În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este necesar să păstrezi o anumită distanță față de șeful tău, chiar și atunci când îi oferi sprijin pe plan personal. 
– Cum să gestionezi o criză de nervi a șefului tău, fără să-ți dai demisia sau să te alegi cu un avertisment. 


Cu toții am întâlnit sau am lucrat cu șefi prost-dispuși, care-și făceau mereu simțită prezența; de fiecare dată, nu puteai să faci altceva decât să începi să tremuri când îi zăreai în spatele tău. Înțeleg foarte bine asta. Am fost în situația asta. Poate fi atât de epuizant! Și, cu siguranță, nu e locul de muncă ideal în care un angajat ar vrea să rămână; ce soluții ai, însă, atunci când vrei să pui ceva pe masă acasă? 

Trebuie să fii de acord cu mine: uneori, șefii pot avea schimbări de dispoziție atât de bruște și atât de misterioase încât te fac să crezi că nu sunt decât niște țânci cărora le dau acum dinții de lapte. Într-o dimineață e doar lapte și miere, la prânz lucrurile încep să se schimbe, iar după-amiază se transformă într-un taur furios care începe să țipe și să se răstească la orice persoană întâlnită pe holul firmei. Dacă șeful tău face parte din această categorie, a celor care par să se comporte ca niște copii mici cu toane, pregătește-te pentru o călătorie cu multe greutăți. 

Înțeleg, desigur, că în cazul copiilor se poate manifesta acest sindrom de tantrum (aspectele comportamentale ale copilului cu vârsta mai mare de 18 luni, manifestate sub formă de furie dificil de controlat, exprimată prin plâns insistent, țipete și agitație fizică – n. red) și că el poate evolua, însă ca adult deja trecut de vârsta copilăriei (și în această categorie intră și șeful tău), tinzi să înveți să-ți controlezi emoțiile. Este chiar păcat că acest deziderat rămâne unul neîmplinit la locul de muncă. Iată câteva trucuri care te pot ajuta să faci față unui șef capricios, astfel încât să ai parte de o viață profesională productivă. 

Nu lăsa schimbările de dispoziție ale șefului tău să te afecteze. 

Există un lucru pe care-l repet mereu colegilor mei: nu lăsa, sub nici un motiv, ca o persoană furioasă să schimbe cine ești tu, cu adevărat. Știu că e perfect uman să te raportezi la dispoziția celor din jur, însă abține-te să o faci pentru că fie șeful tău se confruntă cu niște probleme emoționale și are nevoie de ajutor, fie îți pui job-ul la bătaie, așa că gândește-te bine înainte să iei orice decizie irațională. Fii tu farul călăuzitor, cel care păstrează balanța la locul de muncă. Atunci când șeful tău pare că țipă la tine, zâmbește-i și nu te arăta dispus să iei parte la dispute în acea zi. Distrage-l cu lucruri mai puțin enervante, înveselește-l, și atunci că poate vei reuși să schimbi lucrurile. 

Înțelege ce se întâmplă în viața șefului tău. 

De mai multe ori decât ai crede, schimbările de dispoziție sunt cauzate de factori de stres exteriori sau de alte probleme. Este foarte posibil ca șeful tău să treacă printr-o perioadă în care să aibă mai multe responsabilități în familie, să aibă probleme acasă, să simtă anumite presiuni financiare sau poate să aibă chiar o afecțiune de tulburare de personalitate. Acești factori pot duce, cu ușurință, la disensiuni la locul de muncă. Pe de altă parte, fii atent la orice factori declanșatori ar putea să-ți provoace ție anumite emoții, pentru că stările emoționale pot fi contagioase dacă ai un astfel de șef. 

Dacă ai o relație cu șeful tău bazată pe încredere, îi poți oferi sprijin. Însă, atunci când faci asta, nu uita să păstrezi o anume distanță. Câtă vreme acest lucru nu interferează cu munca ta, oferă-te și ajută-l. Câteodată, este tot ce are avea nevoie, însă s-ar putea să nu știe cum să ceară ajutorul. 

Primește și oferă feedback șefului tău.

Dacă ai posibilitatea să te întâlnești cu șeful tău față în față, chiar e indicat să faci asta și alege un moment potrivit. Dacă ți se întâmplă să vă întâlniți, iar el te întreabă dacă există niște probleme despre care ai vrea să discutați, spune-i, politicos, că anumite comportamente ale sale (cum ar fi un temperament aprins sau țipatul) pot să-ți afecteze performanța. 

Nu scoate în evidență slăbiciunile pe care el (sau ea) le are, ci mai degrabă prezintă problema la nivel general. E posibil ca șeful tău să pretindă că nu-și amintește nimic din lucrurile pe care i le spui, de aceea fiecare întâlnire ar fi bine să fie documentată. Asta te va ajuta pe viitor ca angajat. Va reprezenta un punct de referință. De asemenea, lasă să se înțeleagă că ai aprecia ca feedback-ul pe care-l primești de la el în calitate de șef să fie oferit în privat și nu în fața celorlalți angajați. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Ascultă, întotdeauna.

Din păcate, atunci când emoțiile de care dă dovadă șeful tău sunt deja la cote ridicate, va exista mereu un moment în care el (sau ea) va încerca să-i pună la punct pe ceilalți. În cele mai multe dintre cazuri, e vorba doar despre critică, în altele vorbele vor părea mai degrabă niște acuze. Știu că e greșit să ți se adreseze astfel, în calitate de angajat, însă în acest caz tot ce trebuie să faci este să asculți. Nu-i răspunde. Ascultă doar. Dacă vei îndrăzni să-l întrerupi, să schimbi discuția sau chiar să faci anumite afirmații, atunci cu siguranță comunicarea va fi una deficitară. Mai târziu, când îți vei aborda șeful și îi vei cere niște clarificări asupra problemei, atunci s-ar putea să fie mai liniștit. Așa că evită toată această agitație, ascultă și, atunci când vrei să capeți niște răspunsuri, pune-i întrebările ceva mai târziu, după ce s-a răcorit. 

Spune NU viitorilor șefi răi.

Nici un angajat nu-și dorește să mai lucreze cu un șef care are toane, însă am un remediu pentru asta. Fă o mică cercetare, nu te lăsa doar intervievat, ci fă un pas în plus și asigură-te că nu cazi într-o altă capcană cu un alt șef care nici pe departe nu e șeful ideal. Bea o cafea cu unul dintre angajații existenți și adu-ți aminte că scopul tău este să capeți cât de multe informații poți despre potențialul angajator, însă într-un mod care să nu pară foarte ciudat. 

O remarcă de final. 

Adu-ți aminte, mereu, că munca e o șosea cu două sensuri. Nu poate fi mereu vorba despre șeful tău. Cumva, în calitatea ta de angajat, ai și tu un rol în relația aceasta. Poate fi vorba despre cum să înveți trucuri cum să te descurci cu un șef cu toane, dar este esențial și să te auto-evaluezi și să îți evaluezi etica muncii. Ești productiv la locul tău de muncă? Îți faci treaba și obții rezultatele care se așteaptă de la tine? Ajungi la birou după ora de începere a programului? Comportamentul tău lasă de dorit? O auto-evaluare te va ajuta mult să ai o relație de muncă bună nu doar cu șefii tăi, ci cu colegii tăi, de asemenea. 

Citește și:

Ce faci dacă ai un manager toxic?

Cum se manifestă gaslighting-ul din partea șefului tău

Author(s)

  • Philo Igaba

    scriitoare freelancer

    Este scriitoare freelancer și jurnalistă pasionată de un stil de viață sănătos. Scrie despre lifestyle, sănătate, animale de companie, tehnologie și călătorii și adună povești pentru mai multe bloguri și site-uri web. Face asta de cinci ani deja. Philo este căsătorită și are doi copii adorabili: un băiat și o fată. Atunci când nu scrie, adoră să citească, să gătească și să se uite la filme.