În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este cea mai bună modalitate să eviți burnout-ul atunci când ești lider.
– Ce se poate întâmpla cu o echipă atunci când feedback-ul lipsește cu desăvârșire.


A fi manager presupune o gamă largă de responsabilități: de la a monitoriza tot ceea ce ține de volumul de muncă al subalternilor tăi, a-i cunoaște și a le ști acestora plusurile și minusurile, până la a le putea oferi un feedback periodic și a iniția proiecte noi. Cu toate acestea în grijă, misiunea de a veghea la bunăstarea oamenilor tăi și a ta poate deveni una extrem de solicitantă, însă cercetările sugerează că este posibil să le faci pe ambele în mod eficient dacă-ți pui la punct o echipă capabilă să se actualizeze în permanență. 

”Echipele care știu să evolueze în permanență au capacitatea de a observa ce funcționează și ce nu funcționează și, astfel, actualizarea și îmbunătățirea performanței devin, în timp, un efort de echipă”, scria în Quartz at Work Cate Hudson, scriitoare și inginer șef. ”Aceste echipe puternice reacționează într-un mod constructiv în situațiile de eșec și învață din el tot ce e de învățat.”

Experții în domeniu sunt de părere că abilitatea unei echipe de a se autoperfecționa aduce beneficii tuturor celor implicați. ”Datele pe care le avem până în acest moment sugerează că astfel de echipe sunt, în general, mai productive”, a declarat pentru Thrive Erik Gonzalez-Mulé, Doctor în Științe, Asistent Universitar în cadrul catedrei de Comportament Organizațional și Resurse umane de la Școala de Business Kelley de pe lângă Indiana University. ”Acestea au performanțe mai bune decât echipele ‘obișnuite’”, explică specialistul.

Cu toate că stilul managerial care presupune implicarea practică a liderului are avantajele sale, Gonzalez-Mulé susține că atunci când îți lași subalternii să se organizeze pe cont propriu, având încredere în capacitatea lor de a face cu succes acest lucru, îți poți gestiona mai bine stresul și poți evita simptomele de burnout. Și cu toate că nu este întotdeauna ușor să privești situația în ansamblu, procedând astfel, vei încuraja colaborarea dintre membrii echipei și sporirea performanțelor acesteia.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Iată ce poți face pentru a-ți ajuta echipa să se autoperfecționeze în permanență:

Programează ședințe periodice de verificare

O mare parte a managerilor, când spun ”feedback”, se gândesc la discuții zilnice sau la evaluările anuale formale, însă, dacă îți dorești ca echipa ta să fie autonomă, Gonzalez-Mulé propune, ca strategie, stabilirea unor obiective inițiale și, apoi, oferirea unui feedback detaliat. ”E important ca managerii echipelor care se actualizează permanent să furnizeze feedback constant. Și, de asemenea, să construiască o cultură a asumării responsabilității”, spune acesta. ”Studiile demonstrează că, în lipsa feedback-ului și a asumării responsabilității, astfel de echipe sunt confuze în legătură cu așteptările pe care le are organizația de la ele și, astfel, ajung să aibă performanțe semnificativ diminuate.” Primind feedback în mod regulat, fără a fi, totuși, ținută din scurt, în timp, echipa va reuși să lucreze organizat și independent, spune Gonzalez-Mulé, iar oamenii se vor simți încrezători în legătură cu calitatea muncii lor. 

Adoptă un mindset de coaching

Cea mai bună cale de a construi o echipă autonomă, fără ca acest lucru să reprezinte o sursă majoră de stres pentru tine, managerul, este, în opinia lui Hudson, aceea de a te raporta la tine ca la coach-ul care o ajută să evolueze. Acest lucru înseamnă că, în loc să fii ”în tranșee”, cot la cot cu subalternii tăi, responsabilitatea ta este să-i sfătuiești de pe margine.

Hudson notează că adoptarea unei mentalități de coach poate fi, la început, destul de inconfortabilă, însă pe termen lung, această tehnică îți va fi foarte utilă în gestionarea echipei și a propriei stări de bine, căci vă va conduce în direcția bună. ”La început de drum, fiecare tânăr manager are dificultăți când vine vorba despre delegarea responsabilității și despre renunțarea la a mai face el însuși munca pe care o făcea înainte de promovarea ca manager”, observă ea. ”Asta înseamnă să reziști nevoii de a controla totul și să te eliberezi pe tine (și pe echipa ta) de sentimentul că valoarea ta e dată de puterea pe care o ai.”

Fii generos atunci când vine vorba de recompensarea efortului

La fel ca orice altă echipă și o echipă autonomă beneficiază de pe urma stimulentelor, însă asta se întâmplă doar dacă există o strategie. ”Cheia este să fii transparent atunci când vine vorba despre beneficii și să oferi recompense atunci când echipa reușește să avanseze în direcția dorită”, scrie Hudson. ”Dacă vrei să stimulezi dezvoltarea colaborării între membri, nu poți evalua progresul doar la nivel individual. Dacă vrei să stimulezi dezvoltarea sincerității, trebuie să fii deschis la a auzi lucruri pe care nu-ți face plăcere să le auzi.” În opinia lui Hudson, a stimula nu are legătură numai cu atingerea unor obiective cuantificabile sau cu respectarea unor termene. În plus, e important ca echipa să se alinieze în direcția scopului vizat. Și mai important, nu uita să-ți arăți aprecierea (pentru că aprecierea este, în sine, un stimulent) pentru munca depusă de oamenii tăi, atunci când reușesc să-și atingă obiectivele. 

Citește și:

Cele 9 chei ale lucrului în echipă

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Author(s)

  • Rebecca Muller

    editor Thrive

    Rebecca Muller este redactor Thrive. Experiența sa anterioară include joburi în jurnalism editorial și digital. Este pasionată de povești, conexiuni autentice, prioritizarea sănătății mintale și a grijii față de propria persoană. Rebecca este absolventă a Universității din New York, unde a studiat media, cultură și comunicare. Teza sa de licență a cercetat consumul media de fitness dintr-o perspectivă feminină.