În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum să folosești resursele de care dispui, pentru a ieși din blocaj. 
– Cum să conturezi un nou plan pentru viitorul tău profesional.


2020 e un an ca niciun altul, pentru care nimeni nu a fost pregătit. Trăim un an “special”, interesant în felul lui. În zona profesională, unii dintre noi și-au pierdut locul de muncă, alții au preluat încărcarea unor colegi care au plecat din companie (la inițiativa lor sau a companiei) și se simt depășiți, dar le este teamă să facă o schimbare din precauție, alții – proaspăt absolvenți – sunt la început de drum pe o piață a muncii saturată de candidați și cu mult mai puține roluri disponibile. Așa cum îmi confirmă și multe contacte din agenții de recrutare, sunt foarte mulți oameni în căutarea unui nou rol, în majoritatea domeniilor și la toate nivelurile de experiență.

Sentimentul de dezorientare apare firesc: spre ce sa te îndrepți, în condiții atât de nefavorabile și, mai ales, incerte? Pentru că nu știm ce va aduce nici 2021, nu există nicio perspectivă clară.

Ce poți face să-ți recapeți echilibrul?

Iată câteva soluții aplicabile pentru toate categoriile menționate:

– Configurează-ți sau actualizează, după caz, un profil de LinkedIn care să reflecte nu numai experiența ta de până acum, ci și potențialul și interesul tău pentru roluri care presupun alte abilități pe care le ai (de exemplu: ai lucrat în servicii externalizate de HR, dar ai și atestat de traducător autorizat, deci poți prelua un astfel de rol);

– Înscrie-te în grupurile din zona ta de interes profesional de pe LinkedIn, Facebook și alte platforme;

– Identifică zonele în care ai putea să-ți îmbunătățești cunoștințele și caută cursuri online, webinarii, articole despre ele. Există o mulțime de resurse gratuite în perioada aceasta, inclusiv evenimente care anterior aveau taxa de participare și acum s-au mutat în online, fără taxă. Platformele Coursera și Udemy oferă o paletă diversă de cursuri de interes profesional și au regulat perioade cu reduceri semnificative de prețuri;

Conectează-te sau reconectează-te cu toate persoanele din sfera ta de interes profesional, nu numai pentru a le comunica statusul tău, ci și pentru a afla noi informații din piața muncii pe zona ta; dacă ai conexiuni în agențiile de recrutare, e bine să ții o relație deschisă cu câteva persoane din acestea, care să fie pe termen lung informate cu privire la evoluția ta și să te poată și eventual consilia privind următorii pași;


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


– Dacă resursele îți permit, poți apela la serviciile unui coach care să te ghideze în identificarea abilităților tale mai puțin evidente și în construirea unui brand personal;

– Dacă timpul îți permite, învățarea unei limbi străine căutate pe piața muncii (germana, spaniola, franceza) este oricând o idee bună. De asemenea, există și în această zonă multe resurse online, unele dintre ele fără costuri mari sau chiar gratuite, cel puțin pentru o perioadă de testare (platformele Babel, Duolingo);

– Acordă-ți timp să te relaxezi cu acele activități care-ți fac plăcere și care încă sunt posibile: sport în aer liber, filme online, o cafea la o terasă sau un zoom cu prietenii. 

Anxietatea e firească, dat fiind ce trăim, dar nu o lăsa să te domine

Poate cele mai importante două lucruri de învățat într-o astfel de perioadă ar fi: aveți răbdare cu voi înșivă, e o perioada stresantă pentru noi toți, avem nevoie de timp să ne ajustăm la niște circumstanțe care sunt o noutate pentru majoritatea oamenilor; folosiți acest context ca să aflați mai multe despre voi înșivă, reflectați la ce sunteți buni și ce ați vrea să dezvoltați la profilul vostru profesional și personal.

Anxietatea este și ea o emoție firească, dar nu o lăsați să pună stăpânire pe voi: acționând  pas cu pas în direcțiile descrise, îi combatem puterea.

Chiar azi am citit un articol despre carieră care includea următoarea fraza: “You can’t put a clock on your growth”. Sunt de aceeași părere. Tu ce crezi despre asta?

Citește și:

Oportunități de carieră pentru cei afectați de șomaj

29 de întrebări geniale pe care trebuie să le pui la finalul interviului de angajare

Author(s)

  • Andra Ardeleanu

    expert senior HR

    Andra Ardeleanu este absolventă de Psihologie a Universității București, cu 18 ani de experiență în Resurse Umane în diverse roluri cu expunere internațională: HR Business Partner, HR Manager, Consultant Executive Search într-o agenție de recrutare, Recruitment Lead Regional. Este pasionată de interacțiunea cu alți oameni, de diversitatea culturală și, nu în ultimul rând, de învățarea continuă. Crede că, deși trăim într-o lume pragmatică, guvernată de cifre și obiective, activitățile de Resurse Umane (HR) pot fi conduse astfel încât să îmbunătățească experiența angajaților și punând într-adevăr în practică acele cuvinte frumoase despre valorizarea oamenilor din structura unui business. Andra Ardeleanu oferă consiliere în redactare CV și definire “personal branding”. O găsiți pe LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/andra-ardeleanu-a1884b1/