să-și închidă singuri aplicația la momentul potrivit, încurajând astfel și capacitatea de control și reziliența la frustrare. 

După ce și-au încheiat activitatea pe dispozitiv, e important să discutăm cu copiii și să întelegem ce le-a plăcut, ce au învățat, dacă e ceva ce li s-a părut dificil și ce ar putea face mai bine. În felul acesta, le dăm sentimentul că ceea ce fac este important și îi învățăm să se concentreze asupra procesului, mai mult decât asupra rezultatului. 

Tot în spiritul consolidării unor practici sănătoase de consum media pe termen lung, e recomandat ca micuții să aibă intervale precise fără ecrane – dimineața, când se trezesc, la masă ori la culcare – dar și zone fără ecrane, cum ar fi dormitorul. Copiii nu ar trebui să doarmă cu dispozitive în dormitoare, fie ele televizoare, laptop-uri sau smartphone-uri. 

Cum putem controla ce consumă copilul online 

Pentru o bună adaptare a conținutului online la interesele și la momentul de dezvoltare a copilului, e recomandat să ne sfătuim cu educatoarele sau cu învățătoarea și să încercăm să armonizăm ceea ce învață la grădiniță sau la școală cu ceea ce consolidam acasă. Dascălii pot chiar să pună la dispoziția familiei resurse pe care să le vizualizeze acasă, împreună cu părinții. Ca și în celelalte aspecte ale vieții lor, copiii au nevoie de o rutină. Fiecare zi poate fi asociată unui tip de joc sau aplicație și stimulării unei anumite arii de dezvoltare. Cu un program previzibil, copiii vor colabora mai ușor și vor învăța mai repede. 

În mod ideal, dispozitivul de pe care se conectează copilul ar fi bine să fie unul dedicat acestei activități, să aibă descărcate doar acele aplicații și resurse pe care le-am verificat și la care i-am permis accesul și să aibă activate filtre de control parental. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Cum îți faci o idee dacă tehnologia este de folos sau suprasolicită copilul 

Mai întâi, te uiți la emoțiile pe care le experimentează cel mic în fața tabletei și când se încheie timpul de expunere. Pe termen mediu și lung, evaluezi progresul, fie el cognitiv, emoțional, de motricitate fină etc. 

E bine să reevaluezi relația copilului cu ecranele dacă realizezi că acesta le vede ca pe o formă de evitare a lumii reale și a interacțiunilor autentice. Când copilul demonstrează interes limitat pentru orice altceva in afara device-ului, nu se angajează în joacă independentă sau împreună cu alți copii, trebuie să intervii. Dacă realizezi că nu ai un control riguros al timpului de expunere și al conținutului la care este expus copilul, de asemenea, e bine să regândești modul în care interacționează cu tehnologia. 

Cum te asiguri că învață ceva copilul când stă pe calculator

Cel mai eficient mod de a te asigura că cei mici profită la maxim de timpul în fața ecranelor este să parcurgi activitățile alături de ei, mai ales la început. Informează-te, alege acele jocuri și aplicații pe care le-ai testat și pe care le consideri potrivite vârstei și nivelului lor de dezvoltare cognitivă și apoi asigură-te că le-au înțeles și că le folosesc corespunzător. Pe parcurs, te poți retrage din jocul lor, rezumându-te la a discuta la final despre experiența pe care au avut-o. Ce le-a plăcut, ce li s-a părut dificil, ce altceva ar fi curioși să încerce. 

Este din ce în ce mai greu pentru părinți să țină pasul cu consumul online al copiilor, mai ales acum, când multe dintre activitățile zilei se desfășoară acasă – serviciu, școală, grădiniță și multe altele. În același timp, nu este constructiv să lăsăm copilul în fața unui ecran pentru o oră sau mai mult, doar de dragul de a-l „neutraliza” și de a câștiga timp pentru alte treburi. Dacă vrem cu adevărat să beneficieze de pe urma timpului petrecut pe dispozitive, trebuie să fim prezenți și să le oferim sprijin și feedback în aceeași măsură în care o facem și în cazul activităților offline. 

Cum ajută tehnologia dascălii și părinții să colaboreze eficient

În educația timpurie și cea primară, tehnologia mai are două roluri importante. Pe de o parte, simplifică activitățile administrative și le lasă dascălilor mai mult timp pentru pregătirea conținutului educațional. Pe de altă parte, facilitează conectarea și colaborarea cu familia, ca principal vector în educația copiilor. Este extrem de important ca educatoarea și învățătoarea să facă echipă cu familia, pentru că, prin parteneriat se valorifică cele mai frumoase oportunități de creștere și de dezvoltare a copiilor, într-o etapă în care se așază chiar temelia educației lor. Pentru că e greu să vorbești cu fiecare părinte în parte, în fiecare zi, o soluție de comunicare și management pentru educație te poate ajuta să transmiți, rapid și eficient, o multitudine de informații și resurse.  

Ce înseamnă, de fapt, colaborarea grădiniței sau a școlii cu familia? Înseamnă o comunicare strânsă și eficientă, care să vizeze modul cum se simte copilul, cum participă la activități, dacă întâmpină dificultăți. Pentru părinte, este o oglindă a activității copilului, menită să-i arate nu doar ce face la grădiniță, ci și căror arii de dezvoltare îi este dedicată fiecare activitate în parte. Este o șansă de a participa activ la educația celor mici, într-o etapă în care ferestrele lor de oportunitate sunt larg deschise. 

Cred cu tărie că cele mai multe dintre provocările cu care educația se confruntă astăzi – rata mare a analfabetismului funcțional, rata mare de părăsire timpurie a educației, rata mică de promovare a examenului de bacalaureat – pot fi remediate printr-o implicare mai bună a familiei în educația timpurie și cea primară, implicare pe care tehnologia o înlesnește, atât prin instrumentele de comunicare pe care le oferă, cât și prin multitudinea și varietatea conținutului interactiv disponibil. 

Citește și:

Ce înseamnă să fii un ”părinte prezent” și de ce este asta atât de important?

Cum ne învățăm copiii să-și comunice corect nevoile

Author(s)

  • Evelina Necula

    co-fondatoarea Kinderpedia

    Evelina Necula este mamă, antreprenor în educație, specialist în comunicare și co-fondatoare Kinderpedia, soluția de comunicare și management pentru educație dezvoltată în România. În ultimii 7 ani, a fost implicată în cercetări, proiecte pilot și campanii de comunicare dedicate educației timpurii. În 2019, a lansat seria de evenimente Gradinița 2.0, cu scopul de a promova implicarea parinților în educație în perioada timpurie și folosirea tehnologiei drept canal de comunicare și mijloc de colaborare între gradiniță și familie. În 2020, imediat dupa închiderea școlilor, Evelina a inițiat, alături de Kinderpedia, campania #EducațieConectată, al cărei rol a fost acela de conștientizare a nevoii copiilor de conectare la colectivul lor de la gradiniță și la educatoare, ca sursă de încredere și echilibru emoțional. În septembrie 2020, Educație Conectată a devenit umbrela sub care se desfașoară o serie de conferințe dedicate transformării educației, ce reunesc specialiști și lideri din domeniul educației, reprezentați ai mediului academic, profesori dedicați și părinți inspirați. Absolventă a Open University Business School, Evelina are peste 15 ani experiență în domeniul marketingului și al comunicării.