În următoarele 7 minute vei afla:

– Care este cel mai frumos mod de a măsura succesul pentru Ana-Maria Doxan.
– Cum gestionează momentle în care trebuie să ia și să comunice decizii nepopulare.  


Thrive România: Care sunt calitățile unui bun lider care-l ajută să navigheze mai ușor prin aceste vremuri dificile pe care le traversăm?

Ana-Maria Doxan: Ultimii ani au adus multe provocări și au creat un context în care liderii au trebuit să-și folosească toate abilitățile pentru a menține și pentru a dezvolta echipele pe care le conduc. Cred că pe primul plan trebuie să stea empatia. Ultimii doi ani și jumătate i-am trăit total diferit față de ceea ce majoritatea dintre noi a trăit vreodată și cred că nu trebuie să uităm valența individuală a întregii experiențe. Pentru fiecare a fost diferit și cred că empatia, manifestată prin ascultarea și înțelegerea fiecărui om e ceva ce fiecare lider ar trebui să facă. De asemenea, cred că flexibilitatea, agilitatea și gândirea în perspectivă sunt la fel de importante. În vremurile schimbătoare pe care le trăim, viteza de reacție și luarea unor decizii importante sunt lucruri la ordinea zilei, însă fără o viziune de ansamblu a contextului macro și micro, se pot crea ușor situații delicate, ce vor necesita un consum mai mare de resurse pentru a fi depășite. Nu în ultimul rând, cred că e important, indiferent că e vorba de lideri sau de oricine altcineva, să rămânem curioși – cred că e o cale bună prin care putem învăța de la oamenii și conjuncturile din jurul nostru.

TR: Care sunt valorile cele mai importante pentru dumneavoastră ca lider?

A-MD: Una din valorile pe care o simt cel mai aproape și pe care o integrez în stilul meu de leadership este încurajarea democrației în cadrul echipei. Crearea unui spațiu în care discuţiile libere, gândirea strategică și creativitatea sunt stimulate, îmi dă posibilitatea să ascult activ și să ofer ajutor colegilor, astfel încât să ajungem, împreună, la cele mai bune idei și decizii.

De asemenea, cred că adaptabilitatea și flexibilitatea sunt calități și, în același timp, responsabilități ale unui bun lider. Conectarea cu schimbările și noutățile care apar, atât pe fond economic, cât și pe fond social, este primordială pentru a putea lua cele mai bune decizii pentru companie și pentru oamenii care o alcătuiesc, la fel cum este și asumarea acestor decizii și acțiuni.

TR: Ce lider este un exemplu pentru dumneavoastră? De ce?

A-MD: Un exemplu de lider pe care-l admir este chiar CEO-ul Nespresso, Guillaume Le Cunff. Încă din 2020, de când a preluat această poziție, Guillaume a accelerat demersurile în ceea ce privește agenda de sustenabilitate a companiei, Nespresso luându-și angajamentul că orice ceașcă de cafea va avea o amprentă de carbon neutră până la finalul lui 2022. Consider că, dincolo de faptul că asumarea unui angajament atât de important este o dovadă a încrederii lui în întreaga echipă Nespresso, modul în care a ales să facă acest lucru – prezentând chiar el, într-o manieră caldă și fără cuvinte pompoase, ce anume presupune acest angajament, este o expresie a unui stil de leadership care rezonează cu mine. Un bun lider trebuie să comunice atât intern, cât și extern cu empatie, fermitate și transparență, iar Guillaume face acest lucru extrem de bine și este o inspirație pentru cei din jurul lui. Mă bucur că, la începutul anului, am avut plăcerea și onoarea să-l avem invitat într-o discuție cu echipa locală în cadrul unui eveniment intern, ocazie în urma căreia atât eu, cât și colegii mei am descoperit un om care trăiește valorile Nespresso cu integritate.

TR: Cum măsurați performanțele angajaților din compania dvs?

A-MD: Pe lângă evaluarea individuală a fiecărui angajat, consider că performanța echipei se reflectă în rezultatele de business și în dezvoltarea companiei. Sunt mândră să am aproape o echipă de profesioniști cu ajutorul căreia, în anul de când am preluat poziția de Business Executive Officer, am reușit să ajungem mai aproape de iubitorii cafelei Nespresso din România și am dus la capăt cu succes lansări importante.

Am deschis două noi puncte de vânzare: la Timișoara, toamna trecută, și la Brașov, în această primăvară, am dezvoltat partea de e-commerce și ne-am extins și acțiunile de sustenabilitate prin introducerea programului RELOVE, prin care recondiționăm espressoare, prelungindu-le astfel viața și oferind clienților noștri o variantă mai sustenabilă de a-și savura cafeaua preferată la aceleași standarde înalte de calitate ce au consacrat Nespresso.

De asemenea, una din cele mai importante realizări este lansarea sistemului Vertuo, ce vine cu o nouă tehnologie de extracție și o gamă nouă de cafea potrivită acestui tip de aparate. Astfel, am extins opțiunile de preparare și savurare a cafelei, oferind consumatorilor români o gamă variată de cafele în diferite dimensiuni, încununate mereu de un strat auriu de cremă – elementul semnătură al excelenței cafelei Nespresso. Nu în ultimul rând, pentru segmentul B2B, ce oferă soluții profesionale de preparare a cafelei pentru HoReCa și office, am lansat abonamentul de cafea pentru companii, o modalitate prin care le oferim opțiuni flexibile și avantajoase companiilor care vor să ofere cea mai bună cafea colegilor sau clienților.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Toate acestea n-ar fi fost posibile fără performanța echipei, iar satisfacția acestor reușite este pe măsura eforturilor depuse, lucru ce ne motivează să continuăm să facem lucrurile așa cum știm mai bine: cu grijă și pasiune.

TR: Care este cea mai dificilă parte sau cea mai mare provocare a misiunii dvs. de lider în compania pe care o conduceți?

A-MD: Cred că provocările pe care contextul curent le aduce sunt printre cele mai mari din câte am experimentat până acum, însă n-am avut vreun moment în care să simt că, împreună cu echipa mea, nu le pot depăși. Suntem mereu orientați spre a găsi soluții, spre a inova, spre a învăța și încerca lucruri noi, chiar dacă ele vin la pachet cu riscul de a nu ieși chiar așa cum ne dorim. Cred că faptul că știu că echipa este unită și se poate adapta prompt e un lucru care mă face încrezătoare că, indiferent de situație, vom reuși să luăm deciziile potrivite.

TR: Cum vă măsurați succesul ca lider?

A-MD: Mă simt împlinită atunci când echipa mea se dezvoltă și reușește să-şi atingă potenţialul. Cred că este cel mai frumos mod de a măsura succesul. Am văzut cum, de multe ori, oamenii au nevoie doar de un mic imbold și de încredere pentru a prinde aripi. Consider că este un privilegiu să am această responsabilitate şi să fiu alături de ei, oricând au nevoie de mine.

TR: Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ați luat în cariera dvs? Dar în calitate de lider?

A-MD: Din punct de vedere business, deciziile devin dificile în momentul în care există mai multe oportunități, dar resursele sunt limitate. Astfel, decizia care stabilește bunul curs al business-ului, ca orice decizie, de altfel, vine cu un cost de oportunitate, căci poate nu toți stakeholder-ii vor fi împăcați cu ea. Resursele trebuie însă alocate într-o manieră vizionară, care să aducă beneficii business-ului pe termen lung.

În ceea ce privește deciziile ca lider, ele apar atunci când lucrezi să-i ridici și să-i inspiri pe ceilalți oameni din jurul tău să crească și să nu cedeze în fața obstacolelor. Dezvoltarea abilităților celorlalți înseamnă pregătirea unei noi generații de lideri, viziune care, uneori, vine cu decizii mai grele, ce pot fi legate de exemplu de promovări. Și în astfel de momente trebuie luată atât cea mai bună decizie pentru business, cât și pentru persoana respectivă și trebuie stabilit un plan de dezvoltare, care în final să genereze beneficii și pe plan personal și pe plan de business.  

TR: Cum gestionați momentele în care trebuie să luați și să comunicați decizii nepopulare?

A-MD: Sunt o adeptă a comunicării transparente și empatice și consider că, de fiecare data, adevărul – chiar dacă poate fi neplăcut – e cel mai bun aliat. De-a lungul timpului, am constatat că o comunicare sinceră, ca de la egal la egal cu oamenii din echipa mea, funcționează benefic și face lucrurile – atât pe cele plăcute, cât și pe cele mai puțin plăcute – mai ușor de integrat și acceptat.

TR: Cum încurajați dezvoltarea personală a angajaților în compania pe care o conduceți?

A-MD: În Nespresso, avem câteva principii după care ne ghidăm activitatea de zi cu zi, iar printre ele se numără grija – față de noi, de ceilalți si de mediu – și inovația. Încurajăm dezvoltarea fiecărui coleg în direcția sau direcțiile care sunt cele mai potrivite cu seturile de skill-uri existente și care au potențial de a înflori. Fiecare line manager are constant check-in-uri cu membrii echipei lui, încurajând transparența și onestitatea, asigurându-se că munca pe care fiecare o depune are însemnătate. Încurajăm lucrul cross-funcțional între departamente – astfel unii colegi au ajuns chiar să facă un switch și să se alăture unei alte echipe interne, unde au simțit că există o mai bună potrivire cu abilitățile lor. Pe lângă toate acestea, la nivel de Nestlé, există programe de wellness dedicate angajaților, ce îmbină partea de sport și mișcare cu partea de nutriție și consiliere.

Ana-Maria Doxan și-a început parcursul profesional în Nestlé, în urmă cu 18 ani, într-un stagiu de internship în departamentul de Corporate Communications, la birourile din Elveția, încă din perioada studenției. Pentru Ana-Maria a fost un început extrem de bun, deoarece a descoperit universul și marea familie Nestlé căreia, la nivel local, I s-a alăturat un an mai târziu, în divizia Beverages. De-a lungul anilor, din pozitiile de Business Manager și Communication Director, a avut posibilitatea să conducă proiecte importante pentru companie, precum lansarea brandului Nescafe Dolce Gusto, dezvoltarea brandului Nescafe 3în1, creionarea și implementarea strategiei digitale pentru Nestle România, precum și oportunitatea de a lucra cu profesioniști din domenii diverse, care au ajutat-o în formarea sa, atât din punct de vedere profesional, cât și personal. Din luna mai a anului trecut, Ana-Maria a preluat poziția de Business Executive Officer pentru Divizia Nespresso din România, poziție din care supraveghează toate operațiunile diviziei și asigură dezvoltarea strategică pe plan local, precum și îndeplinirea angajamentelor de sustenabilitate.

Citește și:

Mirela Iordan, Country Manager Pfizer: ”Nimic nu e dificil dacă ai o minte deschisă”

Alina Gamauf, Board Member Carrefour România: ”Succesul unui lider se vede în primul rând prin succesul echipei”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!