În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum se măsoară gradul de fericire a unui angajat Glovo.
– Care sunt calitățile umane care sunt cultivate în compania Glovo.


Thrive Global: Ce acțiuni concrete a întreprins organizația din care faci parte pentru starea de bine a angajaților săi?

Alina Iacoviță: Credem în primul rând că starea de bine vine din cât de aliniat ești cu contextul în care te afli. Este important ca jobul să-ți aducă împlinire și sens în parcursul profesional, iar aici contribuie mult cultura performanței prin care facilităm contexte de creștere și dezvoltare. Pâna la urmă, toate companiile își doresc să crească, iar această creștere este proporțională cu creșterea oamenilor care le compun.

Noi facem asta prin flexibilitatea structurii organizaționale și prin deschiderea spre experimentare, expunând oamenii la contexte diferite, noi,  dându-le oportunitatea să învețe în timp ce fac, pentru că realist vorbind nimeni nu e pregătit întocmai pentru un nou job, mai ales dacă lucrăm într-o industrie dinamică. Pe de altă parte, politica de flexible time off, unde flexibilitatea și responsabilitatea merg mână-n mână, contribuie la un mediu de lucru sănătos, care are un efect direct asupra stării de bine a angajaților. Această politică pune la dispoziția colegilor noștri pârghiile necesare planificării timpului liber și de repaus sau încărcare: pot să-și ia oricâte zile libere în afara celor înscrise în contract. Asta a dat naștere unui fenomen surprinzător: oamenii își planifică sarcinile cu mai multă atenție, ținând cont de colegii lor, de celelalte echipe pe care le impactează, de ritmul proiectelor și al business-ului. De asemenea, implicarea și responsabilitatea asupra proiectelor lor a crescut vizibil, precum și performanța și satisfacția lor.

Desigur, nu ne-am oprit aici: crearea unui mediu propice de lucru nu este rezultatul unei singure activități, de aceea, atât la nivel global, dar și local, dincolo de atmosfera plăcută de la birou, am implementat și Culture Day, o zi în care toți colegii sunt conectați la o serie de activități și discuții în timpul cărora află mai multe despre business și industria noastră, precum și despre viziunea, strategia, oamenii și cultura noastră.

TG: Cum se măsoară gradul de fericire al unui angajat și în ce mod se reflectă starea sa de bine în binele companiei?

AI: În mod clar se observă ușor în loialitate, proactivitate, în a fi prezenți dincolo de situația de suprafață. Cel mai puternic indicator însă îl constituie performanța, pe care nu o poți separa de starea de bine de care ai nevoie pentru a reuși într-un mediu provocator. Din experiență, am observat că angajații care au inițiative, proiecte pe care vor să le împărtășească cu colegii, sunt cei care se simt bine la locul de muncă, dar și cei care vor să crească, să contribuie. Acest sentiment se vede extrem de limpede și simplu în performanță și productivitate.

TG:  ”Nimeni nu e de neînlocuit” este sintagma care guvernează, adesea, relația angajat-angajator. Este, oare, o premisă care motivează angajatul să facă performanță?

AI: Așa este, însă aici trebuie atrasă atenția și asupra faptului că nu privește doar angajații, ci și angajatorii, de aceea, și noi ca angajatori trebuie să fim foarte atenți la colegii noștri, la spațiul de încredere și contextele de creștere pe care le oferim. Încurajăm performanța și este extrem de importantă pentru noi, de aceea și oferim angajaților noștri acces la modalități de a dobândi noi cunoștințe, în permanență. Ne dorim lângă noi oameni care vor să facă performanță, iar asta contribuie la misiunea noastră de a oferi oamenilor job-ul vieții lor. Și putem obține asta alături de oameni pasionați, care împing lumea înainte. Nu căutăm oameni care sunt constrânși să facă performanță, ci oamenii care nu pot fără să facă performanță pentru că acesta este motorul lor intern.

TG: Care sunt calitățile umane pe care le cultivați în companie?

AI: Dacă ar fi să definesc cultura organizațională Glovo prin doar două cuvinte aș alege încredere și responsabilitate. Încredere pentru că fiecare echipă reprezintă un mediu în care membrii simt că pot să-și exprime punctul de vedere, acordând și primind încredere la rândul lor, iar responsabilitate pentru că fiecare dintre angajații Glovo este orientat spre performanță, cu grija către bunăstarea colegilor și a clienților noștri. Totodată, valorile sunt în mijlocul oricăror decizii, fie că sunt de business sau legate de oameni. Ele asigură un cadru sigur, previzibil și autentic. Le trăim prin ”good vibes” pe care le așteptăm de la colegii noștri, mai ales în momente critice, prin așteptarea că fiecare suntem owners și avem responsabilitate și autonomie asupra obiectivelor noastre, we care  –  ne pasă de toate dimensiunile pe care le impactăm, de la clienți, parteneri, colegi, comunitate. Suntem humble pentru că știm că mai avem multe culmi de cucerit și avem high bar pentru că cerem mult de la noi și de la ceilalți.

TG: În ce situații ajută inteligența emoțională?

AI: Aș zice că în toate, negreșit. Indiferent cu ce cifre, materiale, oameni lucrezi, nu faci nimic singur și, unde apare nevoia de interacțiune, inevitabil apare nevoia de gestionare a emoțiilor. Cu atât mai mult dacă lucrezi într-o cultură orientată spre performanță, auto-motivarea, reziliența, adaptarea la situații noi sunt cruciale în depășirea provocărilor, dar mai ales în demersul de construire, de creștere.

TG: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing-ul angajaților?

AI: Prin performanța și implicarea lor. Ne uităm la asta ca la o relație de reciprocitate. Ambele părți ale relației fac un schimb de energie, efort și timp, iar ca lucrurile să meargă bine e nevoie de echilibru.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


TG: Cât costă o companie un angajat care experimentează burnout-ul?

AI: Chiar dacă atunci când zicem ”cost” ne gândim în mod automat la cifre, în cazul unui burnout aș prefera să ne concentrăm pe ceea ce contează cu adevărat: sănătatea fizică și emoțională a unui coleg, așadar aș spune că pe companie o costă un burnout mai puțin decât o costă pe persoana care l-a experimentat. Din acest motiv, încercăm prin tot ceea ce facem să fim cât se poate de atenți la colegii noștri și să ne asigurăm că oferim un mediu în care se simt văzuți și apreciați, dar și că le oferim uneltele necesare pentru a evita să ajungă la epuizare profesională. Mai mult decât atât, cred că nu trebuie să ne uităm la o singură persoană, ci la tot mecanismul în sine, că îți dă semnale că ceva nu-ți funcționează și că nu o să ai doar un om sau ”un cost”, ci urmează o serie.

TG: Ce găsește un angajat în compania dumneavoastră și vă simțiți mândră că-i puteți oferi?

AI: Cultura organizațională. Asta cred că ne-a adus astăzi unde suntem, o echipă performantă, ambițioasă, neobosită. Aș adăuga atitudinea generală la locul de muncă, structura plată oricine poate interacționa cu oricine la un mesaj distanță, oportunitățile de creștere, raportarea companiei la performanță și deschiderea spre experimentare și asumarea greșelilor care pot veni cu aceasta,. Pentru că apreciem transparența, aș adăuga și că multe, foarte multe provocări.

TG: Ce ați prefera să nu auziți la un interviu de angajare?

AI: „Nu am apucat să citesc despre voi.”

TG: Cât de mult contează să vedeți că oamenii vin la birou cu zâmbetul pe buze, motivați și dispuși să dea tot ce au mai bun?

AI: Contează în măsura în care noi citim prin asta că ne-am îndeplinit misiunea. Le-am pus la dispoziție oamenilor un teren de sport și ei au început să se antreneze și să-și creeze propriile jocuri să performeze. Pentru ei, în primul rând.

De-a lungul a peste zece ani de experiență în HR și management al oamenilor, Alina Iacoviță, Head of People Partners SEE la Glovo, vine cu un puternic background în industrie și are drept scop să le ofere angajaților contextul propice pentru dezvoltare. Prin prisma studiilor sale în sfera psihologiei, Alina oferă o perspectivă diferită asupra experienței la locul de muncă și bunăstării angajaților.

Citește și:

Anca Catarambol, Chief Talent Officer Publicis Groupe România: ”Reușitele colegilor mei sunt unitatea mea de măsură”

Simona Fuchilă, Director HR Emerson România: ”Un manager care nu știe să citească propriile emoții și ale celor din jur nu va reuși să dezvolte și să motiveze echipe pe termen lung”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected]. Keep thriving!