În următoarele 7 minute vei afla:

– Care este cea mai mare provocare a misiunii sale în compania Brico Dépôt România.
– Cum își măsoară Adela Smeu succesul ca lider.


Thrive România: Care sunt calitățile unui bun lider care-l ajută să navigheze mai ușor prin aceste vremuri dificile pe care le traversăm?

Adela Smeu: În ultimele două decenii, rolul directorului executiv a fost redefinit în mod semnificativ. Capabilitățile tradiționale căutate la un lider, precum gestionarea resurselor financiare și operaționale, rămân extrem de relevante în continuare. Însă, dacă analizăm comportamentul liderilor de top, reiese clar că ceea ce îi diferențiază sunt acele abilități sociale și de inteligență emoțională care țin de relaționarea cu echipele, crearea unui mediu de lucru sigur și creativ care încurajează performanța și dezvoltarea echipei atât în plan profesional, cât și personal. Când spun „abilități sociale” mă refer la un nivel ridicat de conștientizare de sine, capacitatea de a asculta și de a comunica adecvat, pricepere, ingeniozitate în a  lucra și motiva diferite tipuri de oameni și grupuri.

Din punctul meu de vedere, un lider bun trebuie să continue să învețe și să-și mențină vie curiozitatea. Este important să muncească pentru fiecare reușită, să-și asume fiecare decizie luată, să fie perseverent și asertiv. Să aibă o privire de ansamblu și o viziune cât se poate de clară. Un lider bun este dedicat, implicat, știe să aibă răbdare pentru a-și atinge obiectivele, nu-i lipsește inteligența emoțională și un nivel de autocunoaștere ridicat. Consider că avem ocazia să învățăm multe despre noi, cunoscându-ne reacțiile, de aceea cred ca este important ca un lider bun să investească constant în dezvoltarea sa personală și profesională.

TR: Care sunt valorile cele mai importante pentru dumneavoastră ca lider?

AS: Un lider care este pasionat de ceea ce face transmite acest lucru întregii echipe. Un lider bun are abilitatea de crea o echipă foarte bună, din oameni cu experiențe relevante, caractere și cunoștințe complementare. El dă credit echipei și este un exemplu de integritate.

Consider că este necesar să încurajez dezbaterea și colaborarea cu colegii mei, pentru a avea acces la diverse puncte de vedere, dar și să am încredere în a dezvolta și implementa decizii asumate împreună. Întotdeauna încerc să-mi păstrez flexibilitatea, îmi propun să am răbdare să ascult și să înțeleg nevoi, opinii, opțiuni, înainte de a ajunge la o concluzie. În egală măsură, permanenta dorință de a inova, de a experimenta, de a evolua sunt indispensabile. Iar în mod cert, o comunicare bazată pe inteligența emoțională le unește pe toate cele de mai sus.

TR: Ce lider este un exemplu pentru dumneavoastră? De ce?

AS: De-a lungul istoriei, au existat mulți lideri: bărbați și femei deopotrivă, care au modelat lumea în care trăim. Există multe tipuri de leadership și nu cred că putem stagna într-o matrice exactă pe care cineva trebuie să o urmeze pentru a ajunge un lider recunoscut. Totuși, apreciez la un lider trăsături precum integritatea, viziunea, recunoașterea succesului, abilitatea de a-i motiva pe cei din jurul său, adaptarea și reziliența.

Echipele puternice au lideri etici care conduc prin exemplu. Liderii dau tonul, deschid calea, ilustrează modul în care organizația face față succesului și eșecului, modelează comportamente și imprimă standardul de excelență care va fi urmat de echipe. Într-un fel, liderii sunt „curatorii” sau „redactorii-șefi” ai culturii organizaționale. De aceea, îmi este greu să numesc o persoană care mă inspiră prin stilul de leadership. Am învățat, de-a lungul carierei mele, să-i urmez pe cei care au valori și practici etice puternice, care sunt înclinați să ajute echipa să atingă potențialul maxim.

TR:  Cum măsurați performanțele angajaților din compania dumneavoastră?

AS: Când vine vorba despre performanță, urmărim în mod evident KPI de business, dar și progresul pe care-l facem în dezvoltarea unor proiecte care nu au neapărat rezultate imediate.

Pentru că încurajăm foarte mult un dialog deschis, consider că este deosebit de important ca acei indicatori care fac referire la performanța întregii companii să fie bine stabiliți și comunicați clar către toată echipa Brico Depot. În plus, fiecare departament sau echipă are specificul ei și propriile provocări. Astfel, pe lângă indicatorii la nivel de organizație, am stabilit criterii specifice de evaluare, reprezentative, pentru fiecare echipă și pentru fiecare coleg.

Dincolo de indicatorii de business / financiari, este crucial ca angajații să se potrivească culturii organizaționale, valorilor în care credem la Brico Depot și pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Fiecare dintre noi contribuie la succesul întregii echipe, așa încât este important ca fiecare să se simtă parte din aceasta și să-și cunoască bine rolul. De asemenea, la fel de important este ca oamenii să fie mulțumiți de acest rol și mândri de ceea ce fac.

TR: Care este cea mai dificilă parte sau cea mai mare provocare a misiunii dumneavoastră de lider în compania pe care o conduceți?

AS: Cred foarte tare că oamenii aleg să urmeze oameni care-i inspiră și în care au încredere, mai degrabă decât companii. Și eu m-am lăsat întotdeauna inspirată de oameni puternici, care reușesc să transmită din încrederea și experiența lor echipelor cu care interacționează. Îmi doresc să fiu, la rândul meu, un astfel de om pentru cei 2.500 de colegi pe care îi avem în România.

Cea mai mare provocare la care mă pot gândi este aceea de a reuși să îmbin echilibrat, în fiecare zi, businessul dinamic pe care-l conduc cu responsabilitățile vieții de familie și nu doar pentru mine. Sunt conștientă că, prin activitatea și deciziile pe care le iau, am o responsabilitate față de mii de oameni – pe de o parte, colegii mei și, pe de altă parte, famillile lor. Iar la nivel macro, o parte din activitatea mea are un impact și în viețile clienților Brico. Echilibrul în decizii este o provocare continuă.  

TR: Cum vă măsurați succesul ca lider?

AS: Ești un lider bun când te investești uman, când reușești să câștigi încrederea colaboratorilor tăi, când deschizi porți și canale de comunicare onestă, când crești valoarea partenerilor tăi și te simți mândru când valoarea acestora este recunoscută în piață.

TR: Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ați luat în cariera dumneavoastră? Dar în calitate de lider?

AS: În general, deciziile care implică schimbări mari, chiar dacă vizează oportunități, sunt dificile. Profesional, piața m-a adus în fața unor decizii grele care aveau să afecteze oameni din echipa mea. Cred că nici o universitate, oricât de prestigioasă ar fi, nici un mentor și nici o enciclopedie nu te pot pregăti pentru momentul în care te lovește o criză financiară, de exemplu. Poți lua măsuri în beneficiul colegilor, poți căuta soluții pentru ca aceștia să fie afectați cât mai puțin, însă o veste proastă rămâne o veste proastă, iar tu ești cel care trebuie să o comunice. 

TR: Cum gestionați momentele în care trebuie să luați și să comunicați decizii nepopulare?

AS: Cu omenie și empatie, pentru că empatia este cea care ne ajută să putem purta un dialog atunci când de partea cealaltă se instalează anxietatea, stresul, nesiguranța. Ca lider, ai datoria să comunici către echipă atât veștile bune (și ar fi minunat să existe doar astfel de vești, nu?!), cât și cele nepopulare. Este fundamental să nu uiți nici un moment că deciziile tale afectează oameni, nu doar pe cei care sunt angajați în companie, ci și pe familiile acestora. Dezaprobarea, nemulțumirea, supărarea stârnite de deciziile pe care le iei sunt și ele răspunsuri absolut normale la situația pe care echipa o traversează. Ceea ce trebuie să faci este să oferi alternative și suport, să amortizezi șocul, dar să nu uiți să-ți acorzi ție însuți puțină empatie la finalul zilei, să accepți că, oricât te vei strădui, nu vei putea să mulțumești pe toată lumea. Uneori, pur și simplu trebuie să tragi aer în piept și să iei decizia cea mai bună pentru majoritate, pe termen lung.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


TR: Cum încurajați dezvoltarea personală a angajaților în compania pe care o conduceți?

AS: În Brico Depot ne propunem să fim un angajator incluziv, o companie unde fiecare individ își poate împlini potențialul maxim, poate fi el însuși și poate vorbi liber. Brico oferă multiple posibilități de dezvoltare, atât pe verticală, cât și pe orizontală. În timp, am investit într-un mediu de lucru sigur pentru colegii noștri, atât din punct de vedere al manifestării autonomiei, al învățării și al inițiativei personale, cât și din punct de vedere al sănătății, într-un context dificil (pandemie, wellbeing). Aș aminti pe scurt câteva dintre opțiunile suplimentare planului salarial și de bonus la care colegii noștri au acces: Bookster, atât în sediu, cât și în magazinele din toată țara, traininguri tehnice/de vânzare, acces la know-how internațional sau training-uri pentru bunăstarea fizică de acasă sau de la birou, acces la asigurarea de sănătate, tel verde pentru colegii care au nevoie de suport în situații dificile (Brico S.O.S), lucrul de acasă pentru colegii din sediul central, programul flexibil și orarele care țin cont de opțiunile colegilor din magazine.

Favorizăm mindset-ul de tipul „testează și învață”, ca o premisă pentru a acționa mai rapid și pe mai multe fronturi, pentru a îmbunătăți permanent experiența clienților pe site sau în magazine, dar și dinamica din procesele interne. Sunt mândră că avem colegi care au început cu noi și ne sunt alături de mulți ani pentru că se simt apreciați și s-au dezvoltat odată cu noi.

TR: Cum se întorc spre companie investițiile (de timp și financiare) în wellbeing-ul angajaților?

AS: Un angajament puternic și o cultură incluzivă, precum și promisiunea de a face ce este mai bine pentru colegii, clienții, comunitățile și mediul înconjurător, sunt părți importante ale agendei noastre de business responsabil. Mediul de lucru din cadrul Brico Depot este unul plăcut și dinamic, cu oportunități de promovare și dezvoltare, un mediu în care ne încurajăm colegii să fie curioși, să lucreze împreună, în echipă, să fie responsabili pentru acțiunile lor și conștienți de impactul pe care-l pot avea acestea asupra atingerii obiectivelor comune și, nu în ultimul rând, să se orienteze spre simplificarea proceselor, acțiunilor care ne pot ajuta atât în business, cât și la nivelul dezvoltării fiecărei echipe.

Un coleg motivat, care simte că este auzit, care crește în carieră într-o companie interesată cu adevărat ca acesta să-și atingă potențialul, va aduce, pe termen mediu și lung, mai multe beneficii angajatorului său și va avea tendința să se identifice cu brandul pentru care lucrează, să devină un ambasador al companiei sale. Când suntem mândri de compania în care lucrăm, se vede în toate acțiunile noastre și, fără îndoială, în relațiile cu clienții.

Adela Smeu s-a alăturat echipei Kingfisher în 2015, întâi în calitate de Chief Financial Officer, apoi de Chief Executive Officer al Brico Depot România. Începând cu ianuarie 2020 este membru al grupului executiv al Kingfisher PLC. Adela a urmat cursurile Facultății de Ştiinţe Economice. Experiența ei profesională anterioară include anii petrecuți în cadrul firmelor de consultață Coopers & Lybrand (devenită ulterior PwC), United Technology Corporation (UTC), precum și perioda în care a ocupat poziția de CFO al retailerului german de bricolaj OBI. 

Citește și:

Mirela Iordan, Country Manager Pfizer: ”Nimic nu e dificil dacă ai o minte deschisă”

Luiza Müller, HR Director, Orange Romania: ”Succesul este precum fericirea – îl simți sau nu, îl trăiești sau nu”

Author(s)

  • Crina Alexe

    redactor-șef Thrive Global România

    După 17 ani ca jurnalist la revista de modă și lifestyle ELLE România, în care a scris despre evenimentele culturale locale, cărți, modă, parenting, relații și destinații de călătorie și în care a intervievat mulți oameni interesanți, care i-au împărtășit poveștile lor pline de inspirație, Crina a decis că o schimbare este mai mult decât binevenită. Mai ales că rutina la locul de muncă este calea sigură spre plafonare, ca să nu zicem burnout. Așa că s-a alăturat echipei entuziaste de la Thrive Global România, alături de care speră să inițieze conversația pe plan local despre burnout și epuizare, despre cum pot fi ele combătute și, nu în ultimul rând, despre curajul de a ne accepta vulnerabilitățile. Așadar, trimiteți-i opiniile și sugestiile voastre pe aceste teme pe adresa [email protected] Keep thriving!