În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este un elevator pitch și cât trebuie să dureze.
– Cum poate o discuție în lift să țină loc de o ședință de redacție.


“Ajut femeile să deprindă abilități necesare gesionării bugetului personal prin consultanță în domeniul educației financiare. Eu însămi am trecut la conceptul de minimalism, adică am redus la minimum cheltuielile, așa că sunt pensionară la 30 de ani. Asta ca să evit să spun că sunt… zgârcită” este una dintre sutele de prezentări scurte, concise și de impact pe care le-am auzit în zecile de întâlniri de networking la care am participat în ultimele luni. Practic, un elevator pitch creat cu umor și cu factor memorabil.

Ce este elevator pitch, de fapt? O descriere scurtă a unei idei, a unui produs, a unei persoane sau a unei companii, care ajută interlocutorul să înțeleagă conceptul într-un timp foarte scurt. Dacă e vorba despre un pitch personal, acesta e centrat pe abilități, obiective personale și pe motivele pentru care ar fi de dorit să lucrăm cu persoana respectivă.

Pragmatic, un astfel de discurs ar trebui să se încadreze între 30 de secunde și 2 minute, motiv pentru care e nevoie să fie extrem de concis și să atragă atenția ascultătorilor.

Folosim elevator pitch, așa cum am relatat anterior, în întâlnirile de networking, la un cocktail party, pentru a-i face pe cei ce pe care-i cunoaștem să înțeleagă rapid cine suntem și ce facem, dar și dacă avem nevoie de un alt job, la interviuri.

Povestea spune că un jurnalist cunoscut în anii anii 1990 la Vanity Fair, Michael Caruso, încerca în mod constant să-i prezinte o idee de articol editorului-șef, doar că acesta era atât de ocupat încât nu reușea să obțină o audiență. Așa i-a venit ideea de a-i prezenta ideea în lift, în timp ce urcau. De aici și denumirea de elevator pitch.

Concret, cum anume scriem un elevator pitch? Există mai multe formule pe care le poți folosi, însă toate pleacă de la unul sau mai mulți factori de diferențiere, de la cine suntem, ce facem și care sunt beneficiile publicului țintă – indiferent dacă e vorba despre angajator sau clienți, formule despre care am scis și eu în cartea BeBranded sau cum să devii un profesionist memorabil.

Există cel puțin 3 formule cu ajutorul cărora putem exprima esența unui elevator pitch, iar prima ar fi:

[DENUMIREA BRANDULUI] oferă [PRODUSUL/SERVICIUL] pentru [PUBLICUL ȚINTĂ] pentru a [REZOLVAREA NEVOII PUBLICULUI ȚINTĂ]. Ce ne diferențiază de concurență este [FACTORUL DE DIFERENȚIERE].

În exemplul de mai sus, am putea reformula astfel: 

Ioana M. oferă consultanță în domeniul educației financiare doamnelor care doresc să se împrietenească cu bugetul personal pentru a obține un stil de viață liniștit. Mă diferențiază de concurență faptul că sunt pensioară la 30 de ani, și o minimalistă financiară perfectă… adică o zgârcită în termeni mai puțin fancy.

Cea de-a doua formulă ar fi: 

Pentru [PUBLICUL ȚINTĂ] care [NEVOIA PUBLICULUI ȚINTĂ], [DENUMIREA BRANDULUI] este [CATEGORIA DE PRODUSE] care [BENEFICIUL ÎN UTILIZARE].

În exemplul nostru, sună astfel: 

”Pentru femeile care sunt preocupate de finanțele personale, Ioana M. este consultanțul care le ajută să echilibreze cheltuielile cu veniturile, să identifice surse de venit alternativ și să facă economii în mod inteligent”.

Cea de-a treia formulă este următoarea: 

Ajut(ăm) [PUBLICUL ȚINTĂ] să [BENEFICIU] prin utlizarea [PRODUS/SERVICIU].

În exemplul nostru, reformulăm astfel: 

”Ajut femeile preocupate de bugetul personal să facă economii la maximum și cheltuieli la minimum prin consultanță financiară”.

Probabil ai remarcat deja că, pentru a fi memorabil, cu cârlig, e nevoie ca în discurs să introduci un element special – care poate fi credibilitatea demonstrată cu cifre (am dezvoltat 1.000 de afaceri de la 0 la vânzări de peste 500.000 euro), umorul (ca în cazul de mai sus), asocierile neașteptate (pensionar la 30 de ani), sau chiar o poveste memorabilă (experiența personală tristă, transformată într-o lecție învățată, care-i ajută și pe ceilalți, care întâmpină aceeași problemă, să o rezolve).


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În final, iată trei elemente pe care să le ai în vedere pentru a perfecționa propriul elevator pitch: 

  • Poate la început acest elevator pitch nu va suna foarte natural, motiv pentru care e nevoie să devină parte din tine, să fie scris pe tonul potrivit ție și să fie citit, repetat și însușit. Nici eu nu m-am simțit chiar confortabil cu o prezentare foarte concisă – comunic foarte mult, deci a fost o provocare uriașă să fiu concisă – dar pe măsură ce am perseverat, a devenit firesc acest mod de prezentare.
  • Sigur că vei avea emoții când îl rostești public pentru prima oară, în fond este esența a aceea ce faci și a ceea ce ești, însă fii atent la viteza cu care vorbești și la cadența cuvintelor, pentru ca ceilalți să înțeleagă și să rețină.
  •  Păstrează esența acestui mic discurs, dar adaptează-l în funcție de public. Astfel, vei pune accent pe beneficii, pe factorul de diferențiere, pe realizările tale profesionale sau pe serviciul/produsul oferit efectiv, dezvoltând cu cel puțin încă o frază elementul dorit.

Citește și:

Scurt ghid de creativitate

10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

Author(s)

  • Dana Lupșa

    antreprenoare, lector la Fundația Calea Victoriei

    Dana Lupșa predă de 18 ani discipline din sfera managementului, antreprenoriatului și comunicării la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor (Universitatea Transilvania din Brașov), are un doctorat în management și două masterate, dintre care unul în domeniul managementului și altul în domeniul imaginii. A format peste 3.500 studenți și oameni de afaceri, a conceput și a implementat campanii de imagine, inclusiv pentru Camera de Comerț și Industrie din Brașov, are propria afacere de doi ani în domeniul comunicării și imaginii, a construit, în șase ani, brand-ul Asociației Happy Moms, care acum funcționează în șase orașe, realizând singură, timp de un an, toate activitățile executive și de management. În prezent, este și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul Cum poţi deveni un manager mai bun.