În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce este bine să ai o copie (chiar și electronică) a contractului colectiv de muncă.
– Cum să acorzi suport altor persoane afectate de șomaj.


E o perioadă în care mulți oameni și-au pierdut locurile de muncă: unii din ei au simțit efectele chiar în primele luni când companiile în care lucrau au fost puternic afectate, pentru alții s-a întâmplat mai târziu și nu neapărat în urma unei situații critice a finanțelor companiei în care erau angajați, ci în urma unor măsuri de prevenție a unui potențial impas (s-a renunțat la posturile dispensabile). 

Nu-mi propun să ofer aici recomandări despre cum să-ți cauți un loc de muncă nou, ci să prezint câteva sugestii despre cum să gestionezi cât mai bine experiența unei concedieri, de  regulă un fapt de viață cu impact emoțional ridicat, atunci când se întâmplă.

Am fost acolo și eu 

Am trecut și eu însămi de câteva ori prin așa ceva: prima dată în 2010, când se resimțea puternic criza financiară globală. Atunci a fost un șoc total, mai ales că-mi plăceau foarte mult și rolul și organizația în care eram. Nu-mi pusesem niciodată problema, în cei 13 ani de muncă, cum că ar fi posibil ca rolul meu să fie desființat. M-am trezit literalmente, de pe o zi pe alta, în fața unei perspective noi, îngreunată de faptul că nu mi s-a oferit nimic în plus peste limita legală, limită care în România, ca și acum, este aproape nimic. Și, ca și în prezent, perspectivele nu erau deloc promițătoare: eram în mijlocul unei întregi lumi în derivă.

Cinci ani mai târziu, am trăit experiența de a gestiona eu însămi, din postura de om de HR, închiderea  filialei românești a companiei pentru care lucram. Deosebirea fundamentală față de situația anterioară a fost aceea că, deși a fost o experiență dureroasă și din punctul de vedere al profesionistului în Resurse umane, am învățat că lucrurile pot fi abordate decent, cu respect și empatie: o informare personală a tuturor angajaților, cu trei luni înainte de a deveni efectivă,  căutarea unor opțiuni de plasare a unei părți din personal la alte companii partenere, pachete compensatorii pentru absolut fiecare angajat. 

Ce e de făcut concret dacă te aștepți la o decizie iminentă de acest fel?

În primul rând, evaluează obiectiv situația:

  • Ești într-o companie în care se pune problema mai cinic sau cu mai multă grijă, respectiv te aștepți să primești un pachet compensatoriu de câteva salarii? Dacă este valabilă prima variantă, ar fi bine să definești ce anume poți, totuși, negocia: multe companii preferă o încheiere cu acordul părților, din cauza hățișurilor legislative ale procesului de restructurare. 
  • Există un contract colectiv de muncă? În caz afirmativ, verifică ce prevederi sunt aplicabile. Opțiunile pot include: o perioadă de preaviz mai mare, posibilitatea de a lucra cu program redus pe perioada preavizului, salarii compensatorii calculate în funcție de vechimea ta în firma respectivă. Ar fi bine să ai o copie a acestui contract (chiar și electronică) pentru cazul mai puțin plăcut în care nu se respectă prevederile lui. Din păcate, nu trăim în țara în care respectarea legislației și a documentelor agreate reprezintă norma și e recomandabil să ne luăm măsuri de precauție.

Ți s-a dat vestea, care sunt pașii următori?

Dacă este o restructurare de post, nu trage concluzia că au renunțat la oamenii cei mai dispensabili din punct de vedere al performanței; de multe ori, se renunță la angajații seniori, cu pachete salariale mai mari. Dacă, totuși, ai dubii legate de felul în care performanța ta a influențat această decizie, ar fi bine să nu rămâi cu acest balast și să le clarifici în discuția cu managerul tău.

Dacă-ți dorești să rămâi în compania respectivă, interesează-te ce alte posturi ar fi disponibile în ariile tale de expertiză: de exemplu, poate lucrai într-un departament financiar, dar ai și experiență pe zona de calcul salarial, sau poți face mutarea de la zona de Training la HR Admin.

Cere recomandări de la persoanele cu care ai lucrat direct, pentru profilul tău de LinkedIn. Puțini angajatori mai cer referințe scrise, în schimb profilul de LinkedIn este primul tău contact cu recruiterii sau alți profesioniști care te pot recomanda în alte părți.

Contactează-i pe toți colegii cu care-ți dorești să păstrezi legătura: informează-i despre circumstanțe (cu cât organizația e mai mare, cu atât mai puțin probabil să fie la curent), oferă-le coordonatele tale personale (mail, telefon mobil); eventual, roagă-i să ți le împărtășească pe ale lor. Dacă n-ai făcut-o până acum, adaugă-i pe LinkedIn la rețeaua proprie de contacte.

Închide toate proiectele în derulare, pe cât posibil. Nu numai din respect pentru imaginea ta profesională, ci și pentru că te vă duce la acel sentiment de ”închidere a cercului” și în ce privește experiența ta cu compania.

Acordă-ți timp pentru a încheia emoțional acest capitol din viața ta: discută cu colegii mai apropiați, fă un sumar mental al tuturor părților bune ale experienței de a lucra în acel loc, include și ce ai învățat despre cum NU ar trebui tratat un angajat concediat, dacă este cazul. Mai ales dacă vizăm roluri viitoare de management sau în HR, este o ocazie prețioasă de învățare. Există studii care arată că modul neplăcut în care se încheie o relație de muncă invalidează o experiență anterioară bună.

Reamintește-ți că un loc de muncă, chiar dacă am lucrat acolo mulți ani, nu ne definește sub toate aspectele identității noastre. Întotdeauna mai rămân și alte aspecte valoroase- prieteni, familie, hobby-uri…iar dacă acum constați că nu prea sunt multe alte dimensiuni satisfăcătoare in viața ta, e momentul să reconsideri  importanța altor dimensiuni.

Nu fii mai dur cu tine însuți decât este situația însăși: nu-ți propune să aplici de a doua zi la posturi noi, să nu mai simți niciun regret. Chiar dacă ești presat de necesitați financiare, îngăduie-ți un timp de pauză (chiar și câteva zile), în care să-ți readuni forțele după această pierdere. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dacă o valoare îți este afectată, caută ocazii de a o onora în alte circumstanțe, pentru a restabili echilibrul

Am citit de curând un eseu care includea această idee și mi s-a părut foarte relevantă. După 17 ani de activitate în HR și trăind propriile mele experiențe ca angajat, eu creditez abordarea cât mai empatică și, deși înțeleg rațiunile pragmatice din spatele fiecărei astfel de decizii de business, cred cu convingere că și astfel de decizii pot fi puse în practică onorabil și mai puțin dureros. Contează, desigur, și ce abilitați de comunicare are managerul direct sau cel de resurse umane.

Dar chiar și dacă n-ai șansa de a primi aceste vești într-un mod empatic și nu simți preocuparea companiei pentru a ”îndulci” contextul, tot poți să faci ceva: să te delimitezi de abordarea lor, să discuți despre asta cu prietenii tăi sau cu alți profesioniști, să faci cu prima ocazie gesturi pentru alții, care reflectă exact ce ți-a lipsit ție. Asta te va face să-ți dai seama că noi toți avem o valoare și, chiar și într-o lume a cifrelor, rămânem cel mai important element al succesului unei companii.

Nu ești tu afectat, ci altcineva?

Cea mai frecventă întrebare care apare este: ”Oare n-am fost suficient de bun ca să mă păstreze pe mine?”.  Ajută persoana, prin discuții directe, să-și clarifice faptul că nu acest aspect a stat la baza deciziei.

Încurajeaz-o să-și exprime sentimentele! Nu va trece mai repede peste acest hop dacă va fi ”puternic” și va reprima ceea ce simte, ci dimpotrivă. Să plângi pe umărul cuiva este, de multe ori, mai terapeutic decât să plângi unul singur.

Ai răbdare: unii oameni își adună forțele mai rapid, alții mai lent. Pentru unii, a acționa imediat pentru a regla situația este un remediu în sine, alții au nevoie de mai mult timp, de clarificări interioare, până la a acționa. În funcție de cât de bine cunoști stilul persoanei respective, fii flexibil.

Trimite-i mesaje, ia legătura telefonic mai des! Un simplu ”Ce faci, cum ești azi?”, mai ales dacă ai fost și coleg cu persoana în cauză, ajută.

Află exact ce-și propune să găsească ca următor loc de muncă și ține ”un ochi deschis’ pentru ea/el”.

Pierderea unui loc de muncă poate echivala cu pierderea unei relații, resimțită cu atât mai mare intensitate cu cât erai de mai mulți ani angajat în acel loc și cu cât îți plăcea mai mult ceea ce făceai. Deși ne-am dori să evităm astfel de experiențe, ele se întâmplă, ca și alte evenimente ale vieții. Ce stă în puterea noastră este să le abordăm cu înțelepciune și blândețe față de noi înșine sau față de alte persoane afectate.

Citește și:

Cum te pregătești pentru interviul online de angajare

3 moduri prin care să treci peste respingerile din carieră

Author(s)

  • Andra Ardeleanu

    expert senior HR

    Andra Ardeleanu este absolventă de Psihologie a Universității București, cu 18 ani de experiență în Resurse Umane în diverse roluri cu expunere internațională: HR Business Partner, HR Manager, Consultant Executive Search într-o agenție de recrutare, Recruitment Lead Regional. Este pasionată de interacțiunea cu alți oameni, de diversitatea culturală și, nu în ultimul rând, de învățarea continuă. Crede că, deși trăim într-o lume pragmatică, guvernată de cifre și obiective, activitățile de Resurse Umane (HR) pot fi conduse astfel încât să îmbunătățească experiența angajaților și punând într-adevăr în practică acele cuvinte frumoase despre valorizarea oamenilor din structura unui business. Andra Ardeleanu oferă consiliere în redactare CV și definire “personal branding”. O găsiți pe LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/andra-ardeleanu-a1884b1/