În așteptarea Smart Work Conference, unde wellbeing-ul va fi una dintre principalele teme abordate, HR Club și Thrive Global România au organizat miercurea trecută o masă rotundă virtuală, pe tema De la burnout la wellbeing în organizații, discuția fiind moderată din partea Thrive Global România de Georgeta Dendrino, Head of Corporate Business, și Andra Pintican, facilitator Thrive Global România și fondatoarea Școlii de PR. La întâlnire a mai participat și Andreas Vouros, Manager Thrive Global Europa Centrală și de Est.  

A doua pandemie: burnout, stres și epuizare 

Cu toții știm că ultimul an și jumătate a creat modificări fundamentale la nivelul modului în care muncim și ne raportăm la muncă: de la munca la distanță și întâlnirile pe Zoom până la dispariția unor afaceri și apariția sau dezvoltarea altora. 

Însă, în paralel cu aceste transformări, angajații, dar și managerii s-au confruntat și cu alte provocări: „Comunicarea virtuală, ca să nu vorbim de experiența unei crize, îi face pe oameni mai negativi, mai distrași, mai puțin dispuși să coopereze cu ceilalți și să împărtășească informații utile, mai puțin încrezători și mai puțin deschiși să asculte idei noi”, scriu Daniel Levin și Terri Kurtzberg, profesori de management la Rutgers Business School. Un sondaj intern, recent realizat de Microsoft, a constatat că numărul angajaților care se simt conectați a scăzut de la 91% în aprilie 2020, până la 71% până în februarie 2021.

Așa că nu e deloc exagerat să vorbim de existența în paralel a unei alte pandemii, una a epuizării și a burnout-ului. Un studiu efectuat în opt țări (China, Spania, Italia, Iran, SUA, Turcia, Nepal și Danemarca) și citat în Guide for Well-Being at Work arată că anul trecut, în timpul pandemiei, starea de bine a angajaților a scăzut dramatic, iar cifrele vorbesc de la sine:

  • Anxietatea a crescut de la 6,33% înaintea pandemiei la 50,9%.
  • Depresia a crescut de la 14,6% la 48,3%.
  • Sindromul post-traumatic a crescut de la 7% la 53,8%.
  • Nivelul de stres a crescut de la 8,1% la 81,9%. 

Un alt studiu, realizat de Organizația Mondială a Sănătății în 2019, arată că depresia și anxietatea sunt la baza scăderii productivități, iar la nivel global, costul acestei scăderi ajunsese la 1 trilion de dolari. 

Nici în România lucrurile nu stau mai bine. 76,5% dintre angajații români spun că au trecut prin cel puțin un episod de burnout în ultimii cinci ani, principalele cauze identificate de ei fiind volumul de muncă, cultura organizațională (mediul de lucru), managerul direct, lipsa concediilor. Mai mult, 62% dintre salariații din România consideră că preocuparea companiilor pentru starea de bine a angajaților este una mai mult declarativă, conform unui studiu realizat de undelucram.ro și Thrive Global România. 

Așa că am lansat întrebarea membrilor HR Club:

Ce acțiuni concrete au ajutat organizația ta?

Una dintre vorbitoare a subliniat că, în ultimul timp, la nivelul companiei din care face parte s-au implementat noi metode de prioritizare, angajații fiind mai deschiși să vorbească despre nevoile lor pentru a atinge starea de bine și echilibrul muncă-viață.

O altă participantă ne-a vorbit despre demersurile pe care le face în acest sens compania pharma pentru care lucrează, de la activități de sport, gaming, hiking, pescuit, până la seminarii online și workshop-uri pentru angajați, la care psihoterapeuții au fost invitați să vorbească despre burnout: ce este și cum poate fi recunoscut. În plus, nu a fost neglijată nici sănătatea, compania oferind accesul la screening oftalmologic și la alte campanii medicale.

O angajată din domeniul bancar a adus în discuție vulnerabilitatea liderilor și stigmatul cu care sunt asociate problemele de sănătate mintală, motiv pentru care mulți angajați nu accesează programele de consiliere psihologică oferite de companie, de teama de a nu fi excluși, marginalizați, de a nu se afla în organizație sau la departamentul de resurse umane. 

Prin urmare, s-a ridicat problema siguranței psihologice, adică punctul zero de la care pornește performanța, dar și necesitatea implementării unei strategii pentru sănătate mintală la nivel organizațional, inclusiv ședințe de coaching pentru șefii de echipă, care să identifice problemele de sănătate mintală cu care se confruntă membrii echipei și care să știe cum să acționeze în diverse situații. Cu alte cuvinte, s-a discutat despre nevoia de regândire a responsabilităților managerului. 

Una dintre psiholoagele prezente la întâlnire a vorbit despre supra-diagnosticarea burnout-ului și despre necesitatea de a înțelege că nu întotdeauna epuizarea este cauza pentru care un angajat nu mai dă randament. Există și cazuri în care angajații vin la serviciu cu patologii și vulnerabilități care n-au legătură cu locul de muncă, subliniind că există adesea această tendință de a arunca responsabilitatea (exclusiv) în curtea companiei. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În loc de concluzii 

Participanții la masa rotundă organizată de HR Club și Thrive Global România au reiterat nevoia existenței unui cadru legislativ bine pus la punct, dar și nevoia de educație. Cu alte cuvinte, să-i învățăm pe angajați cum să se dezvețe de vechile credințe limitative, de acceptarea necondiționată a sarcinilor suplimentare și de goana după performanța obținută cu orice preț, pentru ca mai apoi să învețe cum să fie bine cu ei înșiși, cum să atingă starea de bine, în viața personală, dar și la serviciu.

O modalitate de a continua această discuție este la sfârșitul lunii, pe 28 octombrie, la Smart Work Conference, unde Arianna Huffington, fondatoarea și CEO Thrive Global, și Joey Hubbard, Director of Trainings Thrive Global, vor ține un masterclass despre trecerea de la conștientizare la acțiune, permițând participanților să afle cele mai noi descoperiri despre convingeri și formarea obișnuințelor, explorând modul în care propriile credințe și paradigme ne pot limita capacitatea de a prospera. Bazându-ne pe această conștientizare, vom învăța cum să începem imediat să ne transformăm convingerile limitative într-unele care ne sporesc starea de bine și ne conduc către performanță. 

Până la următoarea întâlnire, vă vom lăsa să reflectați la cuvintele Ariannei Huffington: ”De la Revoluția Industrială încoace, nu ne-am mai aflat în situația de a regândi funadamental modul în care lucrăm și de unde lucrăm. Avem o oportunitate care apare o singură dată în viața unei generații, aceea de a crea o nouă normalitate, ținând cont de cum suntem mai performanți”.    

Citește și:

Beneficii extra-salariale: de bază, de fundal sau reale? Tu ce alegi?

Lider sau manager: unde te plasezi pe scara valorilor de conducător

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!