În următoarele 4 minute vei afla:

– Cu ce activitate din timpurile comuniste poate fi comparată cu cea mai în vogă platformă de social media.
– Ce sistem de operare îți e necesar pentru a-ți instala Clubhouse pe telefon.


Mogulii din Silicon Valley și celebritățile o folosesc deja, în timp ce muritorii de rând speră să obțină o invitație pentru a se înscrie, China a blocat-o, iar investitorii cred că valorează un miliard de dolari… E vorba despre Clubhouse, aplicația în vârstă de numai un an, care a devenit virală și care până la începutul acestei luni a depășit 11 milioane de instalări, potrivit firmei de analiză Sensor Tower.

Fă cunoștință cu Clubhouse, o platformă de social media audio, care a făcut senzație recent. Iar pentru asta, ca și pentru creșterea și scăderea Bitcoin sau pentru explozia acțiunilor GameStop, e parțial responsabil Elon Musk. Pe când era cel mai bogat om din lume, adică în luna ianuarie (pentru că, odată cu scăderea recentă a acțiunilor Tesla, e din nou pe locul doi), a apărut din senin într-un chat room, punând reflectorul pe aplicația audio de social media.

La ceva timp, și Mark Zuckerberg a intrat în același chat room în care fusese și Elon Musk, pentru a vorbi despre tehnologiile viitorului, însă CEO-ul Facebook a adus mult mai puțini oameni, iar conversația a fost închisă din cauza unor probleme ale serverului.

Ulterior, și Bill Gates a făcut același lucru, oferind un interviu prin intermediul aplicației în care, în mod paradoxal, își exprima preferința pentru Android – o rebeliune ținând cont că, deocamdată, Clubhouse e disponibilă doar utilizatorilor de Apple, fiind în fază beta.

Alte celebrități care activează pe platforma audio sunt: Oprah Winfrey, Drake, Chris Rock, designerul Virgil Abloh, comediantul Tiffany Haddish și chiar Lindsay Lohan.

Noi aplicații de social media apar și dispar în fiecare zi, fie din cauza caracteristicilor copiate fără jenă de la aplicații de succes, fie pentru că refuză să vândă business-ul giganților industriei, iar feature-urile  lor sunt copiate și apoi canibalizate de aceștia, cum s-a întâmplat cu Snapchat.

Dar Clubhouse s-a remarcat, cel puțin deocamdată, pe de o parte datorită sprijinului marilor nume din Silicon Valley, dar și pentru că a fost o platformă adoptată de traderi de cripto (viitorii moguli ai generației Z), influenceri sau aspiranți la acest statut (adesea oameni hip din mediul urban care sunt de obicei millenialls), coach-i și experți din diverse domenii, corporatiști de succes (de obicei boomers). Deși e un loc de întâlnire pentru mai multe generații, publicul este totuși oarecum nișat pe anumite interese, și destul de exclusivist, atât prin prisma conținutului, cât și prin faptul că accesul se face pe bază de invitație.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dar totuși, ce este Clubhouse?

Iată esența: imaginează-ți că ai o aplicație pe telefon, care-ți permite să asculți în direct conversațiile altora, așa cum era cuplajul în vremurile comuniste. Diferența e că oamenii respectivi chiar vor să fie auziți. Poate fi vorba despre celebrități, persoane interesante sau bine informate – deși, la fel ca la conversațiile telefonice ascultate clandestin, nu există garanția acurateții informațiilor. Iar aderarea la această platformă îți oferă posibilitatea de a te alătura conversației – ca atunci când comentezi la un post pe Facebook, pe un forum sau pe Twitter, doar că postarea ar fi live, în cadrul unui podcast.

De fapt, o paralelă mai actuală ar fi cu participarea la conferință semi-publică pe Zoom, cu camera oprită, încercând să-ți dai seama cine vorbește sau care a fost persoana care ți-a dat acea replică. Însă deși tipurile de camere de chat Clubhouse sunt teoretic nelimitate, practic, în cele mai populare dintre ele, o mână de oameni avizați vorbesc pe o temă, în timp ce majoritatea au microfonul oprit. Pe de o parte, poți simți că asculți un podcast TedX, însă dacă încearcă să se afirme mai mulți simultan se poate ajunge cu ușurință la haos.

Cum funcționează aplicația?

După cum menționam, deocamdată e disponibilă doar utilizatorilor de iOS, însă poate fi accesată și de utilizatorii de Android, atâta timp cât o fac de pe varianta desktop – important e să ai invitație. Apoi, la fel ca pe alte platforme, poți urmări oameni sau comunități. Iar dacă accesezi iconița de calendar, poți vedea o serie de camere de chat la întâmplare în orice moment al zilei. De asemenea, e interesant de știut că nu există un buton de ștergere a contului în aplicație, însă poți să scrii un mail pentru a face această cerere, dacă dorești.

Care sunt implicațiile acestei platforme

Dincolo de problemele tehnice pe care le poate întâmpina orice platformă nouă care este inundată de utilizatori în urma unui fenomen viral, Clubhouse e un spațiu virtual care încurajează libera expresie. Iar acest lucru a fost vizibil în special în China, unde unii membri din Hong Kong și Taiwan au așteptat ore întregi pentru a vorbi despre lagărele de detenție și independența Taiwanului. Drept urmare, guvernul chinez a interzis atât aplicația, cât și posibilitatea de a căuta numele ei pe motoarele de căutare aprobate.

Clubhouse este într-o etapă incipientă a dezvoltării și politicile de moderare sunt neclare deocamdată, iar liderii companiei au fost criticați pentru că nu investesc resurse pentru prevenirea hărțuirii. În prezent, platforma permite raportarea anumitor persoane într-un raport de incident, dar fără a specifica cine anume a realizat moderarea sau banarea utilizatorilor abuzivi. Problemele identificate au fost: misoginia, antisemitismul, rasismul, cyberbullying-ul, dezinformarea în legătură cu pandemia etc. Însă Clubhouse declară că intimidarea și hărțuirea de orice gen sunt împotriva regulilor sale.

Între timp, numărul utilizatorilor crește masiv de la o zi la alta. Ai primit deja invitație?

Citește și:

Ce este TikTok, cum dă dependență și cine vrea să-l interzică

3 motive să iei o pauză de la social media

Author(s)

  • Lavinia Gogu

    editorialist

    Thrive Global România

    Lavinia Gogu este jurnalist, iar de-a lungul carierei a scris despre sănătate, nutriție, wellness, fitness, psihologie, spa, travel, skincare, beauty și lifestyle. A lucrat pentru mai multe publicații, precum revista ELLE sau eva.ro, dar o poți găsi și pe pe blogul personal, www.laviniagogu.ro. Lavinia s-a alăturat echipei Thrive Global România, având rolul de editorialist.