În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce e important să-ți rezervi timp în fiecare duminică pentru a-ți stabili obiectivele.
– Care sunt dezavantajele multitasking-ului.


Traversăm vremuri foarte interesante, dar cu toate astea încă ne dorim cu disperare să ne întoarcem la cum era înainte de pandemie. Stilul nostru de viață dezordonat și consumerismul exagerat au dus la creșterea numărului de bolnavi cu afecțiuni cronice și la o criză a sănătății mentale pe care nu vrem nici în ruptul capului să o recunoaștem. În aceleași 24 de ore, și cu aceleași resurse vitale, vrem să bifăm tot mai multe sarcini din inepuizabila to do list! Oare de ce (dincolo de efectele nocive ale pandemiei) ne-am dori să revenim la cum era înainte?

Recunoaște-ți scenariul…

Dimineață. Ora șase. Ai apăsat deja butonul de snooze al telefonului de trei ori, deci știi că n-ai încotro și trebuie, pur și simplu, să te târâi jos din pat. Dar iată că s-a trezit și mintea ta odată cu tine și a început să trăncănească. Trebuie să rezolvi cu micul dejun și să-i duci pe copii la școală. Arunci repede niște haine pe tine, iar de machiaj poate te ocupi în mașină, dacă mai apuci. La birou, în timp ce-ți verifici mailurile o să înfuleci clar un covrig, iar paharul cu apă nici nu încape azi pe to do list. La prânz, vei fi întrerupt de cel puțin zece ori și n-o să mai ai chef de mâncare. Și, ca tabloul să fie complet, mintea ta îți va cere într-una cești de espresso pentru a ajunge cu bine la finalul zilei de muncă.

“Ora 18.00! Oare unde s-o fi dus ziua? Oare de ce sunt mereu epuizată și în stare de alertă?”

Așa era înainte.

Dar și în scenariul ăsta pandemic, suntem la fel: apăsăm butonul de snooze de cel puțin trei ori, la fel, abia ne dăm jos din pat, și la fel, mintea noastră n-a încetat să trăncănească. Diferența este că acum, lucrând foarte mult de acasă, trebuie să trasăm niște granițe imaginare foarte ferme despre când și unde încep și se termină școala și lucrul în spațiul de acasă. 

“Oare să mai răspund și la e-mailul ăsta, deși e ora 19?” 

Cui îi aparține ziua noastră?

Toți funcționăm pe baza unui nivel de energie care ne ajută să mergem mai departe. Majoritatea dintre noi suntem obosiți la finalul zilei, pentru că purtăm o grămadă de pălării printre multitudinea de task-uri. Dacă atunci când aruncăm un ochi peste lista noastră de sarcini ne dăm seama că o mare parte din ea e ocupată de solicitările și interesele altor persoane (fie ei din familie, fie din afară), iar pauzele le umplem cu navigatul fară un scop precis pe social media, atunci e necesar să creăm un sistem care să simplifice totul și să aducă valoare timpului nostru. 

Din păcate, în cultura noastră a ajuns să se promoveze ideea că, dacă ești ocupat tot timpul, atunci musai vei avea succes și vei aduce valoare. 

Într-o lume plină ochi de surse de divertisment, de informații, de experți nenumărați, cărți, social media și notificări, avem nevoie de o metodă eficientă de gestionare a timpului și a energiei, pentru a putea avea spațiu în agendă și, implicit, în mintea noastră. 

Înainte de a începe să creăm acest sistem, trebuie să sortăm, să reducem, să delegăm sau să eliminăm multitudinea de task-uri pe care dorim să le ducem la capăt.

1. Definește-ți clar valorile după care vrei să trăiești !

Am încercat tot felul de liste, sisteme de organizare, cărți, excel-uri, tabele și aplicații online, dar oricât de bine ar funcționa aceste metode la început, în scurt timp începe din nou să fie haos. Unde greșesc oare? Este această abordare nepotrivită pentru mine? Am început să mă gândesc că toate aceste tool-uri și mecanisme sunt din exterior și n-au legătură cu valorile după care trăiesc. Să explic! Noi, oamenii, avem tendința să spunem că știm care sunt valorile după care ne ghidăm și că trăim în armonie cu ele, dar de multe ori nu e adevărat. Văd zilnic oameni care zic că prețuiesc sănătatea, dar au un stil de viată dezordonat, nu fac sport și nu se duc la controale medicale regulat. E clar că pentru ei sănătatea nu e o valoare reală, ci doar una declarată.

Atunci când vine vorba de a ne gestiona eficient viața, în toate aspectele ei, cea mai importanta resursă dintre toate este timpul. Iar gestionarea lui implică stabilirea priorităților și managementul energiei, care este limitată. Dacă timpul nu e bine gestionat, atunci nici sănătatea nu e OK, nici relațiile pe care le avem nu sunt de calitate și suntem în permanență cu mintea aglomerată și lipsită de capacitatea de concentrare. 

Așa că primul lucru pe care ar trebui să-l facem este să definim care sunt cu adevărat valorile noastre trăite, și nu cele declarate.

”Ce este important, valoros, esențial pentru mine?”

”Ce-mi place să fac cu adevărat?”

”Ce obiective am?”

”Care sunt nevoile și care sunt dorințele mele?

2. Stabilește-ți limite și trasează granițe foarte clare!

E foarte greu să ne ocupăm de toate și e necesar să învățăm să filtrăm din responsabilități. De asemenea, este esențial să învățăm să spunem ”Nu”. Noi nu facem asta atât de des precum trebuie, sau n-am fost învățați să facem asta de teamă că vom pierde aprecierea celorlalți. Tuturor sarcinilor trebuie să le dăm o valoare și să le sortăm în funcție de acea valoare. Cum nu ne putem ocupa de toate, atunci prioritizăm, delegăm sau amânăm ceea ce nu este foarte urgent. Un tool eficient de a mapa aceste sarcini și a le defini importanța este matricea Einsenhower.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Planifică. Implementează. Măsoară.

După ce am sortat sarcinile, vom trece la planificare. Rezervă-ți o zi pe săptămână, de preferat duminica, în care într-o oră-două să-ți planifici în calendar toate sarcinile, chiar și întâlnirile, treburile administrative, hobby-urile, și da, chiar și timpul petrecut cu naveta sau orele de somn.

Orice sarcină care e trecută în calendar și e nefăcută, indiferent că este vorba să mergi la sală, la controlul periodic la dentist sau să-ți iei mașina din service, îți va atrage atenția. Astfel de sisteme, cât mai simplificate, pot fi realizate și pentru cumparăturile săptămânale, de exemplu, pentru treburile administrative, chiar și cele de la birou pot lua, în mare parte, această formă.

Ce am observat este că, dacă nu ne plănuim zilele săptămânii și nu rezervăm loc în calendar pentru sarcinile noastre, oricât de minore ni se par, ele vor fi amânate constant. Vom trăi într-o permanentă stare de alertă, în loc să fim proactivi.

Ce e foarte important de menționat este metoda de măsurare. Duminica, înainte să-ți planifici următoarea săptămână, reia lista și verifică dacă ai respectat-o, apoi identifică obstacolele. Întreabă-te ce ai fi putut face mai bine.

4. Evită multitasking-ul!

Știu că face parte din cultura noastră și suntem, din păcate, educați în această direcție, dar multitaskingul nu duce la productivitate și asta a fost demonstrat științific. Cu cât lucrăm la mai multe proiecte/sarcini în același timp, cu atât creierul nostru este nevoit să facă eforturi mai mari de a se recalibra și de a se adapta la noul tip de activitate. Asta înseamnă că productivitatea noastră scade de fiecare dată când încercăm să ne convingem creierul să lucreze la mai multe lucruri deodată. Se numește context switching și-ți alterează treptat calitatea funcționării creierului.

Acest sistem se construiește în timp și implică consecvență și perseverență. Acesta trebuie adaptat în permanență nevoilor și dorințelor noastre. Ce trebuie reținut este că, dacă îți dorești timp de calitate, relații durabile, claritate mentală și concentrare, trebuie să simplifici lucrurile, să prioritizezi, să delegi și să le notezi pe toate, oricât de mici ți s-ar părea, în planificarea săptămânală, pentru a le duce la capăt. 

Cred cu tărie că singurul nostru obiectiv ar trebui să fie acela de a ne imagina o lume sustenabilă, în care să redefinim ideea de succes, dincolo de epuizare, de renunțarea la sănătate, la bunăstare, la relațiile personale sau la somn.

Citește și:

Brandon Stanton, fondatorul Humans of New York: „Să-ți urmezi visele cere mai multă disciplină decât pasiune”

Stoicismul, filozofia care te consolează și te ajută să duci o viață echilibrată

Author(s)

  • Dana Mladen

    health & wellness coach, specialist HR

    Cu o experiență de peste zece ani în resurse umane, unde a lucrat în proiecte de recrutare, administrare, training și people management, a simțit că locul ei mai departe este să ajute oamenii să înțeleagă că există o altă cale de a redefini succesul, dincolo de hard work. Pentru asta, a creat conceptul de MEZEwellness. Meze este, la bază, un stil de a servi masa, prezent în zona Mediteranei și în Orientul Mijlociu, și înseamnă mai mult decât feluri exotice de mâncare. Este slow-living, conectare, experiențe, bucurie și dăruire. Scrie despre burnout, energy management, importanța somnului, biohacking, slow-living și nutriție optimă. E pasionată de călătorii, unde caută, mai ales, experiențe culinare îmbinate cu autenticitatea locului. O puteți găsi pe blogul personal www.danamladen.ro, dar și pe Facebook @danamladenwellness.